Gå til innhold

Medarbeidersamtale i et jobb man prøver å få fast jobb i. Fikk den midlertidige jobben gjennom NAV.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har i en periode jobbet i en bedrift. Dette var en midlertidig stilling hvor arbeidsgiveren får lønnstilskudd fra NAV.  Nå har NAV sagt at de ikke er villig til å gi lønnstilskudd lengre. Den midlertidige stillingen var for at arbeidsgiveren skulle kunne vurdere om jeg fungerte i jobben.  

Nå nærmer perioden med midlertidig stilling seg slutt. Bedriften har fått tid til å se hvordan jeg fungerer i jobben. Enten ansetter de meg i fast fulltidsstilling eller så blir det ingenting. 

Jeg har lyst på fast fulltidsjobb. Det var derfor jeg tok denne midlertidige stillingen. Tanken var at siden jeg slet med å få jobb på ordinær måte så skulle jeg være en periode i en bedrift, vise at jeg jobber like godt som alle andre og heller ikke er noe mer plaget med sykdom enn andre. 

Jeg trives også i denne jobben. Jeg føler også at jeg jobber like godt som de andre. 

Nå skal jeg ha medarbeidersamtale. Dette er like før bedriften må ta beslutningen om de skal ansette meg eller ikke. De har holdt kortene tett til brystet, så jeg vet ikke hva konklusjonen blir.  De har ikke ønsket å svare enda om jeg får jobben.  Det siste er jo et dårlig tegn, føler jeg.  Jeg er svært nervøs for denne medarbeidersamtalen. 

Så jeg lurer på. Hva bør jeg si i denne medarbeidersamtalen? Jeg har allerede sagt at jeg har svært lyst på denne jobben. Det er jo derfor jeg har tatt denne midlertidige stillingen og jeg trives godt. Åpenbart har jeg heller ikke lyst til å stå uten jobb.

Anonymkode: e7762...733

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

La dem begynne, og om de spør deg hvorfor de bør ansette deg, sier du det du skrev over her. Du kan jobben, du føler selv du bidrar like mye som de andre, skryt av arbeidsmiljøet og hvor mye du trives!

Lykke til, skjønner godt du er spent og nervøs! 

Anonymkode: bb692...a4d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

La dem begynne, og om de spør deg hvorfor de bør ansette deg, sier du det du skrev over her. Du kan jobben, du føler selv du bidrar like mye som de andre, skryt av arbeidsmiljøet og hvor mye du trives!

Lykke til, skjønner godt du er spent og nervøs! 

Tusen takk!

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som leder vil jeg si at bare det at du er kalt inn til medarbeidersamtale er positivt. Som regel tar man ikke slike samtaler med personer man tenker å kvitte seg med innen kort tid. Da lar man kontrskten bare gå ut.  Så jeg tenker dette er litt for å høre med deg hva du tenker og hva bedriften forventer og ønsker. 

Så virkelig lykke til :)

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Blir vel Pump & Dump dette. Typisk for sånne bedrifter. En eller annen bedrift kan være annerledes, men jeg skjønner ikke hvorfor de "holder kortene tett til brystet". Virker som de er usikre, kanskje uenighet blant de som bestemmer ansettelse. Dem burde "spilt med åpne kort", holdt deg oppdatert hvordan situasjonen er hele veien. Blir bare så åpenbart å dumpe deg i det øyeblikket lønnstilskuddet ikke lenger er til stede.

Anonymkode: 53217...3ce

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Blir vel Pump & Dump dette. Typisk for sånne bedrifter. En eller annen bedrift kan være annerledes, men jeg skjønner ikke hvorfor de "holder kortene tett til brystet". Virker som de er usikre, kanskje uenighet blant de som bestemmer ansettelse. Dem burde "spilt med åpne kort", holdt deg oppdatert hvordan situasjonen er hele veien. Blir bare så åpenbart å dumpe deg i det øyeblikket lønnstilskuddet ikke lenger er til stede.

Stemmer dessverre veldig ofte. 

AnonymBruker skrev (På 11.2.2025 den 21.05):

La dem begynne, og om de spør deg hvorfor de bør ansette deg,

Dette er noe jeg hater med dagens arbeidsliv. All makt ligger nå hos arbeidsgiver. TS har ferdigheter som arbeidsgiver ønsker. Det er arbeidsgiver som burde gjøre seg attraktiv for TS og ikke omvendt. 

Anonymkode: 66907...fdc

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
endo skrev (1 time siden):

Som leder vil jeg si at bare det at du er kalt inn til medarbeidersamtale er positivt. Som regel tar man ikke slike samtaler med personer man tenker å kvitte seg med innen kort tid. Da lar man kontrskten bare gå ut.  Så jeg tenker dette er litt for å høre med deg hva du tenker og hva bedriften forventer og ønsker. 

Så virkelig lykke til :)

Takk.  Har gjennomført medarbeidersamtalen nå. Igjen de forplikter seg ikke noe. Men jeg håper det at vi hadde medarbeidersamtale er et godt tegn. 

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg også er nervøs for dette med at de ikke vil forplikte seg til noe.  Jeg tør heller ikke presse på for å få en avklaring. Men snakket med NAV om det og de sa de skulle prøve å få en avklaring nå. 

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Dette er noe jeg hater med dagens arbeidsliv. All makt ligger nå hos arbeidsgiver. TS har ferdigheter som arbeidsgiver ønsker. Det er arbeidsgiver som burde gjøre seg attraktiv for TS og ikke omvendt. 

Anonymkode: 66907...fdc

Jeg er enig.

Men de får lønnstilskudd nettopp fordi de sitter med alle kortene. Hadde jeg kunnet velge og vrake i jobber så hadde ikke lønnstilskudd vært nødvendig. Men tanken var at jeg fungerer helt fint og at jeg bare trengte å få arbeidsgiveren til å se det. Så da jeg startet i denne jobben så var jeg ganske sikker på fast ansettelse og når jeg ser på de andre ansatte så synes ikke jeg at jeg gjør en dårligere jobb. I tillegg så har jeg mange arbeidsoppgaver å gjøre. Så om  denne bedriften er seriøs så synes jeg at de burde ansette meg. Hvis ikke så føler jeg litt at de har utnyttet ordningen og meg. 

TS

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg sier ikke at jeg er den beste de har. Men jeg føler jeg er midt på treet sammenlignet med de som allerede har fast jobb der. Det er sånn det føles når vi gjør de samme arbeidsoppgavene. 

TS

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krysser fingere for deg, TS 🤞🏻💚

Er dessverre en del som aktivt bruker lønnstilskudd som en måte å få billig/gratis arbeidskraft og det er det, men det er unntak, og jeg håper du er en av dem 💪🏻 Stå på 😊

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Ville bare si at jeg fikk jobben! 

Ble glad for at de var seriøse nok til å gi meg fast jobb. Som jeg skrev tidligere så er jeg ikke noe dårlig ansatt. Jeg er like arbeidsdyktig som gjennomsnittet i bedriften. Da jeg startet med lønnstilskudd så var planen kun at jeg skulle få en mulighet til å vise hvor arbeidsdyktig jeg er, jeg har aldri følt jeg trengte lønnstilskudd fordi jeg ikke gjør en god nok jobb eller fordi jeg har dårlig helse. 

Likte også at de som har jobbet  tettest med meg  hadde skrytt meg opp i skyene og fortalte sjefen at han måtte ansette meg. Synes det var utrolig snilt av kollegaene mine. Jeg var redd for at kollegaene skulle være likegyldige til om jeg ble ansatt og at sjefen derfor aldri ville finne ut hvor mye jeg faktisk bidrar.  I tillegg er jeg glad for at kollegaene verdsetter jobben jeg gjør og ønsker å ha meg som kollega. 

Når det er sagt. Denne bedriften tenkte på penger også. De klarte å forhandle frem noe ekstra lønnstilskudd fra NAV. Grunnen til at de har brukt så lang tid på å forplikte seg til å ansette meg har trolig handlet om at de ville ha lønnstilskudd så lenge som mulig og også lengre enn NAV opprinnelig ønsket å gå med på. Bedriften endte med å få  noen ekstra måneder med lønnstilskudd med mulighet til å forhandle om mer lønnstilskudd etter de ekstra månedene.  Selv føler jeg de utnyttet systemet her. For jeg jobber ikke noe dårligere enn de andre ansatte, jeg er aldri syk, bedriften går bra og jeg har alltid mer enn nok å gjøre. Men jeg turte aldri å  si ifra til NAV  om at bedriften bløffet når de sa de trengte mer lønnstilskudd. Jeg var redd bedriften da ville straffe meg ved å ikke gi meg fast jobb. 

Synes det er noe av problemet med disse lønnstilskuddene. Om man  i midlertidig stilling med lønnstilskudd varsler NAV om mulig misbruk så risikerer man å ikke få jobb.  Nå er det heldigvis kun snakk om noen få måneder ekstra med lønnstilskudd. Føler også det er bedre at NAV betaler noen måneder ekstra med lønnstilskudd enn at de betaler trygd til meg fordi jeg ikke fikk jobben. Det siste ville blitt langt dyrere for velferdsstaten og mye verre for meg. 

Nå som jeg har fått fast stilling er også planen å si ifra til NAV om at de ikke må lytte til bedriften om de ber om enda mer lønnstilskudd etter disse månedene. Når jeg har fast stilling så er risikoen ved å si fra til NAV langt mindre og jeg tror at om NAV ikke sier ifra at de fikk informasjon fra meg så er risikoen null.  Jeg ønsker ikke å være med på å utnytte ordningen med lønnstilskudd.  Jeg har også tenkt til å si ifra at jeg ikke har turt å si nei til lønnstilskudd tidligere fordi jeg var redd jeg da ville bli straffet ved å nektes fast ansettelse. Tror NAV bør bli mer obs på problemstillingen at vi i midlertidig stilling med lønnstilskudd kan være redde for å si ifra når ordningen med lønnstilskudd blir misbrukt. 

Nå ønsker jeg å fortsette i denne jobben for jeg trives godt. Men føler også at det nå vil bli mye lettere å få ny jobb om jeg skulle ønske det. Nå har jeg noe å ha på CVen og jeg har mulighet til ferske referanser som kan bekrefte at jeg gjør en god jobb. Før jeg fikk denne jobben så hadde jeg stort hull i CVen og ingen ferske referanser. Følt det gjorde det svært vanskelig å være den "best kvalifiserte" når jeg søkte jobb. For selvsagt er det tryggere å ansette noen med gode ferske referanser enn noen som kun har såpass gamle referanser at det ser mistenkelig ut. 

Det å ha fått fast jobb hjelper enormt både på økonomien og selvfølelsen. 

TS

• Liker 7
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daisy-love skrev (På 14.2.2025 den 22.00):

Krysser fingere for deg, TS 🤞🏻💚

Er dessverre en del som aktivt bruker lønnstilskudd som en måte å få billig/gratis arbeidskraft og det er det, men det er unntak, og jeg håper du er en av dem 💪🏻 Stå på 😊

Takk!  Som jeg skrev i innlegget rett over dette innlegget så fikk jeg heldigvis jobben. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

TS

Edit: Ser jeg endte med å skrive langt mer enn kun at jeg fikk jobben. Skrev den første setningen før jeg hadde planlagt å skrive resten av innlegget. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du søker ny jobb, og din nåværende sjef forteller i referansesamtale at du kom med navtilskudd, kastet bedriften under bussen sp fort du fikk jobb og så søkte deg kjapt videre, så kommer du ikke til å være attraktiv for andre. Hadde du vært attraktiv på markedet hadde du ikke trengt navtilskudd. Vær glad du har fått jobb, vern om den og vis at du er verdt å satse på. 

Anonymkode: ec61a...d46

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvis du søker ny jobb, og din nåværende sjef forteller i referansesamtale at du kom med navtilskudd, kastet bedriften under bussen sp fort du fikk jobb og så søkte deg kjapt videre, så kommer du ikke til å være attraktiv for andre. Hadde du vært attraktiv på markedet hadde du ikke trengt navtilskudd. Vær glad du har fått jobb, vern om den og vis at du er verdt å satse på. 

Synes ikke jeg kaster bedriften under bussen. Det er de som lyver til NAV for å få lønnstilskudd.  Nå tror jeg heller ikke bedriften vil finne ut at jeg sier ifra til NAV. Jeg har tenkt til å si ifra til NAV at de ikke må si at jeg fortalte dem at jeg ikke trenger lønnstilskudd.

Jeg trengte lønnstilskudd for å vise at jeg gjør en god jobb. Det har jeg vist og det er derfor jeg får fast stilling nå. Som jeg har sagt tidligere så ser jeg på de andre ansatte at jeg er midt på treet og ikke blant de minst produktive ansatte. 

Jeg har heller ikke planer om å søke meg til ny jobb. Jeg er fornøyd med jobben jeg fikk nå.  Men jeg liker at jeg nå har mulighet til å søke ny jobb.

Synes det ville vært illojalt mot NAV og velferdsstaten om jeg ikke sier ifra at jeg ikke trenger lønnstilskudd. Disse pengene burde gå til å hjelpe folk som trenger det med å få jobb. 

TS

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Slike holdninger er også en av grunnene til at jeg ikke vil ha lønnstilskudd. Jeg ønsker ikke stigmaet som kommer med dem. 

Mona123 skrev (1 minutt siden):

Du tenker for mye. Du har fått jobb, grattis! Så får bedriften og nav finne ut av resten. 

Takk. 

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ble glad for at de var seriøse nok til å gi meg fast jobb. Som jeg skrev tidligere så er jeg ikke noe dårlig ansatt. Jeg er like arbeidsdyktig som gjennomsnittet i bedriften. Da jeg startet med lønnstilskudd så var planen kun at jeg skulle få en mulighet til å vise hvor arbeidsdyktig jeg er, jeg har aldri følt jeg trengte lønnstilskudd fordi jeg ikke gjør en god nok jobb eller fordi jeg har dårlig helse. 

Likte også at de som har jobbet  tettest med meg  hadde skrytt meg opp i skyene og fortalte sjefen at han måtte ansette meg. Synes det var utrolig snilt av kollegaene mine. Jeg var redd for at kollegaene skulle være likegyldige til om jeg ble ansatt og at sjefen derfor aldri ville finne ut hvor mye jeg faktisk bidrar.  I tillegg er jeg glad for at kollegaene verdsetter jobben jeg gjør og ønsker å ha meg som kollega. 

Når det er sagt. Denne bedriften tenkte på penger også. De klarte å forhandle frem noe ekstra lønnstilskudd fra NAV. Grunnen til at de har brukt så lang tid på å forplikte seg til å ansette meg har trolig handlet om at de ville ha lønnstilskudd så lenge som mulig og også lengre enn NAV opprinnelig ønsket å gå med på. Bedriften endte med å få  noen ekstra måneder med lønnstilskudd med mulighet til å forhandle om mer lønnstilskudd etter de ekstra månedene.  Selv føler jeg de utnyttet systemet her. For jeg jobber ikke noe dårligere enn de andre ansatte, jeg er aldri syk, bedriften går bra og jeg har alltid mer enn nok å gjøre. Men jeg turte aldri å  si ifra til NAV  om at bedriften bløffet når de sa de trengte mer lønnstilskudd. Jeg var redd bedriften da ville straffe meg ved å ikke gi meg fast jobb. 

Synes det er noe av problemet med disse lønnstilskuddene. Om man  i midlertidig stilling med lønnstilskudd varsler NAV om mulig misbruk så risikerer man å ikke få jobb.  Nå er det heldigvis kun snakk om noen få måneder ekstra med lønnstilskudd. Føler også det er bedre at NAV betaler noen måneder ekstra med lønnstilskudd enn at de betaler trygd til meg fordi jeg ikke fikk jobben. Det siste ville blitt langt dyrere for velferdsstaten og mye verre for meg. 

Nå som jeg har fått fast stilling er også planen å si ifra til NAV om at de ikke må lytte til bedriften om de ber om enda mer lønnstilskudd etter disse månedene. Når jeg har fast stilling så er risikoen ved å si fra til NAV langt mindre og jeg tror at om NAV ikke sier ifra at de fikk informasjon fra meg så er risikoen null.  Jeg ønsker ikke å være med på å utnytte ordningen med lønnstilskudd.  Jeg har også tenkt til å si ifra at jeg ikke har turt å si nei til lønnstilskudd tidligere fordi jeg var redd jeg da ville bli straffet ved å nektes fast ansettelse. Tror NAV bør bli mer obs på problemstillingen at vi i midlertidig stilling med lønnstilskudd kan være redde for å si ifra når ordningen med lønnstilskudd blir misbrukt. 

Nå ønsker jeg å fortsette i denne jobben for jeg trives godt. Men føler også at det nå vil bli mye lettere å få ny jobb om jeg skulle ønske det. Nå har jeg noe å ha på CVen og jeg har mulighet til ferske referanser som kan bekrefte at jeg gjør en god jobb. Før jeg fikk denne jobben så hadde jeg stort hull i CVen og ingen ferske referanser. Følt det gjorde det svært vanskelig å være den "best kvalifiserte" når jeg søkte jobb. For selvsagt er det tryggere å ansette noen med gode ferske referanser enn noen som kun har såpass gamle referanser at det ser mistenkelig ut. 

Det å ha fått fast jobb hjelper enormt både på økonomien og selvfølelsen. 

TS

Det er kjent at arbeidsgivere utnytter det med lønnstilskudd. Det er nav fullt klar over. Det er uvanlig å få fast jobb etter lønnstilskudd i samme bedrift. Du er heldig som fikk det. Ser ikke hva du vinner på å si ifra til nav. Nav vet om dette problemet, men uten lønnstilskudd ville du ikke hatt jobb i dag. Så du har vunnet på det, og om arbeidsgiver ønsker å prøve å forhandle til seg mer lønnstillegg står de fritt til å prøve på det.

Anonymkode: 12b52...16a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er kjent at arbeidsgivere utnytter det med lønnstilskudd. Det er nav fullt klar over. Det er uvanlig å få fast jobb etter lønnstilskudd i samme bedrift. Du er heldig som fikk det. Ser ikke hva du vinner på å si ifra til nav. Nav vet om dette problemet, men uten lønnstilskudd ville du ikke hatt jobb i dag. Så du har vunnet på det, og om arbeidsgiver ønsker å prøve å forhandle til seg mer lønnstillegg står de fritt til å prøve på det.

Takk og enig i at jeg er heldig. 

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Gratulerer med fast jobb! 

Takk!

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Enig i det. Ville ikke blandet meg inn i videre forhandlinger mellom bedriften og NAV så lenge jeg hadde fått jobb, noe TS ser ut til å ha fått. 

Anonymkode: b7adc...971

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...