Gå til innhold

Priser Reko-ringene seg litt ut?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er så heldige å ha slakterforretning i nærheten, så jeg handler mye der. Det er mye billigere enn å handle på Rema, Kiwi og Extra mm.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ingen REKO-ring her, men jeg kjøper direkte av bønder for ca samme pris som det er i butikken. Beitefôret. Bedre kvalitet til samme pris altså. Og da vet jeg at dyrene har blitt tatt godt vare på osv. Det er det definitivt verdt.

Og så får jeg hele stykningsdeler. Jeg får hel indrefilet, hel entrecôte, hel flatbiff osv. Da kan jeg skjære dem i så tykke skiver jeg ønsker, eller tørrmodne, eller helsteke.

Og kjøttdeigen kommer i pappesker på 15 kg med bare litt plast rundt. Jeg kan porsjonere dem i akkurat som jeg ønsker i akkurat de beholderne jeg ønsker. Jeg fryser dem ned i glassbeholdere som tåler frysing. Jeg har en hel haug av IKEA sin 365+-serie i glass. Jeg slipper mye mikroplast, og det er mindre søppel. Jeg har plast-lokk da, fordi bambuslokket funker dårlig til frysing.

Jeg kjøper to ganger i året og fyller opp fryseren.

Anonymkode: ce466...a62

• Liker 5
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Haldrup skrev (1 time siden):

JA det har priset seg ut av størstedelen av befolkningens økonomi...

Jeg synes det er en skikkelig uting at de forventer og krever høyere pris enn tilsvarende varer i matbutikker.... De har færre fordyrende ledd og proklamerer at kvaliteten deres er bedre.... Noe skikkelig vås spør du meg....

REKO ringen er for de men overdreven god økonomi, som ikke bryr seg om hva ting koster.... De ødelegger for alle andre ved å drive prisen opp generelt...! 

Jeg har ikke mye penger men jeg er flink til å prioritere. Jeg blir glad av å kjøpe lokal mat rett fra bonden,mat med smak og kvalitet. Da prioriterer jeg gjerne bort noe annet. 

Anonymkode: 6f42d...c83

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har ikke mye penger men jeg er flink til å prioritere. Jeg blir glad av å kjøpe lokal mat rett fra bonden,mat med smak og kvalitet. Da prioriterer jeg gjerne bort noe annet. 

Så du mener helt ærlig at maten som koster dobbelt så mye også smaker dobbelt så godt.... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja og nei. Liker maten derfra bedre og får mye mer tilbakemeldinger fra gjester når dette serveres, mer smak😊

Anonymkode: 1480b...16e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Haldrup skrev (6 minutter siden):

Så du mener helt ærlig at maten som koster dobbelt så mye også smaker dobbelt så godt.... ?

Jeg er ikke den du siterer. Men så veldig merkelig å kun tilskrive dette smak. 

Man betaler for dyrevelferd. Hvordan tror du man klarer å presse prisene ned i hva de koster i butikk? Personlig velger jeg å spise kjøtt. Men jeg velger samtidig å ikke spise kjøtt av typen som har hatt elendige levevilkår, elendig kost, et stressfylt liv, og transport, så slakteri. 

Jeg velger å kjøpe mat jeg vet hvor kommer fra. Småskala produsenter. Der jeg vet hvordan driften er, og omsorgen for dyrene, og hva de putter i dem.

Jeg velger lokalt, og kortreist. Mye kjøtt er import, eller på andre måter fraktet over lange avstander. 

Og så kommer du til å sammenligne fredagstacoen som er laget på kvernet kalv, fra økologisk drift, slaktet på gårdsslakteri "dobbelt så godt", med gilde kjøttdeig. Mange vil nok ikke kjenne den store forskjellen, nei. Men for meg er det forskjell nok, og den store forskjellen er smaken i munnen når du tenker på hva dyret har vært gjennom for å ende opp i tacoen din. 

Anonymkode: 1a6ab...444

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Her priset Reko seg fort ut av markedet, det var få som handlet der grunnet stive priser. 

Anonymkode: 67bbb...151

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg spiser ikke kjøtt, så for meg er det ikke dyrere å handle på gårdsbutikk/Rekoring.

Anonymkode: 96923...7e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg spiser ikke kjøtt, så for meg er det ikke dyrere å handle på gårdsbutikk/Rekoring.

Kan legge til at jeg hører også at det er dyrt for bønder å få godkjent kjøttprodukter for salg fra gård, så tenker det er der pengene går. For de er ikke dyrere på grønnsaker etter min erfaring. Jeg har også kjøpt hestekjøtt til kattene mine for 25 kr/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dersom du er bonde og skal selge kjøtt selv må dyrene slaktes på godkjent slakteri. Deretter må bonden kjøpe kjøttet tilbake for samme pris som alle grossister må betale. Det koster også ekstra for partering, pakking og frakt.

Prisen på REKO viser mer hva det faktisk koster å produsere varene. Så det sier jo litt om hvor dårlig inntjening man faktisk har på det man selger til slakteri.. 

Anonymkode: 77670...058

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg handler på Rekoring av andre grunner enn pris. 

Jeg får kjøpt kjøtt og egg fra dyr som går ute og beiter, av norske raser. De har stykningsdeler man ikke så lett får tak i i butikk. Så er det en måte å unngå å støtte dagligvarekjedene på. Støtter også lokale produsenter av feks ost og juice, og kjøper hjemmelagde "ferdigprodukter" som feks brød eller vårruller.

Anonymkode: 69fdc...747

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan kjøpe kjøttstykker som jeg ikke får på vanlige butikker eller slakteren, men utover det priser reko seg ut når det kommer til kjøtt. Grønnsaker og den type produkter er jeg mer fornøyd med, med tanke på pris og kvalitet/holdbarhet. 

Anonymkode: ecd33...7ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Haldrup skrev (På 12.2.2025 den 12.53):

Jeg er kokk, og har iblant handlet på REKO, men jeg føler langt ifra at kvaliteten samsvarer prisen...

Ta eksempelvis en side røkt laks.... Den koster ca. 200kr/kg på matbutikken... Dette er en relativ kostbar ingrediens for mange....

Men på REKO koster den samme laksen 400 kr/kg.....

Prisen på rå laks er antakelig noenlunde lik for begge produsenter.... 

Hvordan kan da laksen til REKO være dobbelt så dyr som på butikken, når de tilmed selger direkte til kunden???

Jeg føler det er mye her som ikke stemmer...! 

Fordi butikken kan skru ned prisen fordi de har stor produksjon. Masseproduksjon gir storskala fordeler og gjør stykkprisen billigere jo mer de produserer. 

Anonymkode: b04ec...019

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har sluttet å selge i rekoringen, lønner seg ikke, og jeg gikk i minus.

Solgte kjikjøtt, rundt 260 kr kiloen. Det dekket ikke engang kostnader som melkepulver, kraftfor, vaksiner, "husleie" og evt andre utgifter som veterinær og medisiner. Pluss kostnader for å få de slaktet og pakket på godkjent slakteri.

Skikkelig trist, men det lønte seg overhode ikke, siden jeg omtrent måtte betale for jobben som ble gjort. Vi snakker MANGE arbeidstimer.

Så om man priser seg ut... nei, det er det det koster.

Anonymkode: de234...f25

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pris har aldri vært et argument for min del. Kjøper kun poteter et par ggr i året i store sekker. Praktisk for min del. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Haldrup skrev (På 12.2.2025 den 17.02):

Haldrup skrev (På 12.2.2025 den 12.53):

Jeg er kokk, og har iblant handlet på REKO, men jeg føler langt ifra at kvaliteten samsvarer prisen...

Ta eksempelvis en side røkt laks.... Den koster ca. 200kr/kg på matbutikken... Dette er en relativ kostbar ingrediens for mange....

Men på REKO koster den samme laksen 400 kr/kg.....

Prisen på rå laks er antakelig noenlunde lik for begge produsenter.... 

Hvordan kan da laksen til REKO være dobbelt så dyr som på butikken, når de tilmed selger direkte til kunden???

Jeg føler det er mye her som ikke stemmer...! 

😂

Så først denne sammenhengen nå. 

Uansett. 

Av alle ting å trekke frem - laks?? De som selger det på Reko har jo kjøpt inn, og videreforedlet. Nei, du. På Reko går man etter det produsenten selv står bak, fullt ut. Hjortekjøtt, lam som har gått på fjellbeite, Lyr eller krabbe hentet fra fjorden sammen dag. Og stykningsdeler du ikke får i butikk. Skrog av kylling for å koke egen kraft, oksehaler - en utmerket ingrediens i mange retter, men som aldri når butikkene da etterspørselen er latterlig lav. Innmat du kan tørke, og gi til dyr, som ellers blir kastet. Nyretapp, kjaker. Ferske stykker av ribs, som det faktisk er kjøtt på, i motsetning til marinerte og tørre varianter som er det du finner i dagligvaren. 

Og neste gang du skal ha laks; Svanøy. Så lover jeg at dobbel pris betyr dobbel så godt ;) Eller gjør slik de fleste kokker ville gjort; røk, eller aller helst grav, selv. Med norsk villaks. Bare husk å sjekk ASC/økologisk sertifisering. 

Anonymkode: 1a6ab...444

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg har sluttet å selge i rekoringen, lønner seg ikke, og jeg gikk i minus.

Solgte kjikjøtt, rundt 260 kr kiloen. Det dekket ikke engang kostnader som melkepulver, kraftfor, vaksiner, "husleie" og evt andre utgifter som veterinær og medisiner. Pluss kostnader for å få de slaktet og pakket på godkjent slakteri.

Skikkelig trist, men det lønte seg overhode ikke, siden jeg omtrent måtte betale for jobben som ble gjort. Vi snakker MANGE arbeidstimer.

Så om man priser seg ut... nei, det er det det koster.

Anonymkode: de234...f25

Dette var synd å høre! Jeg kjøper kun kjøtt på Reko, Bondens marked og på lokal økologisk dagligvarebutikk, og en god del av det er nettopp kjekjøtt, som i praksis bare er mulig å få tak i nettopp på Reko.

Jeg ser imidlertid også at flere av de minste produsentene forsvinner fra min Reko, og jeg skjønner jo hvorfor når jeg ser mangelen på bestillinger hos mange av dem, særlig om reiseveien til utleveringssted er lang. 

Når det gjelder akkurat kjekjøtt har jeg i mange år vært opptatt av tragedien ved at bukkekje er en uutnyttet ressurs som stort sett går til spille i Norge, en sak NRK faktisk tok opp i forrige uke: https://www.nrk.no/innlandet/27.500-geitekillinger-avlives-og-kastes-som-avfall_-_-vi-star-og-griner-i-fjoset-1.17219124 I geitelandet Norge, som på toppen av alt trenger dette beitedyret for å opprettholde kulturlandskap, synes jeg dette er intet mindre enn en katastrofe. Nortura skylder på manglende etterspørsel for at de ikke tar inn og distribuerer, men hvordan skal det kunne bli etterspørsel av et kjøttslag folk ikke vet om og ikke får tak i, nå selv ikke på Reko mange steder?? Her må det folkeopplysning og kampanjer til både rettet mot bransje og kunder - jeg stiller opp med kjeoppskriftene mine! Etterspørselen må opp for at det hele skal bære seg, til beste for alle.

Anonymkode: 49313...579

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Haldrup skrev (På 12.2.2025 den 17.02):

Lokal mat smaker alltid best,

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Reko er dyrt her. Jeg får egg billigere hos lokal bonde som selger på en bensinstasjon. Grønnsakene jeg har kjøpt hos reko har vert dårlige, poteter med lange groer og gulrøtter som mugnet ila 14 dager. Bonden sa det skulle kunne lagres lenge i mørk bod men det stemte ikke. Kjøttet er dyrt og såpass spesielt at vi ikke får brukt det. Ellers er det nye kaker, det kan jeg bake selv. Ett par av de som selger på reko her reiser 30mil en vei, da er det ikke kortreist.

Anonymkode: b3a46...747

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Rart å mene de har priset seg ut når det er så mange som kommer? 
Handle på reko handler ikke om å få mat billigere, det handler om å støtte opp om småprodusenter, med god dyrevelferd, bedre grønnsaker som også kan se litt rare ut, egg fra høner som også har det godt. 
Det for meg handler om å ta et etisk valg når jeg først skal spise dyr. Det handler også om å få andre varer enn butikken, jeg handler fra et bakeri der jeg får surdeigsbrød med spelt og ikke hvetemel. På rema får man overpriset brød som ikke er bra for mage og tarm. 
Så handle på reko er nok ikke for de som strever etter å ha et veldig lavt budsjett på mat. 

Anonymkode: 2d1fc...d5f

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...