Gå til innhold

Hvorfor blir folk mer og mer overarbeidet når samfunnet blir mer og mer digitalt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Arbeidstakere i dag er overarbeidet fordi de tåler mindre enn før, ikke fordi arbeidsbelastningen er større.

Anonymkode: 002b8...6e2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Digitalisering er ofte resultat av manglende tid og mer mer «fri tid» blir oppgavene flere. Oppgavene blir flere fordi det kuttes til beinet på antall ansatte.   Det sier seg selv at man blir overarbeidet.  Jeg har alltid vært pådriver for og i forkant av digitale løsninger og har i stoe vært papirløs i 15 år og jeg jobber innenfor offentlig administrasjon. Papir var så tidkrevende og gå gjennom lister mot å dumpe ting i excel og kjøre søk for å finne ting.  Jeg har enda tilgode å møte et offentlig system jeg ikke har mestret på få minutter.  Noen har en iboende aversjon mot det digitale og tviholder i tillegg til flere oppgaver/færre ansatte så ikke rart noen føler swg overarbeidet. Har hatt mange kollegaer som klaget sååååå mye over hvor mye de hadde å  gjøre. Når jeg så arbeidsmetodene forsto jeg hvorfor for det var omstendelig. Jeg hadde brukt halve tiden på oppgavene.  De ble overarbeidet fordi de ikke var nok digitale.

Anonymkode: e6fc6...7d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har de siste årene jobbet flere år en god privat bedrift, der de digitale løsningene bare gjør oppgavene våre lettere. Problemet er at alle leverandørene våre har blitt helt koko. Der man før kunne sende en E-post, må man nå logge seg inn i en portal, så det kan genereres et oppdrag. Det store problemet er at portalene deres er skikkelig tungvinte og ineffektive.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jobber i helsevesenet, på et sykehjem, og som mange her inne forteller om er det blitt flere lag med ledere og it-konsulenter, og flere som deltar i digitaliseringa. Der vi tidligere kryssa av for gitt medisin skal vi nå inn i en mobil, logge oss inn med passord (hver gang), finne pasienten, finne legemiddellista, og klikke for gitt. Sånn at det blir registrert i pasientjournalen som ingen har tid til å sjekke. Gunnhild sitter og venter på at vi skal gi middag ved kjøkkenbordet, og vi skal stå og klikke på en datamaskin. En ekstra Ibux krever enda flere klikk, og jeg er overbevist om at den og andre ekstra-medisiner oftere blir glemt registrert nå, og ikke kommer fram til legen enda det er kanskje akkurat den typen informasjon legen har behov for. 

Alt skal journalføres elektronisk, men ingen har tid til å lese det så viktige beskjeder må nå registreres i et helt annet system - fordi man er nødt til å finne løsninger som fungerer. 

En eller annen gang kommer det kanskje noen og skroter halvparten av alt vi driver med, men jeg tror ikke det bli i min yrkestid. 

Anonymkode: 9d128...085

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 13.2.2025 den 4.04):

Jobber i helsevesenet, på et sykehjem, og som mange her inne forteller om er det blitt flere lag med ledere og it-konsulenter, og flere som deltar i digitaliseringa. Der vi tidligere kryssa av for gitt medisin skal vi nå inn i en mobil, logge oss inn med passord (hver gang), finne pasienten, finne legemiddellista, og klikke for gitt. Sånn at det blir registrert i pasientjournalen som ingen har tid til å sjekke. Gunnhild sitter og venter på at vi skal gi middag ved kjøkkenbordet, og vi skal stå og klikke på en datamaskin. En ekstra Ibux krever enda flere klikk, og jeg er overbevist om at den og andre ekstra-medisiner oftere blir glemt registrert nå, og ikke kommer fram til legen enda det er kanskje akkurat den typen informasjon legen har behov for. 

Alt skal journalføres elektronisk, men ingen har tid til å lese det så viktige beskjeder må nå registreres i et helt annet system - fordi man er nødt til å finne løsninger som fungerer. 

En eller annen gang kommer det kanskje noen og skroter halvparten av alt vi driver med, men jeg tror ikke det bli i min yrkestid. 

Ekspander  

Skummelt. 

Forstår ikke hvorfor dere sier ifra, de får med seg at dere klager, og klagene er massive, konsekvensene også.. men så blir systemene uansett igangsatt?

Hvorfor? 

Anonymkode: 64353...ee8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 13.2.2025 den 4.12):

Skummelt. 

Forstår ikke hvorfor dere sier ifra, de får med seg at dere klager, og klagene er massive, konsekvensene også.. men så blir systemene uansett igangsatt?

Hvorfor? 

Anonymkode: 64353...ee8

Ekspander  

Fordi de nye lagene med ledere og IT-folk har sine egne kjepphester, sitt eget momentum? De sitter nærmere pengesekken og som alle her inne på KG gjentar til det kjedsommelige, vi helsearbeidere er egentlig lavutdanna og hvem tar de lavtutdanna på alvor? Vi er egentlig dumme som ikke skjønner hvor bra det er med digitaliseringa. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jobber innen helse.

Medisinen er mer og mer kompleks og utvikler seg i rasende fart. Der vi før brukte kanskje 1-5 legemidler på de ulike tilstandene til sammen, kan vi bruke 5-10 ulike per tilstand. Det tar tid å holde seg oppdatert og informert! Dette skal skje innimellom pasientene, som heldigvis har fått flere rettigheter når det gjelder informasjon og medvirkning...det er bare det at tiden vi har til hver pasient, og støttesystemene rundt oss, blir mindre og mindre. God behandling og samvalg krever derimot mer tid! Hvordan skal jeg og pasient, og kanskje pårørende, kunne diskutere fordeler og ulemper med de ulike valgene når vi ikke har tid til det? Og hvordan skal jeg kunne følge med innenfor fagfeltet når det ikke er satt av tid til det, all arbeidstid forsvinner i drift?

Digitalisering har gjort noe enklere, og noe vanskeligere, men kravene til dokumentasjon blir bare større og større. Og med kravene til innsyn må man/bør man skrive på en litt annen måte enn når det bare er kollegaer (og tilsynsmyndigheter) som skal lese og forstå.

Anonymkode: 38b4a...640

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er interessant å lese om hvordan mange ulike yrker står i de samme frustrasjonene. Det er jo det direkte arbeidet og faget man brenner for, ikke all rapportering og dokumentasjon. Alt som oppleves tungvint, meningsløst og tar tid bort fra de egentlige oppgavene kan være årsak til mangel på motivasjon, tretthet og utbrenthet. Det er alvorlig. 

Innen mitt yrke (både i offentlig arbeidsplass og gjennom utdanning) har det foregått en fordom mot det private, at det er høyere faglighet i det offentlige. Selv opplever jeg det motsatte, private bedrifter har større innflytelse og man har større mulighet til å velge vekk løsninger som oppfattes meningsløse og tungvinte, for å frigjøre plass til den faglige praksisen. Jeg opplever at medarbeidere er mer tilfreds og føler mer tilknytning til arbeidet og arbeidsplass når man opplever direkte sammenheng mellom arbeidsoppgaver og resultat. 

Anonymkode: c7be2...329

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En ting jeg lurer på knyttet til dette tema er, er ikke bedrifter opptatt av å være mest mulig lønnsomme og effektive? Hvordan kan det da ha seg at man vil ha så mange høyt utdannede høy toppe i systemet til å skrive rapporter og dokumentasjoner, mens de på gulvet mangler hender og blir også pålagt mase tungvint merarbeid? Hvor kommer de økte kravene fra? Hvis det er for økt kvalitet, er det ikke ønskelig å få testet dette? Man vil vel ikke betale for økt kvalitet hvis det bare er på papiret? Eller er det illusjonen om kvalitet som betyr noe, representasjonen er viktigst? Eller det å være i stand til å forsvare seg med en haug dokumenter  hvis man skulle bli beskyldt for avvik?

Tenk om privatlivet vårt var på samme måte? (Grøss) Om man måtte dokumentere daglig til forsikringsselskapet via app at man har låst døren, lukket vinduer, slått av plater osv. Og for at arbeidsgiver skal gå ren, at man har spist, drukket, sovet før man kom på jobb?  Og tilundighetene, at man trener, spiser sunt og er sosial, samt rapportere skjermtid for å dokumentere at man tar ansvar for egen helse og unngår å belaste helsevesenet.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og i barnehagen er ikke ungen på plass,lagt for å hvile,skifta bleie eller dratt hjem før de er "kryssa ut" på digitalt skjema! Har opplevd at feil barn blir kryssa ut så det ser ut som det barnet har reist hjem! Dette kan jo bli en hvilepute så man tror barnet har dratt og ser ikke lenger etter det når de er ute! Jaggu skummelt! 😠

Anonymkode: 2a44a...b92

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 13.2.2025 den 9.15):

Det er interessant å lese om hvordan mange ulike yrker står i de samme frustrasjonene. Det er jo det direkte arbeidet og faget man brenner for, ikke all rapportering og dokumentasjon. Alt som oppleves tungvint, meningsløst og tar tid bort fra de egentlige oppgavene kan være årsak til mangel på motivasjon, tretthet og utbrenthet. Det er alvorlig. 

Innen mitt yrke (både i offentlig arbeidsplass og gjennom utdanning) har det foregått en fordom mot det private, at det er høyere faglighet i det offentlige. Selv opplever jeg det motsatte, private bedrifter har større innflytelse og man har større mulighet til å velge vekk løsninger som oppfattes meningsløse og tungvinte, for å frigjøre plass til den faglige praksisen. Jeg opplever at medarbeidere er mer tilfreds og føler mer tilknytning til arbeidet og arbeidsplass når man opplever direkte sammenheng mellom arbeidsoppgaver og resultat. 

Ekspander  

Litt off topic: Jeg slutter i det private helsevesenet for å gå tilbake til det offentlige, og selv om det er en stund til jeg begynner i ny jobb ble jeg invitert med til fagdag på ny arbeidsplass allerede før jeg har tiltrådt. I jobben i det private har jeg ikke hatt en eneste fagdag eller at det er lagt til rette for tekniske oppdateringer eller digitale læringsdager. Så, det er nok litt avhengig av hvor man jobber, eller kanskje helse er et helt eget område. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Byråkratiet ekspanderer eksponentielt. Når du har en stor organisasjon handler 50% om internt drit og 50% leveranser. Undersøkelser har vist at den første delen vinner til slutt.

Anonymkode: 8aa60...a28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette har nok flere grunner.

Mange her peker på mer krav til dokumentasjon. Det stemmer, men jeg er ikke enig i at det er negativt. Selvsagt kan det være negativt når det er dårlige systemer som gjør at det tar veldig lang tid å dokumentere, men det kan være gode grunner til det. For eksempel når jeg leier inn en elektriker så vil jeg ha en samsvarserklæring som viser at arbeidet er gjort skikkelig, som jeg igjen kan vise til nestemann som skal kjøpe leiligheten sånn at de kan føle seg trygg på at jeg ikke har rota med det elektriske selv. 

Har nylig tatt over som styreleder i et borettslag hvor ingenting er dokumentert. Vi vet ikke hvem som har hvilke boder, hva de forskjellige rommene i fellesarealene egentlig er, hvilke rør som går hvor og så videre. Vi bruker MYE tid på å finne ut av dette, og det er helt krise at vi ikke vet hvilken krav vi skal stenge om det lekker i en leilighet. Noen kan ha gamle avtaler om å bruke en eller annen parkeringsplass og så gir vi den til vaktmester fordi vi vet ikke at Andersen i 23 gjorde en avtale med styret i 1997 om at den plassen er hans og så videre. 

Jeg vil gjerne få slå et slag for dokumentasjon, for det er sannelig mye tid som går bort når man ikke har dokumentasjon også! 

En annen ting jeg tror er årsak til at vi ikke har mer tid nå, selv om ting er mer effektivt, er at servicenivået i samfunnet har økt. Da jeg gikk på barne og ungdomsskolen (80/90-tall) var det ingen, eller kanskje 1, elev i klassen som fikk noe ekstra undervisning. Nå er det mange flere som har krav på tilrettelagt undervisning og ekstra hjelp av ulikt slag. Helseproblemer man før bare måtte leve med får man behandling for nå. Personer med ruslidelser velger selv behandlingsvalg og får behandling om og om igjen for å se om vi kan finne noe som funker for de. Personer med funksjonsnedsettelse har fått rett til hjelp til å leve et meningsfylt liv med fritidsaktiviteter, ikke bare til helsehjelp og det aller mest nødvendige slik det var før. Vi sender ikke 7-åringer alene til tannlegen lengre, som det var da jeg var barn, vi tar fri fra jobb for å bli med de. På mange måter et mer humant samfunn som tar bedre vare på oss, men det krever selvsagt også at mer arbeidsinnsats brukes. 

Anonymkode: 5c9c2...612

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 12.2.2025 den 23.41):

Jeg jobber på sjøen, og jeg husker det var noen allerede på studiet som lurte på om det var en trygg jobb, siden skip i fremtiden kommer til å være selvkjørende uten mannskap.

HAHAHAHAHAHA!

Akkurat å styre skipet trenger man strengt tatt ikke mennesker til, autopiloten er oppfunnet for mange år siden, men bare vent til du får én lekkasje eller en løs ledning, og prøv å la det fikse seg selv uten maskinister, reparatører og elektrikere. Legg til at vi jobber på et passasjerskip med gjester som forventer menneskelig service. Jeg tror ikke de er interessert i å gå på "captains dinner" med en datamaskin😄

Anonymkode: 31635...dcb

Ekspander  

De forventer ikke mennesklig service, det er en kjensgjerning at de får det.

Anonymkode: 10b16...021

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har jobbet i samme bedrift i 15 år. Når jeg startet var vi 3 ansatte med  ansvar for ca 14 kunder hver, og greit med tid til kundene som kom innom. 

Så kom digitalismen, effektivitet, sammenslåing, dokumentasjonskrav hvor vi dokumenterer at vi har dokumentert, og ikke minst flere krav fra kundene. Nå er vi 9 ansatte med  i snitt 30 kunder hver, og en mye travlere hverdag. 

Anonymkode: 06b86...af7

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...