Gå til innhold

Mest lønnsomt/trivelig med nyere leilighet eller nyere hus ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis valget står mellom lite,nytt hus med alt på én flate,stort isolert hobbyrom,garasje,hage,utsikt og ganske landlig, men med noen naboer - eller nyere leilighet i 2/3/4 etg hvor man har tilgang til alt man trenger i gangavstand ,samt skogen rett ved.

Mtp økonomien, vil en evt leilighet måtte være langt mindre enn huset. Er heller ikke så glad i innsyn. Men,hvis jeg kan kjøpe leilighet til hva huset blir solgt for,og ha fellesutgifter tilsvarende huslånet, regner jeg med leilighet er billigere å drifte  ? Har lav inntekt. 

Helsa sier ja takk til å slippe vedlikehold og snømåking osv,som man må som huseier,men her har jeg ingen trapper. Er midt i livet og har stor hund. 

Så,det er egentlig det økonomiske først og fremst jeg tenker på. Men,må jo også gi opp fantastisk sted  og hus man ikke finner maken til. Og bo tett på folk som har mer eller mindre innsyn. Eller følelsen av innsyn (leilighetsbygg og vei like ved ) Samtidig er man jo noe mer anonym ved at ikke absolutt alle vet hvem du er,i tillegg til at man kanskje føler seg mindre alene med litt liv og røre rundt seg (torg og butikker ).Noen som skjønner hva jeg mener og har noen innspill ? 

Anonymkode: bc2f7...ba7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis helse er en faktor tenker jeg det er et viktig argument for leilighet. Det vil også ta mindre tid og penger å vedlikeholde. Vi bruker mye tid på vår enebolig/hage/garasje… og huset er bare 20 år gammelt. 

Anonymkode: 4a82a...144

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg hadde det sitti langt inne å gi slipp på huset, men jeg er der at jeg ønsker meg færre naboer, mindre innsyn, mer hage og helsa er fortsatt innbilt god. Så snømåking og hagearbeid, bring it on!

Men skranter helsa så det er mer pes enn glede, er kanskje leilighet smartest likevel. 

På den annen side, det er mangt et eldre menneske her i landet som bevarer helsa greit nettopp pga hva hus og hage krever. Når de kommer over i leilighet blir livsstilen naturlig en annen.

Anonymkode: ee7b9...79f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvis helse er en faktor tenker jeg det er et viktig argument for leilighet. Det vil også ta mindre tid og penger å vedlikeholde. Vi bruker mye tid på vår enebolig/hage/garasje… og huset er bare 20 år gammelt. 

Anonymkode: 4a82a...144

Takk for innspill 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

For meg hadde det sitti langt inne å gi slipp på huset, men jeg er der at jeg ønsker meg færre naboer, mindre innsyn, mer hage og helsa er fortsatt innbilt god. Så snømåking og hagearbeid, bring it on!

Men skranter helsa så det er mer pes enn glede, er kanskje leilighet smartest likevel. 

På den annen side, det er mangt et eldre menneske her i landet som bevarer helsa greit nettopp pga hva hus og hage krever. Når de kommer over i leilighet blir livsstilen naturlig en annen.

Anonymkode: ee7b9...79f

Sant nok. Takk for innspill 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvis valget står mellom lite,nytt hus med alt på én flate,stort isolert hobbyrom,garasje,hage,utsikt og ganske landlig, men med noen naboer - eller nyere leilighet i 2/3/4 etg hvor man har tilgang til alt man trenger i gangavstand ,samt skogen rett ved.

Mtp økonomien, vil en evt leilighet måtte være langt mindre enn huset. Er heller ikke så glad i innsyn. Men,hvis jeg kan kjøpe leilighet til hva huset blir solgt for,og ha fellesutgifter tilsvarende huslånet, regner jeg med leilighet er billigere å drifte  ? Har lav inntekt. 

Helsa sier ja takk til å slippe vedlikehold og snømåking osv,som man må som huseier,men her har jeg ingen trapper. Er midt i livet og har stor hund. 

Så,det er egentlig det økonomiske først og fremst jeg tenker på. Men,må jo også gi opp fantastisk sted  og hus man ikke finner maken til. Og bo tett på folk som har mer eller mindre innsyn. Eller følelsen av innsyn (leilighetsbygg og vei like ved ) Samtidig er man jo noe mer anonym ved at ikke absolutt alle vet hvem du er,i tillegg til at man kanskje føler seg mindre alene med litt liv og røre rundt seg (torg og butikker ).Noen som skjønner hva jeg mener og har noen innspill ? 

DEt er ikke bare selve fysisk arbeid som kreves når man eier et hus, men også dyr hageutstyr o.l. i tillegg.

Med din økonomi er valget enkelt - en leilighet. DEn gir mer forutsigbaret og samtidig høres mer sentralt ut.

Velger du å selge senere, så blir leiligheten mer attraktiv/dyrere, høres det ut som.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt samme dilemma, og endte på leilighet. Pga å slippe masse utvendig vedlikehold. Jeg antar kommunale avgifter gjerne er høyere(?). Og jeg har behov for privatliv, noe jeg får mer av i 5.etg enn i hus på bakkeplan. Her er heis, noe jeg vil være avhengig spesielt når jeg blir gammel(er 55 år).

Men det blir til tider litt stusselig og trangt, det innrømmer jeg. Og for de som er glad i hage og liker hagearbeid, så er det sikkert en nedtur med leilighet.

Anonymkode: 14e66...44b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...