Gå til innhold

Hvor går alle bistandspengene?

Betasuppe

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Betasuppe skrev (16 minutter siden):

https://www.vg.no/nyheter/i/93ejbW/norsk-folkehjelp-sier-opp-1700-ansatte

Hvis USAs hjelp utgjør > 50% så lurer jeg på hvor norske bistandspenger går hen. Naive meg trodde norsk folkehjelp var finansiert av frivillige og norsk u-hjelp...

Total budsjettet for 23 var 1630 millioner der samleposten offentlige donorer var 1336 millioner. 

Offetnlige donasjoner er ofte øremerket siden man skal kunne dokumentere hvor pengene blir brukt, så i dette tilfellet har nok amerikanerene donert penger til HME delen av Norsk folkehjelp (minerydding) 

Bistandbudsjettet går til en mengde ulike NGO'er, og også FN sine organisasjoner, ikke bare fagbevegelsen sin.  

https://www.norad.no/aktuelt/nyheter/2023/regjeringens-forslag-til-statsbudsjett-2024/

Endret av Druid
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bistandspengene på over 50 milliarder kroner i året går til lønning til godhetsposører, og i lommene til diverse korrupte myndighetspersoner og byråkrater.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betasuppe skrev (25 minutter siden):

https://www.vg.no/nyheter/i/93ejbW/norsk-folkehjelp-sier-opp-1700-ansatte

Hvis USAs hjelp utgjør > 50% så lurer jeg på hvor norske bistandspenger går hen. Naive meg trodde norsk folkehjelp var finansiert av frivillige og norsk u-hjelp...

Til lønn og administrative itgifter hos bistandsorganisasjoner som Røde Kors o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper noe lignende foregår i Norge men er det noen som har gravd i det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er litt eiendommelig med ubrukeligheten til organisasjoner som "Norsk" folkehjelp at de må sparke halvparten av de ansatte fordi USA ikke lenger vil kaste penger hit&dit lenger.

Venter bare på at noen av de med størst markeringsbehov (KrF, MDG eller Venstre) foreslår at vi bruker oljefondet til å dekke USA sitt manko. 

En koselig utvikling i denne sirkusforestillingen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror bistandspengene gjør mye godt, men jeg har ikke satt meg inn i dette med hva pengene konkret brukes til eller om alt er like nyttig. Jeg vet at kvinner mangler rettigheter, og at det brukes penger på det.  Nødhjelp til mat og medisiner, helse og skoler.  

Det var tema i et Debatten på nrk, og ble kommentert en del etterpå, se f.eks på disse:

Vi tøyser ikke med 58 milliarder norske bistandskroner

Ut mot NRK Debatten: «Fordummende vinkling på utviklingsdebatt», skriver Tor Tjeransen i i Syvendedags Adventistkirken om bistandsdebatt. – Vårt Land

Bistandsraljeringens uutholdelige letthet | Klassekampen

Bistand, Are Søberg | Selvsagt fungerer bistand

Det finnes nok masse artikler med annen vinkling også. Det er bare å google.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...