AnonymBruker Skrevet onsdag kl 06:32 #1 Del Skrevet onsdag kl 06:32 Jeg har valgt helt feil jobb og angrer skikkelig. Jeg tok en kjempe sjanse for snart 9 måneder siden og valgte en ny jobb for å komme nærmere hjem og prøve å utvikle meg faglig i forhold til mine styrker (som er kundeservice og salg). Etter å ha vært i denne jobben en stund har jeg skjønt at den ikke er for meg, og det er synd. Jeg trodde nok at jeg skulle tjene mer enn jeg har gjort, og det går nå utover økonomien min. Ved min forrige jobb tjente jeg godt, og satset ene og alene på at jeg selv skulle være en god selger. Det er jeg også for øvrig, og har gjort det veldig godt på jobb innen forsikringer (ut mot eksisterende og nye kunder).. men den gir meg ikke i nærheten av hva jeg håpet på. Jeg har snakket med sjefen om at jeg synes det går for dårlig med salg på meg, og at lønnsnivået ikke ble hva jeg forventet (alt var så klart lagt frem i starten som at dette var en sikker jobb og tjene godt på.. men det kommer også an på markedet i tillegg til at det er tydelig at mannen i gata ikke har like mye penger som før…). Sjefen har valgt å flytte meg på en annen avdeling der jobben nå består av å bistå på kundeservice (f.eks bistå eksisterende kunder med fakturaer, nye løsninger for forsikringer, oppsigelser etc…). Men dette gir meg jo ikke en høyere lønn, bare en annen måte å jobbe på sånn at jeg ikke går helt i kjelleren…. Sjefen har sagt at de ikke ønsker at jeg skal slutte, men prøve litt til… men hvor går grensen? Hva ville du ha gjort? Jeg trives veldig godt her og med et kjempe flott miljø og gode kollegaer… men økonomi er et vondt tema om dagen.. Anonymkode: 3fba2...635 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet onsdag kl 06:48 #2 Del Skrevet onsdag kl 06:48 Det er ikke verdt å ødelegge psyke og økonomi for jobben. Har du mulighet for å bytte jobb og øke inntekten da? Det er viktig å være realistisk og ha en plan. At du hadde en godt betalt tidligere er ikke det samme som at du får den (eller tilsvarende) igjen. Hva er egentlig grunnen til at du får mindre lønn en tenkt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 07:10 #3 Del Skrevet onsdag kl 07:10 Snublefot62 skrev (14 minutter siden): Det er ikke verdt å ødelegge psyke og økonomi for jobben. Har du mulighet for å bytte jobb og øke inntekten da? Det er viktig å være realistisk og ha en plan. At du hadde en godt betalt tidligere er ikke det samme som at du får den (eller tilsvarende) igjen. Hva er egentlig grunnen til at du får mindre lønn en tenkt? Takk for svar! Jeg er enig.. det er vondt når det går utover begge deler, og jeg merker at dette er hovedtema på hjemmebane også. Samboer støtter meg 100%, men ved en felles økonomi er det tydelig hvor mye en god økonomi spiller inn.. vi har jo barn også, så føler at jeg dessverre har skutt meg i foten ved dette. Bakgrunnen til hvorfor jeg valgte å satse akkurat denne arbeidsplassen var primært for å utvikle meg innenfor salg. I forrige jobb hadde jeg en høy stilling der jeg kunne vise til gode resultater, og denne nye arbeidsplassen ønsket en person til å løfte avdelingen høyere - noe jeg så på som en spennende mulighet. I tillegg hadde jeg i forrige jobb pendlervei på 1,5 time.. og med barn i bhg ble det ofte komplisert.. Grunnen til at jeg får lavere lønn er fordi arbeidsgiveren min mest sannsynlig var usikker på hva som var «rett» lønn å gi. Jeg forhandlet meg så klart høyere i intervju, men fikk ikke i nærheten av hva jeg håpet. Sjefen mente at dersom jeg var en så god selger, så burde jeg enkelt klare å få samme lønn som før ved provisjoner - noe som har vist seg at er helt umulig… Jeg tjener i snitt 172.000kr mindre i året nå enn før. Vet at jeg tok en skikkelig risk, men det er alltids ulike faktorer som spiller inn når man jobber i en høyt/lavt bransje i salg. Men at det skulle bli sånn her hadde jeg ikke sett for meg.. Kan nevnes at kollegaene mine ser ut til å aldri bli her lengre enn MAX 1-2 år før de bytter beitet (noe jeg har blitt fortalt i ettertid)…. Så nå føler jeg hvert fall at jeg sitter i det…. Anonymkode: 3fba2...635 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet onsdag kl 07:22 #4 Del Skrevet onsdag kl 07:22 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Takk for svar! Jeg er enig.. det er vondt når det går utover begge deler, og jeg merker at dette er hovedtema på hjemmebane også. Samboer støtter meg 100%, men ved en felles økonomi er det tydelig hvor mye en god økonomi spiller inn.. vi har jo barn også, så føler at jeg dessverre har skutt meg i foten ved dette. Bakgrunnen til hvorfor jeg valgte å satse akkurat denne arbeidsplassen var primært for å utvikle meg innenfor salg. I forrige jobb hadde jeg en høy stilling der jeg kunne vise til gode resultater, og denne nye arbeidsplassen ønsket en person til å løfte avdelingen høyere - noe jeg så på som en spennende mulighet. I tillegg hadde jeg i forrige jobb pendlervei på 1,5 time.. og med barn i bhg ble det ofte komplisert.. Grunnen til at jeg får lavere lønn er fordi arbeidsgiveren min mest sannsynlig var usikker på hva som var «rett» lønn å gi. Jeg forhandlet meg så klart høyere i intervju, men fikk ikke i nærheten av hva jeg håpet. Sjefen mente at dersom jeg var en så god selger, så burde jeg enkelt klare å få samme lønn som før ved provisjoner - noe som har vist seg at er helt umulig… Jeg tjener i snitt 172.000kr mindre i året nå enn før. Vet at jeg tok en skikkelig risk, men det er alltids ulike faktorer som spiller inn når man jobber i en høyt/lavt bransje i salg. Men at det skulle bli sånn her hadde jeg ikke sett for meg.. Kan nevnes at kollegaene mine ser ut til å aldri bli her lengre enn MAX 1-2 år før de bytter beitet (noe jeg har blitt fortalt i ettertid)…. Så nå føler jeg hvert fall at jeg sitter i det…. Anonymkode: 3fba2...635 Provisjon er alltid gambling. Men hva mener de med «å løfte avdelingen»? Er du en form for leder? Ellers høres det for meg ut til at de har lurt deg. Å være usikker på hva som er rett lønn høres bare useriøst ut. Spesielt når de tydeligvis mener nesten 200k mindre enn hva du hadde er «rett». Da tipper jeg ikke de var så usikre på hva som var rett men mer at de ville betale minst mulig og spilte usikre. Ut fra det du forteller hadde jeg funnet meg en ny plass først som sist. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 07:29 #5 Del Skrevet onsdag kl 07:29 Snublefot62 skrev (Akkurat nå): Provisjon er alltid gambling. Men hva mener de med «å løfte avdelingen»? Er du en form for leder? Ellers høres det for meg ut til at de har lurt deg. Å være usikker på hva som er rett lønn høres bare useriøst ut. Spesielt når de tydeligvis mener nesten 200k mindre enn hva du hadde er «rett». Da tipper jeg ikke de var så usikre på hva som var rett men mer at de ville betale minst mulig og spilte usikre. Ut fra det du forteller hadde jeg funnet meg en ny plass først som sist. Jeg fikk ikke formelt tittel «leder», men de la det veldig frem på intervju at de ønsket en «slags» leder-type som visste hva det innebar og løfte en avdeling.. de sa «med tanke på at du har svært gode resultater og statistikk å vise til her, så ser vi for oss at du kan innta en rolle på sikt» - dette har foreløpig ikke skjedd. Så ja, jeg skal være enig i at jeg har nok blitt smigret av ordene og hatt en forhåpning om noe som kanskje aldri i realiteten kom til å skje. Det er flaut.. I forrige jobb var jeg avdelingsleder med eget ansvar for ny-rekrutteringer. Jeg er veldig skuffet og sliter med at jeg har blitt ført litt bak lyset.. jeg synes de er veldig trivelige mennesker og en god arbeidsplass.. Men vet jo at jeg ikke kan unnskylde dette heller når jeg gradvis innser at jeg har stolt blindt på noe som ikke hadde særlig rot i arbeidsdagen allikevel…. Anonymkode: 3fba2...635 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 07:30 #6 Del Skrevet onsdag kl 07:30 Lønn på provisjon innenfor salg er alltid et sjansespill. Men hvis du er så dyktig som du påstår i HI så høres det ut som om sjefen din har lagt godt på når vedkommende estimerte lønnen din - et stort rødt flagg. Jeg ville ikke nølt med å søke andre jobber. Tror det er særlig viktig for deg å få inn noen andre muligheter mens dine forrige referanser fortsatt er ferske, for denne sjefen du har nå høres ut som en luring. I verste fall kan du jo også prøve å lure sjefen litt tilbake: søk jobber bredt og bruk eventuelle tilbud som forhandlingskort, spesielt hvis du får et tilbud som kanskje ligger litt utenfor din radius med tanke på barnehagelevering etc. Det vesentlige her må da være at du eventuelt får kontraktfestet høyere grunnlønn, ikke bonuser eller provisjoner som kan vise seg å være uoppnåelige. Anonymkode: c6af9...922 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 07:34 #7 Del Skrevet onsdag kl 07:34 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg fikk ikke formelt tittel «leder», men de la det veldig frem på intervju at de ønsket en «slags» leder-type som visste hva det innebar og løfte en avdeling.. de sa «med tanke på at du har svært gode resultater og statistikk å vise til her, så ser vi for oss at du kan innta en rolle på sikt» - dette har foreløpig ikke skjedd. Så ja, jeg skal være enig i at jeg har nok blitt smigret av ordene og hatt en forhåpning om noe som kanskje aldri i realiteten kom til å skje. Det er flaut.. I forrige jobb var jeg avdelingsleder med eget ansvar for ny-rekrutteringer. Jeg er veldig skuffet og sliter med at jeg har blitt ført litt bak lyset.. jeg synes de er veldig trivelige mennesker og en god arbeidsplass.. Men vet jo at jeg ikke kan unnskylde dette heller når jeg gradvis innser at jeg har stolt blindt på noe som ikke hadde særlig rot i arbeidsdagen allikevel…. Anonymkode: 3fba2...635 Så de vil ha en leder men er ikke villig til å lønne en. Skjønner at du føler deg lurt. Anonymkode: 7ec37...35b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet onsdag kl 07:45 #8 Del Skrevet onsdag kl 07:45 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg fikk ikke formelt tittel «leder», men de la det veldig frem på intervju at de ønsket en «slags» leder-type som visste hva det innebar og løfte en avdeling.. de sa «med tanke på at du har svært gode resultater og statistikk å vise til her, så ser vi for oss at du kan innta en rolle på sikt» - dette har foreløpig ikke skjedd. Så ja, jeg skal være enig i at jeg har nok blitt smigret av ordene og hatt en forhåpning om noe som kanskje aldri i realiteten kom til å skje. Det er flaut.. I forrige jobb var jeg avdelingsleder med eget ansvar for ny-rekrutteringer. Jeg er veldig skuffet og sliter med at jeg har blitt ført litt bak lyset.. jeg synes de er veldig trivelige mennesker og en god arbeidsplass.. Men vet jo at jeg ikke kan unnskylde dette heller når jeg gradvis innser at jeg har stolt blindt på noe som ikke hadde særlig rot i arbeidsdagen allikevel…. Anonymkode: 3fba2...635 Så de forventer at du skal lede/«løfte» avdelingen, samtidig tjene provisjonen din OG gå ned nesten 200k i lønn? Ja du er lurt. Jeg skjønner at det er tøft å akseptere og en ønsker naturligvis ikke å skuffe andre, spesielt ikke trivelige kollegaer. Men du skylder de ingenting og sjefene har lurt deg. Det viktigste du gjør nå er å finne deg noe annet mens verden av referansene fra den forrige plassen fortsatt er der. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 07:54 #9 Del Skrevet onsdag kl 07:54 172 K mindre er jo bare deler av historien. Hva tjener du? Det er sentralt for å si om du tjener dårlig eller ikke. Anonymkode: 73a98...584 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 08:56 #10 Del Skrevet onsdag kl 08:56 AnonymBruker skrev (1 time siden): 172 K mindre er jo bare deler av historien. Hva tjener du? Det er sentralt for å si om du tjener dårlig eller ikke. Anonymkode: 73a98...584 Tjener 440.000 i året nå + 10% provisjon. Hadde rundt 620.000 i året forrige jobb.. Anonymkode: 3fba2...635 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 09:31 #11 Del Skrevet onsdag kl 09:31 Snublefot62 skrev (1 time siden): Så de forventer at du skal lede/«løfte» avdelingen, samtidig tjene provisjonen din OG gå ned nesten 200k i lønn? Ja du er lurt. Jeg skjønner at det er tøft å akseptere og en ønsker naturligvis ikke å skuffe andre, spesielt ikke trivelige kollegaer. Men du skylder de ingenting og sjefene har lurt deg. Det viktigste du gjør nå er å finne deg noe annet mens verden av referansene fra den forrige plassen fortsatt er der. Ja, synes det er ganske sinnsykt.. sånn sett i ettertid. Føles ufattelig håpløst og jeg er så lei meg for hvordan dette endte. Jeg ønsker naturligvis å jobbe på og gi ALT, noe jeg oppriktig talt gjør nettopp fordi mye går på min egen innsats og vilje.. men det er tøft nå. Jeg har jo forsiktig tenkt at denne «leder» stillingen eller ansvarsfølelsen over å løfte en avdeling kan ligge der fremme.. men problemet slik jeg også ser det, er at vi er en alt for liten avdeling til å kunne lede. Det har i mine øyne ingen hensikt, så ser for meg at jeg har blitt lokket til noe som aldri er sannsynlig at vil skje… Og spesielt ikke nå som jeg er flyttet på en annen avdeling med andre oppgaver, denne består jo kun av meg og to til.. så er liksom ikke så mye å hente her i form av ledelse.. Anonymkode: 3fba2...635 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå