AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #1 Del Skrevet 3 timer siden Hei Vi har gulvvarme på bad ca november-mars. Så slåes den av resten av året. Nå streiker den veldig, slår seg av og på selv sånn ca 20-30ggr ila dagen. Jeg har nå slått den helt av. Har ikke råd til å ta opp gulv eller fikse gulvvarmen på noe annet vis. Det jeg tenker er at siden vi kun bruker gulvvarmen 5mnd i året, så har vi ikke så stort behov for å ha den på egentlig. Så i de 5mnd vi bruker den, bruker vi den da bare fra kl 15-21. Og ikke hele tiden heller. Dermed tebker jeg å kjøpe en vifteovn som vi kan slå på og bruke den i den tiden vi skal dusje alle 4. Ca 30-40min totalt. Så slår vi av. Vi har ikke ventil på badet/toalett, men har døra åpnet hele tiden for å unngå kondens og mugg. Dette skal vi fortsette med. Hva kan være fordeler og ulemper med å slå av gulvvarmen helt? Vil rørene sprekke? Eller har det ikke noe å si siden det går på om vi bruker varmtvann eller ikke. Bruker viften mye mer strøm i den 40min den er på sammenlignet med om vi skulle hatt gulvvarmen på hele døgnet? Anonymkode: 39a2b...24c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #2 Del Skrevet 2 timer siden En annen ting jeg ikke har tenkt på er om badet faktisk tåler denne typen strøm? For det kreves mye power for å kjøre denne vifteovnen? Eller burde jeg bare ha en vanlig oljeovn inne på badet? Det er ingen stikkkontakter på badet annet enn de 2 som er langt oppe inni speilskapet. Disse er ment for hårføne osv Anonymkode: 39a2b...24c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #3 Del Skrevet 2 timer siden Hvis du allikevel har døra oppe når dere er på badet, kan dere vel legge en ledning fra en annen kontakt. Men vær i så fall nøye med å få en ledning som er dimensjonert for det wattene som varmeovnen trenger. Det fleste varmeovner trekker fra 1500 watt til 3000 watt, og det kan være mer enn "speiluttakene" er beregnet på. Så lenge det ikke blir kuldegrader på badet og i gulvet, skal det ikke være noen fare for at vannrør fryser. Vifteovn har den fordelen at den gir varme etter få sekunder, mens en oljeovn trenger lang tid på å bli varm. En fordel med oljeovn er at den er mindre brannfarlig om du skulle ette den for nærme noe. En vifteovn kan være skummel om den blir dekket til eller får luften blokkert på noe vis. Når det gjelder strømkostnader, vil det nok lønne seg å varme opp rommet bare den tiden dere trenger det, fremfor å ha varme stående på hele døgnet. Men om dere har døra oppe, vil jo varmen p åbadet komme til nytte ellers i boligen og dermed redusere strømforbruket utenfor badet. Anonymkode: 4c710...521 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #4 Del Skrevet 2 timer siden Vi skal ikke ha døra oppe den tiden vi er på badet. Kun når vi ikke bruker badet, fordi den har ikke luftventil. Badet er veldig liten. 2m x 1,5m den andre veien. Så vil tro den trenger ikke mye tid for å varme opp. På den andre siden så er det minimalt med plass på 2m x 1,5m. Med dusj, toalett, vask og 1 hylle til ting. Så jeg kan ikke se for meg hvor oljeovnen vil kunne stå. Vifteovn kan passe men det er fare for at de kommer vann på ddn da den vil stå rett ved siden av dusjen. Det er så å si ikke noe gulvplass annet der man har bena når man er på toalett, eller når man går ut av dusjen Anonymkode: 39a2b...24c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #5 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Vi har ikke ventil på badet/toalett, men har døra åpnet hele tiden for å unngå kondens og mugg. Dette skal vi fortsette med. Anonymkode: 39a2b...24c Oi sann... Anonymkode: 0d16f...5b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå