Gå til innhold

Priser Reko-ringene seg litt ut?

Anbefalte innlegg

Skrevet
anonym 4545 skrev (På 21.6.2025 den 0.56):

Dette er ikke korrekt. 

Hva er det som ikke er korrekt? At flere av disse småbøndene som selger til Rekordhøy ringen ikke får tilskudd o.l? I såfall fortell meg hva de får, så jeg kan videreformidle. Vet om ganske mange som kunne tenkt seg litt støtte hvis det er mulig. 

AnonymBruker
Skrevet
anonym 4545 skrev (45 minutter siden):

Det er bare de som oppfyller vilkårene som får det, i tillegg er det ganske varierende hva man får tilskudd for. ( å er man så heldig at man får noe tilskudd, så er ikke det nødvendigvis noe å rope hurra for).  Ja noen småbønder klarer å få noe tilskudd, men det er langt i fra alle. 

Anonymkode: 64107...213

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.2.2025 den 11.50):

Jeg har vært litt nysgjerrig på rekoringene. Jeg liker ideen om at lokale bønder kan selge egne produkter direkte til forbruker uten å gå via fordyrende mellomledd slik som nortura og de store butikkjedene, hvor man da får produkter av middelmådig kvalitet som man vet lite om, og som gjerne har vært på lager i lang tid.

Det sies at bønder kun får noen skarve titalls kroner per kilo for å levere fra seg slakt til mottak, mens i butikkene er kiloprisen fort mangedoblet ut til forbruker. Da skulle man tro at hvis man handler direkte fra bønder, så får man produkter som ligger et sted mellom slaktpris og butikkpris, som både bonde og forbruker ville vært tjent med.

Nå er det ikke slik at det kun er pris jeg ser på i jakt etter det billigste billige, men også kvalitet og utvalg. Men, når jeg ser på kiloprisen på det man får, for å ta noen utvalgte ting, og dette er ting man gjerne må bestille i relativt store kvanta, typisk gjerne 2-5kg++:

220kr for helt vanlige svinekoteletter. 230kr for nakkekoteletter. 170kr/kg for svinekjøttdeig. 340kr for storfekjøttdeig. 305kr for storfe grytekjøtt. 630kr for ytrefilet. 195kr for fårikålkjøtt. 360kr for svineribbe. Diverse avskjærprodukter med langt høyere pris enn det man kan få et ferdig produkt for.

Ellers er utvalget av det man kan bestille veldig bra, man får stykningsdeler som man ikke får i butikkhyllene.

Men jeg synes de priser seg veldig høyt under dette "støtt den norske bonden" banneret når de har mulighet til å nå ut til forbruker direkte. Da blir det fort enklere å bare kjøpe slikt fra ferskvaredisken på meny, gjennom alle de fordyrende leddene.

Anonymkode: 5b593...0a4

På endel ting så ja, handler det som svarer seg driter i resten 

Skrevet

Hvis det er spesifikke bønder dere er usikre på om får tilskudd eller ikke er det ganske lett å søke opp. Generelt sett får man ok tilskudd for dyr om man har en del jord. Grønnsaksproduksjon er det derimot lite å hente. Tror jeg fikk 45 kroner i tilskudd for markedshagen i fjor (at jeg i det hele tatt fikk noe er fordi vi egentlig har annen drift). 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Det er bare de som oppfyller vilkårene som får det, i tillegg er det ganske varierende hva man får tilskudd for. ( å er man så heldig at man får noe tilskudd, så er ikke det nødvendigvis noe å rope hurra for).  Ja noen småbønder klarer å få noe tilskudd, men det er langt i fra alle. 

Anonymkode: 64107...213

Å oppfylle vilkårene er i hovedsak bare et spørsmål om registrering. Det er ikke korrekt som du skriver at kun noen småbrukere får tilskudd (da er de i tilfelle så små at de ikke selger noe via rekoringer)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...