AnonymBruker Skrevet 11. februar #1 Del Skrevet 11. februar Det har den senere tid vert reist spørsmål om det høye sykefraveret i norge, og hva som ligg til grunn for det. Pådrar ein seg benbrudd,armbrudd i jobbsamanheng eller på fritida ender det ofte med en gipset arm eller fot, og blir akseptert som sykemelding både blandt naboer, venner, etc. Blir ein derimot sykmeldt av en usyneleg oprasjon, skade sprer misstenksomheten seg innenfor din omgangskrets. Noen spør av ren nysgjerrighet medan andre spør fordi det handler om empati, og medfølelse. Noen synes det er uhøfleg å spørre "hva feiler deg" og de spør av rein nysgjerrighet, medan andre spør fordi det handler om empati, medfølelse. Noen ønsker ikkje å dele helseopplysninger med andre ettersom de føler at de kan bli brukt mot dem. Spørsmålet er hva deler du av helseopplysninger innenfor din ommgangskrets når noen reiser spørsmål. ? Synes du det er uhøfleg å spørre en venn eller kolega hvordan det... Står til. ? Anonymkode: 04c4b...7ed 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #2 Del Skrevet 12. februar Hvor mye jeg deler kommer an på hvem, hva, når, hvor og hvorfor. Overfor enkelte er jeg en åpen bok, overfor andre rører jeg såvidt overflaten. Å spørre hvordan det står til er både høflig og hyggelig, men å spørre mer utdypende hva som feiler er ufint. Anonymkode: bf0db...0b5 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #3 Del Skrevet 12. februar Mange eg kjenner innenfor min omgangskrets /nettverk har ein åpen dialog om helse, og deler erfaringer utan dermed å sykliggjøre hverandre. Kvinner er nok mer åpne om helse en menn, og det å del erfaringer /opplevelser kan vera nyttig. Selv vokste eg opp i eit miljø der det var heilt vanleg blandt den eldre gnerasjon og spørre "hvordan det står til" Anonymkode: 04c4b...7ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #4 Del Skrevet 12. februar Deler alt. Fatter ikke hvorfor noe skal være hemmelig, da det ikke finnes noen grunn til det. Anonymkode: 54e00...8ce 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #5 Del Skrevet 12. februar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Deler alt. Fatter ikke hvorfor noe skal være hemmelig, da det ikke finnes noen grunn til det. Anonymkode: 54e00...8ce Mange sykdommer/skader er jo rimelig tabu. Da er det ikke rart man ikke vil dele.. Anonymkode: 91976...0a7 4 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #6 Del Skrevet 12. februar Jeg deler alt,ser ingen grunn til å la være. Alltid fått forståelse og omtanke og ofte er det andre som har opplevd det samme og forstår. Anonymkode: 22a55...af2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #7 Del Skrevet 12. februar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mange sykdommer/skader er jo rimelig tabu. Da er det ikke rart man ikke vil dele.. Anonymkode: 91976...0a7 Ikke meg du svarer men det vil jo fortsette å være tabu om ikke folk er åpne om det da. Det er en av grunnene til at jeg deler ang det psykiske og; at man skal bryte ned fordommer og gjøre det mindre tabubelagt. Anonymkode: 22a55...af2 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #8 Del Skrevet 12. februar Jeg er alt for åpen, er helt håpløs. Tenker på det etterpå, at jeg har sagt ting jeg ikke skulle ha sagt. Men jeg har ADHD, jeg snakker før jeg tenker. Og det vet alle rundt meg og 😅 Anonymkode: d50be...bd8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #9 Del Skrevet 12. februar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ikke meg du svarer men det vil jo fortsette å være tabu om ikke folk er åpne om det da. Det er en av grunnene til at jeg deler ang det psykiske og; at man skal bryte ned fordommer og gjøre det mindre tabubelagt. Anonymkode: 22a55...af2 Det er klart, men det er jo forskjell på folk. Man må jo ha forståelse for at mange ikke ønsker å dele privat informasjon. Anonymkode: 91976...0a7 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #10 Del Skrevet 12. februar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Mange sykdommer/skader er jo rimelig tabu. Da er det ikke rart man ikke vil dele.. Anonymkode: 91976...0a7 Det er ikke mer tabu enn hva man gjør det til selv. Jeg tenker at mer åpenhet er bra, det gir framgang. Spesielt mellom oss kvinner. Vi har mange felles lidelser som det snakkes altfor lite om og vi vet altfor lite. Både det medisinske og oss vanlige dødelige vet for lite. Vi trenger å veksle erfaringer. Anonymkode: 018de...75d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #11 Del Skrevet 12. februar Det kommer jo helt an på. Jeg har mange og kroniske helseutfordringer. Stort sett usynlige med mindre man kjenner meg godt. Høyt sykefravær og klar risiko for uførhet med tiden. Deler helt åpent med folk jeg er trygg på, som nære venner og - heldigvis - nærmeste leder. Deler minimalt med folk jeg ikke tillegger gode intensjoner, herunder enkelte kolleger. Anonymkode: 67560...3bd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irak Skrevet 12. februar #12 Del Skrevet 12. februar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ikke mer tabu enn hva man gjør det til selv. Jeg tenker at mer åpenhet er bra, det gir framgang. Spesielt mellom oss kvinner. Vi har mange felles lidelser som det snakkes altfor lite om og vi vet altfor lite. Både det medisinske og oss vanlige dødelige vet for lite. Vi trenger å veksle erfaringer. Anonymkode: 018de...75d Enig. Jeg har bare gode erfaringer med det, men jeg ser folk litt an det gjør jeg. Man kan fort merke om de forstår eller ikke. For min del er det ikke så viktig om de forstår, bare de aksepterer det, for min situasjon er omtrent umulig å forstå for de aller fleste. Heldigvis så forstår jeg det meste selv 😂 Ellers hadde jeg vært innlagt for lengst 😆😆😆 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #13 Del Skrevet 12. februar Se bare på hvordan vi har naturliggjort homofili ved å snakke om det. Og se framgangen fra før der folk med handicap og psykisk utviklingshemming skulle gjemmes bort, her har vi fjernet tabuer og fordommer og gitt disse et bedre liv og forandret folk sitt syn. Så jeg mener åpenhet er vegen å gå. Et felles ansvar mot et bedre samfunn. Anonymkode: 22a55...af2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #14 Del Skrevet 12. februar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er ikke mer tabu enn hva man gjør det til selv. Jeg tenker at mer åpenhet er bra, det gir framgang. Spesielt mellom oss kvinner. Vi har mange felles lidelser som det snakkes altfor lite om og vi vet altfor lite. Både det medisinske og oss vanlige dødelige vet for lite. Vi trenger å veksle erfaringer. Anonymkode: 018de...75d Når folk rødmer når man nevner det, er det såpass ubehagelig at jeg ikke ønsker å nevne det til for mange. All ære til dere som er så tøffe. Anonymkode: 00491...09f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #15 Del Skrevet 12. februar Min erfaring er at åpenhet medfører forståelse og aksept, og tar bort rommet for spekulasjoner. Var langvarig usynlig syk for noen år tilbake. Til og begynne med delte jeg ikke noe, og gikk rundt grøten om noen spurte. Unngikk folk for å slippe spørsmål, da jeg er svært dårlig på å lyve eller vri på sannheten. Bestemte meg til slutt for å være ærlig når folk spurte, og for min del var det mye lettere. En del av de som spurte virket pinlig berørt over å få et ærlig svar, men lærte meg at det ikke var mitt problem. Lærte meg å tenke at dersom noen spør, så må de tåle å høre sannheten. Hvis de ikke tåler det, får de la være å spørre. Anonymkode: b3837...7f2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #16 Del Skrevet 12. februar AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Mange sykdommer/skader er jo rimelig tabu. Da er det ikke rart man ikke vil dele.. Anonymkode: 91976...0a7 Så slutt å la de være tabu. Anonymkode: 54e00...8ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #17 Del Skrevet 12. februar AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Ikke meg du svarer men det vil jo fortsette å være tabu om ikke folk er åpne om det da. Det er en av grunnene til at jeg deler ang det psykiske og; at man skal bryte ned fordommer og gjøre det mindre tabubelagt. Anonymkode: 22a55...af2 100% korrekt. Dessverre vil ikke folk skjønne dette. Anonymkode: 54e00...8ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #18 Del Skrevet 12. februar AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Det er klart, men det er jo forskjell på folk. Man må jo ha forståelse for at mange ikke ønsker å dele privat informasjon. Anonymkode: 91976...0a7 Ingen forståelse for slikt her. Folk må åpne seg, så det blir lettere for alle. Anonymkode: 54e00...8ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #19 Del Skrevet 12. februar AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Se bare på hvordan vi har naturliggjort homofili ved å snakke om det. Og se framgangen fra før der folk med handicap og psykisk utviklingshemming skulle gjemmes bort, her har vi fjernet tabuer og fordommer og gitt disse et bedre liv og forandret folk sitt syn. Så jeg mener åpenhet er vegen å gå. Et felles ansvar mot et bedre samfunn. Anonymkode: 22a55...af2 Jepp. Anonymkode: 54e00...8ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #20 Del Skrevet 12. februar AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Deler alt. Fatter ikke hvorfor noe skal være hemmelig, da det ikke finnes noen grunn til det. Anonymkode: 54e00...8ce Tuller du eller mener du det? Finnes ingen grunn til taushetsplikt da eller at journal er skjult for omverdenen. Hvorfor skal det være hemmelig..? Anonymkode: 789a8...332 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå