Gå til innhold

Løs hund i nabolaget

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 22.2.2025 den 13.31):

Kristiansand i går.
Hva som kan skje med kamphunder, og deres ansvarsløse eiere, i nabolaget:

Screenshot2025-02-22at13-29-01HundenblerevetbortrettforanynenehennesDetvarveldigbrutalt-fvn_no.thumb.png.85febbdb1bf8e151e3ba290a48d54c0c.png

Anonymkode: aced7...cbc

Tragisk nok såklart, men dette kunne også vært et barn! 

Det er selvfølgelig ikke greit å la hunden sin gå løs rundt i nabolaget. Dere som sier noe annet er idioter, og burde ikke ha hund.

Anonymkode: bd853...b5a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
BuffyTheVampire skrev (7 timer siden):

Du har tydeligvis ikke hund (håper jeg). Det finnes hundegårder f.eks. der hunder kan løpe løs. Selv har jeg en hund som har altfor sterkt jaktinstinkt til å kunne gå løs. I tillegg er han over gjennomsnittet glad i andre mennesker, i den grad at han løper mot de og hopper opp, og han er dominant overfor andre hunder. Da sier det seg selv at det kan skje veldig uheldige ting, han kan være aggressiv mot andre hunder. Hopper han opp på et barn, selv om han bare skal hilse, kan dette være nok til en anmeldelse. Det går fint an å gå tur med hund i langline, vi har en på 20 meter, og det er ganske likt som å gå/løpe fritt. Samtidig som det er trygt for alle. 

Skaffer du deg hund, tar du på deg et ganske stort ansvar. Hunden skal aldri være til fare hverken for deg selv, andre mennesker, eller for dyrelivet. 

Jeg har to hunder du 😊 Møter ofte på folk som ikke har kontroll på hundene sine, altså at de ikke får dem inn når de ser oss komme. Jeg blir aldri sur av den grunn, ikke alle er så pripne som folk her inne.

Begge gangene det har skjedd den siste uken har det endt opp med at hundene har fått lekt og kost seg sammen. Jeg har en hund med helt super innkalling, er ikke redd for å slippe ham da jeg aldri har opplevd at han ikke kommer når jeg roper. Hun andre må jeg følge mer med på, hun får kun gå løs hvis hun går bak meg, da har jeg kontroll på at jeg ser de som kommer mot oss før hun gjør det. Hun er glad i andre hunder og vil gjerne hilse. Hvis uhellet skulle være ute er hun uansett ikke aggressiv, og gidder iallfall ikke å oppsøke mennesker, det er helt uinteressant for henne. 

Min mor ble skikkelig skadet (brakk skulderen) av å bli tullet inn i og revet overende av en langline. Så kanskje det er jeg som skal si til deg: håper ikke du har hund. 

Hundeparker er et supert alternativ, når du sa at din aldri gikk løs så jeg for meg at den heller ikke løp i hundeparker, så det er my bad.

Anonymkode: f952e...35f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 12.2.2025 den 12.25):

Huff. Helt uakseptabelt å la en farlig kamphund gå løs.
Meld til politiet. Om eier ikke har papirer blir den avlivet.

Farlig kamphund?

Viser bare hvor kunnskapsløs du er.

Anonymkode: 85d40...c7f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 24.2.2025 den 23.27):

Chihuahua er hundre ganger skumlere. De er aggressive, blitt bitt av den rasen mange ganger. Kamphund? Er det en egen rase?

Anonymkode: b65a8...28d

Åh ja, for en chihuahua har like stort skadepotensial som en molosser...

Dette er det absolutt dårligste argumentet jeg ser hos dere som forsvarer potensielt farlige hunderaser. Med en chihuahua ender du i verste fall med noen sting i hånda, med en molosser så risikerer du livsvarige skader eller død. Jeg ville heller blitt angrepet av 10 chihuahuaer enn 1 molosser!

Anonymkode: a7cbb...cbd

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for innlegg med oppfordring til brudd på norsk lov,brukerangrep,brukerdebatt,latterliggjøring,avsporing,samt svar til dette.

Chantielle mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg har to hunder du 😊 Møter ofte på folk som ikke har kontroll på hundene sine, altså at de ikke får dem inn når de ser oss komme. Jeg blir aldri sur av den grunn, ikke alle er så pripne som folk her inne.

Begge gangene det har skjedd den siste uken har det endt opp med at hundene har fått lekt og kost seg sammen. Jeg har en hund med helt super innkalling, er ikke redd for å slippe ham da jeg aldri har opplevd at han ikke kommer når jeg roper. Hun andre må jeg følge mer med på, hun får kun gå løs hvis hun går bak meg, da har jeg kontroll på at jeg ser de som kommer mot oss før hun gjør det. Hun er glad i andre hunder og vil gjerne hilse. Hvis uhellet skulle være ute er hun uansett ikke aggressiv, og gidder iallfall ikke å oppsøke mennesker, det er helt uinteressant for henne. 

Min mor ble skikkelig skadet (brakk skulderen) av å bli tullet inn i og revet overende av en langline. Så kanskje det er jeg som skal si til deg: håper ikke du har hund. 

Hundeparker er et supert alternativ, når du sa at din aldri gikk løs så jeg for meg at den heller ikke løp i hundeparker, så det er my bad.

Anonymkode: f952e...35f

Det finnes ikke hundeparker der vi bor, så han er ikke i hundeparker. Å springe løs er ikke ensbetydende med at livet til en hund er bra. For min hun er det rasetypisk at den er dominant med andre hunder. Er uforutsigbart å treffe på andre hunder da. Da kan han faktisk ikke gå løs. 

Jeg er også ganske dreven med langline, så kommer ikke til å bli skadet. Uansett er langline helt supert for hunden. Veldig merkelig å basere seg kun på egne erfaringer, som om andres erfaringer og opplevelser ikke er noe verdt. Alle har det ikke slik som deg vettu..

Men for all del, bra du ikke er så prippen at du ikke hadde hatt problem med at en annen løs hund hadde angrepet din hund, eller ditt barn, dersom du har det. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Denne båndtvang diskusjonen blir for dum, for det er en selvfølge at en løs hund skal være under kontroll og være egnet til å være løs.

Til alle som hevder at staffer så farlige kamphunder.... Dette er så kunnskapsløst skvip at det er patetisk, for det første så har slik adferd i stor grad blitt avlet bort fra rasen, selv om de ofte kan ha samkjønnsaggresjon, som ganske lett kan sosialiseres vekk som med de fleste andre raser.

Det er ofte også mye misforståelser siden rasen det er mye lyd når rasen leker. 

Staffordshire Bull Terrier er ansett som en av, om ikke den tryggeste rasen ovenfor barnefamilier, grunnet rasen sin særdeles gode adferd ovenfor barn, som også er grunnen til at den blir kalt nanny-dog.

Det er viktig å lære seg at "kamphunder" ble aldri avlet for å slåss mot mennesker, men andre dyr. Derfor ble det faktisk latt svært stort vekt på at disse hundene skulle være særdeles trygge ovenfor mennesker, grunnet dens bruk.

NKK skriver følgende: 
Dette sammen med dens hengivenhet mot mennesker generelt og barn i særdeleshet, dens rolige vesen når den ikke er i arbeide og dens pålitelige stabilitet, gjør den til en særdeles god hund til mange formål

NTK:
For øvrig er Staffordshire Bull Terrieren en av få hunderaser som har fått sin hengivenhet ovenfor barn beskrevet i rasestandarden, og den eneste rasen som beskrives som «fullstendig pålitelig»!

I rasestandaren står følgende i Adferd/Temperament:

image.png.948924b7e265538a082e20126dab15f7.png

Anonymkode: 85d40...c7f

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 12.2.2025 den 12.01):

Kommer jo an på hva slags hund. Pomeranian eller cane corso.

Tja, vi har en løs cane corso i nabolaget, den går ikke utenfor sin hage selv om det ikke er gjerde og står rolig og ser på meg og min hannhund passere, de to pomeranierne lenger ned i gaten derimot angriper gjerdet og hvis de får sneket seg under som de klarer om sommeren flyr de på oss og prøver å bite min i fjeset så jeg blir livredd for at min skal ta igjen som han heldigvis ikke har gjort enda for da er de ferdige..... så jeg tenker vi sier det kommer an på hvordan den er opdratt, ikke hvilken rase....

Anonymkode: f8f23...7e1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er viktig å lære seg at "kamphunder" ble aldri avlet for å slåss mot mennesker, men andre dyr. Derfor ble det faktisk latt svært stort vekt på at disse hundene skulle være særdeles trygge ovenfor mennesker, grunnet dens bruk.

Ja, hva med oss som har vanlige hunder? Som kamphunder er avlet for å angripe og drepe.
For mest mulig dramatikk under hundekamper har man avlet bort hunders naturlige bitevegring slik at de ikke gir seg før motstanderen er død.
All statistikk viser også at kamphunder er overrepresenterte når det gjelder angrep og drap på mennesker.

Ingen andre enn kriminelle trenger slike hunder.

NKK skriver følgende: 
Dette sammen med dens hengivenhet mot mennesker generelt og barn i særdeleshet, dens rolige vesen når den ikke er i arbeide og dens pålitelige stabilitet, gjør den til en særdeles god hund til mange formål

NKK lever i sin egen verden. De ønsker å oppheve raseforbudet. Pitbull skal bli lovlig.

De kjørte saken om oppdrett av cavalier og engelsk bulldog   gjennom 3 rettsinstanser og tapte.

NTK:
For øvrig er Staffordshire Bull Terrieren en av få hunderaser som har fått sin hengivenhet ovenfor barn beskrevet i rasestandarden, og den eneste rasen som beskrives som «fullstendig pålitelig»!

At terrierklubben kommer med fake propaganda er ikke noe nytt.
Er en grunn til at Staffordshire Bull Terrier er forbudt eller underlagt restriksjoner i flere land.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En i nabolaget fikk hunden sin revet i to da de var ute på tur og møtte en annen hund som gikk til angrep. Jeg har vært livredd for andre hunder siden jeg hørte om det. Min dvergpuddel er sjanseløs i møte med de fleste andre hunder. 

Anonymkode: 9383b...5fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Løse hunder er ikke greitt. Det er uansvarlig å la hunden lufte seg selv på den måten. Snakk med eieren og forklar at dette ikke er greit. Vil ikke vedkommende endre på sine rutiner når det kommer til hundelufting, så anmelder du saken til Mattilsynet. Dette er ikke ansvarlig hundehold, og eieren setter hunden sitt liv i fare - den kan bli påkjørt, angrepet osv. Det kan òg oppstå uheldige episoder med andre folk, dyr osv. 
Det er så irriterende at noen uansvarlige må ødeleggelse for alle🤬🤬

Anonymkode: 79ba2...315

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Om en pomeranian kommer seg løs, får det neppe konsekvenser som dette her 

Molossere er for kriminelle og hensynsløse egoister. Vi andre må ta konsekvensene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...