Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan ser søknaden om foreldrepenger ut? Må far "godkjenne" når jeg tar ut mine uker? Vil han få tilsendt en oversikt? Eller søker jeg om mine og han om sine? Må det fylles ut sammen? 

Anonymkode: 6c888...fdd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

kan du ikke bare lese deg opp på nav sine sider? så slipper vi andre. Spør NAV foreldrepenger på facebook om det enda er uklart etter å ha lest deg opp. 

Anonymkode: 4f8b3...f1f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

kan du ikke bare lese deg opp på nav sine sider? så slipper vi andre. Spør NAV foreldrepenger på facebook om det enda er uklart etter å ha lest deg opp. 

Anonymkode: 

Har prøvd og finne det ut via nav og chat...derfor jeg spør her.. står i en vanskelig situasjon hvor jeg i første omgang ønsker å ta ut mødrekvota i fred og ro før veien videre bestemmes.. jeg ønsker derfor helst å få søke om denne perioden alene..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener at jeg måtte fylle inn fars fødselsnummer og at han måtte inn og godkjenne noen greier, ja. Men jeg skulle også ta ut fellesperioden og vi var enige, så tenkte ikke så mye på det. 

Enkleste måten å finne ut på er å fylle ut skjema. Du trenger jo ikke å sende det inn med en gang, bare se hvordan det ser ut. 

Vi la inn mange «forslag» uten å lagre fordi vi ville sjekke ulike muligheter og foreldrepengeplanleggeren som NAV hadde før var nede. 

Anonymkode: 0af8d...f83

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Har prøvd og finne det ut via nav og chat...derfor jeg spør her.. står i en vanskelig situasjon hvor jeg i første omgang ønsker å ta ut mødrekvota i fred og ro før veien videre bestemmes.. jeg ønsker derfor helst å få søke om denne perioden alene..

Søk om mødrekvote + felleskvote , så tar du eventuelt fedrekvoten senere om det er sånn at du har tenkt til å gå i fra far (er sånn jeg forstår det på kommentaren din).

Er jo helt normalt at mor tar hele felleskvoten, så han stusser vel ikke noe på det uansett? Da har du også litt tid på deg. 

Anonymkode: d2038...23b

AnonymBruker
Skrevet

Mor til 3 barn her.

jeg har søkt alle gangen om mødrekvote og hele fellesperioden.

mannen min har aldri sagt noe om «godkjenning»

han unner meg alt, og VI syns det er best for baby at mamma har mest mulig permisjon.

Anonymkode: 2262c...5f3

AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke far skal godkjenne noe nei. Har ikke hørt samboer her nevne noe om det hvertfall, og jeg måtte minne han på det flere ganger før han svarte på farskapserklæringen 😅 

Anonymkode: 19338...74f

AnonymBruker
Skrevet

Fylte nettopp ut søknad. Man må fylle inn partners fødselsnummer, men det går ikke noe varsel til partner og partner må ikke godkjenne noe, selv om jeg tok valg som påvirker hans permisjon (jeg søkte om 80 % utbetaling (som da mannen min også må ta) og to tredeler av fellesperioden). Man trenger ikke å søke om hele permisjonen samlet. Du kan for eksempel søke om bare mødrekvoten nå, og fellesperioden senere.

Anonymkode: 765a7...119

AnonymBruker
Skrevet

Handler vell mer om at jeg fortsatt er gift på papiret med en annen og venter barn med min nye kjæreste. Jeg skjønner at jeg må ordne dette asap, men ønsker å ta ut mødrekvoten i første omgang uten at eksen min ser dette og må godkjenne det(pater est jeg er bekymret for).. skal selvfølgelig melde inn riktig far og få tatt ut separasjon kjapt..men ønsker å ta ut noe mødrekvote nå i tiden før fødsel også.

AnonymBruker
Skrevet

Her godkjente ikke far  noen ting

Anonymkode: 4c224...6a5

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.2.2025 den 19.04):

Handler vell mer om at jeg fortsatt er gift på papiret med en annen og venter barn med min nye kjæreste. Jeg skjønner at jeg må ordne dette asap, men ønsker å ta ut mødrekvoten i første omgang uten at eksen min ser dette og må godkjenne det(pater est jeg er bekymret for).. skal selvfølgelig melde inn riktig far og få tatt ut separasjon kjapt..men ønsker å ta ut noe mødrekvote nå i tiden før fødsel også.

Søk separasjon nå hvis du ikke bor med mannen du er gift med. 

Bedre å ha noen form for papirer, tenker jeg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.2.2025 den 19.04):

Du melder inn far som  far, og nevner ikke noe om ektefellen i søknaden. Men ektefelle blir automatisk far ved fødsel, så du har en jobb der

Anonymkode: 4c224...6a5

AnonymBruker
Skrevet

Hvem du er gift med har ikke noe å si, og far må ikke godkjenne noe annet enn farskapserklæring. Du legger inn søknad om når du skal ha permisjon, og far må søke selv. De to søknadene henger ikke sammen med hverandre. Ingenting av det angår din ektemann, og han får ikke opp noen ting av dette hos seg. 

Anonymkode: e2049...8b5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...