Gå til innhold

Blitt henvist til koloskopi

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har altså blitt henvist til koloskopi på grunn av mage/tarm problemer man ikke finner ut av. Alt av tester er bra.

Er det veldig smertefullt? Kan de finne ut av ting der som legen ikke klarer finne ut av eventuelt?

Anonymkode: 6b0a8...1a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får smertestillende, og du kan også få beroligende om du vil ha det. 

Jeg kjente ikke noe i starten, men litt ut i undersøkelsen så stakk det til av smerte. Som ett kraftig mageknip. Jeg sa Au, de stoppet opp, fylte på med mer smertestillende, og så merket jeg ikke noe resten av undersøkelsen. Så for min del var det snakk om 2-3 sekunder kanskje med smerter. 

Det var mer ubehagelig med tømming på forhånd. Da skal du drikke middel som sørger for at tarmene/systemet tømmes helt. Det finnes flere typer/smaker. Jeg brukte en som smakte sitron, og til å være en person som ikke liker smaksatt vann, juice eller saft, så syntes jeg det var overraskende godt! Men mange synes det smaker pyton.
Man skal faste mens man tømmer seg, og etter hvert som magen tømmes for innhold, så blir det mer og mer magesyre som skal ut, og da bør du ha zink-salve eller lignende for å smøre deg bak, for du blir nesten garantert sår etter å ha gått så mye på do med løs mage hvis du ikke smører deg, og etter hvert svir det skikkelig om du er sår og det kun kommer ut magesyre.... 

Anonymkode: 12075...1f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få bedøvelse. Jeg synes undersøkelsen var null problem. Verre med tarmtømmingen på forhånd.

De ser jo innsiden av tarmen din og kan ta eventuelle biopsier. Veldig lur undersøkelse å ta om man har mage/tarm problemer. 

Anonymkode: b0610...d05

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe farlig å ta koloskopi. Kan være ubehagelig, men du får smertestillende hvis det blir for vondt. De fleste klarer seg uten. Hvis du skal ha smertestillende, så kan du ikke kjøre bil etterpå. Viktig å puste og slappe av så godt som mulig. Det går veldig bra. 

Kjempeviktig undersøkelse som kan avdekke tarmsykdom, svulster, etc som ikke blodprøver og avføringsprøver kan avdekke. 

Anonymkode: e1fcc...d3c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det går helt fint. Kommer an på hvor mye smerter du har i det daglige, for meg var det vanlige smerter som jeg hadde daglig uansett. De ga smertestillende IV selv om jeg sa det var normalt og ok.

Anonymkode: 1dcd3...971

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Har altså blitt henvist til koloskopi på grunn av mage/tarm problemer man ikke finner ut av. Alt av tester er bra.

Er det veldig smertefullt? Kan de finne ut av ting der som legen ikke klarer finne ut av eventuelt?

Anonymkode: 6b0a8...1a8

Nesten blitt en «motesak» å henvise til koloskopi. Har du virkelig så mye plager at det er verdt å gjennomføre en koloskopi med tømeregime og alt dette medfører? 

Jeg sa nei, og er overlykkelig over det. Det viste seg at jeg har noe som kan fanges opp med blodprøver, når legene bare klarte å få rett info. 

Anonymkode: 667d5...e7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nesten blitt en «motesak» å henvise til koloskopi. Har du virkelig så mye plager at det er verdt å gjennomføre en koloskopi med tømeregime og alt dette medfører? 

Jeg sa nei, og er overlykkelig over det. Det viste seg at jeg har noe som kan fanges opp med blodprøver, når legene bare klarte å få rett info. 

Det var en merkelig kommentar.

Hvis jeg har mageproblemer over så lang tid at jeg drar til legen og blir henvist, så er det åpenbart så ille at jeg overlever én undersøkelse.

Anonymkode: 33a0a...2e4

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Herlighet for en usaklig uttalelse. 

Få fint for deg at du hadde noe som kunne fanges opp med blodprøver, mange har ikke det. Terskelen for at leger henviser til koloskopi er faktisk ikke så høy. 

"Motesak" å utelukke tarmsykdom og svulster? Herregud så latterlig. 

• Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg heier på koloskopiundersøkelser. Du er klar over at vi har en økning i tilfeller av tarmkreft blant yngre? 
For min del ble kreften oppdaget for sent, jeg får nå livsforlengende behandling.

Anonymkode: 82fd2...745

• Hjerte 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette må være noe av det dummeste jeg har lest! Det er vel heller at det henvises for sjeldent! Det er virkelig ikke så mye styr med koloskopi. Jeg er sjeleglad for at jeg tok det, der ble det oppdaget en svulst som ikke hadde blitt fanget opp med blodprøver. 

Anonymkode: fed71...086

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette må være noe av det dummeste jeg har lest! Det er vel heller at det henvises for sjeldent! Det er virkelig ikke så mye styr med koloskopi. Jeg er sjeleglad for at jeg tok det, der ble det oppdaget en svulst som ikke hadde blitt fanget opp med blodprøver. 

Anonymkode: fed71...086

Faktisk er der tilstander der koloskopi er mer til skade enn til nytte. Der selv ikke gastrokirurgene har vettet med seg. 
Har du aldri lest noe du,mere enn dette så har du neimen ikke lest mye. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Herlighet for en usaklig uttalelse. 

Få fint for deg at du hadde noe som kunne fanges opp med blodprøver, mange har ikke det. Terskelen for at leger henviser til koloskopi er faktisk ikke så høy. 

"Motesak" å utelukke tarmsykdom og svulster? Herregud så latterlig. 

Samme gjelder denne kommentaren. 
Svulster og tarmsykdommer er et vidt begrep. 
Mengder av pasienter henvises til helt unødvendige og noen ganger farlige koloskopier på grunn av legers tankeløshet og pasienters påtrykk om at noe er galt. Å måtte fjerne tarm fordi koloskopi aldri skulle vært utført har skjedd med mennesker med min sykdom. Jeg er bare feiloperert mer enn en gang før jeg selv sa stopp, og begynte å stille spørsmål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

I USA der medisin er big business velger forsikringsselskapene å kjøre koloskopi mer som rutine. Det må bety at de i det lange løp sparer penger på tidlig oppdagelse av det som oppdages kan.

Anonymkode: d5e91...55b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Faktisk er der tilstander der koloskopi er mer til skade enn til nytte. Der selv ikke gastrokirurgene har vettet med seg. 
Har du aldri lest noe du,mere enn dette så har du neimen ikke lest mye. 

Samme gjelder denne kommentaren. 
Svulster og tarmsykdommer er et vidt begrep. 
Mengder av pasienter henvises til helt unødvendige og noen ganger farlige koloskopier på grunn av legers tankeløshet og pasienters påtrykk om at noe er galt. Å måtte fjerne tarm fordi koloskopi aldri skulle vært utført har skjedd med mennesker med min sykdom. Jeg er bare feiloperert mer enn en gang før jeg selv sa stopp, og begynte å stille spørsmål. 

Poenget er at man henvises til koloskpi basert på symptomer. Noen ganger er det ingen funn, mens andre ganger er det. Man kan ikke se svulster på blodprøver, man kan ha like symptomer på tarmkreft som på IBS. Eneste måten å være sikker på, er å gjennomføre en undersøkelse. 

Ibs er ikke farlig (bare veldig plagsomt), men kreft er. Og med tanke på den økningen vi har av tarmkreft i Norge, vel...!

koloskopi har generelt lav risiko og lite komplikasjoner, sett i den store sammenheng. Leit at du hadde negativ erfaring, men for majoriteten av folk så går dette bra - og er en helt nødvendig undersøkelse.

"Koloskopi er å anse som en trygg undersøkelse, og komplikasjoner forekommer sjelden. Til de viktigste mulige komplikasjonene hører perforasjon av tarmen, blødning som er så kraftig at det krever sykehusinnleggelse, samt infeksjoner eller reaksjoner på medikamenter som gis under prosedyren.Man bør utelukke andre sykdommer og faktorer som gjør undersøkelsen vanskelig, som for eksempel brystsmerter, tungpust,alvorlig infeksjon eller vanskeligheter for samarbeid."

https://lommelegen.dagbladet.no/undersøkelser/artikkel/koloskopi/70616294

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er vondt. Jada, du får bedøvelse. Men ja, det er vondt!

Anonymkode: ea572...a07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke vondt hos meg, noen ganger litt som mageknip littegrann. Fikk beroligende og bedøvelse, slumret meg gjennom uten problem.

Anonymkode: 29526...208

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er vondt. Jada, du får bedøvelse. Men ja, det er vondt!

Anonymkode: ea572...a07

Det varierer veldig. Jeg fikk verken beroligende eller bedøvelse, syntes ikke det var vondt. Bare litt rar følelse når slangen skulle bøye seg. Men ikke vondt på noen måte.

Den j*vlige guffa jeg måtte drikke dagen før var mye verre for min del. Men den gikk da ned, med mye viljestyrke :ler:

Anonymkode: b2211...34f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...