Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil gå i fra mannen min. Men det er så vanskelig! Både følelsesmessig og praktisk. Finnes det noe sted jeg kan henvende meg for rådgivning? Hjelp? Etc? 

Kan feks fvk hjelpe? Tilbyr de timer alene? 

Jeg føler meg så alene, og jeg har ingen å rådføre meg med, eller ja. Har ingen nære venninner, og selvsagt dårlig økonomi. Får null støtte fra mannen (så klart, hadde ikke forventet noe hjelp heller). Saken er at om jeg sier at det er slutt, så blir jeg kastet ut på dagen, og jeg må jo finne en plass å bo først. Jeg får ikke ta med barna, og han sier at han vil nekte meg samvær. Barna er over 12 år, så ting er veldig låst. Det jeg ikke forstår er at han sier han hater livet vårt sammen, og at vi er kun sammen pga barna. Når jeg da har sagt at jeg kan flytte ut, så blir det krangel og han vil hive meg ut der og da. Det går ikke am å snakke sammen om dette. Føler meg så låst. 

Anonymkode: 5767c...440

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Krisesenter, men også faktisk fastlege! 

Krisesenter for å forebygge at barna ikke havner i en rotete eller mentalt traumatisk situasjon. 

Fastlege kan man også dra til for å prate. Han/hun vil også kunne lede deg til andre hjelpemidler. 

Var igjennom fastlegen jeg kom i kontakt med krisesenter, men har også tidligere hatt timer hos fastlege når jeg har slitet med å ta viktige valg i livet. 

Anonymkode: cf3a3...b7e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hos familievernkontoret på parterapi. Det var gratis. Vi hadde ikke barn. Så alle kan vel sikkert gå. Hvis ikke fastlege kan henvende deg til en psykolog. Da betaler du en egenandel til du får frikort. 

Anonymkode: 2edd9...a49

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har hos familievernkontoret på parterapi. Det var gratis. Vi hadde ikke barn. Så alle kan vel sikkert gå. Hvis ikke fastlege kan henvende deg til en psykolog. Da betaler du en egenandel til du får frikort. 

Var du der alene? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Var du der alene? 

Nei, jeg var jo ikke det. Men jeg fant dette på lovdata.no 

Familier, par eller enkeltpersoner kan henvende seg direkte til et familievernkontor. Lege, psykolog, medisinsk eller sosial institusjon eller offentlig myndighet kan henvise klienter til familievernkontor.

Og så fant jeg dette på nhi.no

Uansett hva slags konflikt eller krise du har i familien, kan alle få hjelp og råd ved et familievernkontor. Tilbudet er gratis, og du trenger ikke henvisning for å ta kontakt. De som jobber i familievernet, har spesiell utdanning for å drive med familieterapi.

Jeg og min eks hadde ikke henvisning fra lege. Bare kontaktet familievernkontoret direkte. Fikk komme kjapt inn mot at vi tok time hos en psykolog student. Ironisk nok advarte min psykolog spesialist som jeg går til alene for noe annet at jeg ikke tok en student fordi de ikke hadde nok kompetanse. Men da måtte vi ha ventet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, jeg var jo ikke det. Men jeg fant dette på lovdata.no 

Familier, par eller enkeltpersoner kan henvende seg direkte til et familievernkontor. Lege, psykolog, medisinsk eller sosial institusjon eller offentlig myndighet kan henvise klienter til familievernkontor.

Og så fant jeg dette på nhi.no

Uansett hva slags konflikt eller krise du har i familien, kan alle få hjelp og råd ved et familievernkontor. Tilbudet er gratis, og du trenger ikke henvisning for å ta kontakt. De som jobber i familievernet, har spesiell utdanning for å drive med familieterapi.

Jeg og min eks hadde ikke henvisning fra lege. Bare kontaktet familievernkontoret direkte. Fikk komme kjapt inn mot at vi tok time hos en psykolog student. Ironisk nok advarte min psykolog spesialist som jeg går til alene for noe annet at jeg ikke tok en student fordi de ikke hadde nok kompetanse. Men da måtte vi ha ventet. 

Kan ikke huske om ventetiden på en ferdigutdannet psykolog var uker eller måneder. Kanskje det var 2 måneder, men usikker. Det er ti år siden. Gikk kun noen timer og så ble det slutt. Men han studenten gjorde det bra på det lille vi var der. Han kjeftet på min eks fordi han snakket til meg på en måte som gjorde at jeg ble redd. Det var siste timen. Jeg gjorde det slutt.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan gå til fvk alene, rydde i tankene og legge en plan og så må dere begge inn til mekling etter hvert. Trusler om å ta barna ifra deg er bare trusler, de kommer han ingen vei med i mekling.

Anonymkode: 7262b...7e7

AnonymBruker
Skrevet

Har dårlig erfaring med fvk. Prøvde å gå ifra han for noen år siden og fvk var så nøytrale. Følte det ikke funket. Han kommer heller ikke til å gi seg på fullt samvær. De har vel ikke noe myndighet? 

AnonymBruker
Skrevet

Han truer deg.

Ikke finn deg i det.

Ring krisesenter og forklar situasjonen du er.

https://www.krisesenter.com/finn-ditt-krisesenter/

De vil veilede deg videre i prosessen. Han har ingen rett til å kaste deg ut. Er dere gift har du rettigheter mht både hus og felles formue. Og flytter du ut har du krav på stønader. 

Han kan ikke nekte deg å ha samvær med barna. Barna har rett til å bli hørt og jeg vil tro de elsker deg og ønsker samvær med deg.

Anonymkode: d5e6d...35a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det jeg ikke forstår er at han sier han hater livet vårt sammen, og at vi er kun sammen pga barna. Når jeg da har sagt at jeg kan flytte ut, så blir det krangel og han vil hive meg ut der og da. Det går ikke am å snakke sammen om dette. Føler meg så låst.

Han sier det for å være stygg mot deg. Men så når du sier at du vil gå så klikker han fordi han ikke ønsker at du skal gå. Han er sammen med deg for å han en å være stygg med. Det er sånn disse menneskene fungerer. Du prøver å forstå deg på et menneske som fungerer så veldig anderledes enn alt det som virker fornuftig for deg. Du vil aldri bli klok på han. Så det bare til å slutte å prøve. Tenk heller ut hvordan du kan komme deg best mulig ut av dette. Du vil få det så mye bedre uten han. Jeg lover.

En mann som er glad i deg behandler deg ikke sånn som dette. Beklager at du går igjennom dette. ♥️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...