Rita90 Skrevet 12. februar #1 Skrevet 12. februar Jeg blir ikke helt klok på det for det står forskjellige ting på norske sider🙄 Jeg er gravid 7+3. Er jeg da i uke 7 eller 8? Jeg har f.eks. lest at dersom hvis man finner et levedyktig foster i uke 8, er det kun 3 % sannsynlighet for spontanabort. Mener de da 7+0-7+6 eller 8+0-8+6?
Teddi Skrevet 12. februar #2 Skrevet 12. februar Når du er 7+3, betyr det at du har 7 fullgåtte uker + 3 dager. Altså er du i den åttende uken. 3% sjanse for spontanabort blir altså etter 8 fullgåtte uker (8+0 - 8+6) 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar #3 Skrevet 12. februar Jeg slet også med dette da jeg fikk gravid, og med å vite helt hvor langt gravide venninner er på vei😅 Det jeg lærte var at flere apper (f.eks.nørs) bruker graviditetsuke, altså påbegynt uke, men alt av helsepersonell/sykehus/etc bruker fullgåtte uker. Så når du skal ha kontroller og sånn f.eks. uke 28 så mener de 28+0. Ellers har vel personen over svart godt på spørsmålet ditt. Lærte meg å heller bare si at jeg er f.eks 7+4 i stedet for å si uke 7 eller 8, da var det aldri noen tvil for noen. Anonymkode: 39e6d...553 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar #4 Skrevet 12. februar Helsevesenet bruker fullgåtte uker. Er du 7+5 sier de at du er 7 uker på vei. Men det er jo deilig for hodet å si at man er i uke 8😂🫶🏻 Anonymkode: 54491...da6 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar #6 Skrevet 12. februar Dette er litt det samme som 2000-tallet vs. 21. århundre Men som folk sier, så regner helsevesenet fullgåtte uker (selv om diverse apper av en eller annen grunn regner påbegynt uke), så ville forholdt meg til det. Anonymkode: cfcce...d7c 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar #7 Skrevet 12. februar Jeg synes det enkleste er å forholde meg til fullgåtte uker, jeg er 28+2 i dag og ville sagt uke 28 hvis en gravid eller helsepersonell hadde spurt. Hvis andre spør så sier jeg at jeg har litt under 3 mnd igjen. Har aldri skjønt greia med å legge på en ekstra uke for å føle at man er lengre på vei enn det man er, bare fordi appene gjør det sånn Anonymkode: 14e6e...874 3 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar #8 Skrevet 12. februar Helsevesenet bruker fullgåtte uker, 8+3 er uke 8. Veldig nyttig å være spesifikk om man skulle ringe med div. problemstillinger hvor behandling og tiltak avhenger av nøyaktig gestasjon. Tenk på det litt samme som alderen din, fylte du 25 år 1.februar og noen spør, så oppgir du alderen du har (25år) og ikke alderen du har begynt på (26 år). Anonymkode: 01585...cc9 3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå