AnonymBruker Skrevet 11. februar #1 Skrevet 11. februar Jeg har hus med orginal og pen panel. Dog er det gammelt og har blitt malt noen strøk. Jeg har malt alt utenom stuen, og ser at det sprekker opp uansett hva jeg gjør.. så malingen sprekker i mellom bordene. Syns ikke det er spesielt pent. Vurderer derfor å sette planelplater i stuen før maling, men hva er egentlig penest- plater eller ekte panel? Noen som har tips til å unngå disse sprekkene i malingen når huset beveger seg? Bruker fug i mellom, så det sprekker opp mindre, men det blir jo en hvit stripe inni der. Anonymkode: f5218...6c6
AnonymBruker Skrevet 11. februar #2 Skrevet 11. februar AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg har hus med orginal og pen panel. Dog er det gammelt og har blitt malt noen strøk. Jeg har malt alt utenom stuen, og ser at det sprekker opp uansett hva jeg gjør.. så malingen sprekker i mellom bordene. Syns ikke det er spesielt pent. Vurderer derfor å sette planelplater i stuen før maling, men hva er egentlig penest- plater eller ekte panel? Noen som har tips til å unngå disse sprekkene i malingen når huset beveger seg? Bruker fug i mellom, så det sprekker opp mindre, men det blir jo en hvit stripe inni der. Anonymkode: f5218...6c6 Min erfaring med ekte panel er at det må males i februar når det er tørrest inne. Panel "krymper" når inneluften er som tørrest, og eksperter anbefaler derfor å male panel sånn ca i februar. Jeg gjorde det i fjor, og det holder seg fint. Anonymkode: b6cbe...dd7 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar #3 Skrevet 11. februar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Min erfaring med ekte panel er at det må males i februar når det er tørrest inne. Panel "krymper" når inneluften er som tørrest, og eksperter anbefaler derfor å male panel sånn ca i februar. Jeg gjorde det i fjor, og det holder seg fint. Anonymkode: b6cbe...dd7 Jepp, I know. Har derfor gjort det. Men det har likevel sprekt i skjøtene… Ikke alle steder, men det vises godt da jeg har mørk farve. Anonymkode: f5218...6c6
AnonymBruker Skrevet 11. februar #4 Skrevet 11. februar AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jepp, I know. Har derfor gjort det. Men det har likevel sprekt i skjøtene… Ikke alle steder, men det vises godt da jeg har mørk farve. Anonymkode: f5218...6c6 Ah, skjønner. Kanskje du må vurdere lys farge? Ellers ville jeg nok skiftet panelet om du vil ha mørk farge, er ikke så mange andre valg. Valgte panelplater i ett rom, bor i eldgammelt hus som ikke vil kle glatte vegger. Anonymkode: b6cbe...dd7
Daisy_B Skrevet 11. februar #5 Skrevet 11. februar Som med alt annet av materialer, er ekte mye bedre enn falsk. Når jeg har fått sprekker, har jeg bare gått over med litt maling akkurat i sprekkene. Dessuten innebærer det mye arbeid å legge plater utenpå. Det påvirker listverk, elektro, foringer osv. Det hadde jeg aldri giddet for å bytte ut ekte panel med falske plater.
AnonymBruker Skrevet 15. februar #7 Skrevet 15. februar Landet på å beholde det orginale panelet Blir skikkelig arbeid med pussing og fuging mellom panelbord før maling, så får jeg evt male over til vinteren igjen om det likevel sprekker ! Pent ble det hvertfall som nymalt 😃 Anonymkode: f5218...6c6 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar #8 Skrevet 16. februar Godt valg 😍 Kjøote gammelt hus der forrige eier rev gammel original panel og klasket opp med-plater 😭 Heldigvis i kun en av etasjene. Så der jeg fikk beskjed om at etasjen var klar for totalrenovering har jeg pusset og sparklet og vasket og gnidd, og der ligger den fine gamle panelen enda ☺️ Anonymkode: b1a30...9c2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå