Gå til innhold

Priser Reko-ringene seg litt ut?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 12.2.2025 den 11.50):

Jeg har vært litt nysgjerrig på rekoringene. Jeg liker ideen om at lokale bønder kan selge egne produkter direkte til forbruker uten å gå via fordyrende mellomledd slik som nortura og de store butikkjedene, hvor man da får produkter av middelmådig kvalitet som man vet lite om, og som gjerne har vært på lager i lang tid.

Det sies at bønder kun får noen skarve titalls kroner per kilo for å levere fra seg slakt til mottak, mens i butikkene er kiloprisen fort mangedoblet ut til forbruker. Da skulle man tro at hvis man handler direkte fra bønder, så får man produkter som ligger et sted mellom slaktpris og butikkpris, som både bonde og forbruker ville vært tjent med.

Nå er det ikke slik at det kun er pris jeg ser på i jakt etter det billigste billige, men også kvalitet og utvalg. Men, når jeg ser på kiloprisen på det man får, for å ta noen utvalgte ting, og dette er ting man gjerne må bestille i relativt store kvanta, typisk gjerne 2-5kg++:

220kr for helt vanlige svinekoteletter. 230kr for nakkekoteletter. 170kr/kg for svinekjøttdeig. 340kr for storfekjøttdeig. 305kr for storfe grytekjøtt. 630kr for ytrefilet. 195kr for fårikålkjøtt. 360kr for svineribbe. Diverse avskjærprodukter med langt høyere pris enn det man kan få et ferdig produkt for.

Ellers er utvalget av det man kan bestille veldig bra, man får stykningsdeler som man ikke får i butikkhyllene.

Men jeg synes de priser seg veldig høyt under dette "støtt den norske bonden" banneret når de har mulighet til å nå ut til forbruker direkte. Da blir det fort enklere å bare kjøpe slikt fra ferskvaredisken på meny, gjennom alle de fordyrende leddene.

Anonymkode: 5b593...0a4

Rekoringen er et sted man får produkter der man har prioritert dyrevelferd og økosystemene. Her betaler du faktisk for det koster å produsere. Mange av disse småbøndene får heller ikke tilskudd o.l så prisen kan ikke presses ned til butikkpris, da går de i tap. For de som er opptatt av dyrevelferd og vil ha grønnsaker eller andre produkter uten sprøytemidler eller tilsettnigsmidler.  Så er rekoringen en fin mulighet til å skaffe seg disse produktene.  Jeg har en liten hønseflokk som dekket eggbehovet i familien, men de eggene koster meg mye mer enn hva de vil koste meg i butikk. Dyrker grønnsaker gjør jeg også, regner med å rundt 100kg. Butikkpris vil ca ligge på 3000 kr. Altså jeg sparer penger på å dyrke selv, men jeg bruker sinnsykt mange timer at det egentlig vil lønne seg å handle i butikk.  Poenget er at sikkelig mat koster å lage, det vil aldri kunne konkurrere med masseprodusert mat fra butikkene. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg skulle veldig gjerna ha handla på rekoringen men det er både dyrere, mer arbeids og tidkrevende enn å handle i butikk.

Det er jo det, jeg har ihvertfall ikke møtt på et eneste produkt der reko bortsett fra det etiske og miljømessige kan nå opp til butikk fra mitt forbrukerperspektiv og de hensyna kan jeg jo faktisk i stor grad ta med å ta visse valg i butikken som feks å spise mer plantebasert. Kutte mengdene kjøtt og fisk, støtte lokalmat og så videre i butikk. Det blir også billigere og enklere.

For min del så betyr reko at jeg må dra et stykke avgårde, planlegge veldig langsiktig mtp mengdene feks kjøtt jeg må kjøpe og ha tid, plass, evner og utstyr til å selv foredle varene for holdbarhetens del. Om jeg må fryse det forringes også kvaliteten siden jeg som vanlig hverdagsforbruker bare har en helt standard fysedel i kombiskapet. Vinninga går opp i spinninga.

Det er fint at dyra har hatt det bedre men det påvirker jo fortsatt ikke så mye om jeg da skulle valgt å betale mer enn dobbelt så mye for å spise litt mer av de.

Mye av det min rekoring tilbyr er også «unødvendige» varer som kaker, saft, syltetøy, frukt og bær som er hermetisert eller lignende, fine oster. Kjempegode produkter for all del, men det er ikke produkter for matpakka en tilfeldig torsdag i februar for min del. 

Anonymkode: 1d207...9ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ser at mange nevner dyrevelferd. Jeg tror ikke nødvendigvis at produkter av dyr kjøpt i butikk lever under så mye dårligere kår enn de fra lokale gårder. Jeg vet at det av og til blir avdekket gårder med dårlige forhold rundt om i landet, og at det sikkert finnes gårder som driver med mer rovdrift enn andre. Men, det samme kan jo skje på mindre gårder også, også de som selger i rekoringen. Og Nortura tar vel i mot slakt både fra små og store gårder. Så på mange måter er det jo de samme dyrene. 

Dessverre så er det mange mennesker som utnytter folks empati og andre gode egenskaper til egen vinning. Ofte finner de en plass i forskjellige ideelle, humanitære eller alternative organisasjoner.

Ellers må jeg si at prisen gir mer mening når dyrene må leveres til slakt og kjøpes tilbake. Jeg gikk ut fra at gårdene i større grad hadde lov til å slakte og partere selv.

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Reko er dyrt her. Jeg får egg billigere hos lokal bonde som selger på en bensinstasjon. Grønnsakene jeg har kjøpt hos reko har vert dårlige, poteter med lange groer og gulrøtter som mugnet ila 14 dager. Bonden sa det skulle kunne lagres lenge i mørk bod men det stemte ikke. Kjøttet er dyrt og såpass spesielt at vi ikke får brukt det. Ellers er det nye kaker, det kan jeg bake selv. Ett par av de som selger på reko her reiser 30mil en vei, da er det ikke kortreist.

Anonymkode: b3a46...747

Hva slags kjøtt er så spesielt at du ikke kan bruke det? 😅

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg ser at mange nevner dyrevelferd. Jeg tror ikke nødvendigvis at produkter av dyr kjøpt i butikk lever under så mye dårligere kår enn de fra lokale gårder. Jeg vet at det av og til blir avdekket gårder med dårlige forhold rundt om i landet, og at det sikkert finnes gårder som driver med mer rovdrift enn andre. Men, det samme kan jo skje på mindre gårder også, også de som selger i rekoringen. Og Nortura tar vel i mot slakt både fra små og store gårder. Så på mange måter er det jo de samme dyrene. 

Det er sant, men på rekoringen vet du hvem bonden er, du kan snakke med dem, kanskje få komme innom gården og se hvordan det er der. 

Jeg gidder ikke selge på reko mer, for mye styr for lite inntekt for vår del. Men synd at vårt gode gressfora kjøtt skal gå i kverna med alt annet så forbrukeren ikke vet hva som er hva. Hender vi tar noen dyr tilbake på nisje, men da må folk bestille før slakt, og de må hente enten hele eller halve dyr her hjemme hos oss på den dagen vi sier at de må komme. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Rart å mene de har priset seg ut når det er så mange som kommer? 
Handle på reko handler ikke om å få mat billigere, det handler om å støtte opp om småprodusenter, med god dyrevelferd, bedre grønnsaker som også kan se litt rare ut, egg fra høner som også har det godt. 
Det for meg handler om å ta et etisk valg når jeg først skal spise dyr. Det handler også om å få andre varer enn butikken, jeg handler fra et bakeri der jeg får surdeigsbrød med spelt og ikke hvetemel. På rema får man overpriset brød som ikke er bra for mage og tarm. 
Så handle på reko er nok ikke for de som strever etter å ha et veldig lavt budsjett på mat. 

Anonymkode: 2d1fc...d5f

Handler du på butikken da er du 4. ledd.... Bonden har tjent, grossisten har tjent, butikken har tjent....  

Jeg synes det er veldig merkelig at man er nødt til å ta dobbelt betalt etter at man har kuttet ut halve prosessen....

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Haldrup skrev (7 minutter siden):

Handler du på butikken da er du 4. ledd.... Bonden har tjent, grossisten har tjent, butikken har tjent....  

Jeg synes det er veldig merkelig at man er nødt til å ta dobbelt betalt etter at man har kuttet ut halve prosessen....

Du tvinges ikke til å kjøpe der? Det tror jeg ingen gjør. 

Som andre har sagt; folk bør jo skjønne hva slags utnytting bønder som leverer til de store , blir. De får bare lommerusk for arbeidet de gjør. Det Reko og lokalmatutsalg selger det for er rettferdig, for da støtter vi opp om bønder og gir dem skikkelige vilkår. For vi trenger norske bønder! Eller tror folk at " en bonde er en bonde" ? Nei, det er mye mer, det er liv på bygdene og det er norsk mat på markedet. Og liv på bygda vil vi ha, selv byfolk på tur til hytta setter pris på at den lokale butikken er der så de kan stikke innom å kjøpe seg mat. 

