Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 
Jeg  er en førstegangs mor med en baby på nå 9 dager. Helt siden dag 1 har babyen hatt et enormt nærhets-og sugebehov. Babyen går opp i vekt veldig godt, er tilbake i fødselsvekt etter 8 dager. 

Døgnet ser slik ut: 

søvn: ca 10 timer (består av søvn enten på puppen, i armene eller mens baby busses kontinuerlig) 

amming: 8 timer hver dag. 

Våkentid: ca 6 timer. 

Problemet er at babyen er våken opp mot 2-3 timer sammenhengende uten å sovne igjen og da våkner den 10 min etter amming i 40 min. Ellers så sover den i intervaller på 10-20 min og hyler helt til den får amme igjen. 

Har noen opplevd det samme? Tips/triks? 

Normal undersøkelse av lege og helsestasjon sier det ikke er noe galt. 

Anonymkode: 1cab9...6a7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Den trenger mat, så du må la den die. Etterhvert går det seg mer til og du får mer pauser. Babyen er ikke engang 2 uker, så alt er fortsatt unntakstilstand. La faren ta seg av alt som ikke er amming.

Anonymkode: c8d03...bd9

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Høres helt normalt ut for en så liten baby.

Anonymkode: 39343...2c5

• Liker 8
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet

Det er gjerne mating nærmest døgnet rundt så tidlig.

Anonymkode: bd18b...4dc

• Liker 4
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Du har altså en helt normal baby.

Anonymkode: 13e70...025

• Liker 9
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Helt normalt😊 Gratulerer med baby😊

Anonymkode: 61f51...959

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du skriver 10 timer søvn og 8 timer amming. Sover baby når den dier? Mine sovnet alltid under amming, det er søvn det også!

Anonymkode: 8f6df...69a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gratulerer :) 
Overgangen til morsrollen kan være overveldende, og ting er ikke slik det ser ut på film ;) 

Du kan ikke etter 9 dager stemple babyen din med et søvnproblem.
Du skal gjennom latterlig mange faser med ulik type søvn de kommende årene.
Barn sover ikke som oss med det første.

Din baby er helt normal. Les om det fjerde trimester!
Kjempeviktig å kjenne til.
Helt normalt at babyen BARE vil være på puppen og ikke lukker et øye om den er vekk fra din kropp.
Husk at den har vært 9 mnd inni din kropp, og 9 dager ute i den skumle verden den ikke forstår noe av.
Anbefaler sterkt bæretøy! Da pleier de sove godt mens man selv får hendene fri og kan gjøre litt andre ting.
Mine bodde i sjal og close caboo de første par måneder. Flott for dem, gull for meg. 

Anbefaler ellers absolutt boka: the gentle sleep book av sarah ockwell smith. Tror den vil være veldig nyttig for deg! Det er mye lettere å takle babyenes merkelige soving når man forstår hvorfor det er slik, og ikke minst, forstå at det er helt normalt. Det aller meste er helt normalt. 

Og pupp er myyyyyye mer enn bare mat. Babyene søker ikke pupp pga sult bare, det er også nærhet og trygghet. Diing er beroligende. 

Anonymkode: e5a26...6e7

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner godt at dette er frustrerende. Har selv en klistremerkebaby, og det hjelper på om du klarer å ikke forvente noe annet. Aksepter livet som sofagris en stund, finn deg en tv-serie du kan ha på hele dagen eller noen gode bøker, og glem personlig hygiene og husarbeid for nå. La baby ligge på puppen så mye hen vil. Hos oss gjorde samsoving og liggende ammestilling underverker på nattesøvnen. 

Gratulerer så mye med baby, håper dere finner ut av det. 

Anonymkode: 753a6...d08

• Liker 1
Skrevet

Du kommer til gå igjennom mange faser mer baby/ barn når det kommer til søvn. Vi har en på 6 år som har sudrn hun vært født slitt med å sove igjennom hehe natten.

Du kommer til gå igjennom der barnet begynner å bli kjent med armer og bein i løpet av natten, tenner, drømmer,  noen blir veldig lyd sensetiv og noen kan sove igjennom et bombe angrep he he. 

Du kan finne informasjon på nett..men aldri sammenligne ditt barn og det som står på nett. For ingen barn er like 

AnonymBruker
Skrevet

Helt normalt ❤️

Anonymkode: b757c...ab4

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt normalt for en liten som akkurat har kommet til verden. 

Det er bare å innstille seg på at det kun er for en liten periode i livet. Akkurat nå er det ingen ting annet som er viktigere. 

Om du ønsker armene litt fri, så kan det være et alternativ med bæresjal. Da får baby nærhet, og du får beveget deg litt rundt. 

Anonymkode: 68f9d...ca8

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar og for validering om at dette er normal oppførsel. 
Jeg er nok fullstendig klar over at dette ikke er helt unormalt og «søvnproblem» var nok veldig dramatisk av meg i et øyeblikk uten søvn på 22 timer i natt. 

Det jeg egentlig føler er problemet og kanskje ikke helt fikk frem er at far ikke får bidra i det hele tatt. Det er ikke mulig å roe baby uten pupp og han busser for harde livet. Moonboon eller bæresjal/sele fungerer heller ikke. 

Baby spiser og spiser til hun både hikker og gulpen står, men vil legges til igjen umiddelbart. 

O.P

AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd smokk da? Mens baby får ligge hos deg? 

Anonymkode: 68f9d...ca8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, har prøvd mange forskjellig smukker. Tar ingen av de dessverre. Spytter dem bare ut og hyler 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Jeg er nok fullstendig klar over at dette ikke er helt unormalt og «søvnproblem» var nok veldig dramatisk av meg i et øyeblikk uten søvn på 22 timer i natt. 

Det jeg egentlig føler er problemet og kanskje ikke helt fikk frem er at far ikke får bidra i det hele tatt. Det er ikke mulig å roe baby uten pupp og han busser for harde livet. Moonboon eller bæresjal/sele fungerer heller ikke. 

Baby spiser og spiser til hun både hikker og gulpen står, men vil legges til igjen umiddelbart. 

O.P

Høres fortsatt helt normalt ut, og man må bare stå i det. Puppen brukes også til kos.

Anonymkode: c1134...e88

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er (dessverre) helt normalt... 

Anonymkode: 5152c...af1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Høres helt normalt ut, og hadde lagt bort ord som "søvnproblemer ".

På tross av hva politikere prøver å innføre så sier biologien noe helt annet. Babyen trenger mammaen sin. Brystet er så uendelig mye mer enn bare mat. Og dere er inne i fjerde trimester.

Men her er noen betraktninger og tips, les om du ønsker:

- les deg opp på amming og sammensetning av melk. Første del er tørsteslukk, siste del fett. Dette endrer seg etterhvert som babyen og næringsbehovet endrer seg. Kanskje gir du babyen mye tørsteslukk/karbohydrater men mindre fett om det blir mye småamming?

- vurder å gi først fra det brystet du ammet fra sist. La babyen ligge lenge nok til å tømme det ene brystet før det andre.

- raper dere babyen skikkelig etter hver amming?

- mange babyer bruker diing for å stilne magevondt.

- får dere frisk luft? Trill ute, varier med brostein og grus og asfalt, dere finner fort ut av favoritten. 

- veksle på å trille, dere har ulik gangrytme, fint å venne babyen til dette fra start.

- samsov? Høres ut som du har en baby som kan like dette, da får du også søvn. Ser ingen grunn til at du skal være oppe i 22 timer i strekk som du skriver? Babyen sover jo en eller annen gang iløpet av 22 timer. Hvorfor sover ikke du da?

Lykke til 🥰 hør på helsestasjonen, dette er normalt 😇

Anonymkode: ae4a9...8ab

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

O.P

Dette er helt normalt. :)  Min mann ville gjerne hjelpe til med nyfødt (og ikke minst bånde med baby selv), men det var vanskelig de første ukene, siden baby sov best på/ved meg på grunn av luktene, og spiste sammenhengende i timesvis. Vi hadde den fordelingen at far tok bleiene og rap etter måltid, og hvis vi var heldige fikk vi til noen korte naps mens far trillet vogn eller hadde baby i bæresele. 

De første ukene med baby ved fullamming er en slags ekstremtilværelse på noen måter fordi det kan oppleves ganske intenst at babyen er så avhengig av mor. Mitt beste tips er å prøve å gi seg hen til det og gjøre det beste ut av situasjonen slik den er. Jeg rigget meg til i sofaen midt på natta og koste meg med serier mens baby sov på brystet, lot far ta alt av husarbeid og matlaging for en liten periode og prøvde å unngå å ha forventninger om "babyfri" tid, da det bare førte til frustrasjon. 

Når ammingen er etablert pleier det å roe seg betraktelig, og fra 3 måneder av så får mange barn et mønster som er mer forutsigbart og som ligner på en slags rutine der det er mulig å fordele ting annerledes eller planlegge dagene mer. 

Anonymkode: 376bd...dd2

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

O.P

De første ukene er fars rolle å støtte mor, ikke nødvendigvis babyen. Lag mat, hent drikke, rydd, vask klær etc. Fyll fryseren med mat mor kan tine til lunsj etter han er begynt å jobbe igjen.  Er mer enn nok slikt å ta tak i.

Anonymkode: 1f7b6...334

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...