Gå til innhold

Advokat og barnefordeling

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Har advokat mye og si i en barnefordelingssak?  Hvordan utspiller det seg når mor driver med samværssabotasje uten grunnlag?

Anonymkode: 1cfd5...304

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja. Det er ekstremt sjelden noen god ide å være selvprosederende.

Mitt inntrykk - fra et yrke på sidelinjen av mange betente foreldrekonflikter - er også at det har mye å si med riktig advokat. De som evner å søke kompromisser gjør sakene ofte mye mindre skadelige for barna enn idioter med strafferettstankegang som skal "vinne hva det koste vil."

Det andre spørsmålet ditt er umulig å svare på. I en rettsprosess vil det være individuelt hva som vurderes. Sannsynligheten er høy for at man i rettsmøter med partene, dommer og sakkyndig forsøker å finne midlertidige løsninger som prøves ut og vurderes underveis. 

Det er sjelden en god ide å bli oppfattet som en som fremmer konflikt. Evne til samarbeid med den andre forelderen og ønske om at barnet skal ha kontakt med begge er ofte plusser.

Anonymkode: 82879...953

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mor ønsker ikke kompromiss. Alt må gå hennes vei, ellers blir det helt galt fra hennes side. Og unnskyldningen er mange, og vi rundt opplever at hun manipulerer sønnen. Jeg vil ikke angripe mor, men hun nekter meg ha kontakt med mindre det er på hennes premisser og hennes premisser endres hele tiden og jeg prøver bare føye meg. Det kan gå fra du får ikke ha kontakt, til nå kan du hente han nå. Veldig uforutsigbart. Men har sett meg lei nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei. Har advokat mye og si i en barnefordelingssak?  Hvordan utspiller det seg når mor driver med samværssabotasje uten grunnlag?

Her vant den som drev med sabotasje. Den manipulerende parten vant.. 

Anonymkode: 970d5...52c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Her vant den som drev med sabotasje. Den manipulerende parten vant.. 

Anonymkode: 970d5...52c

Et selv ganske redd det skal skje. Hva ble utfallet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå har vi bare ditt ord for at hun driver med sabotasje. Hun har sannsynligvis et annet syn på saken, som at hun beskytter barnet fra en egoistisk og fraværende far. Sannheten ligger sannsynligvis et sted midt i mellom. Så uten å ha en formening om hvem som har rett vil jeg si at enhver part i saken bør bli representert av en advokat og at man bør være så sannferdig og fleksibel som mulig. I det lange løp kommer man lengst ved å fremme samarbeid og unngå konflikter og aggresjon. 

Anonymkode: a4a38...26d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg kommer så klart til legge meg flat på alt jeg kunne gjort annerledes, det er mye jeg kunne gjort annerledes. Det gjelder nok oss begge.men jeg er mest opptatt av veien videre og barnets beste, mens hu er opphengt i fortid. dessverre er det nå slik at hverken samværsavtale blir overholdt eller at samarbeid går, og jeg prøver konstant føye meg etter hennes mening da hun har hovedomsorgen, hvor hun bare styrer som hun selv ønsker og jeg gjør hva hun vil. Dessverre ser jeg meg lei av denne «hennes vei eller ingen vei». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg kommer så klart til legge meg flat på alt jeg kunne gjort annerledes, det er mye jeg kunne gjort annerledes. Det gjelder nok oss begge.men jeg er mest opptatt av veien videre og barnets beste, mens hu er opphengt i fortid. dessverre er det nå slik at hverken samværsavtale blir overholdt eller at samarbeid går, og jeg prøver konstant føye meg etter hennes mening da hun har hovedomsorgen, hvor hun bare styrer som hun selv ønsker og jeg gjør hva hun vil. Dessverre ser jeg meg lei av denne «hennes vei eller ingen vei». 

Hva er hennes vei, og hvordan styrer hun? Kan dere møtes på denne veien?

Anonymkode: 15c39...025

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om du skal ta dette til retten så vil det bli oppnevnt en sakkyndig som vil observere dere sammen med barnet hver for seg. Da er det viktig at samspillet mellom barn og forelder er tilstede. Dette skjer over flere ganger både på feks en lekeplass og hjemme hos hver av dere.

Mest sannsynlig blir dere nødt til å ha samtaler med familievernkontor for å finne en felles vei videre med barnet i fokus.

En advokat kan ikke forlange at du skal få samvær og sakkyndig sier at samspillet mellom dere ikke er tilstede. Du må nærmest bli kjent med barnet på nytt ved å ha flere korte og ofte samvær, som oftest da sammen med mor som barnet er trygg på. Her må dere foreldre vise godt samarbeid, barn oppfatter om det er isfront mellom dere og da søler barnet til mor. Dette blir også sakkyndig med på og vil gi opplysninger om dette til advokatene og retten.

En siste ting, har du råd til en slik sak? Jeg kjenner ett par som gikk hele veien gjennom retten og den regningen ble på 150K + for den ene personen, den andre slapp unna med 30K.

Anonymkode: 7e001...c82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...