Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hvor jeg skal begynne, kjenner jeg har mistet meg selv helt…. 

Jeg møtte kjæresten i 2019, vi bodde sammen i min leilighet med mine barn frem til 2021, da han kjøpte hus. 
huset ligger på bygda, å siden vi bodde i byen har jeg aldri hatt behov for bil. 
"Betingelsen" for at vi ble med han til huset var at vi skulle se etter en bil til meg også. Jeg gikk den tiden på aap å fikk ikke lån..

vi flyttet inn sommeren 2021, økonomisk ble vi enige om at han betalte "huset" og d utgiftene det var. Lån, renter, forsikring, vann og avløp, strøm og internett. 

resten skulle jeg betale altså mat og diverse. Vi er totalt uenige, jeg går i mange tusen i minus hver mnd, får ikke betalt mine egne regninger og heller ikke kjøpt bil… Lite viste jeg at "diverse" inkluderer hans hygiene artikler som f.eks barberblader. Snus. All diesel. ALT til huset, om vi feks skal ha ny kjøkkenkniv.. klær til han (sjeldent) 

Nå har har jeg sittet her i 4 år, kommer meg ikke engang på butikken uten han. 
mistet venner og rett å slett livsgnisten.  

vi gjør aldri noe… om vi prøver å ta med barna på noe feks kino så må jeg betale for alle. Ferier er det bare å glemme da jet ikke har råd til noe særlig mer enn en 2 dagers tur på en campingplass.. 

vi har i løpet av disse årene fått ett fellesbarn, som jeg også betaler alt for, klær, mat, utstyr, bhg alt på minste ufør som jeg nå er.. 

Jeg vet helt ærlig ikke hva jeg vil med innlegget, er så sliten av å ta barna 100%, betale meg til grunne og aldri komme meg ut av huset… jeg ser ikke folk… han leverer og henter ungen i bhg. Det går ikke buss her. 
mitt sosial liv er to dager i uka handler vi på rema 1000😔 

Venner har jeg gitt opp, de klagde fordi de alltid måtte komme til meg å at jeg ikke kunne komme til dem, eller bli med ut..  å det skjønner jeg godt 😔 

Anonymkode: 085cd...fda

• Hjerte 12
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må ta en skikkelig prat om dette med samboeren din, sånn skal det IKKE være. 

Om han ikke er villig til å betale mer slik at du også kan ha et liv, da bør du rett og slett gå fra han. Du går jo til grunne i denne situasjonen og det er økonomisk vold det han bedriver. 

Anonymkode: 9ecdb...5b3

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Villig til å betale mer?? Han punger garantert ut med 30-35 k hver måned allerede! 
Hun skjønte nok ikke hva hun gikk til, og har attpåtil fått flere barn. De kan umulig hatt god kommunikasjon og gått gjennom inntektene og utgiftene slik at begge fikk et klart bilde på hva dette innebar. 

Anonymkode: a3da1...67f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er ikke liv laga med en slik økonomisk fordeling som dere har forsøkt. Dere må reforhandle og jeg gjetter at dere ikke blir enige. Da er forholdet over, det fungerer ikke med økonomisk uenighet og at han skal ha deg til å betale alle løpende utgifter.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva skjedde med leiligheten du hadde? Eide du den? Du må begynne å få oversikt i skjul. Kontakte Nav for rådgivning eller kommunen. Dette er typisk "kvinnefelle"-fordeling og du trenger en plan for å komme deg ovenpå og muligens videre.

Anonymkode: 40a86...322

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Normalen i et sunt forhold er å betale prosentvis etter inntekt og at den som tjener mest bidrar ekstra så en har samme levestandard.

Jeg kan ikke forstå at du aksepterte en slik fordeling ved flytting.

Hadde pakket og dratt hjem igjen.

Anonymkode: 0c3e5...c8e

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Leiligheten vi bodde i før leide jeg, så ingenting å dra hjem til dessverre. 

ja kommunikasjonen burde vært bedre da. Men mat og sånn… hadde aldri trodd at det innebar diesel feks på bilen hans, jeg fyller 3000kr ca per mnd på en bil jeg sitter i 8 ganger i mnd i ca 4 km per vei til butikken. Som han bruker daglig til jobb og annet. 
2000kr i snus til han.

2350 i bhg

resten går til mat. 

klær kjøpes på nettet og blir sendt hjem da vi aldri er på senter. 
samme med andre ting de ikke har på mat butikk. 

nei, jeg vet vi aldri brude flyttet hit i første omgang… men jeg var dum og lettlurt.

dette er ikke bra for noen av oss, ikke barna, ikke meg.. han ser ikke problemet så han har det vel bra. 
jeg vet bare ikke hvordan jeg skal komme meg ut. 
jeg kommer meg ikke rundt på visning, har ikke familie jeg kan fortelle dette til.

• Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet

Slik skal man ikke ha det. Jeg hjelper deg med skyss og hjelp om du bor i min del av landet. Hvor bor du?

Anonymkode: eed3d...fc9

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

du har altså med åpne øyne forhandlet deg inn i den berømmelige kvinnefellen og valgt ta med barna dine og deg selv og flytte inn hos en mann du kjente i knapt to år... Nå må du lete frem stemmen din og si at de avtalene som ble gjort skal holdes, du skal ha bil som første steg. Deretter må dere sette opp regnskap og se på utgiftene dere faktisk har og hva pengene går til uavhengig av hvem som betaler hva slik at begge tydelig ser hva som går ut og hva som kommer inn - etter at denne oversikten er på plass må dere bli enigeom to ting; en fordeling begge kan leve med eller at forholdet avslutts.

Anonymkode: d0b2b...e26

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Du har blitt lurt. Får vondt inni meg av deg. Han betaler på alt som går til en bolig som står i hans navn og så sparer han penger på at du betaler for diesel, klær, snus og hygiene artikler. Kom deg vekk. Det må jo gå en buss en eller annen plass der du bor. Eller spørre en venn om å hente deg og kjøre på visning. Jeg blir veldig lei meg på dine vegne. 😞 Han høres ikke ut som han er glad i deg. Man tar vare på de man bryr seg om. Og han har lurt deg. 😢

Anonymkode: fc225...428

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må ta kontakt med noen du stoler på som har bil og mulighet til å hjelpe deg med å flytte ut. Helst foreldre, søsken eller ei god venninne. Vær ærlig og fortell alt. 
begynn å se etter leilighet der du ønsker å bo. 
Det kommer til å ordne seg hvis du bare tør å be om hjelp. Ingen ønsker at andre skal ha det så vanskelig. 

Anonymkode: a3da1...67f

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kommer til å få det bedre om du flytter. Han får stå for sine egne løpende utgifter… det er KUN du som taper på denne ordningen dere har. Så ja signerer de andre her inne, tør å be om hjelp. Kjenner du absolutt ingen som kan hjelpe så kontakt frivillighetssentralen i kommunen 

Anonymkode: 2b418...6d4

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

ja kommunikasjonen burde vært bedre da. Men mat og sånn… hadde aldri trodd at det innebar diesel feks på bilen hans, jeg fyller 3000kr ca per mnd på en bil jeg sitter i 8 ganger i mnd i ca 4 km per vei til butikken. Som han bruker daglig til jobb og annet. 
2000kr i snus til han.

2350 i bhg

resten går til mat. 

nei, jeg vet vi aldri brude flyttet hit i første omgang… men jeg var dum og lettlurt.

dette er ikke bra for noen av oss, ikke barna, ikke meg.. han ser ikke problemet så han har det vel bra. 
jeg kommer meg ikke rundt på visning, har ikke familie jeg kan fortelle dette til.

Men hva skjer hvis du nekter å fylle på tanken hans og betale for snusen hans?

seriøst

du må sette ned foten!!

Anonymkode: e0e18...286

• Liker 4
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

2000kr i snus til han.

2350 i bhg

resten går til mat. 

Slutt å betale for snus og bensin. 

Si at "denne måneden har jeg satt av 2000kr til bil og vil fortsette med det da jeg ikke betaler for at du skal dø tidligere og være et dårlig eksempel for ungene våre".

Hvorfor tillater du dette? Si nei og ikke betal..

Anonymkode: 09621...a29

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjære deg, TS!

Sånt kan skje, men nå må du komme deg ut av kvinnefellen, dette blir verre år for år. Han sparer og investerer i hus, mens du betaler for alle hans løpende utgifter, dette vil blir verre og verre jo lenger tid det går.

Hvis du tror det er noen vits, kan du snakke med ham, kreve at du får det dere avtalte (bil til deg osv.), og fordeler utgiftene på en bedre måte, men dette vil nok uansett bare være en midlertid løsning, hvis det i det hele tatt fungerer.  

Har du en venninne eller noen som kan hjelpe deg? Hvis ikke kan du kontakte NAV eller kommunens servicetorg og høre hvilke tilbud som finnes i din kommune. Mange kommuner har tilbud for å hjelpe kvinner og barn i en vanskelig situasjon, det samme har mange frivillige organisasjoner. Du kan også søke seperasjon (hvis du er sikker på at han ikke blir voldelig), og deretter be NAV om hjelp til å finne bolig. Du bør også be om hjelp til å komme i arbeid, og evt ta en utdanning, hvis du ikke allerede har det, det vil gjøre deg mer uavhengig på sikt. 

Det finnes løsninger her, det kommer til å bli krevende i en overgang, men sannsynligvis mye bedre etter en stund!  

Anonymkode: e5913...ff5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vet ikke hvor jeg skal begynne, kjenner jeg har mistet meg selv helt…. 

