AnonymBruker Skrevet 12. februar #1 Skrevet 12. februar Hei. Jeg har i mange år (hvertfall 20) hatt en føflekk på magen. Den har alltid vært litt flekkete og ujevn, men nå syns jeg den bare blir verre. Legen mener den ser helt harmløs ut og vil ikke se nærmere på den. Hva tenker dere? Sitter med en følelse at flekken ikke er helt til å stole på, men samtidig ønsker jeg jo å stole på legen også. Legger bildene inn i spoilertags - er ikke alle som ønsker å få ekle føflekker trykket opp i fjeset under frokosten/lunjen Spoiler Spoiler Anonymkode: 5605e...b33
AnonymBruker Skrevet 12. februar #2 Skrevet 12. februar Ville gått på apotek og fått den scannet. Eller gått til hudlege Anonymkode: 70df8...68c 4
Tartufo Skrevet 12. februar #3 Skrevet 12. februar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hei. Jeg har i mange år (hvertfall 20) hatt en føflekk på magen. Den har alltid vært litt flekkete og ujevn, men nå syns jeg den bare blir verre. Legen mener den ser helt harmløs ut og vil ikke se nærmere på den. Hva tenker dere? Sitter med en følelse at flekken ikke er helt til å stole på, men samtidig ønsker jeg jo å stole på legen også. Legger bildene inn i spoilertags - er ikke alle som ønsker å få ekle føflekker trykket opp i fjeset under frokosten/lunjen Vis skjult innhold Vis skjult innhold Anonymkode: 5605e...b33 Jeg hadde fjernet begge, og presisert at de skal sendes inn og sjekkes. Hvis en føflekk forandrer seg eller plager deg, har du rett til å få den fjernet hos fastlege, eller at fastlege henviser deg til noen som kan fjerne den. 1 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar #4 Skrevet 12. februar Hadde dratt til fadtlege å forlangte videre til hudlege og testing Anonymkode: 9c7d9...254
Stoltskeiv Skrevet 12. februar #5 Skrevet 12. februar De begge skal fjernes! Hvorfor mener legen de ser harmløs ut? 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar #6 Skrevet 12. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Ville gått på apotek og fått den scannet. Eller gått til hudlege Anonymkode: 70df8...68c Ja, for det er jo veldig pålitelig det de gjør på apoteket. Når fastlegen har kaldt den harmløs så er den harmløs. Føflekker på magen kan lett e annerledes ut enn føflekker andre steder. Hvordan du tar bilde av den gjør og at føflekker ser annerledes ut. Slutt å overtenke, eller få deg time hos en privat hudlege og få den vurdert der. Har fastlegen sagt at den er harmløs så henviser heller ikke fastlegen deg vider. Avtalespesialister innen hud er presset på tid, og avviser føflekkfjerning i de aller fleste tilfeller. Anonymkode: 8bea3...517
Tartufo Skrevet 12. februar #7 Skrevet 12. februar (endret) AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Når fastlegen har kaldt den harmløs så er den harmløs. Føflekker på magen kan lett e annerledes ut enn føflekker andre steder. Hvordan du tar bilde av den gjør og at føflekker ser annerledes ut. Slutt å overtenke, eller få deg time hos en privat hudlege og få den vurdert der. Har fastlegen sagt at den er harmløs så henviser heller ikke fastlegen deg vider. Avtalespesialister innen hud er presset på tid, og avviser føflekkfjerning i de aller fleste tilfeller. Anonymkode: 8bea3...517 Nei, en føflekk er ikke nødvendigvis harmløs selv om fastlegen sier det. Ingen kan se sikkert om en føflekk er normal, føflekken må fjernes og sendes inn, eller det må fjernes en liten bit å sende inn, for å være sikker. Det finnes flere som har fått påvist malingt melanom i føflekker som fastlegen synes så normale ut! Og jo, dersom føflekken føles ubehagelig ut eller har forandret seg, er fastlegen pliktig