Så Reko er en form for bevisstgjøring. 

Anonymkode: 6f42d...c83

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du tvinges ikke til å kjøpe der? Det tror jeg ingen gjør. 

Som andre har sagt; folk bør jo skjønne hva slags utnytting bønder som leverer til de store , blir. De får bare lommerusk for arbeidet de gjør. Det Reko og lokalmatutsalg selger det for er rettferdig, for da støtter vi opp om bønder og gir dem skikkelige vilkår. For vi trenger norske bønder! Eller tror folk at " en bonde er en bonde" ? Nei, det er mye mer, det er liv på bygdene og det er norsk mat på markedet. Og liv på bygda vil vi ha, selv byfolk på tur til hytta setter pris på at den lokale butikken er der så de kan stikke innom å kjøpe seg mat. 

Så Reko er en form for bevisstgjøring. 

Nå omhandler dette emnet jo ikke om vi burde eller ikke burde handle på REKO.... Men om REKO har ut priset seg for allmenheten...

Du sier at bønder bare får lommerusk..... men de er subsidiert til de grader at om den støtten bortfalt da hadde vi ikke hatt grunnlag for å produsere mat i Norge i det hele tatt.... Produksjonskostnaden er bare for høy.... Og er det ikke fair at prisen holdes nede når man tenker på hvordan systemet er oppbygget...? Bonden får altså ikke bare betalt pr kg for kjøttet, men også i form av redusert kostnad på: "for, drivstoff, etc..." 

Vi har ikke sjans til å konkurrere med utlandet.... og eneste grunn til at Norsk mat oppleves "billig" er på grunn av den straffetollen den Norske stat ilegger utenlandske varer.... Du husker kanskje "smørkrisen" for noen år siden.... Etter å ha rensket det Norske marked for smør, bestemte flere grossister seg for å importere smør, for å sikre at Norge hadde smør til julebaksten.... Resultatet var at billig Dansk smør bli ilagt så mye Norsk straffetoll... at det smøret ble dyrere enn det Norske, og dermed ville ingen kjøpe det på grunn av prisen var for høy....! 

Bøndene i Norge eksisterer kun for å sikre liv på bygda og vedlikeholdelse av kulturlandskapet.... Største delen av Norske bønder driver med kolossal gjeld. Og kommer aldri i posisjon til faktisk å tjene penger...! 

Eneste prisen på REKO endrer, er folks følelse av å delta og gi noe tilbake til Norge. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Haldrup skrev (1 time siden):

Nå omhandler dette emnet jo ikke om vi burde eller ikke burde handle på REKO.... Men om REKO har ut priset seg for allmenheten...

Du sier at bønder bare får lommerusk..... men de er subsidiert til de grader at om den støtten bortfalt da hadde vi ikke hatt grunnlag for å produsere mat i Norge i det hele tatt.... Produksjonskostnaden er bare for høy.... Og er det ikke fair at prisen holdes nede når man tenker på hvordan systemet er oppbygget...? Bonden får altså ikke bare betalt pr kg for kjøttet, men også i form av redusert kostnad på: "for, drivstoff, etc..." 

Så hvordan tenker du at man skal produsere mat billigere? Se på " Jon blir bonde" på Max så får du et lite innblikk i det. Subsidier er til for forbruker, ikke for bonden. Hvis du tror de tjener så bra, hvorfor slutter det flere norske bønder hver eneste dag? 

Vi har ikke sjans til å konkurrere med utlandet.... og eneste grunn til at Norsk mat oppleves "billig" er på grunn av den straffetollen den Norske stat ilegger utenlandske varer.... Du husker kanskje "smørkrisen" for noen år siden.... Etter å ha rensket det Norske marked for smør, bestemte flere grossister seg for å importere smør, for å sikre at Norge hadde smør til julebaksten.... Resultatet var at billig Dansk smør bli ilagt så mye Norsk straffetoll... at det smøret ble dyrere enn det Norske, og dermed ville ingen kjøpe det på grunn av prisen var for høy....! 

Og bra er det, vi vil jo ha norsk mat! 

Bøndene i Norge eksisterer kun for å sikre liv på bygda og vedlikeholdelse av kulturlandskapet.... Største delen av Norske bønder driver med kolossal gjeld. Og kommer aldri i posisjon til faktisk å tjene penger...! 

Eneste prisen på REKO endrer, er folks følelse av å delta og gi noe tilbake til Norge. 

