Gå til innhold

Noen som er alene med barn og sover på stua?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan funker det? Sover dere greit? Hvordan funker det i forhold til om barnet skal ha overnatting osv?

Blir alene med ett barn, og har skjønt at å ha eget soverom ikke er en selvfølge når man har lav inntekt. Men er redd å sove på stua vil ødelegge nattesøvnen helt. Alltid vært avhengig av å ha det helt mørkt og kaldt når jeg sover.

Hvordan blir det når barnet blir eldre? Vil det være flaut for barnet at mamma sover på sofaen?

Anonymkode: dfead...b1c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gjorde det da jeg ble skilt. 3 barn.

Stua på dagtid så vanlig ut - redd opp som sofa. Så ikke flaut. 
Må ha gardiner og litt mørkt der du sover da…

Anonymkode: 1bfa4...e3c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Et vennepar av meg gjør det. De sover på sovesofa i stua mens barna har 1 rom hver. Helt uproblematisk. De har gjort det i 8 år.

Anonymkode: 168cb...f85

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Eventuelt kan du dele med barnet ? Hvor gammelt er barnet ? Jeg deler med min 12 åring (jente) annenhver uke , hun synes det er koselig enn så lenge 🙈🙈

Anonymkode: 22c2b...638

• Liker 3
Skrevet

Ikke alene her, men vi gjorde det to perioder. En periode da eldste var 5-6 år og så når hun var 8-10 år. Sovesofaen og stua så fullstendig normal ut på dagtid og ingen merket noen ting. Tenker at det egentlig ikke er noens sak hvordan dere fordeler det hjemme hos dere (deg og barnet/barna), men stilles det spørsmål er det "bare" å si at det er fordi det er bedre løsning. Skal det dukke opp kritikk er det fullstendig lov å påpeke at det viktigste er at barnet sover godt. Forstår bekymringen din rundt egen søvnkvalitet, men en god sovesofa (eventuelt med oppbevaring og overmadrass ved et vindu med minilufting vinterhalvåret og air-condition sommerhalvåret, lystette gardiner og dyne etter eget behov kan løse det meste 🌺

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en venninne som sov på stua i «alle år». Nå er barnet voksent, men hun hadde en seng i stua mens barnet hadde eget rom. Hun innredet senga som en himmelseng med gardiner og hadde sofa i tillegg. Det er mange løsninger på seng så det ikke synes så godt. Du kan ha skapseng eller daybed f. eks. Ikke bekymre deg for hva folk vil tenke. Det er bedre at løsningen er slik enn at du bor deg ihjel.

Anonymkode: e22ac...896

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er som det er, lev med det. Så blir det nok bedre etter hvert. 

Anonymkode: c3e02...022

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Eventuelt kan du dele med barnet ? Hvor gammelt er barnet ? Jeg deler med min 12 åring (jente) annenhver uke , hun synes det er koselig enn så lenge 🙈🙈

Ja, det er jo en mulighet, men ser for meg at det er begrenset hvor lenge det vil gå (gutt). 

Hvordan gjør dere det? Sover dere sammen, eller hver sin seng/madrass på rommet?

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Ja, det er jo en mulighet, men ser for meg at det er begrenset hvor lenge det vil gå (gutt). 

Hvordan gjør dere det? Sover dere sammen, eller hver sin seng/madrass på rommet?

ts

Vi sover sammen , har satt dobbelt senga inn der 😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hvordan funker det? Sover dere greit? Hvordan funker det i forhold til om barnet skal ha overnatting osv?

Blir alene med ett barn, og har skjønt at å ha eget soverom ikke er en selvfølge når man har lav inntekt. Men er redd å sove på stua vil ødelegge nattesøvnen helt. Alltid vært avhengig av å ha det helt mørkt og kaldt når jeg sover.

Hvordan blir det når barnet blir eldre? Vil det være flaut for barnet at mamma sover på sofaen?

