AnonymBruker Skrevet 11. februar #1 Del Skrevet 11. februar Jeg har to globale indeksfond jeg vil samle til ett. Jeg aner ikke hvorfor jeg opprettet to stykker, for jeg skjønner at de er ganske like. Jeg har Nordnets globale indeksfond plassert hos Nordnet, og KLP’s globale indeksfond plassert hos KLP. Jeg syns KLP er slitsom å bruke, for der må jeg logge inn med bankID hver gang, det må jeg ikke i Nordnet-appen. Ønsker å flytte KLP-fondet over til Nordnet, og samle alt der. Har aksjesparekonto begge plasser. Kan jeg kostnadsfritt og skattefritt selge aksjene i KLP og flytte dem til aksesparekontoen samme sted (og er det lettvinte å gjøre?), og deretter flytte de pengene fra aksjesparekontoen i KLP til aksjesparekontoenni Nordnet? Kostnadsfritt og skattefritt? Og hvordan gjør jeg det? Anonymkode: 62578...36b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #2 Del Skrevet 12. februar Hvorfor skal du logge inn så ofte, da? Et indeksfond skal du ha i årevis, med fast trekk. Ingen grunn til å logge på mer enn en gang i halvåret, liksom. Uansett, er det ikke dyrere å ha et KLP-fond i Nordnet enn et KLP-fond i KLP? De fleste banker tar jo ekstra påslag for fond som ikke er sine egne. (Uten at jeg har sjekket om dette gjelder i ditt tilfelle). Kjedelig å tape tusenvis av kroner, bare for at det er enkelt med en app. Anonymkode: d8c9e...d71 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #3 Del Skrevet 12. februar Åh. Så nå at du ville selge KLP-fondet. Du må flytte kontoen til Nordnet og slå de sammen, før du kan selge, så vidt jeg har forstått. Hvis du tar penger ut av kontoen, må du jo skatte. Anonymkode: d8c9e...d71 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BlackSunshine Skrevet 12. februar #4 Del Skrevet 12. februar Flytte penger fra ett sted til et annet vil trigge skatt dersom du har tjent penger på fondet - som jeg antar du har. Det var ihvertfall det min bank sa til meg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 12. februar #5 Del Skrevet 12. februar Nordnet har en ordning for å hente ASK fra en annen bank. Bare å trykke på "Tjenester" og flytt konto til oss. Så fyller du ut et skjema, gir dem fullmakt til å hente kontoen og så tar det en uke eller to så er det globale fondet på plass i Nordnet. Når alt er overført kan du selge fondet og kjøpe andeler i Nordnet Global for pengene, uten å utløse skattekrav 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #6 Del Skrevet 12. februar newman01 skrev (15 timer siden): Nordnet har en ordning for å hente ASK fra en annen bank. Bare å trykke på "Tjenester" og flytt konto til oss. Så fyller du ut et skjema, gir dem fullmakt til å hente kontoen og så tar det en uke eller to så er det globale fondet på plass i Nordnet. Når alt er overført kan du selge fondet og kjøpe andeler i Nordnet Global for pengene, uten å utløse skattekrav Tusen takk! Det er ASK’en jeg evt må flytte fra KLP til Nordnet, sant? Så jeg bør aller først selge fondet i KLP, og flytte pengene inn på min aksjesparekonto samme sted? Da unngår jeg skatt? Og deretter overføre pengene på denne ASK’en til ASK’en min i Nordet? For deretter å sette de pengene inn på Nordnets globale indeksfond? Anonymkode: 62578...36b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #7 Del Skrevet 12. februar Når du selger det så må du skatte av det. Anonymkode: 4c0dc...d81 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar #8 Del Skrevet 13. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Når du selger det så må du skatte av det. Anonymkode: 4c0dc...d81 Jeg tror ikke det, så lenge man ikke tar ut pengene fra aksjesparekontoen. Spørsmålet er hvordan det blir hvis man skal flytte penger fra en ask til en annen, men tror ikke man må skatte av det nei. Det er det som er poenget med Ask😊 Anonymkode: 62578...36b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar #9 Del Skrevet 13. februar BlackSunshine skrev (18 timer siden): Flytte penger fra ett sted til et annet vil trigge skatt dersom du har tjent penger på fondet - som jeg antar du har. Det var ihvertfall det min bank sa til meg. Gjelder det om man flytter fra en ask til en annen ask? En ask i KLP til en ask i Nordnet? Anonymkode: 62578...36b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar #10 Del Skrevet 13. februar AnonymBruker skrev (5 timer siden): Gjelder det om man flytter fra en ask til en annen ask? En ask i KLP til en ask i Nordnet? Anonymkode: 62578...36b Ja, det gjør det. Du kan ikke flytte pengene ut av ASKen, det utløser skatt. Du må gjøre slik oppskriften viser over her, la banken flytte ASKen i sin helhet. Anonymkode: b34f0...cc3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 13. februar #11 Del Skrevet 13. februar AnonymBruker skrev (9 timer siden): Tusen takk! Det er ASK’en jeg evt må flytte fra KLP til Nordnet, sant? Så jeg bør aller først selge fondet i KLP, og flytte pengene inn på min aksjesparekonto samme sted? Da unngår jeg skatt? Og deretter overføre pengene på denne ASK’en til ASK’en min i Nordet? For deretter å sette de pengene inn på Nordnets globale indeksfond? Anonymkode: 62578...36b Ikke selg først. Du sender en flyttemelding til Nordnet om å hente hele kontoen med fondsandeler. Om Nordnet tilbyr samme fond i sin portefølje beholdes andelene. Om Nordnet ikke tilbyr samme fond vil andelene selges i flytteprosessen og pengene overføres til ny ASK i Nordnet. Så må du velge et annet fond å investere i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar #12 Del Skrevet 13. februar newman01 skrev (7 timer siden): Ikke selg først. Du sender en flyttemelding til Nordnet om å hente hele kontoen med fondsandeler. Om Nordnet tilbyr samme fond i sin portefølje beholdes andelene. Om Nordnet ikke tilbyr samme fond vil andelene selges i flytteprosessen og pengene overføres til ny ASK i Nordnet. Så må du velge et annet fond å investere i. Takk for super info! 😊 Anonymkode: 62578...36b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå