Gå til innhold

Kan det feile 9 åringen noe?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Min 9 årige sønn har en venn som ikke er snill. Han er snill kun når voksne ser på han. Da er han veldig snill. Straks barna er uten voksne så begynner oppførselen mot min sønn.  Det går i trusler , stygge kommentarer, stygge meldinger , slåing og sparking som han sier er et uhell, men Som er gjort med vilje. ! Vi bor i blokk og det er felles lekeplass for alle. Så på privaten kommer ikke min sønn unna dersom han skal leke ute.  Han ber om unnskyldning kun dersom foreldrene får vite om oppførselen hans. Straks etter unnskyldningen begynner han igjen med fæl oppførsel.  Jeg har fulgt nøye med uten at ungene ser det. Ingen har gjort han noe i forkant. Gutten min har alltid vært raus og godtar som oftest unnskyldningene. Han gir alltid nye sjanser , men nå tenker jeg det snart må være nok.  Jeg har snakket med foreldrene ( de har snakket med han) , men det hjelper ikke.  Skolen vet om problemene. Men det hjelper ikke.  Er dette normal oppførsel hos en 9 åring? Eller kan det vær noe som feiler han? Om det var noe som feilte han , kunne jeg forstått mer , men han er jo veldig snill når andre ser på så det betyr at han kan hvis han vil. Jeg er redd han skal ødelegge min sønn tii slutt. Hva kan jeg gjøre ?? Min sønn er altfor snill og jeg er redd han da blir lett å være slem mot. 

Anonymkode: a7053...c17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Dette hørtes ikke bra ut. Om gutten har en diagnose er jo ikke lett og vite. Ettersom han blir større burde oppførselen bedres. Det høres ut som om gutten har behov for å bestemme og holde andre nede. Det er lettere å tråkke på en forsiktig person som ikke “går på» enn de som er mer bestemt.  Tar han igjen?  Jeg ville ikke oppfordrert barnet mitt til å leke med denne gutten. Forklar han at det ikke er hans feil og  at man ikke kan forandre en venns oppførsel , men heller jobbe med hvordan han takler det😊 uansett , jeg synes det høres ut som om det er noe som ikke stemmer. Ikke vanlig oppførsel av så store barn. Men det er min mening. Håper det ordner seg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville forsøkt å styrke din sønns vennskap med de som er snille.

Hvis du får anledning til å ferske 9-åringen, så ville jeg sagt i klartekst at den slags oppførsel ikke er hyggelig. Hvis han kommer med unnskyldninger, så si at uansett så er det ikke hyggelig å oppføre seg slik og at du forventer at han tar seg sammen. Hvis han er frekk mot det, så ring foreldrene og be de komme ned og ta praten sammen. Han må bare forstå at han ikke kan holde på som han gjør. Med denne tilbakemeldingen, så vil han trolig begynne å tenke litt og se sammenhengen når din sønn foretrekker andre å leke med.

Trist hvis 9-åringen har en diagnose, men diagnose eller ikke så skal det ikke gå ut over din sønn. Da må heller foreldrene hans være til stede og passe på når han leker med andre barn. 

Anonymkode: e6dbd...d1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker at du skal ikke lete etter om han har en diagnose eller ei, for det vil ikke frigjør han fra hans handlinger. La han få de samme konsekvensene som enhvert menneske ville ha fått.

En diagnose kan forklare noe, men jeg mener likevel at det er mangel på sosial og emosjonell kompetanse i bunn når andre mobber.

Anonymkode: 671fa...eb9

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helt enig. Hilsen lærer. 

Dårlig oppførsel skyldes ikke diagnoser. Det handler om oppdragelse. Med mindre man er psykopat, sadist eller noe i den gata. Da kan man nok snakke om diagnoser. 

Har møtt flere med ADHD som skylder på at de gjør slemme ting på grunn av diagnosen, men det å ha lite impulskontroll er ikke ensbetydende med å plage  andre barn. Spontan er ikke det samme som å være voldelig. 

Anonymkode: d4d76...536

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Be sønnen din om å unngå denne gutten. Han skal ikke finne seg i at noen er slem og du må hjelpe han å forstå at denne gutten må unngås.

Anonymkode: 7a711...484

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg tenker psykopat. Han liker å være slem, det gir han en god følelse. Så er han kalkulerende og snart. "Unnskyld, jeg mente det ikke." Selvfølgelig gjorde han det. 

Anonymkode: 7a711...484

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 12.2.2025 den 10.05):

Min 9 årige sønn har en venn som ikke er snill. Han er snill kun når voksne ser på han. Da er han veldig snill. Straks barna er uten voksne så begynner oppførselen mot min sønn.  Det går i trusler , stygge kommentarer, stygge meldinger , slåing og sparking som han sier er et uhell, men Som er gjort med vilje. ! Vi bor i blokk og det er felles lekeplass for alle. Så på privaten kommer ikke min sønn unna dersom han skal leke ute.  Han ber om unnskyldning kun dersom foreldrene får vite om oppførselen hans. Straks etter unnskyldningen begynner han igjen med fæl oppførsel.  Jeg har fulgt nøye med uten at ungene ser det. Ingen har gjort han noe i forkant. Gutten min har alltid vært raus og godtar som oftest unnskyldningene. Han gir alltid nye sjanser , men nå tenker jeg det snart må være nok.  Jeg har snakket med foreldrene ( de har snakket med han) , men det hjelper ikke.  Skolen vet om problemene. Men det hjelper ikke.  Er dette normal oppførsel hos en 9 åring? Eller kan det vær noe som feiler han? Om det var noe som feilte han , kunne jeg forstått mer , men han er jo veldig snill når andre ser på så det betyr at han kan hvis han vil. Jeg er redd han skal ødelegge min sønn tii slutt. Hva kan jeg gjøre ?? Min sønn er altfor snill og jeg er redd han da blir lett å være slem mot. 

Hadde en jente i gaten som var sånn og. Var slem mot noen(flere) og så ringtr hun foreldre med en gang de andre sa noe til bake. Så de kom løpende etter barna. Hun var etter min på skolen mange ganger og min gikk vekk, vekk og vekk. Hun andre fulgte etter. Så min kastet sand på hun tilslutt(etter mange stygge kommentarer,ting og fulgt etter hun hele dagen og plaget). Gjett hvem som fikk telefon av læreren da? ja meg.. Snakket med jenten min og det var en helt annen historie enn læreren. Jeg ga KLAR  bedkjed hvirdan den jenten og foreldrene holdt på så de kan bare glemme å snakke til min jente når hun tilslutt gjør noe tilbake. Hvor var de når den andre plaget og plaget gang på gang på gang?? Selv når barnet mitt ga beskjed og gikk vekk fra situasjonen.... Denne jente kom bort på lille julaften ,1.julaften morning kl 8...... osv. så mulig hun ikke hadde d så bra hjemme, de flyttet etter dette. Alt dramaet i alle år i klassene mot andre sluttet plutselig og.. Bedre miljø..

Var og en assistent(voksen) som hadde fått med seg det på skolen så vet at dette var sant, og assistenten ga også læreren beskjed!

De er råtten når ingen ser, så det er vare å følge med. Angrer på at jeg ikke ga den jenten klinkende klar beskjed om å skjerpe seg grundig, vet hva du driver med. 

Snakk til gutten og si du vet hva han gjør og han kan bare slutte med en gang!

Anonymkode: 3951d...ac2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...