til å fjerne den, eller henvise til fjerning, dersom pasienten spør om det! Endret 12. februar av Tartufo 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar #8 Skrevet 12. februar AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Ja, for det er jo veldig pålitelig det de gjør på apoteket. Når fastlegen har kaldt den harmløs så er den harmløs. Føflekker på magen kan lett e annerledes ut enn føflekker andre steder. Hvordan du tar bilde av den gjør og at føflekker ser annerledes ut. Slutt å overtenke, eller få deg time hos en privat hudlege og få den vurdert der. Har fastlegen sagt at den er harmløs så henviser heller ikke fastlegen deg vider. Avtalespesialister innen hud er presset på tid, og avviser føflekkfjerning i de aller fleste tilfeller. Anonymkode: 8bea3...517 Du vet at flere apotek tilbyr skanning, noe ikke fastlege ikke har Anonymkode: 9c7d9...254
AnonymBruker Skrevet 12. februar #9 Skrevet 12. februar Jeg har fjerna en slik en. Siden den ble ubehagelig og klødde. Jeg gikk til hudlege. Han så over alle føflekkene jeg har på kroppen. Den var helt ufarlig. Men kunne fjerne fordi den var ubehagelig. Så jeg fjernet den. Så lærte han meg hvem jeg skal være obs på. Hva jeg skulle følge med på. Likar å være på den sikre siden altså. Jeg gikk privat. Anonymkode: b8fbd...455 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar #10 Skrevet 12. februar AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Du vet at flere apotek tilbyr skanning, noe ikke fastlege ikke har Anonymkode: 9c7d9...254 De scanningene en ikke navngitt apotekkjede gjør, har både leger og Norske helsemyndigheter gått ut og advart mot å bruke. De fleste legesentre har i dag dermoskop og i tillegg opplæring i å bruke dem. Fastleger som er spesialister i allmenn medisin må ha ett visst antall timer med videreutdanning/kurs for å få beholde tittelen sin. Dette er i motsetning til spesialister i andre disipliner. De trenger ikke ta noen kurs eller noe mer opplæring for å beholde sin spesialistutdanning. Fastleger skal være kompetent til å vurdere føflekker, selv om mange på dette forumet mener fastleger ikke kan noe som helst i forhold til dem selv som er can-i-alt. Anonymkode: 8bea3...517
AnonymBruker Skrevet 12. februar #11 Skrevet 12. februar Jeg har fjernet en sånn, privat, og etteranalyse viset seg at i min tilfelle var den godartet. Jeg har et lite arr men jeg angrer ikke, bedre å være på den sikre siden. Min ble mørkere etter graviditet! Anonymkode: da4d1...471
AnonymBruker Skrevet 12. februar #12 Skrevet 12. februar Tartufo skrev (20 minutter siden): Nei, en føflekk er ikke nødvendigvis harmløs selv om fastlegen sier det. Ingen kan se sikkert om en føflekk er normal, føflekken må fjernes og sendes inn, eller det må fjernes en liten bit å sende inn, for å være sikker. Det finnes flere som har fått påvist malingt melanom i føflekker som fastlegen synes så normale ut! Og jo, dersom føflekken føles ubehagelig ut eller har forandret seg, er fastlegen pliktig til å fjerne den, eller henvise til fjerning, dersom pasienten spør om det! Skulle fastleger henvise og eller fjerne alle føflekker personer på dette forumet mener skal fjernes, så ville ingen leger med kompetanse på å fjerne føflekker hatt tid til å gjøre annet enn å fjerne føflekker. Biopsi for å gjøre biopsi der man ikke ser behovet, er å forpurre annen biopsi. Der er begrenset med patologer som kan utføre biopsi undersøkelser. Dette gjenspeiles blant annet på celleprøver fra livmorhals OL. Der kvinner gjerne må vente i ukesvis før de får svar. Skal vi igjen, følge dine kriterier for fjerning av føflekker, der alt som