Gå til innhold

Klarer du åtte om dagen i dag? Inspirasjon

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Så akkurat en reklame der det car ei dame som sa at fem om dagen hadde vært vanskelig nok, og hvordan skulle hun klare åtte. Ble inspirert til å regne ut hvordan jeg ligger an i dag (hjemmekontor, så tilgang til kjøkken og vekt), og så langt ser dagen min slik ut:

190 g appelsin (1 stor uten skall)

105 g banan

Og til middag (regnet ut fra oppskriften jeg brukte i går, rester i dag)

50 g erter

50 g gulrot

75 g blomkål

20 g løk

125 g tomat 

2 g hvitløk (?)

Så 617 g planlagt så langt, og så blir det litt frukt til dessert og som regel litt agurk, paprika og tomat til kvelds. Så 800 g er absolutt innen rekkevidde,  og det på en dag med mindre grønnsaker til middag enn mange andre dager. Når jeg ikke har hjemmekontor,  blir det som regel mer grønnsaker og mindre frukt i matpakken.

Synes dere det er vanskelig med 8 om dagen? Eller går det fint? Del gjerne egen dag!

Anonymkode: f79d9...b4b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kan ta eksempel i går. Spiste to skiver med ost til frokost.

Wok til middag med ingefær, hvitløk, chili, purre, paprika, gulrot, grønnkål, minimais. 

Til kvelds spiste jeg fruktsalat av blodappelsin, eple, banan nøtter og vaniljekesam

I dag spiste jeg en halv spisspaprika ved siden av brødskivene til frokost. 

Skal ha pasta bolonese til middag og da tar jeg en grønn salat ved siden av. I sausen har jeg tomat, gul løk, hvitløk, gulrot, stangselleri. 

Så blir det nok et par frukt til kvelds.

Anonymkode: 6e8a5...4b8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg klarer det fint på hverdager hvertfall. Alltid 5 om dagen i løpet av arbeidsdagen. Så blir det mer til middag/snacks. 

Anonymkode: 896d5...039

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Prøver faktisk å spise minst mulig planter, så for meg er det ikke noe problem :)

Jeg mener at vi bør spise mest mulig slik vi gjorde i steinalderen.

Anonymkode: 6dd97...666

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spiser grønnsaker til middag og det er det , så ja jeg synes det er vanskelig . 

Anonymkode: 0adbf...65a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra jobbet! 👏 800 g er solid! Et lite tips: Rotgrønnsaker som gulrot og kålrot er superenkle å ha med seg i matpakken når du ikke har hjemmekontor – sprøtt, mettende og full av næring. 😊

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Helt umulig. Er småspist, så dersom jeg skulle spist så masse frukt og grønt, hadde jeg ikke fått i meg noe annet. En hel appelsin er jo et helt måltid. 

Anonymkode: 5994b...c84

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Olivia223 skrev (9 minutter siden):

Bra jobbet! 👏 800 g er solid! Et lite tips: Rotgrønnsaker som gulrot og kålrot er superenkle å ha med seg i matpakken når du ikke har hjemmekontor – sprøtt, mettende og full av næring. 😊

Ja, har ofte med gulrot, agurk, reddik,  tomater, paprika, nepe, stangselleri, knutekål, sukkererter.... i tillegg til en frukt som eple, klementin, pære, banan, plomme... alt etter sesong og hva som frister i butikken både kvalitetsmessig og prismessig. 

Anonymkode: f79d9...b4b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Prøver faktisk å spise minst mulig planter, så for meg er det ikke noe problem :)

Enig.

Jeg spiste langt mer enn 8 om dagen før - i flere år. Ble overhodet ikke friskere av det. Mindre grønt og mer kjøtt/fisk/egg var det som ga best immunforsvar (råvarebasert, selvsagt). 

Anonymkode: ee55c...6d4

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har jo alltid grønt til middagen, enten det er grønnsaker eller salat, og spiser frukt til mellommåltid. Det er grønt med brødskive, salatblad, tomat og agurk. 

I dag er det gulrot og blomkål, samt ingefær med laks til middag.  Jeg laget vafler med banan, gulrot og havregrøt til frokost. Jeg sendte eple med til lunsj, samt de samme vaflene og smoothie med banan, eple og jordbær. 

Anonymkode: 8c4d8...53a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi spiste mye bær og røtter osv, det var lite kjøtt

Anonymkode: b514c...d75

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Enig.

Jeg spiste langt mer enn 8 om dagen før - i flere år. Ble overhodet ikke friskere av det. Mindre grønt og mer kjøtt/fisk/egg var det som ga best immunforsvar (råvarebasert, selvsagt). 

Uenig. Jeg gikk vekk fra mye kjøtt/fisk/egg, og spiser mye mer grønnsaker og frukt og imunforsvaret gikk fra å være ganske dårlig til å være på topp.

Anonymkode: 5d098...944

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Uenig. Jeg gikk vekk fra mye kjøtt/fisk/egg, og spiser mye mer grønnsaker og frukt og imunforsvaret gikk fra å være ganske dårlig til å være på topp.

Hvis du har gått fra å spise junk til å spise renere, så vil du få en boost av det. Men i det lange løp kan du bli sykere av å kutte ned på animalsk. De stoffene du trenger for at immunforsvaret ditt skal fungere skikkelig finner du i animalsk. Så har du spist mindre animalsk, så har du kanskje fått dårligere immunforsvar faktisk.

Anonymkode: be706...6e7

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ok. Råvarebasert, altså ikke-prosessert kjøtt/fisk var noe av det viktigste for meg å spise mer av. Kanskje du manglet folat og diverse fra grønt, eller kuttet ut UP mat i samme slengen, siden du opplevde den endringen? 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg spiser mest mulig kjøtt og egg PLUSS 8 grønnsaker/bærtyper om dagen. Samt alltid ca 20g ulike nøtter.

Anonymkode: 896d5...039

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hittil i dag har jeg spist to agurkskiver på rundstykket mitt. Så da er det vel 6 igjen? 😉 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi spiste mye bær og røtter osv, det var lite kjøtt

Anonymkode: b514c...d75

Vi spiste mye fisk, og kjøtt når det var tilgjengelig. Bær også så klart. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Pysa skrev (1 minutt siden):

Hittil i dag har jeg spist to agurkskiver på rundstykket mitt. Så da er det vel 6 igjen? 😉 

Jeg tror nok du må opp i langt mer agurk for at den skal telle som 1 :ler:

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser sånn ca 500 gram grønt bare til lunsj jeg. Mer også noen ganger. Tror jeg ligger på ca 1 kg grønnsaker om fagen, pluss 2 frukt. Og da regner jeg ikke med belgfrukter som i mitt hode teller som protein, ikke grønnsak. 😅 Spiser også animalsk mat altså, er på ingen måte vegetarianer. Bare veldig glad i grønnsaker og trenger volum av det i tillegg til protein og fettkilder for å bli mett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke dette er så vanskelig jeg da, men så elsker jeg frukt og grønt. 

Frokost: havregrøt med 120g fryst blomkål, og 60g fryst banan i. Toppet med fryst mango og skogsbær. En haug så jeg ikke ser grøten, så må nok regne i hvert fall 150g eller mer. En stor appelsin til, så 150+ gram. Så oppimot 500g bare i frokosten. 

Middag: Vel 500gram grønnsaker (veier skålen for å se litt på mengder) med: kokt blomkål, brokkoli, gulrot, aspargesbønner, edamamebønner, erter, potet, og brokkoli, samt vannkastanjer, avokado, spirer, salatblader, tomat. 

Dessert: fryste bær og jeg tar gjerne en appelsin før jeg tar meg en tur ut. 

Også spist noen druer i tillegg når jeg ryddet i kjøleskapet, men ikke mengder. 

Kveldsmat vil være med grønnsaker ferdig preppet, appelsin, cherryplums, godt mulig litt mer bør også, eller en mindre porsjon med havregrøt, med da samme, men litt mindre i av banan og blomkål. 

Jeg har ikke spist lunsj.
Ikke alt teller som én porsjon alene, men summen blir en del da. 

Jeg er godt trent med god utholdenhet. 

Endret av Daisy-love
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...