Gå til innhold

Epilepsi og jobbsøkning

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er ei 24 år gammel jente som nylig fikk påvist epilepsi. Og vurderer etter vært og søke ny jobb der jeg kan få 100% fordi for øyeblikket jobber jeg kunn 50%. Nevnte dette fot sjefen og dette støttet hun, men hun anbefalte meg om og være forsiktige med og nevne at jeg hadde epilepsi på jobb intervjuet. Føler jo jeg må si det da istedenfor og nevne det hvis jeg etterhvert får jobben. Noen som har noen ide hvordan jeg kan gå frem med dette på fremtidige jobb intervjuer. Og noen med samme erfaring?

Anonymkode: 3d308...8d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg er ei 24 år gammel jente som nylig fikk påvist epilepsi. Og vurderer etter vært og søke ny jobb der jeg kan få 100% fordi for øyeblikket jobber jeg kunn 50%. Nevnte dette fot sjefen og dette støttet hun, men hun anbefalte meg om og være forsiktige med og nevne at jeg hadde epilepsi på jobb intervjuet. Føler jo jeg må si det da istedenfor og nevne det hvis jeg etterhvert får jobben. Noen som har noen ide hvordan jeg kan gå frem med dette på fremtidige jobb intervjuer. Og noen med samme erfaring?

Det beste er å ikke si noe om det, og hvis de spør om du har noen sykdommer eller hvordan helsen er så er det bare å lyve å si at du er frisk. De har ikke lov til å spørre om det. Det handler ikke om at det er noe "feil" med deg, men arbeidsmarkedet er hardt og arbeidsgivere vil ikke risikere å ansette noen som er syke og derfor må du bare ivareta dine egne interesser som er å få 100% stilling.

Anonymkode: f04e4...353

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ungdommen her ble anbefalt å holde munn om det ved søknad om jobb.

Hadde jeg vært deg hadde jeg hørt med epilepsi forbundet hva de tenker. Eller les litt her inne er min anbefaling 

https://www.epilepsi.no/norsk-epilepsiforbund-ung/

Der er mye info. Tilogmed om dekning i forhold til transport til jobb osv

Anonymkode: a2b76...8fb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville ikke sagt noe. Forstår tanken om å være ærlig, det er jo fint tenkt, men da tror jeg du kan komme til å måtte lete veldig lenge før du får noen jobb. De kommer til se på det som en risiko og da taper du når de sammenlikner deg med andre som ikke oppgir sine sykdommer. Du kan si det senere, når det eventuelt blir aktuelt. Dette er dine helseopplysninger og de er private.

Anonymkode: 7cfd2...36a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Å begynne med å fortelle om helseplager/sykdom/usynlig sykdom er ikke noe noen anbefaler. 
Bent og se om du får jobben da kan du fortelle. Men dette forutsetter at jobben er av el slik karakter at du ikke er til skade for deg selv, utstyr eller andre dersom uhellet er ute og du får et anfall. 
usynlige sykdommer er noe de fleste har fordommer mot. Og noe folk helst ikke vil måtte forholde seg til. 

Anonymkode: 16dbb...9ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri vær ærlig om din helsestatus før kontrakten er underskrevet!

Anonymkode: 47f5d...6f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

og du kan søke NAV om fritak for arbeidsgiverperioden (16 dager) pga kronisk sykdom, dette letter noe på arbeidsgivers økonomiske forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handerrefyren skrev (11 minutter siden):

og du kan søke NAV om fritak for arbeidsgiverperioden (16 dager) pga kronisk sykdom, dette letter noe på arbeidsgivers økonomiske forhold.

:hallo:  Hva skal hun med dette rådet? Vet du hva epilepsi er og hvordan det arter seg?

Anonymkode: 16dbb...9ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...