fjernes fra en menneskekropp av hud m.m. skal sendes til patologisk u.s. Så vil der ikke være kapasitet til andre undersøkelser. Køene av materiale som skal i.s. Er i dag allerede altfor lange. Mennesker får mengder av føflekker etterhvert som årene går og kroppen har levd. Skal vi følge din anbefaling, og din skremselspropaganda så går dete helt galt. Å ikke stole på en fastleges vurdering, en fastlege som ser mengder av føflekker også dem som er unormale, og å forlange at en føflekk fjernes fordi en anonym bruker man ikke kjenner kompetansen til, sier at dette skal du ha fjernet, det er rett og slett å gå i feil retning. Anonymkode: 8bea3...517
Tartufo Skrevet 12. februar #13 Skrevet 12. februar (endret) AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Skulle fastleger henvise og eller fjerne alle føflekker personer på dette forumet mener skal fjernes, så ville ingen leger med kompetanse på å fjerne føflekker hatt tid til å gjøre annet enn å fjerne føflekker. Biopsi for å gjøre biopsi der man ikke ser behovet, er å forpurre annen biopsi. Der er begrenset med patologer som kan utføre biopsi undersøkelser. Dette gjenspeiles blant annet på celleprøver fra livmorhals OL. Der kvinner gjerne må vente i ukesvis før de får svar. Skal vi igjen, følge dine kriterier for fjerning av føflekker, der alt som fjernes fra en menneskekropp av hud m.m. skal sendes til patologisk u.s. Så vil der ikke være kapasitet til andre undersøkelser. Køene av materiale som skal i.s. Er i dag allerede altfor lange. Mennesker får mengder av føflekker etterhvert som årene går og kroppen har levd. Skal vi følge din anbefaling, og din skremselspropaganda så går dete helt galt. Å ikke stole på en fastleges vurdering, en fastlege som ser mengder av føflekker også dem som er unormale, og å forlange at en føflekk fjernes fordi en anonym bruker man ikke kjenner kompetansen til, sier at dette skal du ha fjernet, det er rett og slett å gå i feil retning. Anonymkode: 8bea3...517 En fastlege fjerner en liten til middels føflekk på under en vanlig konsultasjon. Så dette tar ikke tid i forhold til de ressursene som må brukes når farlige føflekker IKKE fjernes. Jeg har selv erfaring med dette. Føflekker som har forandret seg eller er plagsomme, er noe av det vi SKAL oppsøke lege for, og ønsker pasienten den fjernet skal legen gjøre det. Det brukes jo midler for å opplyse folk om dette! Føflekkene som ts viser bilde av, ser heller ikke ut som føflekker flest, og de har forandret seg. Veldig dumt å bagatellisere dette! Alle føflekker som fjernes fordi de har forandret seg, eller er plagsomme, skal selvsagt sendes inn. Det er like viktig å bruke ressurser på dette, som andre biopsier. Det finnes eksempler der farlige føflekker har blitt kastet av lege i stedet for sendt inn, og det har ført til alvorlig kreft og død for pasientene. Det er ikke dette man skal spare tid og penger på! MM er en alvorlig krefttype, som øker sterkt, og også mange unge dør av denne krefttypen. Vi er et av landene med høyest forekomst, og Norge ligger på andreplass i verden når det gjelder dødelighet. Klart dette skal tas på alvor! Man stoler på fastlegen selv om man krever en føflekk som har forandret seg, vokst eller som er plagsom, fjernet. Fastlegen har kompetanse, men har jo ikke sett hvordan føflekken var tidligere. Man kan til og med ha MM i føflekker som ser ganske normale ut, derfor er det å legge merke til forandringer i størrelse, farge og form viktig. Og dette er det kun man selv, eller andre som ser føflekken jevnlig som kan merke! Kreftforeningen jobber for at folk skal oppdage denne krefttypen tidligere, så ikke bruk tid på å motarbeide deres arbeid! Det er ikke skremselspropaganda å oppfordre til fjerning av føflekker som har forandret seg eller er plagsomme! Endret 12. februar av Tartufo 2
