AnonymBruker Skrevet 11. februar #1 Del Skrevet 11. februar Jeg har fått tilbud om dette, legen mener det er enormt bra og vil få resultater av det. Skjønt såpass at jeg får oppgaver, aner ikke hva slags oppgaver. Kroppen min er helt utslitt og den varsler hele tiden med nye symptomer, sykdom osv. Jeg har kjempet mot dette i mange år, nå orker jeg ikke lenger. Skjønt at jeg må spille på lag. Jeg har begynt med medi yoga, begynt å lese bøker, gå turer, kuttet ut mye fra livet for at kroppen skal få ro og mindre stress. Nå var dette en ting legen mente jeg vil ha godt utbytte av. Så har du erfaring? Fungerte det? Hva slags oppgaver var typisk for deg? Fortell gjerne litt om dette om noen kan noe Anonymkode: baa9e...9a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar #2 Del Skrevet 11. februar Man kan se for seg at ved angst og depresjon så har man mye av de tankene som nører opp under angsten eller depresjonen, såkalte grubletanker. Dette fører til at man bruker veldig mye av de nervebanene slik at de nervene blir dominant i hjernen. Man kan se for seg at de blir som en motorvei i hjernen. Poenget med kognitiv terapi er å endre måten man tenker på slik at denne motorveien kan bli til en liten landevei igjen og at andre nervebaner kan bli mer fremtredende. Det krever mye jobb og det tar da tid for hjernen å omstrukturere seg, så man må gi det tid og være tålmodig og så vil det lønne seg. Anonymkode: 8e270...562 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #3 Del Skrevet 12. februar Jeg har ikke opplevd at det fungerer. Har i gått i behandling lenge. Så nå skal vi utrede meg videre Anonymkode: 366ed...b1e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #4 Del Skrevet 12. februar For meg fungerte det ikke. Jeg har i utgangspunktet sykdom som blant annet innebærer fatigue og utmattelse. Dette ble lite tatt høyde for i kognitiv terapi behandlingen. Jeg ble ganske dårlig å fikk i tillegg skyldfølelse overfor terapeuten for ikke å ha gjort hjemmelekser og øvelser. Jeg ble fortalt at veien ut av psykisk uhelse er endret tankegang og handlingsmønster. Jeg satt igjen med en dårlig opplevelse å psyken fikk enda en knekk, noe som burde vært unødvendig. Anonymkode: c5aa7...d79 1 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #5 Del Skrevet 12. februar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): For meg fungerte det ikke. Jeg har i utgangspunktet sykdom som blant annet innebærer fatigue og utmattelse. Dette ble lite tatt høyde for i kognitiv terapi behandlingen. Jeg ble ganske dårlig å fikk i tillegg skyldfølelse overfor terapeuten for ikke å ha gjort hjemmelekser og øvelser. Jeg ble fortalt at veien ut av psykisk uhelse er endret tankegang og handlingsmønster. Jeg satt igjen med en dårlig opplevelse å psyken fikk enda en knekk, noe som burde vært unødvendig. Anonymkode: c5aa7...d79 Dette! Sliter med det samme! Har vært utbrent, så føler jeg først må utvide toleransevindu. Når jeg ikke er så stresset og utmattelsen roer seg, så roer også angsten seg. Men nå tenker vi at jeg kanskje har bipolar lidelse eller adhd. Anonymkode: 366ed...b1e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #6 Del Skrevet 12. februar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dette! Sliter med det samme! Har vært utbrent, så føler jeg først må utvide toleransevindu. Når jeg ikke er så stresset og utmattelsen roer seg, så roer også angsten seg. Men nå tenker vi at jeg kanskje har bipolar lidelse eller adhd. Anonymkode: 366ed...b1e Jeg har ADHD og Me Anonymkode: c5aa7...d79 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #7 Del Skrevet 12. februar Jeg synes det overselges. Men du kan jo prøve. Det er en hit eller miss. Anonymkode: 8d5fc...ef5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #8 Del Skrevet 12. februar Ts her Takk for at dere skriver dere ærlige mening. Synd at så få har erfaring med at det fungerer, om hjemmeleksene mine skal ha meg til å presse meg mer enn det jeg gjør i dag så vil jeg bli sykere, den medisinen er prøvd. Og har nå fått beskjed av de fleste leger jeg er til bortsett fra fastlegen at jeg må begynne å lytte. Fastlegen sier jeg bør la være å tenke så mye på symptomene, vanskelig når man har migrene blant annet. Det er fastlegen som mener dette vil være bra, jeg går inn med et håp og skal gjøre mitt beste. Anonymkode: baa9e...9a0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #9 Del Skrevet 12. februar Har du forsøkt å kutte ut sukker og brus? For det gjorde en enorm endring hos meg, og toleransevinduene mine ble mye større etter bare 10-12 dager uten, og så bedre og bedre siden. Tre mnd senere mye mindre vondt i kroppen. Ingen annen endring. Anonymkode: 7e516...4c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #10 Del Skrevet 12. februar Det hjalp meg mot depresjon/angst, men får det stadig tilbake noen år senere. Oppgaver kan typisk være : hva har trigget deg i den situasjon du grubler over? (Kollega snakka frekt til meg f.ex.) Hva tenkte du på da? (At han snakket til meg fordi han ikke respekterer meg). Hva kan alternativ sannhet være (At kollega bare er drittsekk og han snakker sånn med alle). Anonymkode: a495c...897 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #11 Del Skrevet 12. februar Kognitiv terapi hjalp meg veldig mye. Ble 95% frisk og fikk en helt annen livskvalitet. Fikk ryddet opp i masse bagasje jeg ikke en gang visste at jeg dro rundt på. Det som var mest utfordrende for meg var at jeg måtte legge fra meg visse ideer jeg hadde om "min verden". Stole på min behandler når hun sa at "slik er det mulig å gjøre ting". Være villig til å akseptere det. Velge å gjøre det hun sa. Når jeg knakk den koden så var mye løst. Jeg fikk ikke så veldig mange oppgaver. Det var en del læring på tavle om hvordan hjernen fungerer. Det var faktisk veldig nyttig for meg å forstå hva som skjedde. Tok ellers notater etter timene for å bedre huske det vi hadde snakket om så jeg kunne ta det frem igjen senere. Jeg hadde ikke noen form for eksponeringsterapi, da det ble vurdert til å ikke være hjelpsomt for min del. Ellers var hjemmelekse å observere i hverdagen min. Undersøke tanker og reaksjoner, spørre meg selv: hva er det som skjer nå? Hadde noen skjemaer hvor jeg skulle fylle inn informasjon om visse situasjoner jeg sleit med for å analysere dem og se dem på nye måter. At jeg fikk visse oppgaver betyr ikke at du får de samme. Terapien vil bli skreddersydd til deg ut fra hvem du er og hva du trenger. Anonymkode: 8d8c1...5f4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #12 Del Skrevet 12. februar Jeg er sterkt plaget med migrene, og sliter også med IBS. Kognitiv terapi gikk ut på å ikke kjenne så godt etter og å lære seg å leve som om man er frisk. Det fungerte jo åpenbart ikke. Førte til veldig mye frustrasjon for min del. Jeg prøver jo selvfølgelig å leve mest mulig, men når kroppen stopper meg så har jeg ikke noe valg. Føltes som en dobbel straff å gå glipp av familieselskap pga migrene og så få kjeft av terapeuten for å «kjenne etter for mye». Anonymkode: 0566f...e85 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #13 Del Skrevet 12. februar AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Kognitiv terapi hjalp meg veldig mye. Ble 95% frisk og fikk en helt annen livskvalitet. Fikk ryddet opp i masse bagasje jeg ikke en gang visste at jeg dro rundt på. Det som var mest utfordrende for meg var at jeg måtte legge fra meg visse ideer jeg hadde om "min verden". Stole på min behandler når hun sa at "slik er det mulig å gjøre ting". Være villig til å akseptere det. Velge å gjøre det hun sa. Når jeg knakk den koden så var mye løst. Jeg fikk ikke så veldig mange oppgaver. Det var en del læring på tavle om hvordan hjernen fungerer. Det var faktisk veldig nyttig for meg å forstå hva som skjedde. Tok ellers notater etter timene for å bedre huske det vi hadde snakket om så jeg kunne ta det frem igjen senere. Jeg hadde ikke noen form for eksponeringsterapi, da det ble vurdert til å ikke være hjelpsomt for min del. Ellers var hjemmelekse å observere i hverdagen min. Undersøke tanker og reaksjoner, spørre meg selv: hva er det som skjer nå? Hadde noen skjemaer hvor jeg skulle fylle inn informasjon om visse situasjoner jeg sleit med for å analysere dem og se dem på nye måter. At jeg fikk visse oppgaver betyr ikke at du får de samme. Terapien vil bli skreddersydd til deg ut fra hvem du er og hva du trenger. Anonymkode: 8d8c1...5f4 Ts her. Så bra å høre Håper det kan hjelpe meg også. Anonymkode: baa9e...9a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #14 Del Skrevet 12. februar AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg er sterkt plaget med migrene, og sliter også med IBS. Kognitiv terapi gikk ut på å ikke kjenne så godt etter og å lære seg å leve som om man er frisk. Det fungerte jo åpenbart ikke. Førte til veldig mye frustrasjon for min del. Jeg prøver jo selvfølgelig å leve mest mulig, men når kroppen stopper meg så har jeg ikke noe valg. Føltes som en dobbel straff å gå glipp av familieselskap pga migrene og så få kjeft av terapeuten for å «kjenne etter for mye». Anonymkode: 0566f...e85 Ts her Dette er mye av mine plager også, mine plager er kronisk migrene, fatigue, ibs, astma og har en sykdom i bunn som er årsaken disse symptomene, den er medfødt og ikke noe jeg kan tenke bort. Så er det slik det vil foregå hos meg også så virker det ikke, det har jeg gjort i mange år. Stå på jobb med migrene har kun gjort migrenen verre. Både nevrologer, lungelege, revmatolog og psykolog har sagt at nå må jeg ro ned. Det er på tide å lytte til kroppen for dette vil bare bli verre. Jeg har ikke lyttet som de sa så nå er jeg mye verre, men fastlegen kan fint mene noe annet. Så spent på dette her. Anonymkode: baa9e...9a0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #15 Del Skrevet 12. februar Jeg har kronisk migrene, nå godt medisinert og behandlet men i en periode var jeg oppe i 20+ røde dager pr mnd og slikt blir man sliten av! I tillegg har jeg en revmatisk lidelse, stoffskiftesykdom og allergi / astma så i perioder ble det rett og slett for mye, og da hjalp det å få noen teknikker på å styre tankene rett og slett så jeg hr positiv erfaring med kognitiv terapi - det gjør meg ikke frisk fra sykdommene men det hjelper meg i forhold til hvordan jeg tenker, opplever meg selv, hverdagen, aksept for hva jeg ikke klarer osv. Anonymkode: 39417...d0a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #16 Del Skrevet 12. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har du forsøkt å kutte ut sukker og brus? For det gjorde en enorm endring hos meg, og toleransevinduene mine ble mye større etter bare 10-12 dager uten, og så bedre og bedre siden. Tre mnd senere mye mindre vondt i kroppen. Ingen annen endring. Anonymkode: 7e516...4c5 Ts her.Nei, ikke helt. Klarer ikke helt å se for meg livet uten cola og sjokolade. Jeg har kuttet ut alt av bakst med hvetemel. Det er veldig tøft for jeg virkelig elsker hvete bakst. Jeg har derimot redusert både brus og sukker. Det er vanskelig, men mulig jeg kommer til det at det er verdt et forsøk🙈 Jeg har ikke så mye vondt i kroppen, men jeg har jo mye vondt i hode, liten energi og mageproblemer. Så uten dette i kosten er nok også en god ting. Jeg har bare ikke så mye glede igjen, har ikke funnet noe sånne sukkerfrie desserter, mørk sjokolade eller lignende som er gode. Har du tips tar jeg i mot😁 Anonymkode: baa9e...9a0 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #17 Del Skrevet 12. februar AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Jeg har kronisk migrene, nå godt medisinert og behandlet men i en periode var jeg oppe i 20+ røde dager pr mnd og slikt blir man sliten av! I tillegg har jeg en revmatisk lidelse, stoffskiftesykdom og allergi / astma så i perioder ble det rett og slett for mye, og da hjalp det å få noen teknikker på å styre tankene rett og slett så jeg hr positiv erfaring med kognitiv terapi - det gjør meg ikke frisk fra sykdommene men det hjelper meg i forhold til hvordan jeg tenker, opplever meg selv, hverdagen, aksept for hva jeg ikke klarer osv. Anonymkode: 39417...d0a Ts her. Så dette har hjelpt deg til å akseptere situasjonen din, godta at det skjer liksom? For det kan jeg få hjelp til, sliter med aksept noe som går igjen hos alle sammen behandler meg. For jeg strever for å bli frisk. Fortell gjerne mer hvordan det hjalp deg? Har jo selv kronisk migrene pg 3 siste månedene har jeg ikke hatt en dag uten migrene, fleste røde dager, men noen gule. Julaften ble tilbring i mørkt rom, som resten av jula. Nå prøver jeg ut nye medisiner igjen så håper de hjelper snart Anonymkode: baa9e...9a0 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #18 Del Skrevet 12. februar Det hjalp meg veldig mot angst for 13 år siden da jeg slet med depresjon og angst. Så jeg tror definitivt det kan fungere godt på noen. Jeg grubler fortsatt mye, men de "paranoide" tankene som ga meg angst er stort sett borte. Men hjalp ingenting mot depresjon, det viste seg for et par år siden at jeg gang på gang har gått på veggen på grunn av ubehandlet ADHD. Så der var det andre ting som måtte til 😊 Anonymkode: 40aea...e2d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå