AnonymBruker Skrevet 11. februar #1 Del Skrevet 11. februar Jeg er 39 og forsøker å bli gravid. Har forsøkt siden september med eggløsningstester. Jeg har inntil nylig hatt sykluslengder på 28 dager, men de siste to månendene begynner det med litt brunt blod i noen dager allerede på dag 22. Forrige syklus var på 24 dager. Jeg er på dag 21 nå og har litt mensmurring. Jeg har vært gravid for 7 år siden, så jeg vet at jeg ikke er infertil. Har ny mann, men nå ser det dårlig ut. Perimenopause har slått meg som mulig årsak. Brystene mine er ømme mye mer enn før ellers merker jeg ingen endring. Har lik sexlyst som før. Det blir nok en tur til gynekolog. Anonymkode: d6982...1df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar #2 Del Skrevet 11. februar Ta en gynokolog undersøkelse? Også vet jeg mange snakker om babyklister. Anonymkode: 1ab7d...d5c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar #3 Del Skrevet 11. februar Ja, gynekologtime burde du absolutt fikse så snart som mulig. Det er stor forskjell i fruktbarhet fra man er i begynnelsen av 30-årene til slutten. Godt mulig du behøver medisinsk hjelp denne gangen, og da haster det. Anonymkode: 3ed84...110 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar #4 Del Skrevet 11. februar Man kan bli gravid og få barn i perimenopausen, bare for å ha nevnt det. Jeg ble gravid på første forsøk da jeg var 39, så det kan være mulig. Kanskje dere bare har hatt uflaks. Men lurt å gå til gynekolog ja, og sjekke at alt er i orden. Anonymkode: beb7b...1a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar #5 Del Skrevet 11. februar Du kan være infertil nå selvom du ble gravid for 7 år siden. Få deg en utredning så slipper du å lure på det iallfall Anonymkode: 94aaa...708 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar #6 Del Skrevet 11. februar Ja, du må til gynekolog. Bestill time nå. Jeg fikk vite en god stund før din alder at eggene ikke lenger utviklet seg på en måte som gjorde dem i stand til å befruktes, og det var få egg. Det betyr ikke at du ikke kan bli gravid, men sannsynligheten for at det blir vanskelig er stor, og man må ha hjelp på veien. Jo før du vet hvordan du ligger an, jo bedre. Fertiliteten hat uansett gått kraftig ned på de syv årene som har gått, p.g.a alder. Anonymkode: 1c3e1...47c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar #7 Del Skrevet 11. februar Har du bare prøvd siden september, eller har du prøvd før det også, men uten eggløsningstester? Hvis du bare har prøvd siden september, er det bare 5 mnd, så det i seg selv er jo ikke noe faretegn i det hele tatt. Jeg brukte 5 mnd på å bli gravid da jeg var 22 år (og brukte 2 mnd da jeg var 39 år!). Det er mye tilfeldigheter som skal klaffe. Anonymkode: 0ec18...c0a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar #8 Del Skrevet 11. februar AnonymBruker skrev (På 11.2.2025 den 9.27): Har ny mann, men nå ser det dårlig ut. Ekspander Test sædkvaliteten i tillegg, det er en mye enklere prosess enn å utrede den kvinnelige parten. Anonymkode: ba2d5...b7d 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar #9 Del Skrevet 11. februar Ser mange anbefaler gynekolog, og det e jeg enig i. Du har lite tid å miste. Samtidig vil jeg nevne at mannen din også bør få testet seg så snart som mulig. For de venneparene jeg har som har måttet gå igjennom ivf har det for alle vært mannlig faktor. Tenker særlig siden du har vært gravid før, selv om det er lenge siden. Så kan det selvfølgelig være helt normalt, dere har bare prøvd i fem måneder. Mtp alderen din ville jeg likevel fått ballen til å rulle allerede nå. Lykke til! Anonymkode: 299bd...73b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar #10 Del Skrevet 11. februar Start med å sjekke ut mannen. Rimeligere, og raskere, og man får ofte mer definitive svar. Er det noe feil der får dere henvisning til prøverør på dagen. Anonymkode: 4ed5b...301 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar #11 Del Skrevet 11. februar AnonymBruker skrev (På 11.2.2025 den 9.34): Ja, gynekologtime burde du absolutt fikse så snart som mulig. Det er stor forskjell i fruktbarhet fra man er i begynnelsen av 30-årene til slutten. Godt mulig du behøver medisinsk hjelp denne gangen, og da haster det. Anonymkode: 3ed84...110 Ekspander Anonymkode: af116...252 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar #12 Del Skrevet 11. februar AnonymBruker skrev (På 11.2.2025 den 13.24): Anonymkode: af116...252 Ekspander Å bli gravid er jo er tegn på god helse i seg selv, og jo senere overgangsalder, jo bedre. Vet ikke om den statistikken har med de som måtte ty til ivf Anonymkode: d6982...1df 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 11. februar #13 Del Skrevet 11. februar AnonymBruker skrev (På 11.2.2025 den 13.24): Anonymkode: af116...252 Ekspander Dette er tik tok kilder eller? Dette blir jo dumt å si...selv om du har barn etter du er 33 år er jo ingen garanti at du blir syk, får kreft, hjerteinfarkt etc. Og det er ikke mange mammaer som fødte etter 40 år som blir over 80 år.