AnonymBruker Skrevet 12. februar #1 Del Skrevet 12. februar Jeg husker alle dommedagsprofetiene om at mange yrker ville bli fullstendig erstattet av digitale løsninger, roboter og KI. At det blir mange arbeidsledige, og ikke nok jobber til folk. Hva skjer nå? Jo, arbeidsledighet på rundt 3 prosent, mange stillinger blir utlyst 2 og 3 ganger, særlig i det offentlige, og overarbeidede ansatte i helse, forvaltning, barnehage og så videre. Så hvorfor er vi mer overarbeidet, det er lengre ventetid på alt, og det er ikke nok folk til å fylle de ledige stillingene nå som mye er automatisert og digitalisert? Jeg har for øvrig en liten digresjon mht. det digitale kontra det analoge slik det var i gamle dager. Jeg jobber i det offentlige, og bruker flere saksbehandlingssystemer som er heldigitale. Jeg opplever at det er bestandig ett eller annet med disse systemene, flere av dem er tungvinte, og det hadde tatt meg kortere tid å behandle en søknad på papir enn gjennom systemet. I tillegg er det uendelige rapporteringer, statusmeldinger, statistikkoppdageringer og lignende unyttig piss som tar mye av tiden på jobb. Hva tenker dere? Anonymkode: 462e5...960 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet 12. februar #2 Del Skrevet 12. februar Ingen vil ha dårlige betalte manuelle/fysiske jobber med ugunstig arbeidstid lenger. Alle vil jobbe dagtid og sitte på kontor med topplønn. Derfor er det en enorm etterspørsel etter personell i mange bransjer. Det mangler sjøfolk, helsearbeidere, bussjåfører osv. En kontorjobb kan ha 500 søkere, men lyses det ut etter en matros er man heldig om noen i det hele tatt søker. Dette er jobber som ikle kan erstattes av datamaskiner og så lenge befolkningstallet øker, vil det fortsette å være et utømmelig behov. 10 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #3 Del Skrevet 12. februar Kunne ikke vært mer enig i dette med rapportering, tidfordeling mv, det er en enorm tidstyv. Jeg jobber i skatteetaten og vi har hatt en rivende utvikling. Det er ca samme antall ansatt som for ti år siden, men vi har blitt tilført kemnere og annet, så egentlig reduksjon av antall hoder er ca 2500 eller noe sånt. Det er et problem at man ruller ut uferdige digitale løsninger. Det utvikles et skjelett og så må ansatte slite med og gnåle høyest for å få nødvendige tillegg og endringer. Det kan ikke være den beste måten å gjøre ting på. Kanskje billigst på papiret? En kan ikke enkelt digitalisere omsorgsarbeid. Hvem vil jobbe i barnehage? Rigide vakter, dårlig betalt og ikke frihet til å ta ferie når man vil. Enten må man brenne fælt for oppgaven eller mangle andre muligheter. Anonymkode: 1b4dc...199 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #4 Del Skrevet 12. februar AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg husker alle dommedagsprofetiene om at mange yrker ville bli fullstendig erstattet av digitale løsninger, roboter og KI. At det blir mange arbeidsledige, og ikke nok jobber til folk. Hva skjer nå? Jo, arbeidsledighet på rundt 3 prosent, mange stillinger blir utlyst 2 og 3 ganger, særlig i det offentlige, og overarbeidede ansatte i helse, forvaltning, barnehage og så videre. Så hvorfor er vi mer overarbeidet, det er lengre ventetid på alt, og det er ikke nok folk til å fylle de ledige stillingene nå som mye er automatisert og digitalisert? Jeg har for øvrig en liten digresjon mht. det digitale kontra det analoge slik det var i gamle dager. Jeg jobber i det offentlige, og bruker flere saksbehandlingssystemer som er heldigitale. Jeg opplever at det er bestandig ett eller annet med disse systemene, flere av dem er tungvinte, og det hadde tatt meg kortere tid å behandle en søknad på papir enn gjennom systemet. I tillegg er det uendelige rapporteringer, statusmeldinger, statistikkoppdageringer og lignende unyttig piss som tar mye av tiden på jobb. Hva tenker dere? Anonymkode: 462e5...960 At å få opp saksbehandlingssystemer som bruker det nyeste av KI er både en dyr og langvarig greie. Dersom man saksbehandler i et system, så hjelper Chatgpt eller andre KI-tjenester lite. Vi snakker kanskje minimum 20 år før vi ser virkningen av det. På grunn av personvern, arkivering og så videre så må KI integreres i saksbehandlingssystemet for at det skal være effektivt. Vil si at det er et potensiale for KI innenfor helse/sosial/saksbehandling, men at det ikke har noe å si innenfor barnehager, skoler. Eller det har noe å si, men ikke på bemanningsspørsmålet. Anonymkode: 3bbe6...dee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #5 Del Skrevet 12. februar Som flere sier til tider er teknologi den som gjør en sliten. Ser sønnen her utdanner seg til industri mekaniker og de eldre der sier yrket har blitt være. Før kunne de bare sette seg ned å gjøre jobben og gå til neste sted det hadde blitt stopp i bedriften. Nå må de sette seg ned ta bilder av alt de gjør, skrive ned alt osv så ting de før eks brukte 1 time tar nå fort 1.5 til 2 timer pga all dokumentasjon som må gjøres. Anonymkode: 151f6...8d5 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #6 Del Skrevet 12. februar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Som flere sier til tider er teknologi den som gjør en sliten. Ser sønnen her utdanner seg til industri mekaniker og de eldre der sier yrket har blitt være. Før kunne de bare sette seg ned å gjøre jobben og gå til neste sted det hadde blitt stopp i bedriften. Nå må de sette seg ned ta bilder av alt de gjør, skrive ned alt osv så ting de før eks brukte 1 time tar nå fort 1.5 til 2 timer pga all dokumentasjon som må gjøres. Anonymkode: 151f6...8d5 Akkurat! En maskin kan være reparert eller et bygg kan være rengjort,men skrives det ikke i et skjema så har det ikke skjedd. Anonymkode: 2a44a...b92 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #7 Del Skrevet 12. februar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Som flere sier til tider er teknologi den som gjør en sliten. Ser sønnen her utdanner seg til industri mekaniker og de eldre der sier yrket har blitt være. Før kunne de bare sette seg ned å gjøre jobben og gå til neste sted det hadde blitt stopp i bedriften. Nå må de sette seg ned ta bilder av alt de gjør, skrive ned alt osv så ting de før eks brukte 1 time tar nå fort 1.5 til 2 timer pga all dokumentasjon som må gjøres. Anonymkode: 151f6...8d5 Jeg opplever det samme med mannen som er snekker. Han må ta masse bilder hver dag, som så fôres inn i et system som er innviklet og tungvint å bruke, det er dokumentasjonskrav, HMS-krav, kompetansekrav, krav, krav, krav. Alt tar mye lengre tid og er mye mer styr enn for 10-15 år siden, sier han. Anonymkode: 462e5...960 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #8 Del Skrevet 12. februar Jeg jobber i akademia. Før hadde akademikere mye tid til faget sitt, det var stort sett undervisning, veiledning og forskning det gikk i. Med nye digitale løsninger har vi fått utrolige mange flere administrative oppgaver, og mange flere rapporteringkrav. Studentene når oss også hele tiden, og det er en evig strøm av henvendelser som skal besvares. Samtidig blir det stadig høyere krav til produksjon av forskning. Jobben blir dermed fylt av flere oppgaver, men en faktor som gjør den slitsom er også at jobben blir mindre gøy. Det som før var forlokkende og spennende ved yrket er nå redusert til en av mange, mange oppgaver som man skal haste gjennom. Anonymkode: 26db0...189 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #9 Del Skrevet 12. februar Fra det offentlige her: Alt av teknologi er tungvint. Mange systemer som er trege og ikke snakker sammen. Krav og kontroller av ditt og datt. Alt var bedre før. Kone i det private: Ledere på millionlønninger som surrer rundt og bare finner på nye ting uten å forbedre/effektivisere. Alt rammer de på gulvet hardt. Samfunnet kunne vært så mye mer effektivt, og det burde blitt løst ut i mer fritid/kortere arbeidsdager, mindre skatt... Generelt jobber vel folk i administrasjon, ledelse, kontor sånn cirka 60% i realiteten. Politikerne burde lese denne tråden. Anonymkode: ebebd...479 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #10 Del Skrevet 12. februar AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Kunne ikke vært mer enig i dette med rapportering, tidfordeling mv, det er en enorm tidstyv. Jeg jobber i skatteetaten og vi har hatt en rivende utvikling. Det er ca samme antall ansatt som for ti år siden, men vi har blitt tilført kemnere og annet, så egentlig reduksjon av antall hoder er ca 2500 eller noe sånt. Det er et problem at man ruller ut uferdige digitale løsninger. Det utvikles et skjelett og så må ansatte slite med og gnåle høyest for å få nødvendige tillegg og endringer. Det kan ikke være den beste måten å gjøre ting på. Kanskje billigst på papiret? En kan ikke enkelt digitalisere omsorgsarbeid. Hvem vil jobbe i barnehage? Rigide vakter, dårlig betalt og ikke frihet til å ta ferie når man vil. Enten må man brenne fælt for oppgaven eller mangle andre muligheter. Anonymkode: 1b4dc...199 Jeg jobber kommunalt og ser det samme. De øker stadig mengden ansatte i toppen her da, som alle brøler i kor om innsparinger og dermed stadig færre stillinger på gulvet til å faktisk utføre alt dette "smarte" de finner på i alle sine utallige møter. Nye IT systemer har kommet til stadighet de siste to årene, og HVER gang har kommunen kjøpt den billigste pakken, med for få tilganger og funksjoner til å faktisk fungere i praksis. Siste de byttet ut førte til mye ekstraarbeid, og det vi før gjorde i ett program må nå deles opp og gjøres i to fordi _ MAN KAN IKKE LEGGE VEDLEGG_ til i det ene, og alt som sendes ut skal ha nettopp vedlegg 🙈Det er så dumt at man kan grine. Ikke en ting har blitt forbedret siden jeg begynte i min stilling for 3 år siden. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Akkurat! En maskin kan være reparert eller et bygg kan være rengjort,men skrives det ikke i et skjema så har det ikke skjedd. Anonymkode: 2a44a...b92 Vaskepersonellet her i kommunen er så overarbeidet at de sykemeldes straks de begynner omtrent. Nå går det en liten, eldre dame rundt og skal vaske vårt digre lokale, med 20 kontorer, garderober, gang, kantine, møterom. Før det skal hun vaske en hel skole med 22 klasserom, flere saler, lærerværelse, toaletter, garderober. Etter hun har vasket her skal hun vaske legevaktens lokaler, og der må jo ting selvfølgelig gjøres ekstra nøye. Etter alt det må hun tilbake til skolen for å ordne med klesvask da hun også må vaske alt av kluter og mopper hver gang. Alt skal utføres på 7,5 timer, hun må kjøre mellom stedene og hun går rundt med en Ipad hvor hun kysser ut utførte oppgaver fortløpende og blir målt på tid. Det er rovdrift og forferdelig å se på. ALT dokumenteres og måles nå. Anonymkode: bad45...8a7 7 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #11 Del Skrevet 12. februar Kan admin gjøre denne tråden synlig på Klikk eller noe? @admin Anonymkode: ebebd...479 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #12 Del Skrevet 12. februar AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg opplever det samme med mannen som er snekker. Han må ta masse bilder hver dag, som så fôres inn i et system som er innviklet og tungvint å bruke, det er dokumentasjonskrav, HMS-krav, kompetansekrav, krav, krav, krav. Alt tar mye lengre tid og er mye mer styr enn for 10-15 år siden, sier han. Anonymkode: 462e5...960 Er det de eldre på jobben til sønnen her sier. Og så henger programmet de bruker så må de starte på nytt. Anonymkode: 151f6...8d5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #13 Del Skrevet 12. februar Jeg er radiograf. Utviklingen her har vært helt enorm, i gamle dager hang de opp bilder i mørkerom og slikt, nå er jo absolutt alt vi gjør digitalt. Å ta bilder som tidligere kunne ta over halv time tar kanskje fem minutter idag. Enkle røntgenundersøkelser feier vi unna på under to minutter. Får vi bedre tid av det? Nei, vi får noe så innforjævlig mye MER å gjøre. Dette senker terskelen for å bestille bilder til bunns, og alle steder som kan ta slike bilder drukner i henvendelser. Anonymkode: 1ab58...9bb 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #14 Del Skrevet 12. februar Jeg er sivilingeniør og jobber som konsulent. Vi opplever også en enorm utvikling. Digitaliseringen har ført til at vi kan prosjektere ting ned på mm-nivå. Vi modellerer dessuten alt i 3d - store grusomme tverrfaglige modeller som alltid henger og som er umulige å navigere i. Siden vi har mulighet til å gå detaljert til verks når det gjelder design og beregninger, så gjør vi det! Krav til utredning, sikkerhet og dokumentasjon blir bare høyere og høyere. Jeg er usikker på om dette er hensiktsmessig. Det kan hende man sparer penger på byggeplass av at vi planlegger så «godt», men jeg er egentlig ikke så sikker på det. Anonymkode: e19f6...e28 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #15 Del Skrevet 12. februar AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg husker alle dommedagsprofetiene om at mange yrker ville bli fullstendig erstattet av digitale løsninger, roboter og KI. At det blir mange arbeidsledige, og ikke nok jobber til folk. Hva skjer nå? Jo, arbeidsledighet på rundt 3 prosent, mange stillinger blir utlyst 2 og 3 ganger, særlig i det offentlige, og overarbeidede ansatte i helse, forvaltning, barnehage og så videre. Så hvorfor er vi mer overarbeidet, det er lengre ventetid på alt, og det er ikke nok folk til å fylle de ledige stillingene nå som mye er automatisert og digitalisert? Jeg har for øvrig en liten digresjon mht. det digitale kontra det analoge slik det var i gamle dager. Jeg jobber i det offentlige, og bruker flere saksbehandlingssystemer som er heldigitale. Jeg opplever at det er bestandig ett eller annet med disse systemene, flere av dem er tungvinte, og det hadde tatt meg kortere tid å behandle en søknad på papir enn gjennom systemet. I tillegg er det uendelige rapporteringer, statusmeldinger, statistikkoppdageringer og lignende unyttig piss som tar mye av tiden på jobb. Hva tenker dere? Anonymkode: 462e5...960 Jeg har opplevd det i det offentlige. De hjelper en sjeldent med praktiske gjøremål og de gjør ikke ting lettere. De står bare over skuldrene ens og ser hva man gjør på, og så skriver de rapporter basert på det de observerer. Det er en scam at de kaller det for "hjelp". Anonymkode: 3eea9...dd0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #16 Del Skrevet 12. februar Mer digitalt= mer tilgjengelig= mer å gjøre. Og systemer som ikke funker bra, tar tid osv. Og det skal også spares penger, slik at noen løsninger blir dårlige men brukes pga det er billigere. Anonymkode: 2d57a...533 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #17 Del Skrevet 12. februar Jobber i helsesektoren. Vi har fått massevis av flere ledere, ser mindre og mindre til dem siden alle i min bedrift sitter i møter hele dagen. De aller fleste møtene er totalt unødvendige, og kun en tidstyv. Spørreundersøkelser om vold på arbeidsplassen og kjemiske stoffer må fylles ut årlig( har hjemmekontor), gjennomgå feillister(som kunne vært unngått hvis vi fikk jobbe i fred), flytte på timer til pasienter som ikke er syke nok til å gidde å møte opp hos lege, men legene er forpliktet til å behandle. Bra helsevesen? Anonymkode: d0474...4f1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #18 Del Skrevet 12. februar Hos oss skal det spares penger, så planlegging av kjøreruter gjøres fra baltisk land, for de er så billige. At de ikke evner å forstå at det er forskjell på å kjøre i USA og på Vestlandet, samt at de ikke ser på hva og hvor de sender sjåførene ut, gjør at det stadig står to biler på samme adresse, eller man får beskjed om å levere, kommer frem og det er ikke plass til å levere noe mer. Ordrer forsvinner i systemet, kundene blir sure også sitter alle og peker på hverandre. De med lokalkunnskap som gjorde dette før, får ikke lengre gjøre dette, da de må sende rapporter og sitte i endeløse møter hele dagen. Rapportene viser jo at sjåførene vimer rundt som hodeløse høns og er skikkelig ineffektive, så når det spares penger på planlegging, raser det ut i andre enden. Da må man ha mer møter og flere rapporter, og sånn går nå dagene… Før ringte kunden og bestilte, så kunne den som tok telefonen si når man kunne levere. Nå vet ingen noen ting, for nå må det gjennom flere ledd, der ingen har lokalkunnskap. De som har gjort dette i 30 år med forskjellige eiere opp gjennom årene, gleder seg bare til å gå av med pensjon. Vi andre søker andre jobber som gale, mens vi skriver avvik etter avvik på planleggerne i håp om at den ordningen blir skrotet… Anonymkode: 3027f...236 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #19 Del Skrevet 12. februar Jobber i skolen, og noe av det digitale har bare ført til merarbeid. Mer dokumentasjon, mer informasjon, må være tilgjengelig hele tiden osv. Før i tiden hadde du en meldingsbok og mappe til ukeplaner. Nå er det visma, transponder, teams, onenote, telefon, mail m.m. Også er det denne individualismen og alle rettighetene man har, som fører til møter, informasjon, dokumentasjon, tilrettelegging osv. Det er nok ikke bare i skolen. Byråkratisering. Folk som sitter "på toppen" og lager og pålegger oss ting som vi må bruke, men som vi egentlig aldri bruker. Vi bare gjør det fordi vi blir bedt om det. Vi er f.eks pålagt å bruke UDIRS planleggingsverktøy når vi lager halvårsplaner. Alle bruker noen timer på dette, sender til ledelsen, også lager man egne planer på word etterpå. Det er mye mer oversiktlig og enkelt å gjøre det på "gamlemåten". Men neida, vi må bruke det dumme digitale systemet som noen som sikkert ikke har jobbet på skole før har laget. Det gjør at vi bruker dobbelt så lang tid på å lage halvårsplaner. I tillegg skal dette publiseres på teams med linker så foreldrene kan gå inn og se. Anonymkode: 39db1...be1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #20 Del Skrevet 12. februar Jeg jobber på sjøen, og jeg husker det var noen allerede på studiet som lurte på om det var en trygg jobb, siden skip i fremtiden kommer til å være selvkjørende uten mannskap. HAHAHAHAHAHA! Akkurat å styre skipet trenger man strengt tatt ikke mennesker til, autopiloten er oppfunnet for mange år siden, men bare vent til du får én lekkasje eller en løs ledning, og prøv å la det fikse seg selv uten maskinister, reparatører og elektrikere. Legg til at vi jobber på et passasjerskip med gjester som forventer menneskelig service. Jeg tror ikke de er interessert i å gå på "captains dinner" med en datamaskin😄 Anonymkode: 31635...dcb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå