Gå til innhold

Dansk etterretning mener det er risiko for storskalakrig om få år

PusheenPusheen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Veldig ekkelt. Men man er i alle fall klar over risikoen, og bare det i seg selv er jo medvirkende for å hindre at det skjer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok noe som vi må forberede oss på at det kan smelle. Når en nå ser hvordan Trump driver , Puttin driver. Så kan en cel nesten regne med noe vil skje.

Og føler Puttin at USA ikke vil hjelpe Europa så kan han nok se sin mulighet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (23 minutter siden):

Dansk etterretning: Risiko for storskalakrig i Europa i løpet av få år

Det står selvsagt risiko, og ikke at det blir. Men blir likevel stressa. Spesielt hvis USA f.eks vil velge å melde seg ut av NATO. Hva er NATO uten dem? Har man sjans? 

"Hun (Ine Eriksen Søreide (H) mener Norge må stå sammen allierte for å demme opp mot truslene mot Norges frihet og trygghet."

med andre ord : fort, meld dere i EU... Det er det hun prøver å si, rett og slett... 

Endret av NatNat
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker også at man ikke trenger å være etterretningstjeneste for å se risken, men det er innmari ekkelt å lese om det likevel. Særlig for oss. Hvis USA melder seg helt ut, står vi jo alene. Vi er heller ikke med i EU, som selvfølgelig kun vil være opptatt av å beholde EUs interesser i en sånn konflikt. Jeg er i utgangspunktet ikke for EU, men begynner å bli mange unntakstilstander på lista nå.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (1 minutt siden):

"Hun mener Norge må stå sammen allierte for å demme opp mot truslene mot Norges frihet og trygghet."

med andre ord : fort, meld dere i EU... Det er det hun prøver å si, rett og slett... 

Ja, nemlig. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemy_87 skrev (1 minutt siden):

Nå har den amerikanske Kongressen vedtatt en lov som kan skape hodebry for Trumps mulige planer hvis han blir president igjen. Den nye loven forbyr en sittende president fra å trekke seg fra Nato uten godkjennelse fra 2/3 av Senatet eller en «kongressakt». 

Ja, jeg vet. Men jeg stoler ikke på noe han Trumpen kan finne på å gjøre, han kan manipulere seg veier inn for å nettopp trekke seg ut av EU. Regler bryr han seg ikke om. Vet ikke hvor sterkt Kongressen står lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maia70 skrev (Akkurat nå):

Man trenger ikke være i etterretningstjenesten for å se den risikoen.

Sannt. Jeg har også begynt å bli redd.

Det er litt vel mange stormakter som ønsker å kapre andre land nå.

Kina- Taiwan?

USA- Canada- Grønnland.

Russland og Ukraina som ja.

Israel og Palestina.

Merkeligere og merkeligere oppførsel av mennesker verden over hvor fler virker som de er blottet for kritisk og fornuftig sans og er vid åpne for hat. Trodde det bedret seg og nå har det snudd. Menneskerettigheter virker som noe mange kjemper imot??? 

Religiøs og konservativ kontroll press i flere land. 

Det som er bra er at land blir kvalt fra innsiden med at befolkningen ikke får barn. Men om de ønsker barn er det dumt da. Men mange land sliter økonomisk, eller folket gjør. Så jeg håper de ikke kan gå til krig og fokuserer der de må, folkene de allerede har. 

Og håper heller ikke det bikker til jernkontroll av kvinner for at vi må føde. Som i USA. Stakkars.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (Akkurat nå):

Ja, jeg vet. Men jeg stoler ikke på noe han Trumpen kan finne på å gjøre, han kan manipulere seg veier inn for å nettopp trekke seg ut av EU. Regler bryr han seg ikke om. Vet ikke hvor sterkt Kongressen står lengre.

Kongressen står veldig sterkt. For selv om han er President så kan han fremdeles ikke gjøre som han vil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemy_87 skrev (1 minutt siden):

Kongressen står veldig sterkt. For selv om han er President så kan han fremdeles ikke gjøre som han vil. 

Jeg er ikke kjent med han nye generalsekretæren i NATO, men satser på at han og administrasjonen ellers har en plan hvis Trump skulle begynne å hisse opp til konflikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PusheenPusheen skrev (6 minutter siden):

Ja, nemlig. 

Samtidig, jeg har ikke stor tro i Europa evner til å forsvare seg selv... 

"The Russian invasion of Ukraine and the aid that Europe subsequently sent to Ukraine revealed that the European defense industry was in a dire situation: Germany only had ammunition to fight for two days, and France only had around 80 artillery vehicles ready. In response, the European Union commissioned the European Defence Industry Programme (EDIP) to boost production and “make Europe ready for war.” The investment over five years will amount to at least 500 billion euros (US$543.6 billion) annually"
https://hir.harvard.edu/untitled-2-ready-for-combat-the-future-of-the-european-defense-industry/

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amarillo skrev (1 minutt siden):

Litt som på åttitallet når diskusjonen var "den røde knappen".

Jeg trodde ikke den kom til å komme tilbake, men vi har visst fortsatt gale ledere dessverre.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (Akkurat nå):

"The Russian invasion of Ukraine and the aid that Europe subsequently sent to Ukraine revealed that the European defense industry was in a dire situation: Germany only had ammunition to fight for two days, and France only had around 80 artillery vehicles ready. In response, the European Union commissioned the European Defence Industry Programme (EDIP) to boost production and “make Europe ready for war.” The investment over five years will amount to at least 500 billion euros (US$543.6 billion) annually"
https://hir.harvard.edu/untitled-2-ready-for-combat-the-future-of-the-european-defense-industry/

Dystert, i grunn... 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
NatNat skrev (9 minutter siden):

Håper ikke de leser det.

Jojo vi er drit sterke vi.

Europe is a very dangerous group of people. I wouldn't want to fight them. Ai read this. 

😅

Endret av Rosakatt
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosakatt skrev (1 minutt siden):

Håper ikke de leser det.

Jojo vi er drit sterke vi.

Europe is a very dangerous group of people. I wouldn't wan't to fight them. Ai read this. 

😅

😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (6 minutter siden):

"Hun (Ine Eriksen Søreide (H) mener Norge må stå sammen allierte for å demme opp mot truslene mot Norges frihet og trygghet."

Jeg ville bli overasket hvis hun ikke MENER dette, men strengt tatt er ikke dette noen fornuftig analyse av uttalelsen. 

Men NATO  er mer enn USA, og vi bør jobbe mye tettere med EU, for det er mest sansynlig at eskalering vil skje mer sentralt i Europa. Så det er antagelig der vi skal stille utstyr og mannskap. Da bør vi være forberedt og samkjørt. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (5 minutter siden):

Jeg ville bli overasket hvis hun ikke MENER dette, men strengt tatt er ikke dette noen fornuftig analyse av uttalelsen. 

Men NATO  er mer enn USA, og vi bør jobbe mye tettere med EU, for det er mest sansynlig at eskalering vil skje mer sentralt i Europa. Så det er antagelig der vi skal stille utstyr og mannskap. Da bør vi være forberedt og samkjørt. 

Men har NATO sjans uten USA? Er vi sterke nok? Jeg vet ikke om jeg har lest meg opp på skremselspropaganda nå, eller om alt jeg har lest i teorien kan skje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...