AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 17:53 #1 Del Skrevet tirsdag kl 17:53 Er det noen egg i butikkene nå som man trygt kan kjøpe? Hvis det ligger egg til salgs i butikkene nå, kan man være sikker på at de er trygge? (I forhold til D-vit- saken, selvsagt) Anonymkode: 110b6...5ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
enkefru Skrevet tirsdag kl 17:54 #2 Del Skrevet tirsdag kl 17:54 Økologiske? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 17:55 #3 Del Skrevet tirsdag kl 17:55 Fra gårdsutsalg feks Anonymkode: e651c...d8b 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 17:56 #4 Del Skrevet tirsdag kl 17:56 Alle. Det var bare noe som ikke inneholder for mye d vitamin. Dr ble tatt tilbake. Og de skrev at du måtte iallefall spise hele pakken eller mer på en dag om du skulle bli syk Anonymkode: 45dc3...129 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 18:08 #5 Del Skrevet tirsdag kl 18:08 Ingen økologiske egg står på listen, så sånn sett er det enkelt å forholde seg til. Eller du kan gå inn og sjekke selv hvilke egg det gjelder. Anonymkode: 3b32a...96c 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 06:24 #6 Del Skrevet onsdag kl 06:24 Blir økologisk her fremover her i alle fall. Kjøpte nylig en kartong med 12 frokostegg jeg ikke finner ut av er en del av de fordi efta er 1365, og datoen den samme som de som er nevnte. Pga nyreproblemer kan jeg ikke ta sjansen. Anonymkode: 3a08c...8ab 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 06:34 #7 Del Skrevet onsdag kl 06:34 Har kjøpt brett rett fra gård i mange år nå. Smaken er mye bedre enn det meste jeg har smakt fra butikk. Og du støtter produsent direkte, uten alle mellomledd. Anonymkode: dd5f2...2bb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aerox Skrevet onsdag kl 06:40 #8 Del Skrevet onsdag kl 06:40 Alle egg i butikken nå er selvfølgelig trygge. Herregud for noe drama. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 07:33 #9 Del Skrevet onsdag kl 07:33 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Har kjøpt brett rett fra gård i mange år nå. Smaken er mye bedre enn det meste jeg har smakt fra butikk. Og du støtter produsent direkte, uten alle mellomledd. Anonymkode: dd5f2...2bb Men jeg regner med at ts sikter til d-vitamin skandalen og da er du ikke noe tryggere selv om du kjøper egg rett fra gård. Den gården har nok også kjøpt foret til hønene fra Felleskjøpet. Men nå er vel alle egg i faresonen trukket fra markedet, så da er alle som er i salg pr dd trygge. Anonymkode: 0ac22...be7 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 22:53 #10 Del Skrevet onsdag kl 22:53 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Men nå er vel alle egg i faresonen trukket fra markedet, så da er alle som er i salg pr dd trygge. Krysser fingre for at eggene i butikkene nå er safe. Tok sjansen på å kjøpe en 12pk Prior Frokostegg idag, spurte betjeningen om de var trygge, og det mente de at de var. Håper de har rett. Anonymkode: 110b6...5ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:43 #11 Del Skrevet i går, 11:43 her er listen over alle egg som nortura/prior har tilbakekalt Egg tilbakekalles grunnet mulighet for helseskade | Nortura Anonymkode: c3036...559 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet i går, 11:50 #12 Del Skrevet i går, 11:50 AnonymBruker skrev (På 12.2.2025 den 7.34): Har kjøpt brett rett fra gård i mange år nå. Smaken er mye bedre enn det meste jeg har smakt fra butikk. Og du støtter produsent direkte, uten alle mellomledd. Anonymkode: dd5f2...2bb Er de hønene så veldig mye annerledes enn hønene som legger eggene til de eggene som havner i eggekartongene i butikken? Høner er høner, og de får sannsynligvis det samme standardiserte fôret fra sekk fra Felleskjøpet, det samme som alle bønder kjøper. Har lest det flere ganger her, at folk som kjøper direkte fra bønder mener at det "smaker såååå mye bedre". 🤨 Altså, hva slags magiske kuer og høner er det folk tror de kjøper fra? Siden de visstnok produserer så utrolig annerledes kjøtt, melk og egg enn butikkenes leverandører av samme produktene? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Sitron Skrevet i går, 11:55 #13 Del Skrevet i går, 11:55 Million skrev (2 minutter siden): Er de hønene så veldig mye annerledes enn hønene som legger eggene til de eggene som havner i eggekartongene i butikken? Høner er høner, og de får sannsynligvis det samme standardiserte fôret fra sekk fra Felleskjøpet, det samme som alle bønder kjøper. Har lest det flere ganger her, at folk som kjøper direkte fra bønder mener at det "smaker såååå mye bedre". 🤨 Altså, hva slags magiske kuer og høner er det folk tror de kjøper fra? Siden de visstnok produserer så utrolig annerledes kjøtt, melk og egg enn butikkenes leverandører av samme produktene? Eneste grunnen til at jeg mener egg fra bonden smaker ulikt er at de er ferskere. Men jeg vet en av gårdene med høner ikke kjøper inn mat, bare gir fra egen avling. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anononyma Skrevet i går, 11:58 #14 Del Skrevet i går, 11:58 Butikkene har vel fjernet alt som var fra den saken. Det de har fremme nå er naturligvis trygt 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hanne67 Skrevet i går, 11:58 #15 Del Skrevet i går, 11:58 (endret) Det var jo bare en kraftfôrprodusent i Trøndelag som hadde tilsatt for mye D-vitamin, og at det rammet 9 eggprodusenter oppi der. Eggene fra de havnet riktignok på Østlandet også, og derfor alle tilbakekallingene. Egg fra de andre gårdene har alltid vært trygge å spise, og nå gjelder det også i butikk forøvrig. https://dinside.dagbladet.no/fritid/tilbakekaller-egg-etter-alvorlig-produksjonsfeil/82643327 Endret i går, 12:04 av Hanne67 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #16 Del Skrevet 22 timer siden Million skrev (3 timer siden): Er de hønene så veldig mye annerledes enn hønene som legger eggene til de eggene som havner i eggekartongene i butikken? Høner er høner, og de får sannsynligvis det samme standardiserte fôret fra sekk fra Felleskjøpet, det samme som alle bønder kjøper. Har lest det flere ganger her, at folk som kjøper direkte fra bønder mener at det "smaker såååå mye bedre". 🤨 Altså, hva slags magiske kuer og høner er det folk tror de kjøper fra? Siden de visstnok produserer så utrolig annerledes kjøtt, melk og egg enn butikkenes leverandører av samme produktene? De har gått i bekreftelsesfella: De har bestemt seg på forhånd for at det smaker såå mye bedre, derfor leter de etter det som bekrefter deres teori. De hadde neppe bestått en blindtest. Anonymkode: 1bbb7...d41 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #17 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (På 12.2.2025 den 7.34): Har kjøpt brett rett fra gård i mange år nå. Smaken er mye bedre enn det meste jeg har smakt fra butikk. Og du støtter produsent direkte, uten alle mellomledd. Anonymkode: dd5f2...2bb Jeg også, men pga av at det er billig. 30 egg for 80,-. Kjenner ikke noe forskjell på smaken Anonymkode: 11098...ec0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #18 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg også, men pga av at det er billig. 30 egg for 80,-. Kjenner ikke noe forskjell på smaken Anonymkode: 11098...ec0 Ja, det er billigere rett fra bonden. Her betaler vi også kr 80,- for 30 egg. Iblant får vi tak i klinkegg (egg med dårlig skall), og da er det bare kr 40,- for tilsvarende. Noe ferskere er nok eggene også enn i butikken. Anonymkode: 8f6fc...b5b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #19 Del Skrevet 6 timer siden Million skrev (19 timer siden): Er de hønene så veldig mye annerledes enn hønene som legger eggene til de eggene som havner i eggekartongene i butikken? Høner er høner, og de får sannsynligvis det samme standardiserte fôret fra sekk fra Felleskjøpet, det samme som alle bønder kjøper. Har lest det flere ganger her, at folk som kjøper direkte fra bønder mener at det "smaker såååå mye bedre". 🤨 Altså, hva slags magiske kuer og høner er det folk tror de kjøper fra? Siden de visstnok produserer så utrolig annerledes kjøtt, melk og egg enn butikkenes leverandører av samme produktene? Jeg kjøper egg fra økologiske beitehøns. Det gir hønene en helt annen livskvalitet og påvirker næringsinnholdet (i alle fall fettsyresammensetningen) i egg. For meg er det verdt å betale for. Jeg synes også de smaker bedre, men det er ikke det viktiste for meg. Har også kjøpt egg direkte fra bonde som jeg ikke merket noen spesiell forskjell i smak på. Nå har bonden med beitehøns fått godkjent slakteri på gården, så jeg kommer til å begynne å kjøpe kylling fra ham også. Noe av kjøttet jeg har kjøpt er av raser som ikke er av de største dyrene. De er ofte sunnere og får leve et liv som er mer naturlig for de, men de gir ikke like "stort" slakt. Noe smaker annerledes (min oppfattning er at det smaker bedre), men igjen så er det helheten i forhold til at dyret hadde et bedre liv som er det viktigst - for meg. Anonymkode: a5793...96f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #20 Del Skrevet 5 timer siden Jeg velger også økologiske egg pga dyrevelferd, og økologisk kylling pga både dyrevelferd, kvalitet på kjøttet, og smak. Kyllingrasen oppdretteren velger er viktig mht det siste. I økologisk landbruk er det både spesifikke krav til dyreholdet (plass, bevegelsesfrihet etc), og til rôret som gis. Akkurat nå er jeg glad for at verpehønsene som har produsert eggene jeg bruker har fått økologisk fôr. Anonymkode: e18a5...e29 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå