AnonymBruker Skrevet 11. februar #1 Skrevet 11. februar Jeg begynte å jobbe som lærer i høst, med fordypning i fagene norsk og samfunnsfag. Da jeg er nyutdannet, har jeg fått tildelt en mentor som har de samme fagene som meg. Hun mener at jeg ikke skal henge meg for mye opp i kompetansemålene, fordi disse skal byttes ut allerede til høsten. Jeg har ikke hørt om dette, hverken i studiet eller etterpå. Stemmer dette? Er det noen som vet hvor jeg kan finne informasjon? Jeg ha også noen elever i klassen som knapt kan norsk. Hvordan gjør dere det på andre skoler dette? I følge ledelsen skal disse elevene ha karakter i alle fag, med unntak av sidemål. Anonymkode: 313e0...7bb
Olivia223 Skrevet 11. februar #2 Skrevet 11. februar Kompetansemålene i norsk og samfunnsfag står fortsatt, og det er ingen vedtatte endringer til høsten. For oppdatert info kan du sjekke Utdanningsdirektoratets nettsider. Elever med begrensede norskkunnskaper kan få vurdering uten karakter mens de mottar innføringsopplæring. Dette står i regelverket om særskilt språkopplæring.
AnonymBruker Skrevet 11. februar #3 Skrevet 11. februar Olivia223 skrev (3 minutter siden): Kompetansemålene i norsk og samfunnsfag står fortsatt, og det er ingen vedtatte endringer til høsten. For oppdatert info kan du sjekke Utdanningsdirektoratets nettsider. Elever med begrensede norskkunnskaper kan få vurdering uten karakter mens de mottar innføringsopplæring. Dette står i regelverket om særskilt språkopplæring. Elevene som ikke kan norsk, kommer fra innføringsklasse. Når de kommer til oss, skal de dermed ha karakter i alle fag. De er altså ferdig med innføringsopplæring, i det minste på papiret. Problemet er bare at de ikke kan godt nok norsk. Er dette unikt med kommunen jeg jobber i? Anonymkode: 313e0...7bb
Olivia223 Skrevet 11. februar #4 Skrevet 11. februar 2 minutter siden, AnonymBruker said: Elevene som ikke kan norsk, kommer fra innføringsklasse. Når de kommer til oss, skal de dermed ha karakter i alle fag. De er altså ferdig med innføringsopplæring, i det minste på papiret. Problemet er bare at de ikke kan godt nok norsk. Er dette unikt med kommunen jeg jobber i? Anonymkode: 313e0...7bb Nei, dette er ikke unikt for kommunen din. Selv om elevene formelt sett er ferdige med innføringsopplæringen, betyr det ikke nødvendigvis at de har godt nok norsk til å følge vanlig undervisning med karaktervurdering. Skoler har mulighet til å gi videre støtte, for eksempel ekstra norskopplæring eller tospråklig fagopplæring. Det varierer hvordan dette praktiseres fra kommune til kommune, men utfordringen er kjent flere steder. Det kan være lurt å ta det opp med skoleledelsen for å se hvilke muligheter dere har for tilpasning.
AnonymBruker Skrevet 11. februar #5 Skrevet 11. februar Det med kompetansemålene vet jeg ikke. Norsk er jo et dannelsesfag hvor de skal lære og kommunisere skriftlig og muntlig, forstå det de leser, orientere seg i verden via kilder, litteratur osv Egentlig mye å tenke selv, være kritisk til det de leser osv. Jeg har hatt elever (ikke i norsk) som egentlig ikke kan "noe", de har fått karakteren 2 av meg som er laveste ståkarakter. Så har jeg latt det stå og de som har kommet opp i faget til eksamen vil jo da gjerne stryke. Anonymkode: 89b5f...57b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå