Gå til innhold

Vil jeg ha rett på penger til møbler?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Samlivsbrudd med et barn. Mye av møblene våre har foreldrene hans sponset, resten har vi betalt 50/50.

Ser for meg at han blir sittende igjen med det meste. Har økonomi så jeg klarer meg, men har ikke råd til mye ekstra, som møbler og diverse.

Noen som vet om jeg vil ha krav på noe støtte fra nav?

Anonymkode: cb507...209

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du finner masse fint både billig og gratis på finn.

Anonymkode: 2d3b5...3c8

• Liker 16
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har økonomi så jeg klarer meg

Pussig du tror du har en rettighet overfor NAV........

Anonymkode: d1936...b2a

• Liker 31
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt mye brukt på gjenbruksbutikker. Folk bytter ut møbler lenge før tiden. Fant f.eks. en hel og pen vinkelsofa, norskprodusert, til 4200. Den er så å si like god etter 4 års bruk hos meg.

Anonymkode: 6fafc...c0f

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er Nav det første du tenker på?

Det er masse fint å få kjøpt brukt på finn, men det er nok en annen standard enn det du er vant med.

Å skulle du få hjelp av Nav, så får du ikke penger til å kjøpe nye ting, men må finne brukt på finn eller andre steder.

Anonymkode: 05e41...72b

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du finner masse fint både billig og gratis på finn.

Anonymkode: 2d3b5...3c8

Helt san

Har du noen med bil og en tilhenger får du møblert en hel leilighet i løpet av en helg. 

Ikke svar nei her, sjekk rundt . Det er alltid noen som vil hjelpe .

Anonymkode: df6a0...79d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De møblene dere har betalt 50/50 på skal dere dele dere mellom.  utover det ville jeg kjøpt brukte møbler evt kanskje kjøpt ut noe av det dere har kjøpt sammen.

Anonymkode: a83c5...c45

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om NAV sponser f.eks møbler etter samlivsbrudd til den av partene som hadde med minst inn i/har fått minst personlige gaver i forholdet?

Anonymkode: 42027...c54

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, nei. 

De hjelper ikke med noenting de.

Flyktninger som kommer med ingenting, får penger til møbler da. Men det er du jo ikke.

Du får ta opp lån som alle oss andre. Jeg er fattig alenemor på uføretrygd, og har aldri fått noen som helst hjelp fra nav til noenting.

Måtte starte helt på ny fra scratch med møbler og kjøkkenutstyr tre ganger i livet pga diverse årsaker. Null hjelp. Du får starte med billigste fra jysk og IKEA og bygge deg oppover. Tar tid, selvfølgelig, til meg tok det fem år å komme dit at jeg hadde nesten alt jeg hadde fra før, men sånn er livet. 

Anonymkode: 39c50...9eb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Haha, nei. 

Flyktninger som kommer med ingenting, får penger til møbler da. Men det er du jo ikke.

Du får ta opp lån som alle oss andre. Jeg er fattig alenemor på uføretrygd, og har aldri fått noen som helst hjelp fra nav til noenting.

Måtte starte helt på ny fra scratch med møbler og kjøkkenutstyr tre ganger i livet pga diverse årsaker. Null hjelp. Du får starte med billigste fra jysk og IKEA og bygge deg oppover. Tar tid, selvfølgelig, til meg tok det fem år å komme dit at jeg hadde nesten alt jeg hadde fra før, men sånn er livet. 

🫠

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det mye feilinformasjon, man kan nemlig søke nav om etableringspenger. Men det skal mye til for å få det godkjent.

Du kan søke om etableringststønad/etableringspenger, men jeg tviler på at du vil få det da du har økonomi så du klarer deg. Da jeg var under 18 år levde jeg på penger/stønad fra barnevernet og bodde i egen hybel ordet av dem, da jeg ikke kunne bo hjemme. Den var møblert. Men så ble jeg 18 år og skulle flytte. Da søkte jeg om etableringspenger fra nav og fikk noen få tusen til å kjøpe møbler (brukt) for. 

Jeg vet også om noen som går på sosialstønad som har fått etableringspenger ved feks brudd eller om de har vært i en situasjon hvor de har måtte flytte fra møblert til umøblert bolig. Men man skal ha ganske lav inntekt for å få det og stå på relativt bar bakke. Du skriver at du har inntekt så du klarer deg og at noen av møblene eier dere 50% hver. Da vil jeg tro det skal holde å kunne supplere med møbler fra Finn som gies vekk eller selges billig og at du skal klare dette på egen økonomi. Og så kan du jo spare opp penger og etterhvert bytte ut om du ønsker det.

Lykke til! :)

Anonymkode: 05b95...05c

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye fint å finne på finn! (😅)

Finn og bruktbutikker som drives av misjonsselskap osv., de har ofte veldig mye bra. Eneste som er nytt i leiligheten min er sengene og sofaen, resten er bare bruktfunn :)

Anonymkode: aa774...f92

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nav kan gi støtte til møbler som en nødhjelp (sosialhjelp), men det fordrer at du absolutt tømmer konto først, så det er neppe aktuelt eller lønnsomt for din del. Det er heller ikke slik at de da vil dekke annet enn strengt nødvendige møbler som f.eks. senger og spisebord. 

Litt avhengig av hvordan dere fordeler samvær med barna kan du ha krav på utvidet barnetrygd, barnebidrag og overgangsstønad, så du kan jo sjekke opp hva du eventuelt har krav på der, og hvor mye. 

Hvis det er slik at din eks har bedre økonomi enn deg bør du prøve å være litt taktisk når dere fordeler de møblene som er felles. Foreslå at han overtar ting som kommoder og sofa hvis du tar senger til deg og barna dersom det er mulig å fordele det slik uten at det blir skjevt ift. hva som var hans og ditt i utgangspunktet. Kan også være lurt å tenke over hva som er enklest og mest hygienisk å skaffe brukt. Et spisebord i heltre som gis bort på Finn kan ha "evig liv" og pusses ned og behandles som man ønsker på sikt. Madrasser og sofa har av naturlige årsaker en begrenset levetid. 

Anonymkode: 86bc1...bdf

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Haha, nei. 

Hvor får du uføretrygden din fra?

• Liker 18
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten avsporing. Men har aldri forstått de som betaler gjenstander 50-50, og heller ikke har regulert fordeling ved brudd i samboerkontrakt.

Jeg og mannen kjøpte bare omtrent annenhver gang, den gang vi fortsatt hadde separat økonomi. Om noe skulle skjedd så ville vi visst at jeg kunne ta med sofaen (eller selge den til han, eller andre, om jeg ikke trengte den selv). 

Anonymkode: 85ca1...b09

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor så nedlatende og aggressiv? «Ikke kom her å tro du har krav på noe…» 🙄 

Jeg har økonomi så jeg klarer meg i løpet av en mnd. Med minstesats ufør, har jeg ikke ekstra til overs å bruke på møbler. 

Selvsagt kan jeg kjøpe brukt, men det koster også penger. Jeg forventer ikke å kjøpe det dyreste og beste, som det virker som flere av dere antyder her.

Ts

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Her er det mye feilinformasjon, man kan nemlig søke nav om etableringspenger. Men det skal mye til for å få det godkjent.

Du kan søke om etableringststønad/etableringspenger, men jeg tviler på at du vil få det da du har økonomi så du klarer deg. Da jeg var under 18 år levde jeg på penger/stønad fra barnevernet og bodde i egen hybel ordet av dem, da jeg ikke kunne bo hjemme. Den var møblert. Men så ble jeg 18 år og skulle flytte. Da søkte jeg om etableringspenger fra nav og fikk noen få tusen til å kjøpe møbler (brukt) for. 

Jeg vet også om noen som går på sosialstønad som har fått etableringspenger ved feks brudd eller om de har vært i en situasjon hvor de har måtte flytte fra møblert til umøblert bolig. Men man skal ha ganske lav inntekt for å få det og stå på relativt bar bakke. Du skriver at du har inntekt så du klarer deg og at noen av møblene eier dere 50% hver. Da vil jeg tro det skal holde å kunne supplere med møbler fra Finn som gies vekk eller selges billig og at du skal klare dette på egen økonomi. Og så kan du jo spare opp penger og etterhvert bytte ut om du ønsker det.

Lykke til! :)

Anonymkode: 05b95...05c

Takk for saklig svar. Skal undersøke nærmere.

Ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Takk for saklig svar. Skal undersøke nærmere.

Ts

Søk hos nav. I verste fall får du avsalg. Det er ikke farlig.

Anonymkode: 703a7...de6

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har dere noe i huset du kan ta med deg? Jeg vet jo ikke hvor stort hus og mange møbler dere hadde. Men eks hat dere en gjeste seng du kan ta med deg? Har dere eks mange sofaer ..slik at du kan ta med deg en?  Ekstra bord el? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...