Gå til innhold

Priser Reko-ringene seg litt ut?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har vært litt nysgjerrig på rekoringene. Jeg liker ideen om at lokale bønder kan selge egne produkter direkte til forbruker uten å gå via fordyrende mellomledd slik som nortura og de store butikkjedene, hvor man da får produkter av middelmådig kvalitet som man vet lite om, og som gjerne har vært på lager i lang tid.

Det sies at bønder kun får noen skarve titalls kroner per kilo for å levere fra seg slakt til mottak, mens i butikkene er kiloprisen fort mangedoblet ut til forbruker. Da skulle man tro at hvis man handler direkte fra bønder, så får man produkter som ligger et sted mellom slaktpris og butikkpris, som både bonde og forbruker ville vært tjent med.

Nå er det ikke slik at det kun er pris jeg ser på i jakt etter det billigste billige, men også kvalitet og utvalg. Men, når jeg ser på kiloprisen på det man får, for å ta noen utvalgte ting, og dette er ting man gjerne må bestille i relativt store kvanta, typisk gjerne 2-5kg++:

220kr for helt vanlige svinekoteletter. 230kr for nakkekoteletter. 170kr/kg for svinekjøttdeig. 340kr for storfekjøttdeig. 305kr for storfe grytekjøtt. 630kr for ytrefilet. 195kr for fårikålkjøtt. 360kr for svineribbe. Diverse avskjærprodukter med langt høyere pris enn det man kan få et ferdig produkt for.

Ellers er utvalget av det man kan bestille veldig bra, man får stykningsdeler som man ikke får i butikkhyllene.

Men jeg synes de priser seg veldig høyt under dette "støtt den norske bonden" banneret når de har mulighet til å nå ut til forbruker direkte. Da blir det fort enklere å bare kjøpe slikt fra ferskvaredisken på meny, gjennom alle de fordyrende leddene.

Anonymkode: 5b593...0a4

• Liker 5
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

For min del priset de seg ut ja. De var langt dyrere enn butikken av de prisene jeg har sett. 

Nå har jeg siden sist jeg sjekket prisene der, sletta fb så har ikke tilgang til de lenger og vet ikke hvordan prisene er lenger i forhold til butikken. 

Anonymkode: 59b8a...5b1

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For min del er kvaliteten og utvalget såpass mye bedre enn i butikken at jeg handler på Reko ringen uansett. Er også mye bedre utvalg i økologiske varer. Og ikke minst kan en snakke rett med bøndene om varene de selger.

Husk også på at bøndene bruker sin tid og biler på å kjøre rundt som også skal dekkes inn inkludert bompenger etc. 

Selv blir jeg også enda mer obs på matsvinn og å bruke opp alle restene når jeg vet litt mer om innsatsen som går med for å lage maten, så totalt er det ikke sikkert en bruker så mye mer penger.

Anonymkode: 403f7...a8e

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA det har priset seg ut av størstedelen av befolkningens økonomi...

Jeg synes det er en skikkelig uting at de forventer og krever høyere pris enn tilsvarende varer i matbutikker.... De har færre fordyrende ledd og proklamerer at kvaliteten deres er bedre.... Noe skikkelig vås spør du meg....

REKO ringen er for de men overdreven god økonomi, som ikke bryr seg om hva ting koster.... De ødelegger for alle andre ved å drive prisen opp generelt...! 

• Liker 7
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men har de lovt til å slakte selv? Om de har det, er prisen høy, men tror det må innom slakteri uansett.
Billigste ville vært om man kunne kjøre til bondegården å handle direkte uten slakteri eller annen mellomledd.

Anonymkode: d1108...c15

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå har ikke vi REKO tilbud her men jeg handler gjerne fra lokale bønder direkte, og fra det lokale hønseriet og har aldri opplevd at jeg betaler mer enn i butikk, tvert imot - og jeg får bedre produkt som er lokalmat, jeg vet hvem som ahr stått for dyrevelferden og produksjonen og for meg er det viktig. 

Anonymkode: 0b63c...f49

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

For meg er det uaktuelt å bruke varer fra REKO-ringen, eller for den del landhandlerierog gårdsbutikker, som hoved-matkilde. Til det er varene som regel altfor dyre. Jeg synes på ingen måte at kvalitetsforskjellen og prisforskjellen står i stil med hverandre. Det hender noen ganger at jeg handler direkte fra produsent, men det er helt unntaksvis, og bare hvis det er en eller annen "anledning" eller at vi skal unne oss noe ekstra. 

Anonymkode: e4727...8b3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Med mindre de har eget slakteri - som jo er vanskelig for bønder flest - har de ikke lov å slakte hjemme. De store kjøttprodusentene tar ublu priser for at bøndene skal benytte deres tjenester til slaktingen, og selv eget kjøtt blir dermed dyrt. 

Anonymkode: 81f6e...52a

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Oi, det var dyrt. Jeg handler endel direkte fra bønder her i området, det ligger omtrent likt, eller noen ganger litt lavere enn butikken. Kjøttdeig av storfe for eksempel, ligger på 90kr for 500 gram, det syns jeg er grei pris 🙂 Egg til 80kr for 30 stk syns jeg også er bra, og betydelig billigere enn i butikken.

Anonymkode: 60275...328

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det eneste jeg kjøper fast på reko er egg, der er det god pris. Utenom det kjøper jeg mest til spesielle anledninger eller hvis det er noe spesielt jeg er på jakt etter. 

Men jeg skulle ønske jeg kunne kjøpe mer der, jeg liker å støtte lokale bønder og vil gjerne beholde tilbudet! 

Anonymkode: 1b8db...090

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kokk, og har iblant handlet på REKO, men jeg føler langt ifra at kvaliteten samsvarer prisen...

Ta eksempelvis en side røkt laks.... Den koster ca. 200kr/kg på matbutikken... Dette er en relativ kostbar ingrediens for mange....

Men på REKO koster den samme laksen 400 kr/kg.....

Prisen på rå laks er antakelig noenlunde lik for begge produsenter.... 

Hvordan kan da laksen til REKO være dobbelt så dyr som på butikken, når de tilmed selger direkte til kunden???

Jeg føler det er mye her som ikke stemmer...! 

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Men har de lovt til å slakte selv? Om de har det, er prisen høy, men tror det må innom slakteri uansett.
Billigste ville vært om man kunne kjøre til bondegården å handle direkte uten slakteri eller annen mellomledd.

Ja de har lov til å slakte selv, men ikke lov til å omsette det selvslaktede kjøttet, alt du kjøper på F.eks. Reko ringen har vært innom et slakteri og er kontrollert av en veterinær.

har kjøpt selvslakt av bonden noen ganger, men da kjøper jeg det levende dyret, og bonden hjelper meg med avlivingen, så skjærer jeg det ned selv. Jeg har da ikke lov å omsette dette. om det dreier seg om svin, leverer jeg prøve for Trikiner til analyse, og ingenting konsumeres før denne er mottatt negativ. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

REKO-ringer blir sjeldent promotert for sine lave priser. De kan ha billig kjøtt til tider, mens kiloprisen for f.eks gulrøtter kan være det dobbelte av det det er i butikk. REKO-ringene har også blitt et marked for salg av varer som dagligvarekjedene ikke har lov å selge, som for eksempel upasteurisert melk. Enkelte produkter er gode, men det er ymse her også.

Noen varer fra REKO-ringer er bedre på kvalitet, men det gjelder oftere luksusprodukter som laks og biff, men også her er det mange levekårsfaktorer (fôr, vann, sykdom osv) som spiller inn.

Støtten til REKO-ringer er ofte prinsipiell om å ta avstand fra dagligvarekjeder som tar det meste av fortjenesten selv, og gjør forbrukerne avhengig av deres rikdom for å kunne få mat på bordet. Det er en absolutt berettiget motstand dagligvarekjedene møter, men promoteringen av REKO-ringer er noe som skaper unødvendig avstand mellom forbrukere og f.eks miljøorganisasjoner.

Da jeg jobbet for en miljøorganisasjon var det faktisk noe som satt langt inne for meg, fordi det er utopisk å tro at alle skal ta avstand fra urettferdige systemer hvis de urettferdig systemene tross alt er bedre for forbrukere på kort sikt.

Endret av AnonymKvinne..
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Noen sender førts til slakteri og kjøper slaktet tilbake, for så å selge.

Andre har godkjente slakterom selv . Og gjør all jobben selv.

Ser her vi driver nisje bruk med en nabo. Fórer opp 12 griser og disse så har vi godkjent at vi kan slakte 5 selv og selge, dw andre kjøper vi tilbake fra slakteriet for å foredle og selge

Anonymkode: bc644...8d0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Handerrefyren skrev (4 minutter siden):

Ja de har lov til å slakte selv, men ikke lov til å omsette det selvslaktede kjøttet, alt du kjøper på F.eks. Reko ringen har vært innom et slakteri og er kontrollert av en veterinær.

har kjøpt selvslakt av bonden noen ganger, men da kjøper jeg det levende dyret, og bonden hjelper meg med avlivingen, så skjærer jeg det ned selv. Jeg har da ikke lov å omsette dette. om det dreier seg om svin, leverer jeg prøve for Trikiner til analyse, og ingenting konsumeres før denne er mottatt negativ. 

Noen har godkjente slakterom som de lovlig har lov å selge. Rommet osv blir kontrollert 1 gang i året om alt er slik det ska i forhold til hygene osv

Anonymkode: bc644...8d0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jeg har vært litt nysgjerrig på rekoringene. Jeg liker ideen om at lokale bønder kan selge egne produkter direkte til forbruker uten å gå via fordyrende mellomledd slik som nortura og de store butikkjedene, hvor man da får produkter av middelmådig kvalitet som man vet lite om, og som gjerne har vært på lager i lang tid.

Det sies at bønder kun får noen skarve titalls kroner per kilo for å levere fra seg slakt til mottak, mens i butikkene er kiloprisen fort mangedoblet ut til forbruker. Da skulle man tro at hvis man handler direkte fra bønder, så får man produkter som ligger et sted mellom slaktpris og butikkpris, som både bonde og forbruker ville vært tjent med.

Nå er det ikke slik at det kun er pris jeg ser på i jakt etter det billigste billige, men også kvalitet og utvalg. Men, når jeg ser på kiloprisen på det man får, for å ta noen utvalgte ting, og dette er ting man gjerne må bestille i relativt store kvanta, typisk gjerne 2-5kg++:

220kr for helt vanlige svinekoteletter. 230kr for nakkekoteletter. 170kr/kg for svinekjøttdeig. 340kr for storfekjøttdeig. 305kr for storfe grytekjøtt. 630kr for ytrefilet. 195kr for fårikålkjøtt. 360kr for svineribbe. Diverse avskjærprodukter med langt høyere pris enn det man kan få et ferdig produkt for.

Ellers er utvalget av det man kan bestille veldig bra, man får stykningsdeler som man ikke får i butikkhyllene.

Men jeg synes de priser seg veldig høyt under dette "støtt den norske bonden" banneret når de har mulighet til å nå ut til forbruker direkte. Da blir det fort enklere å bare kjøpe slikt fra ferskvaredisken på meny, gjennom alle de fordyrende leddene.

Anonymkode: 5b593...0a4

Ble litt priset ut for min del også. Jeg skjønner jo at feks hjemme laget ost  etc kan bli litt dyrere enn i butikk bla. 

Men har endt opp med såkalt økologiske grønnsaker i svært liten mengde til 150kr, som måtte kastes da bla salaten smakte plante vern midler. 

Har kjøpt mye egg privat. Og på recko skulle en selger der ha dobbel pris iht andre jeg har kjøpt privat egg av. 

Har ikke noe problemer med å kjøpe ukurrante varer. Men ikke til dobbel pris. Jeg støtter bonden, men begrenser seg hvor mye min lommebok også tåler.  

Anonymkode: 01c75...169

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Reko Ringen, er ikke for forbrukere, det er til for produsentene, vi blir manipulert til å tro at dette er billig og bra, mulig det er en av delene, men jeg tror ikke det. jeg har lest om produsenter som gjør halvparten av inntektene sine på 1/10 av produksjonen via Reko Ringen. 

Anonymkode: ec5cf...738

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. De som selger på reko er mye oftere små produsenter, satser mer på dyrevelferd, økologisk ol (ut fra de jeg vet om at selger)

2. Man må (tro det eller ei) betale ganske mye for å få kjøttet tilbake fra feks Nortura. Man har ikke lov til å slakte hjemme med mindre du har godkjent slakteri, og det koster i alle fall mye! Bare å ta returslakt er ganske dyrt. Nisje koster enda litt mer, synes å huske ca 35 kr/kg + tillegg for partering og frakt. 

3. På reko må bonden selv markedsføre og bruke arbeidstid på å faktisk selge. 

4. Man selger ikke på reko for å gjøre noen en tjeneste , men for å tjene penger.. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Små produsenter får heller gjerne ikke de tilskuddene større produsenter får. Mine egg her hjemme koster ca 3-4 kroner egget, og det er før vi har regnet på huset de bor i, utstyr, strøm til vinteren ++ . Når jeg selger må jeg legge på en eller annen form for fortjeneste + moms. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For meg er det absolutt verdt det. Både for kvalitet, dyrevelferd, miljø, og hvem jeg vil støtte. Kjøper også kun vilt, eller fra gardsslakteri, da jeg har veldig lite til overs for transport + slakteri. Og det koster, som noen allerede har nevnt. 

Det er mye dyrere å selge smått, enn å selge stort, for det er så mange kostnader som må fordeles på færre. De må jo kjøre selv, eller ha ansatte, som bruker bil, drivstoff, timer, på å mulig bare dele ut til 10-20 stykker.

Noen av produsentene her er også til stede i butikk, noe dyrere. Men merker at varene jeg kjøper på reko både er ferskere og bedre, så tror også de gjør en sortering. 

Anonymkode: 1a6ab...444

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...