Du vet lite om selvforsyning av mat du da? For ved en krise må det være noe å spise. Hvis det blir krig og grenser stenges så blir det INGEN import av mat og da må vi ha noe å spise. Norske bønder er der for deg og for meg. Bøndene skaffer mange arbeidsplasser også utenom bygda. 

Og hvem vil ha halve Norge avfolket da? Vi mister mye da, f.eks taper vi store penger innen turisme. Ingen vil besøke avfolkede steder der de ikke kan få kjøpt noe, ikke noe å se på og ikke noe å gjøre. Og med lite folk prioteres ikke veiene og ingen gidder kjøre dit. Tror du kanskje at utlendinger i Norge kommer kun for byene? 

Nei , du må nok skaffe deg litt mer info om hva bønder egentlig betyr. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

jeg synes det er verd det. På rekoringen får jeg kjøpt hjemmelagde produkter som er vanskelige å finne andre steder, f.eks kimchi eller vårruller som ikke er ultraprosessert. Jeg har kjøpt fryst villaks på rekoringen, og det var verd turen alene. Egg er jo bare priset, og uten for mye d-vitaminer 😉 Skitne økologiske gulrøtter har kjempelang holdbarhet og god kvalitet.

Anonymkode: 0de5b...75e

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, de priser seg ut for folk som sliter med å få pengene til å strekke til og leter etter rimelig mat. Helt åpenbart. Men det er jo også et bevis på at disse "fordyrende mellomleddende" er en smule propaganda fra bondestanden og deres klakkører.

Anonymkode: b7cad...58b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Rektoringen er for bevissste forbrukere som er opptatt av rene råvarer og dyrevelferd. I andre enden har du den type folk som må gafle i seg rødt kjøtt til middag hele uken rundt og skal ha alt billigst mulig uten hensyn til dyrene eller annet. De er ikke målgruppen for Rekoribgen, og burde ikke svare i en tråd som dette. 

Hvis man har et variert kosthold og er flink å lage mat, så trenger man ikke spise kjøtt mange ganger i uken. Da kan man fint kjøpe kjøtt fra Rekoringen av og til. At laks er dyrt i Rekoringen beror vel på om det er villaks eller ikke. Jeg betaler gladelig for villaks, men aldri i livet om jeg kjøper oppdrettslaks. Både pga dyrevelferd og det faktum at dette nesten ikke er å regne som mat. Er for meg helt utrolig at folk kjøper drittprodukter fra oppdrettsnæringen.

Anonymkode: 2729c...a5a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Rektoringen er for bevissste forbrukere som er opptatt av rene råvarer og dyrevelferd. I andre enden har du den type folk som må gafle i seg rødt kjøtt til middag hele uken rundt og skal ha alt billigst mulig uten hensyn til dyrene eller annet. De er ikke målgruppen for Rekoribgen, og burde ikke svare i en tråd som dette. 

Hvis man har et variert kosthold og er flink å lage mat, så trenger man ikke spise kjøtt mange ganger i uken. Da kan man fint kjøpe kjøtt fra Rekoringen av og til. At laks er dyrt i Rekoringen beror vel på om det er villaks eller ikke. Jeg betaler gladelig for villaks, men aldri i livet om jeg kjøper oppdrettslaks. Både pga dyrevelferd og det faktum at dette nesten ikke er å regne som mat. Er for meg helt utrolig at folk kjøper drittprodukter fra oppdrettsnæringen.

Anonymkode: 2729c...a5a

Helt enig.

Jeg gjorde og den interessante oppdagelsen at villaksen var mye mer mettende enn oppdrettslaks, så vi endte med å spise mindre, så den rakk lenger.

Anonymkode: 0de5b...75e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Dessverre så er det mange mennesker som utnytter folks empati og andre gode egenskaper til egen vinning. Ofte finner de en plass i forskjellige ideelle, humanitære eller alternative organisasjoner.

Ellers må jeg si at prisen gir mer mening når dyrene må leveres til slakt og kjøpes tilbake. Jeg gikk ut fra at gårdene i større grad hadde lov til å slakte og partere selv.

Vi som er opptatt av det går jo ikke blindt til en bonde på Reko og tror de møter alle kriteriene våre.

Jeg vet hvordan den enkelte driver, har besøkt noen av gårdene, vet at noen av de også har navn som er viktige for lokale topp-restauranter - som jo også har er rykte å ta vare på.

Jeg kjøper kun vilt, eller fra gård som har gårdsslakteri. Denne frakten og dyrens frykt de siste timene, med Nortura, tar jeg avstand fra.

Anonymkode: 1a6ab...444

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...