Gå til innhold

Wenche hadde ring på hånden ved brødelting😣

Rødstrupa

Anbefalte innlegg

Ida Gran Jansen har masse ringer på seg når hun baker og lager mat. Så ekkelt…. Har tenkt på det mange ganger. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tiara07 skrev (39 minutter siden):

Alt folk lager er nummer av…… 

Når ble det nesten for mye å bry seg om vanlig hygiene? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thjelp skrev (7 timer siden):

Jeg jobbet tidligere som kokk, og vi har lov til å ha på glatt giftering mens vi er på jobb. Flesteparten tar den nok av, men vi har altså helt lov til det, av Mattilsynet til og med…

Dessuten, hvor mange bakterier tror du overlever steke temperaturen og tiden? 

Så rart! Helsepersonell har ikke lov til å ha noen form for ring.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ikke sånn superkjent med denne tv kokken eller andre influensere sådan, men lager ikke de bare mat til en selv? Altså blir ikke dette servert/solgt til mange andre, men kun brukt for oppskrift/inspirasjon?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

maggan skrev (7 minutter siden):

Nå er jeg ikke sånn superkjent med denne tv kokken eller andre influensere sådan, men lager ikke de bare mat til en selv? Altså blir ikke dette servert/solgt til mange andre, men kun brukt for oppskrift/inspirasjon?

Mulig det. Men hva med påvirkningskraften de har på folk?

Enkelte av disse influenserne har en svært stor rekkevidde på innleggene sine. De lever av å påvirke, og de gjør det effektivt. Bør de ikke stilles til ansvar for hvilket budskap de sprer til følgerne sine? I denne settingen noe så banalt som alminnelig hygiene på ved matlaging. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tripptrapp1 skrev (2 minutter siden):

Mulig det. Men hva med påvirkningskraften de har på folk?

Enkelte av disse influenserne har en svært stor rekkevidde på innleggene sine. De lever av å påvirke, og de gjør det effektivt. Bør de ikke stilles til ansvar for hvilket budskap de sprer til følgerne sine? I denne settingen noe så banalt som alminnelig hygiene på ved matlaging. 

Joda absolutt for at de skal gå frem som et godt eksempel. Jeg fikk inntrykket av at HI var mer bekymret for bakteriene som i såfall ikke kom noen til skade. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bie-damen skrev (32 minutter siden):

Så rart! Helsepersonell har ikke lov til å ha noen form for ring.

Nja, vil tro hygiene og smittefare er et viktigere element innenfor helse enn innen mat..

Jeg sier ikke at ikke er krav, og at vi ikke tar hygiene og bakterier på alvor, det gjør vi så absolutt. Men det er nok enda viktigere og strengere for helsepersonell og det med god grunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er temmelig ulekkert, men jeg tror ikke Mattilsynet bryr seg så mye om akkurat dette tv-øyeblikket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thjelp skrev (7 timer siden):

Jeg jobbet tidligere som kokk, og vi har lov til å ha på glatt giftering mens vi er på jobb. Flesteparten tar den nok av, men vi har altså helt lov til det, av Mattilsynet til og med…

Dessuten, hvor mange bakterier tror du overlever steke temperaturen og tiden? 

Jeg har riktignok aldri arbeidet som kokk, men jeg har vært en god del på kjøkkenet, og jeg har aldri vært på et profesjonelt kjøkken hvor personalet har fått lov til å bruke ringer, klokker o.l. Godt mulig at det ikke finnes et konkret forbud, men det virker opplagt at ringer, klokker o.l ikke er overensstemmende med «god personlig hygiene», så jeg finner det i grunn bare helt rart både at ledelsen skulle tillate det og at personalet syns at det er ok praksis. Hvorfor vil man arbeide på et kjøkken med slike potensielle bakteriebærende duppeditter på seg? Hva er poenget?

Bruk av ringer, klokker o.l er også praksis MT gjerne påpeker at bør vurderes under sine kontroller (som er deres måte å be bedrifter om å droppe det). 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jente78 skrev (56 minutter siden):

Ida Gran Jansen har masse ringer på seg når hun baker og lager mat. Så ekkelt…. Har tenkt på det mange ganger. 

HELT enig! Får frysninger av å se henne på kjøkkenet🤮 

(Men liker mange av bakeoppskriftene hennes)

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

maggan skrev (15 minutter siden):

Joda absolutt for at de skal gå frem som et godt eksempel. Jeg fikk inntrykket av at HI var mer bekymret for bakteriene som i såfall ikke kom noen til skade. 

Jeg oppfattet ts bekymring som mer generell. Og der er jeg enig med henne. Men du har nok helt rett i at hverken Wenche eller andre influenseres matlaging sannsynligvis ikke utgjør noen risiko for andre ettersom de ikke server et marked 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brødet blir jo stekt. Ikke sikkert hun får av seg ringen heller. Forøvrig anbefaler jeg å bruke engangshansker ved håndtering av deiger. Jeg bruker det mest fordi jeg ikke liker å få deig på hendene.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jordbær86 skrev (5 minutter siden):

Brødet blir jo stekt. Ikke sikkert hun får av seg ringen heller. Forøvrig anbefaler jeg å bruke engangshansker ved håndtering av deiger. Jeg bruker det mest fordi jeg ikke liker å få deig på hendene.

Man bør unngå ringer, hansker eller ei. Hansker er ikkje "tette", so god hygiene gjeld også her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tripptrapp1 skrev (26 minutter siden):

Jeg har riktignok aldri arbeidet som kokk, men jeg har vært en god del på kjøkkenet, og jeg har aldri vært på et profesjonelt kjøkken hvor personalet har fått lov til å bruke ringer, klokker o.l. Godt mulig at det ikke finnes et konkret forbud, men det virker opplagt at ringer, klokker o.l ikke er overensstemmende med «god personlig hygiene», så jeg finner det i grunn bare helt rart både at ledelsen skulle tillate det og at personalet syns at det er ok praksis. Hvorfor vil man arbeide på et kjøkken med slike potensielle bakteriebærende duppeditter på seg? Hva er poenget?

Bruk av ringer, klokker o.l er også praksis MT gjerne påpeker at bør vurderes under sine kontroller (som er deres måte å be bedrifter om å droppe det). 

Ja, nettopp vi får lov, men flesteparten tar dem av. Har vært helt normalt å fjerne på tidligere mine arbeidssteder, men jeg bare sier at det ikke er noen lov mot en glatt giftering.  

Jeg har aldri hatt ringer på når jeg var jobb. Jeg har aldri sagt jeg synes det er greit, men det finnes ikke( så vidt jeg vet) et offisielt forbud mot det, men så klart forskjellige regler angående det på forskjellige plasser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødstrupa skrev (10 timer siden):

Wenche Andersen er en flink kokk og matlager. Men reagerer på at hun i dag på TV 2 eltet brøddeig med ring på fingeren. Det er mange av oss som reagerer på det, sikkert Mattilsynet også skulle jeg tro? Hun er så dreven i gamet så det burde være en selvfølge spør du meg, av med ringer når man lager/tilbereder mat. Det samme gjelder for lange negler, det  hører heller ikke sammen med matlaging, ferdig snakket. 

Hun er veldig dårlig på hygiene generelt. Tar mye på rått kjøtt, rå egg osv før hun tar på andre ting på kjøkkenet. Hun har ofte et tørt eller lett fuktet håndkle hun tørker av de synlige restene på, men uten såpe overfører hun jo bakterier rundt på alt.

Endret av Blåttvann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

maggan skrev (54 minutter siden):

TS her: Wenche har nok bare glemt å ta av ringen i dag, men jeg kunne ikke unngå å legge merke til det. Synes det var ekkelt når det eltes og knas med ring på…

Endret av Rødstrupa
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
oss-to skrev (2 timer siden):

Man bør unngå ringer, hansker eller ei. Hansker er ikkje "tette", so god hygiene gjeld også her.

Ja, best det.

Jeg vasker alltid hendene før jeg tar på meg hanskene. Er veldig nøye med hygiene på kjøkkenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tripptrapp1 skrev (4 timer siden):

Helt enig med deg, selv om jeg ikke tar meg i å «reagere» ved å lage et innlegg på kg. Jeg tenker mest at de fremstår som useriøse, og at jeg faktisk får mindre lyst til å følge dem og oppskriftene deres.

For ja - Det ér elendig mathygiene både med ringer, armbånd, lange negler og flagrende hår i matlaging. Det har ingenting på et kjøkken å gjøre. Hvis man først skal være tv-kokk eller matinfluenser, så burde det kunne forventes at de ivaretar basic kjøkkenhygiene. Likevel ser jeg stadig matinfluensere med nevene fulle av ringer langt nedi en deig mens håret flagrer løst i vinden. Æsj.

Så du mener att hun har dårligere oppskrifter og mindre god til å lage mat pga en ring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødstrupa skrev (3 timer siden):

TS her: Wenche har nok bare glemt å ta av ringen i dag, men jeg kunne ikke unngå å legge merke til det. Synes det var ekkelt når det eltes og knas med ring på…

Så ekkelt at du måtte lage egen tråd?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...