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar #14 Del Skrevet 11. februar mommyaka skrev (På 11.2.2025 den 15.29): Dette er tik tok kilder eller? Dette blir jo dumt å si...selv om du har barn etter du er 33 år er jo ingen garanti at du blir syk, får kreft, hjerteinfarkt etc. Og det er ikke mange mammaer som fødte etter 40 år som blir over 80 år.. Ekspander Det handler vel om hva man føler man orker. Som igjen henger sammen med hvilken form man er i. Som jo selvfølgelig igjen henger sammen med hvor lenge man lever. Å ikke få de livsstilssykdommene du nevner her. Leser stadig her inne om kvinner helt ned til 30-35, som sier de ikke hadde orket småbarnstilværelsen. Og i alle fall ikke å bli besteforeldre først i pensjonsalder. For meg er det ganske skremmende, da kan man ikke ta så godt vare på seg selv. Selv er jeg 43, og nattevåk og småbarnsår er ikke noe problem. Ser for meg å være barnevakt og gå toppturer i 70-årene, akkurat slik besteforeldre på begge sider her gjør nå. Anonymkode: 4ed5b...301 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 11. februar #15 Del Skrevet 11. februar AnonymBruker skrev (På 11.2.2025 den 9.27): Jeg er 39 og forsøker å bli gravid. Har forsøkt siden september med eggløsningstester. Jeg har inntil nylig hatt sykluslengder på 28 dager, men de siste to månendene begynner det med litt brunt blod i noen dager allerede på dag 22. Forrige syklus var på 24 dager. Jeg er på dag 21 nå og har litt mensmurring. Jeg har vært gravid for 7 år siden, så jeg vet at jeg ikke er infertil. Har ny mann, men nå ser det dårlig ut. Perimenopause har slått meg som mulig årsak. Brystene mine er ømme mye mer enn før ellers merker jeg ingen endring. Har lik sexlyst som før. Det blir nok en tur til gynekolog. Anonymkode: d6982...1df Ekspander Kan det være han som er problemet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 11. februar #16 Del Skrevet 11. februar AnonymBruker skrev (På 11.2.2025 den 16.17): Det handler vel om hva man føler man orker. Som igjen henger sammen med hvilken form man er i. Som jo selvfølgelig igjen henger sammen med hvor lenge man lever. Å ikke få de livsstilssykdommene du nevner her. Leser stadig her inne om kvinner helt ned til 30-35, som sier de ikke hadde orket småbarnstilværelsen. Og i alle fall ikke å bli besteforeldre først i pensjonsalder. For meg er det ganske skremmende, da kan man ikke ta så godt vare på seg selv. Selv er jeg 43, og nattevåk og småbarnsår er ikke noe problem. Ser for meg å være barnevakt og gå toppturer i 70-årene, akkurat slik besteforeldre på begge sider her gjør nå. Anonymkode: 4ed5b...301 Ekspander Så flott at du føler deg slikt. Men ikke alle har det sånn. Vi har hat nattevåk i nesten 5 år og fikk siste når vi var 31. Og ja det var et ork. Og det var ikke lett å bare ta vare på seg selv. Så ja har du lette barn..lett hverdag.. ikke noe stress i forhold til livet og økonomi. Ja da kan du ha det ganske flott Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar #17 Del Skrevet 11. februar mommyaka skrev (På 11.2.2025 den 17.34): Så ja har du lette barn..lett hverdag.. ikke noe stress i forhold til livet og økonomi. Ja da kan du ha det ganske flott Ekspander Skrev jeg noe om det, eller er det bare noe du antar? Unnskyldninger for deg selv, og hvordan du klarer å følge opp? Anonymkode: 4ed5b...301 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 11. februar #18 Del Skrevet 11. februar AnonymBruker skrev (På 11.2.2025 den 17.37): Skrev jeg noe om det, eller er det bare noe du antar? Unnskyldninger for deg selv, og hvordan du klarer å følge opp? Anonymkode: 4ed5b...301 Ekspander Nei.... hvorfor skal jeg unnskyld meg? Det er tøft p stå i det innimellom. Nei vi er ikke perfekt foreldre med perfekt hverdag. Men vi juger ikke på oss at alt er dans på roser og vi har aldri slitne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #19 Del Skrevet 12. februar mommyaka skrev (På 11.2.2025 den 17.54): Nei.... hvorfor skal jeg unnskyld meg? Det er tøft p stå i det innimellom. Nei vi er ikke perfekt foreldre med perfekt hverdag. Men vi juger ikke på oss at alt er dans på roser og vi har aldri slitne Ekspander Men hele poenget er jo at jeg ikke føler meg mer sliten nå i 40-årene, enn jeg gjorde i 20-årene. Tvert i mot, har nå mye bedre rutiner rundt kosthold og trening enn jeg hadde i studentårene. Og tilsvarende ser jeg besteforeldre (70-årene) på begge sider er spreke, og har overskudd. Om man føler seg for gammel for barn i 30-årene, så gjør man noe feil. Anonymkode: 4ed5b...301 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 12. februar #20 Del Skrevet 12. februar AnonymBruker skrev (På 12.2.2025 den 6.30): Men hele poenget er jo at jeg ikke føler meg mer sliten nå i 40-årene, enn jeg gjorde i 20-årene. Tvert i mot, har nå mye bedre rutiner rundt kosthold og trening enn jeg hadde i studentårene. Og tilsvarende ser jeg besteforeldre (70-årene) på begge sider er spreke, og har overskudd. Om man føler seg for gammel for barn i 30-årene, så gjør man noe feil. Anonymkode: 4ed5b...301 Ekspander Sp flott for deg .. det mener jeg...men du skjønner at ingen er like...at noen har bedre helse når de er i 20-30 årene og andre blir litt verre jo eldre de blir? Og det spiller jo inn sykdom etc ogso. Ikke alle er så heldige der heller. At dine 70 år gamle besteforeldre et spreke er jo kjempe flott..og pris det lykkelige for det. Min mamma er er selv 72 år og er "sprek" men dessverre etter 2 runder med kreft er hun kanskje ikke like sprek som hun var Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå