Gå til innhold

Løs hund i nabolaget

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tråden er ryddet for brukerdebatt, avsporing og tilhørende svar.

Rhodiola, adm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slipper ut min hund rett som det er og han rusler rundt 

. Om hunden ikke er til plage så forstår ieg ikke problemet. Folk altså 🙃

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.2.2025 den 14.17):

Jeg hadde anmeldt eier for brudd på båndtvang. Dokumenter hver gang den løper løs ute!

Anonymkode: a7cbb...cbd

Ekspander  

Det er ikke båndtvang hele året.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.2.2025 den 20.32):

La hunden være. Det er sykt å ha båndtvang på et levende vesen. Det er dyreplageri. Tenk om du skulle gått ut i bånd hver gang du gikk ut. Fikk aldri bestemme en drit selv. Vi mennesker er så stygge med dyr.

Anonymkode: f39fe...fcc

Ekspander  

Herregud. Håper ikke du har hund. 

Jeg hadde sendt melding til hundeeier. Hadde det ikke blitt orden ville jeg sendt videre til Mattilsynet/,politi. 

Løse hunder i nabolaget er ikke greit. Hvem har i så fall ansvar om hunden går til angrep? 

Så gjør noe med det imorgen før noe alvorlig skjer 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yuvia skrev (På 20.2.2025 den 10.55):

Slipper ut min hund rett som det er og han rusler rundt 

. Om hunden ikke er til plage så forstår ieg ikke problemet. Folk altså 🙃

Ekspander  

Hvem har ansvar om hunden går til angrep , den som blir angrepet.? Du bør ikke ha hund!

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fasiten er egentlig bare å ringe RedGo, politi eller andre som henter løse hunder. Da må eier betale for å hente ut hunden, så kanskje de da skjønner at hunder ikke skal gå løse🤷‍♀️

Anonymkode: cfe62...30f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ruser eieren seg? Vi har en rusmissbruker litt bortenfor gata vår. Hunden slippes ut når eier ruser seg stort. Jeg har meldt det til Mattilsynet flere ganger, vet andre har gjort det samme. Mattilsynet tar saken når man begrunner anmeldelsen med at eier ruser seg, hunden er skitten og generelt uflidd og at vi ser hunden av og til bundet i 1 meter bånd med matskål og vann i timesvis etc. Det går max to dager fra jeg sender melding til eier kommer med hunden i bånd igjen. Jeg har ringt politiet når det er store hunder fra rusmiljøet som kommer og da ville ikke politiet hente hunden, de mente eier ikke hadde råd til å hente den hjem og eier var sikkert vedlig glad i hunden sin. Altså, en hund på 40-50 kilo som kretser rundt huset og skraper og gjør oppetter døra vår...vi hadde to tisper med løpetid som vi ikke kunne ta ut på do.

Anonymkode: 55775...581

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kamphunder som denne eies ofte av rusmisbrukere, Glem erstatning om noen skulle bli skadet.
Jeg måtte betale en formue av egen lomme  for å få sydd sammen hunden min etter at den ble bitt av kamphund.

Anonymkode: aced7...cbc

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kristiansand i går.
Hva som kan skje med kamphunder, og deres ansvarsløse eiere, i nabolaget:

Screenshot2025-02-22at13-29-01HundenblerevetbortrettforanynenehennesDetvarveldigbrutalt-fvn_no.thumb.png.85febbdb1bf8e151e3ba290a48d54c0c.png

• Liker 5
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  BuffyTheVampire skrev (På 21.2.2025 den 0.22):

Ekspander  

Noen steder er det det faktisk, men mange hunder som bør gå i bånd, naboen har en cane corso/mastiff lignende sak, han tar bare båndet på om du sier det, men lar den gå løs på turstier og marka

Anonymkode: 7fc54...fa5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  BuffyTheVampire skrev (På 21.2.2025 den 0.22):

Ekspander  

Nei, men loven krever at den er under tilsyn og kontroll når den er løs. 

Anonymkode: 62954...39d

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.2.2025 den 13.08):

Noen steder er det det faktisk, men mange hunder som bør gå i bånd, naboen har en cane corso/mastiff lignende sak, han tar bare båndet på om du sier det, men lar den gå løs på turstier og marka

Ekspander  

Ja en er jo pliktig å sette seg inn i loven der man er. Var bare en generell kommentar om at båndtvang er april- august, og der gjelder overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.2.2025 den 13.42):

Nei, men loven krever at den er under tilsyn og kontroll når den er løs. 

Anonymkode: 62954...39d

Ekspander  

Det er sant. Har hund selv og har den aldri løs, er tvilende til de som mener de har 100% kontroll på hunden sin, i alle situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  BuffyTheVampire skrev (På 22.2.2025 den 22.02):

Det er sant. Har hund selv og har den aldri løs, er tvilende til de som mener de har 100% kontroll på hunden sin, i alle situasjoner.

Ekspander  

Vil jo si at det er litt synd for en hund å aldri være løs da. Høres ikke så kjekt ut. Jeg synes man burde hatt mer aksept for å ha hunden løs her i Norge. Folk her til lands er hysteriske på akkurat dette.

Anonymkode: f952e...35f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 24.2.2025 den 21.22):

Vil jo si at det er litt synd for en hund å aldri være løs da. Høres ikke så kjekt ut. Jeg synes man burde hatt mer aksept for å ha hunden løs her i Norge. Folk her til lands er hysteriske på akkurat dette.

Ekspander  

Hadde vært mer akseptabelt å ha hunden løst i dette landet hvis folk faktisk vet hva de holder på med. Du slipper ikke en hvilken som helst hund løs. Hvis du skal ha hund så skal du vite hvordan du leser kroppspråket dens, du skal kunne trene hunden din til å ikke gå amok på andre hunder eller folk, den skal ikke løpe bort til andre uten lov. Har hørt ALT for mange som mener at ''min hund er snill så den kan gå løst og hilse på andre'', NEI, det er ikke sånn det funker. ''Din'' hund er kanskje snill, men ''min'' hund er hundeaggressiv/reaktiv og det vil gå dårlig hvis den løse hunden kommer bort. Trening blir satt tilbake, slossing kan medføre osv osv osv. Du skal ikke ha hunden din løs på offentlige steder hvis den ikke er under kontroll, da tar du den heller med til et privat inngjerdet område.

Anonymkode: 78d51...d4a

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  Snok1 skrev (På 12.2.2025 den 14.46):

Stor fare for at det er en klin gæren kamphund. Hva gjør du hvis et barn i nabolaget blir angrepet og du har stått stille og sett på galskapen i flere år?

Ekspander  

Chihuahua er hundre ganger skumlere. De er aggressive, blitt bitt av den rasen mange ganger. Kamphund? Er det en egen rase?

Anonymkode: b65a8...28d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 24.2.2025 den 22.27):

Chihuahua er hundre ganger skumlere.

Ekspander  

Dette latterlige argumentet kommer alltid opp i slike diskusjoner.

AnonymBruker skrev (På 24.2.2025 den 22.27):

Kamphund? Er det en egen rase?

Ekspander  

Det er aggressive og  dominante molossere (muskelhunder), krysset frem for å drepe andre hunder. Et mareritt for vanlige hunder og deres eiere.
Lett gjenkjennelige på utseende.

Cane-Corso-Dog-breed-photo-1.webp

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 25.2.2025 den 10.18):

Dette latterlige argumentet kommer alltid opp i slike diskusjoner.

Det er aggressive og  dominante molossere (muskelhunder), krysset frem for å drepe andre hunder. Et mareritt for vanlige hunder og deres eiere.
Lett gjenkjennelige på utseende.

Cane-Corso-Dog-breed-photo-1.webp

Ekspander  

Om 2 hunder av den avbildede hunder fyker i hverandre, må det 2-3 personer for å skille dem om noen tør da, en chiuvava  bykser til kan du knekken på den selv 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.2.2025 den 21.22):

Ekspander  

Du har tydeligvis ikke hund (håper jeg). Det finnes hundegårder f.eks. der hunder kan løpe løs. Selv har jeg en hund som har altfor sterkt jaktinstinkt til å kunne gå løs. I tillegg er han over gjennomsnittet glad i andre mennesker, i den grad at han løper mot de og hopper opp, og han er dominant overfor andre hunder. Da sier det seg selv at det kan skje veldig uheldige ting, han kan være aggressiv mot andre hunder. Hopper han opp på et barn, selv om han bare skal hilse, kan dette være nok til en anmeldelse. Det går fint an å gå tur med hund i langline, vi har en på 20 meter, og det er ganske likt som å gå/løpe fritt. Samtidig som det er trygt for alle. 

Skaffer du deg hund, tar du på deg et ganske stort ansvar. Hunden skal aldri være til fare hverken for deg selv, andre mennesker, eller for dyrelivet. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den pelskledde Houdini i huset rømte en gang. Vi ringte politiet og fikk beskjed om at han var hentet av viking. Det var en helg, kostet oss mer enn å taue inn en bil å få pelsdotten tilbake. 

kanskje en mulig løsning for dere? 

Anonymkode: 6b383...602

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...