Gjorde det før da jeg var alene. Og det fungerte helt utmerket! Begge barna fikk eget soverom å jeg hadde sovesofa. 

Anonymkode: b032f...dd4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Gjorde det da jeg ble skilt. 3 barn.

Stua på dagtid så vanlig ut - redd opp som sofa. Så ikke flaut. 
Må ha gardiner og litt mørkt der du sover da…

Anonymkode: 1bfa4...e3c

Jeg gjorde det samme. Ni år sov jeg i stua så de skulle få hvert sitt rom. Det er jo ikke ideelt, men gikk greit. 

Anonymkode: 6d03a...853

• Hjerte 3
Skrevet

Da min var liten delte og vi bodde med bare 1 soverom, sov vi begge der. Men det var innredet slik at min seng fungerte som sofa på dagtid = ungen hadde et “lekerom”. Vi gjorde det til hn var ca 8, var helt uproblematisk. 

AnonymBruker
Skrevet

Alenemor her. Sov med sønnen min i 5 år i 160 seng, og sov på sofaen de dagene jeg ville ha egentid. Det var null problem. Ingen reagerte på det. 

Anonymkode: a04f5...903

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Tufsla&Vifsla skrev (2 timer siden):

Da min var liten delte og vi bodde med bare 1 soverom, sov vi begge der. Men det var innredet slik at min seng fungerte som sofa på dagtid = ungen hadde et “lekerom”. Vi gjorde det til hn var ca 8, var helt uproblematisk. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Alenemor her. Sov med sønnen min i 5 år i 160 seng, og sov på sofaen de dagene jeg ville ha egentid. Det var null problem. Ingen reagerte på det. 

Anonymkode: a04f5...903

Hvor lenge tenker dere det er greit å sove på soverommet til guttungen? Han er nå 7 år..

ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville kanskje vurdert å ha en ordentlig seng på stua, og ikke en sovesofa. Ofte mye bedre søvnkvalitet. Hva med å ha dyna i et skap/annet sted på dagtid, og ha et sengeteppe og puter i senga på dagtid? Så ser det nesten ut som en sofa. Og som andre sier: Invester i noen gode gardiner som gjør det mørkt, og at du får luftet på natten.

Jeg vet om flere som har gjort det sånn. Lykke til ❤️

Anonymkode: 116d9...04b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bygget inn spisestua til ett lite, koselig soverom for meg, rommet hadde også stort vindu . Begge ungene fikk da eget rom. Vi bodde sånn i 9 år. Helt topp. 

Anonymkode: b212e...866

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

ts

Kunne familiekøye vært en løsning da? Barnet øverst og du nederst? Tenker at det vil løse mye ihht til søvnkvaliteten du bekymrer deg over, så kan du eventuelt ligge på sofaen når du har behov for alenetid slik som foreslås? 🌺

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hvor lenge tenker dere det er greit å sove på soverommet til guttungen? Han er nå 7 år..

ts

Jeg tenker til de begynner på skolen........ 

Lag heller en krok på stua, så slipper du også at han har med venner inn på rommet som turner der du skal sove. Det er mange måter å lage en koselig soveplass i stua.

- Murphy bed

- Sovesofa

- Daybed med en gardin, kallax hylle eller skjermvegg foran

Anonymkode: 7fd05...993

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde først køyeseng hvor jeg sov nederst. Rommet var innredet som et barnerom. Flyttet til sofaen da barnet var 11 år. Sov greit der. Vi måtte ha visse regler og forståelse av situasjonen, men det gikk helt fint. Unger har overnattet her hele tiden. Vi (jeg) har bare tilpasset det. 

Anonymkode: 19e6a...71c

• 3 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i samme situasjon, med 3 barn. Har noen av de samme bekymringene, men tror det skal gå bra. Noen som  tips til en god sovesofa? Som er god til å både sitte i og sove i? 

Anonymkode: 0530b...cac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...