Gå til innhold

Bunad og assosiasjoner

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe bunad. Den som det er mest naturlig at jeg velger kommer fra hjemfylket mitt, hvor jeg ikke lenger bor. Den er fin, jeg tror jeg vil kle den, og den er mye brukt i familien. Men: Jeg hadde en veldig vond ungdomstid og denne bunaden er også noe jeg assosierer med visse mennesker fra den tiden. Da jeg ble konfirmert var det vel 99 % av jentene som hadde denne. Jeg kan velge andre bunader, men det er denne som er det mest naturlige. Hva ville du gjort? (Hvis du ikke har forståelse for traumer etter mobbing er kanskje ikke dette tråden for deg.) 

Anonymkode: e02d9...1cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan jo velge fra plassen du bor nå. Ev fra der forfedrene dine kommer ifra hvis det er et annet enn der du er oppvokst. Du bør ikke velge fra et sted du har dårlig minner.

Anonymkode: dbbe2...c45

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte den som stammer fra der min farmor kommer fra. 

Anonymkode: 01589...af1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte fra der jeg vokste opp selv om jeg hadde vonde minner og fra stedet. Årsaken jeg er stolt av stedet jeg kommer fra. Og tenkte det skulle ikke ødeleg at jeg og kunne vise det

Anonymkode: fcda8...cf9

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta den du synes er fineste. Hvor mange går egentlig rundt å vet hvor de forskjellige bunadene kommer fra? Det er for spesielt interesserte.

Anonymkode: 7cec2...979

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi arvet bunad fra oldemor på farssiden, og søsken kjøpte samme så vi hadde lik. Vi har også en fra morssiden, så vi valgte blant de to. 

De fleste familier har jo grener fra mer enn et sted. Hvis mor eller far er fra et annet sted kan du jo velge den bunaden. Jeg tenker at du velger selv hva du vil fokusere på. 

Anonymkode: 424b2...cf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du en eller flere døtre som har/skal ha bunad? I så fall; hvor er hennes/deres bunad fra?  Det hadde spilt en rolle for mitt valg. 

jeg har én datter som kommer til å arve min bunad. Da hun valgte sin bunad til konfirmasjon, så insisterte jeg på at hun skulle velge en annen enn jeg har slik at hun ikke skulle ende opp med to like. Jeg har Bunad fra mitt hjemsted, og hun fikk da velge mellom mannens hjemsted og hennes hjemsted. 

jeg synes tilhørighet er viktig når man velger bunad. Jeg er imot de som velger «den jeg liker best». Man skal føle en tilhørighet til bunaden og være stolt av å bære den. Om du synes bunaden fra ditt hjemsted er vakker i seg selv, så tror jeg at Jeg ville valgt den fordi jeg tror stoltheten av å bære bunaden ville overskygge de vonde minnene. Hvordan kan man ikke føle seg vakker i en bunad, tenker jeg. Om du likevel vet med deg selv at du har så store traumer at det blir vanskelig å bruke den, så er det poengløst å velge den. 

hvor dypt sitter traumene? Handler det kun om konfirmasjonsdagen og at alle andre hadde den type bunad? For samme bunad ser du vel overalt i anledninger det er naturlig å bruke bunad i? Hva føler du da?

Anonymkode: 45ef1...f1c

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velg bunad ut fra hvor du føler mest tilhørighet.

Anonymkode: 10b21...f2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste familier har ulike tilknytninger.

Skulle jeg kjøpt bunad i dag kunne jeg valgt mors hjemplass, fars hjemplass eller der jeg bor nå, som og er der jeg vokste opp.

Jeg tenker at det viktigst er at bunaden blir brukt med glede og at du kan velge den bunaden du ønsker. Hva med å velge bunad fra der du bor i dag, om det er en plass der du trives og ser for deg å være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bunader har ulike varianter å velge mellom. Som ulike farger på bunnstoffet, ulike broderinger, ulike søljer, med eller uten hodeplagg. Finnes det en variant av bunaden fra hjemstedet ditt som ikke er helt lik den alle de andre jentene i klassen din hadde?

Ellers så er jeg enig med de som sier at man velger ut fra tilhørighet, ikke ut fra hva man liker best. Jeg vet jo hvor flere bunader kommer fra, spesielt min egen. Om jeg på 17 mai kommer i prat med noen med bunad lik min egen, og de ikke har noen tilhørighet med mitt hjemsted, så må jeg si at jeg blir overrasket.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to bunader, en som er den som "hører til" der jeg vokste opp som jeg kjøpte i godt voksen alder og den jeg elsker som er fra stedet jeg har bodd mesteparten av mitt voksne liv siden jeg og partner den gang flyttet hit når jeg var 18 og som jeg har elsket hele veien siden jeg kjøpte den for 15 år siden.. Jeg har budsjett for å kjøpe bunaden som har tilhørighet på min mors side som min oldemor ønsket gi meg i konfirmasjonsgave som jeg takket nei til fordi bunad var stygt den gangen og som jeg har angret på hele mitt voksne liv siden - altså er planen min å ha tre bunader. 

Anonymkode: 3e7c2...01d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje jeg bare hadde valgt den jeg synes er finest, uavhengig av slektsforhold. Evt. kan du jo velge den som mors- eller farssiden stammer fra? De færreste har vel alle slekstaner fra samme sted?

Anonymkode: c2263...f1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker som Hulderen at det ofte er større variasjonsmuligheter enn mange er klar over. Noen gager er det også bunader/folkedrakter fra samme sted mange ikke tenker over, fordi de har vært mindre brukt siste 50-100 år. Noen er også rekonstruert i nyere tid.  

Håper du finner en du vil trives med og føle tilknytning til.

Anonymkode: a4446...d04

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forstår jeg det sånn at den du føler deg finest i, og den du ønsker mest, er den som gir vonde følelser etter mobbingen? Hvis du ikke klarer assosiere den med noe annet så skjønner jeg at det ikke er lett å velge den, uansett hvor fin den er. 

Hvis det er sånn at du føler at du må ha den fordi det er "riktig", men egentlig vil ha en annen, så velger du en annen. Man må ikke ha bunad fra hjemstedet sitt. Du kan i teorien velge absolutt hvilken som helst bunad, det er ikke krav om tilhørighet.

Hvis du ønsker en bunad med litt tilhørighet så kan du velge en fra der du bor nå, fra der foreldre/besteforeldre er fra osv.

Anonymkode: 9e1b4...81e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 12.2.2025 den 14.07):

Du kan i teorien velge absolutt hvilken som helst bunad, det er ikke krav om tilhørighet.

Anonymkode: 9e1b4...81e

Nei, men man blir sett ned litt på om man ikke har noen tilhørighet. Mange tenker sitt. 

Anonymkode: 7851f...b2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg valgte bunad fra hjemstedet til moren min. Hun har en annen fra samme sted, hennes er fra et mindre område, min er for hele regionen.

Datteren min arvet farmors bunad og setter stor pris på den, selv om vi ikke har vært så mange ganger på det stedet eller har nære slektninger der.

En venninne bruker svigermors bunad med stolthet.

Velg den som gjør deg glad.

image.png.21b47e586e95f9000600d11559f3a6c7.png

Anonymkode: 92b22...824

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...