Gå til innhold

Hvordan tilpasser nordmenn norsk for utlendinger slik at de forstår det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

.

Anonymkode: c8aa8...864

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Enkle ord med engelsk oversetting ved  behov. Litt på samme vis som når du er i asia på ferie.

Anonymkode: 08807...878

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Svorsk med svensker😬

Anonymkode: aab02...2cc

AnonymBruker
Skrevet

Forenkler setningen. Hvis jeg ser dem ikke forstår så prøver jeg på engelsk. Går ikke det så blir det litt sånn tegnespråk. 

Anonymkode: 59f2a...4fa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kutter ut dialekta mi, forsøker å redusere bruk av fyllord. Enkle og presise setninger. Unngå ordtak og "billedlige" beskrivelser. Det kommer seg naturligvis an på hvor dårlig norsk de kan.

Anonymkode: e4902...df4

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Prøver å holde språket så enkelt som mulig. Hvis de ikke forstår prøver jeg å bruke andre ord, forklare på en annen måte, vise, peke, tegne.

Jobber sammen med folk fra 7 forskjellige land, ikke alle snakker engelsk, og noen av dem snakker dårligere engelsk enn norsk. 

Anonymkode: 905c8...5df

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Snakker bokmål, mer bokstavelig(ikke uttrykk, slang ol.), kortere setninger, snakke saktere... Kommer litt an på nivået. Fyller på med litt engelsk om det er til hjelp.

Anonymkode: dc863...ea8

Skrevet (endret)

I tillegg til det andre skriver så prøver jeg å ikke la ordene gå i hverandre slik som det ofte blir når man snakker et språk flytende. For å overdrive litt:  "Detgårbra" (kan oppfattes som ett ord)  blir til "Det. Går. Bra." (altså tre distinkte ord). 

edit. Det viktigste av alt er vel kanskje å matche dem på det nivået de er på. Bruk like kompliserte setninger og ordvalg som det de selv bruker. 

Endret av tebrok
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Bruker et enkelt språk, samme som jeg gjør med småbarn.

Anonymkode: 02936...123

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på nivået, men snakke saktere,  velge de mest vanlige ordene, snakke mer retning bokmål. 

Anonymkode: fd308...135

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...