Jeg møtte kjæresten i 2019, vi bodde sammen i min leilighet med mine barn frem til 2021, da han kjøpte hus. 
huset ligger på bygda, å siden vi bodde i byen har jeg aldri hatt behov for bil. 
"Betingelsen" for at vi ble med han til huset var at vi skulle se etter en bil til meg også. Jeg gikk den tiden på aap å fikk ikke lån..

vi flyttet inn sommeren 2021, økonomisk ble vi enige om at han betalte "huset" og d utgiftene det var. Lån, renter, forsikring, vann og avløp, strøm og internett. 

resten skulle jeg betale altså mat og diverse. Vi er totalt uenige, jeg går i mange tusen i minus hver mnd, får ikke betalt mine egne regninger og heller ikke kjøpt bil… Lite viste jeg at "diverse" inkluderer hans hygiene artikler som f.eks barberblader. Snus. All diesel. ALT til huset, om vi feks skal ha ny kjøkkenkniv.. klær til han (sjeldent) 

Nå har har jeg sittet her i 4 år, kommer meg ikke engang på butikken uten han. 
mistet venner og rett å slett livsgnisten.  

vi gjør aldri noe… om vi prøver å ta med barna på noe feks kino så må jeg betale for alle. Ferier er det bare å glemme da jet ikke har råd til noe særlig mer enn en 2 dagers tur på en campingplass.. 

vi har i løpet av disse årene fått ett fellesbarn, som jeg også betaler alt for, klær, mat, utstyr, bhg alt på minste ufør som jeg nå er.. 

Jeg vet helt ærlig ikke hva jeg vil med innlegget, er så sliten av å ta barna 100%, betale meg til grunne og aldri komme meg ut av huset… jeg ser ikke folk… han leverer og henter ungen i bhg. Det går ikke buss her. 
mitt sosial liv er to dager i uka handler vi på rema 1000😔 

Venner har jeg gitt opp, de klagde fordi de alltid måtte komme til meg å at jeg ikke kunne komme til dem, eller bli med ut..  å det skjønner jeg godt 😔 

Dere må etablere en annen ordning. Bli enige om et beløp dere begge setter på en felles konto som skal dekke ALT av felles utgifter. 

Anonymkode: 1dcfa...dfc

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Han har jo absolutt ingen respekt for deg, eller omtanke.

Dette er ikke et forhold å bli værende i. 

Anonymkode: 219fa...384

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hva skjer hvis du nekter å fylle på tanken hans og betale for snusen hans?

seriøst

du må sette ned foten!!

Anonymkode: e0e18...286

Dette tenkte jeg og. 

Her må du slutte å la deg utnytte. 

Du må også snakke med venner/familie om hva som har skjedd, du forteller jo ikke fordi du VET at dette ikke er et bra forhold. Og det er forståelig at du syns det er flaut å ha havnet i en sånn situasjon. Men det må du gjøre, fordi du trenger hjelp til å komme deg ut av det. Jeg er helt sikker på at gode venner/god familie vil hjelpe deg, du hadde vel også ønsket å hjelpe en veninnne i tilsvarene situasjon? Så punkt en er å åpne seg for noen, slik at du faktisk kan få backing i det som helt sikkert blir en tung prosess. 

Parallellt må du skaffe deg en oversikt over økonomien, det ser jo ut som du har en del av det allerede. Og slutte å betale på hans personlige forbruk, dvs. disel til en bil bare han bruker, snus, hans hygieneartikler og klær. Og annet som bare går til han. 

Så må du lage deg en plan - hva vil DU? vil du fortsette å være sammen med denne mannen, som har snyltet på deg i flere år? Forsåvidt ditt valg, men da må det være på helt andre økonomiske premisser enn idag. Og da er vi tilbake til punkt 1: du må ha hjelp av venner som kan støtte deg når du skal og må stå på kravene for en rettferdig økonomisk fordeling. For da står du sterkere i det som helt sikkert blir vanskelige diskusjoner. Jeg ville jo ment at du må bort fra denne mannen, men det er jo opp til deg å bestemme. 

Men - dere er ikke gift, ikke noe gjensidig forsørgeransvar = du kan stoppe å betale hans ting umiddelbart. Han kan kreve husleie el, men han kan ikke kaste deg ut siden dere har felles barn. Selv om huset er hans så kan han altså ikke bare sette dere på gata. 

Du må uansett gro deg litt ryggrad, ta ansvar for DIN økonomi, slik at du og dine barn har det bra. Og det er ditt ansvar å ta tak i dette. Et skritt har du jo allerede tatt ved å skrive her - så fortsett på den veien du nå har startet - det klarer du, selv om det blir stritt. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken inntekt har du da?

Han betaler de fleste store utgifter, så om du går i minus og heller ikke har råd til bil, har ikke du/ dere ikke råd til livet dere planla. 

Og da må du flytte ut.

Anonymkode: 03780...760

• Liker 2
Skrevet

Du vet hva du ca betaler i mnd? Hva betaler han ca i mnd? Du må spørre ham og si at dere spå finne en løsning som dere begge kan bli enige om. Gi uttrykk for at du ikke er enig i slik som det er nå.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...