Tartufo Skrevet 12. februar #14 Skrevet 12. februar (endret) AnonymBruker skrev (45 minutter siden): De fleste legesentre har i dag dermoskop og i tillegg opplæring i å bruke dem. Fastleger som er spesialister i allmenn medisin må ha ett visst antall timer med videreutdanning/kurs for å få beholde tittelen sin. Dette er i motsetning til spesialister i andre disipliner. De trenger ikke ta noen kurs eller noe mer opplæring for å beholde sin spesialistutdanning. Fastleger skal være kompetent til å vurdere føflekker, selv om mange på dette forumet mener fastleger ikke kan noe som helst i forhold til dem selv som er can-i-alt. Anonymkode: 8bea3...517 Leger kan ikke utelukke MM ved å se med dermoskop, men de kan oppdage føflekker som de ser skal fjernes. Noen tilfeller er så klare at de nesten ser sikkert at det er kreft, men i enkelte tilfeller kan føflekker se normale ut, men allikevel være kreft. Derfor skal føflekker som har forandret seg eller er plagsomme fjernes dersom pasienten ber om det. Ingen kan alt, men jeg kan mye om dette. Å oppfordre til å stole på fastlegen og IKKE fjerne føflekker som har forandret seg og/eller er plagsomme, er et dårlig råd, og har kostet mange livet! Det å fjerne en føflekk tar veldig kort tid, man får et lite arr, og en trygghet dersom den var godartet. Er den ondartet, har man kanskje reddet livet! Overlevelsen er mye høyere dersom man oppdager MM tidlig! Ved spredning dør ca halvparten innen fem år. Endret 12. februar av Tartufo 3
AnonymBruker Skrevet 12. februar #15 Skrevet 12. februar Det ser ikke ut som farlige føflekker. Anonymkode: f2ac2...dd5
Tartufo Skrevet 12. februar #16 Skrevet 12. februar (endret) AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det ser ikke ut som farlige føflekker. Anonymkode: f2ac2...dd5 Altså, føflekker som forandrer seg eller er plagsomme, SKAL fjernes. Du kan ikke se at disse ikke er farlige, selv ikke leger med profesjonelt utstyr kan utelukke MM. Føflekken, eller en bit av den, må sendes inn. Endret 12. februar av Tartufo 1
Molly 4.5 år Skrevet 12. februar #17 Skrevet 12. februar Legen min sa min føflekk ikke var farlig og ville ikke fjerne den. Men noe sa meg at den måtte jeg fjerne så jeg sto på mitt. Etter noen dager ringer legen meg og beklager så mye for det var kreft i føflekken. Var på sykehuset og dem skjærte større rundt og dypere. Det var ikke spredt seg. Så krev at du får dem fjernet 1
Tartufo Skrevet 12. februar #18 Skrevet 12. februar (endret) Molly 4.5 år skrev (1 time siden): Legen min sa min føflekk ikke var farlig og ville ikke fjerne den. Men noe sa meg at den måtte jeg fjerne så jeg sto på mitt. Etter noen dager ringer legen meg og beklager så mye for det var kreft i føflekken. Var på sykehuset og dem skjærte større rundt og dypere. Det var ikke spredt seg. Så krev at du får dem fjernet Det samme har skjedd meg, og mange andre. For noen koster slike feil livet😢 Ingen kan vite sikkert om en føflekk er farlig. Min så liten, flat og normal ut, den hadde bare blitt en aning mørkere. For fastlegen så den ikke skummel ut, heller ikke ved bruk av dermoskop, men jeg ønsket allikevel å fjerne den pga forandringen. Det godtok han selvfølgelig, og kreften ble oppdaget på et tidlig stadie. Få leger nekter å fjerne føflekker som har forandret seg, for de fleste forstår heldigvis at det er å ta en stor risiko. Endret 12. februar av Tartufo 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå