AnonymBruker Skrevet onsdag kl 16:08 #21 Del Skrevet onsdag kl 16:08 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Jeg er over 40, men er enig med de som sier bruken din av smiley her i beste fall er klønete. Og jeg forstår godt at den lett kan oppleves sarkastisk eller litt overlegen. Det blir jo vanskelig å forklare dette, og jeg ser det er forsøkt allerede, uten at alle forstår. Men i praksis har du jo da avholdt en samtale med en ansatt som går sånn her: Ansatt: Hei! Jeg skulle gjerne ha jobbet onsdag istedenfor tirsdag denne uken. Leder: Det passer ikke. Vi trenger deg ikke onsdag. Leder: Men du kan jo bare ta deg fri uten lønn eller bruke en feriedag tirsdag. Altså, et malplassert smil der du egentlig overleverer en dårlig nyhet til en ansatt. Noe som lett kan tolkes ironisk. (Hilsen gen X-er som har vokst opp med å tolke alt som ironi.) Anonymkode: 92ed1...832 Jeg er også godt over 40 men tolker ikke emojien som sarkastisk i hverken ditt eller TS' tilfelle. Når det er sagt er jeg enig i at man bør være forsiktig med emojier i skriftlig kommunikasjon, og at tonen man har med den andre parten ofte kan ha noe å si for hvordan man tolker en skriftlig melding. F.eks hadde vi ei på min jobb som alle følte var skikkelig ute etter å ta oss, klage på alt, pirke osv, du kjenner typen? Hun kunne si akkurat det samme som ei annen på jobb, men den andre personen kunne slippe unna med det for hun var en helt annen type. Det samme gjelder nok skriftlig kommunikasjon: hadde jeg fått et slikt svar fra hun første som var skikkelig ekkel hadde jeg tatt det som sarkasme, men ikke fra hun andre jeg jobber med. Anonymkode: 254ab...f6a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå