AnonymBruker Skrevet 11. februar #21 Del Skrevet 11. februar den enes død den andres brød Anonymkode: 628e5...287 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar #22 Del Skrevet 11. februar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvis det er et vesentlig avvik har man likevel reklamasjonsmuligheter, men da må det være vesentlig. I det objektet jeg ser på er den en profesjonell aktør som driver med utleie og som er kommet i pengeproblemer, så de vil vel neppe gjøre noe sånt. Meldte du det ikke til politiet da? Anonymkode: 503b2...55e I mitt nabolag var det en bolig som tilhørte en profesjonell aktør som ble lagt ut på tvangssalg. Årsaken var leieboere som ikke betalte for seg, og som de ikke fikk kastet ut i tide. Det hadde blitt et narkoreir. Firmaet var ikke likvid nok til å gjøre opp for seg imens de ventet på en løsning. Det sto i prospektet at de ikke fikk kastet ut beboerne før overtakelse. Så den profesjonelle aktøren ville selvfølgelig ikke finne på noe tull i mellomtiden. Men leieboerne kan de ikke garantere for. Så man er ikke trygg bare fordi forrige eier er proff. Jeg så annonsen og huset var allerede herpa. Det måtte vel ha brent ned til grunnen i mellomtiden for at man skulle hatt noe reklamasjonssak. Anonymkode: 8f38b...6b7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar #23 Del Skrevet 11. februar Kjøpte en leilighet på tvangssalg. Bodde der selv i ca 5 år, før jeg solgte. Tjente to millioner på den. Opplevde ingenting negativt. Eneste var at budet mitt var låst noen måneder i påvente av tingretten. Kanskje 6 mnd, husker ikke helt. Anonymkode: 0f606...cdb 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar #24 Del Skrevet 11. februar Boligen til en slektning av meg skal snart ut på tvangssalg om jeg har forstått det riktig. Der begikk vedkommende selvmord så det er ingen risiko for at tidligere beboer nekter å flytte, dukker opp i tide og utide eller lignende. Sånn jeg har forstått det fra kontaktpersonen i tingretten så er det ikke helt uvanlig at dødsfall fører til tvangssalg eller salg via advokat. De etterlatte vet ofte ingenting om boligen eller økonomien og ting kan ta tid å finne ut av. Hos min avdøde slektning var det begjert tvangssalg og en del gjeld så der går det til offentlig skifte eller tvangssalg alt etter hvem av kreditorene som er mest på. De som begjærte tvangssalg gjorde det på relativt små summer så det kan jo hende de velger å utsette eller avlyse tvangssalget i håp om at en større kreditor (her banken som har boliglånet) tar på seg å ta offentlig skifte for å få pengene sine. Anonymkode: 68c4f...0c8 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar #25 Del Skrevet 11. februar AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Boligen til en slektning av meg skal snart ut på tvangssalg om jeg har forstått det riktig. Der begikk vedkommende selvmord så det er ingen risiko for at tidligere beboer nekter å flytte, dukker opp i tide og utide eller lignende. Sånn jeg har forstått det fra kontaktpersonen i tingretten så er det ikke helt uvanlig at dødsfall fører til tvangssalg eller salg via advokat. De etterlatte vet ofte ingenting om boligen eller økonomien og ting kan ta tid å finne ut av. Hos min avdøde slektning var det begjert tvangssalg og en del gjeld så der går det til offentlig skifte eller tvangssalg alt etter hvem av kreditorene som er mest på. De som begjærte tvangssalg gjorde det på relativt små summer så det kan jo hende de velger å utsette eller avlyse tvangssalget i håp om at en større kreditor (her banken som har boliglånet) tar på seg å ta offentlig skifte for å få pengene sine. Anonymkode: 68c4f...0c8 Man kan uansett reklamere dersom boligen er i vesentlig dårligere stand, men terskelen er mye høyere enn ved vanlige private salg, slik jeg forsto advokaten som forestår salget for tingretten. Med den oppsving som er ventet i markedet de neste par årene tror jeg det skal mye til for å tape på dette. Dessuten er det en leilighet i et veletablert sameiet, slik at mye av vedlikeholdsansvaret ligger på sameiet, mer enn den enkelte seksjonseier. Hvis jeg får boligen 1 mill under hva et privat salg ville gitt, så skal det ganske omfattende skader til før det ikke lønner seg, tenker jeg. Jeg har allerede en bolig, og det gjør meg ingenting å vente 6 mnd på en avgjørelse fra tingretten... Anonymkode: 503b2...55e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar #26 Del Skrevet 11. februar AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg ser en del boliger på markedet som selges via advokater, og har fått vite at dette er fordi det er tvangssalg. Disse ligger betydelig under markedspris ift tilsvarende boliger som selges privat på tross av at disse i mange tilfeller er seksjoner i nyere og veletablerte borettslag og dermed nok har begrenset med "fysiske mangler" og behov for kostbare oppgraderinger. Hva er årsaken til at noen personer i økonomiske vansker velger å selge sin leilighet på absolutt mest ulønnsomme måte, spesielt når markedet er som det er i dag? Jeg vet at jeg ikke kan reklamere på feil og mangler ved kjøp etter tvangfullbyrdelssloven, men er det andre bomber ved tvangssolgte objekter jeg bør være oppmerksom på? Noen som vet? Anonymkode: 503b2...55e Her uttaler du deg om flere forhold du ikke har kunnskap om. At en advokat selger en bolig betyr ikke nødvendigvis at det er tvangssalg. Tvangssalg fremkommer i tilknytning til informasjon om budgivning og budfrist. Står det av bud må godkjennes av tingretten, og må være gyldig i x antall dager eller uker, så er det tingrett inne i bildet og sannsynligvis tvangssalg. En person som er nedsyltet i gjeld, får ikke noe valg når det kommer til tvangssalg. Når ting går over styr og gjelden er for stor, så blir det tvangssalg. De fleste tror og håper at tvangssalg ikke skjer. Kjøper du noe på tvangssalg, kan du ha flaks, du kan og få nøkler til en smadret bolig. Ser du til Askøy der en enebolig brant ned til grunnen dagen før visning så var det en tvangssalg sak. Hva som skjedde der, er ikke konkludert. Men de fleste kan tenke. Anonymkode: 6c3ad...75a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar #27 Del Skrevet 11. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Man kan uansett reklamere dersom boligen er i vesentlig dårligere stand, men terskelen er mye høyere enn ved vanlige private salg, slik jeg forsto advokaten som forestår salget for tingretten. Med den oppsving som er ventet i markedet de neste par årene tror jeg det skal mye til for å tape på dette. Dessuten er det en leilighet i et veletablert sameiet, slik at mye av vedlikeholdsansvaret ligger på sameiet, mer enn den enkelte seksjonseier. Hvis jeg får boligen 1 mill under hva et privat salg ville gitt, så skal det ganske omfattende skader til før det ikke lønner seg, tenker jeg. Jeg har allerede en bolig, og det gjør meg ingenting å vente 6 mnd på en avgjørelse fra tingretten... Anonymkode: 503b2...55e Der eer ingen steder å sende det reklamasjonskravet til, når det er en tvangssalgs bolig. Les deg opp før du kommer mer vås. Anonymkode: 6c3ad...75a 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar #28 Del Skrevet 11. februar Jeg har både kjøpt bolig på tvangssalg, og vært gjennom at min bolig ble tvangssolgt. Ja, du kan risikere masse drit. Men ikke alltid. Når jeg kjøpte, var det dødsbo. Det var ingen arvinger, og da går en bolig på tvangssalg. Jeg og min samboer var begge både fysisk og psykisk syke, samboeren min mistet jobben, og økonomien gikk til helvete. Vi fikk ikke betalt felleskostnadene, og leiligheten gikk til tvangssalg. Ingen av oss var i stand til å motsette oss det. Men vi gjorde vår del, ryddet og gjorde det pent til bilder, og vasket grundig ut. Var ute en måned før fristen og lagt hele kapitellet bak oss (i dag går det mye bedre med oss!). Den største ulempen er ofte at man ikke har full oversikt over historien til boligen. Vi fikk vite via andre i borettslaget at det hadde vært en vannskade i boden vår, noe ingen fortalte oss på forhånd. Sånn er det, det er risikoen man tar. Anonymkode: c4eae...54e 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar #29 Del Skrevet 11. februar Tvangssalg har jo ofte en lavere pris enn andre! Og man kan by under takst. Tingretten skal godkjenne eller avslå budet, og det tok oss 3 mnd å få tilgang på boligen. All søpla til tidligere eier ble mitt ansvar👍 Anonymkode: 92be5...314 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CAPS LOCK Skrevet 11. februar #30 Del Skrevet 11. februar AnonymBruker skrev (5 timer siden): Der eer ingen steder å sende det reklamasjonskravet til, når det er en tvangssalgs bolig. Les deg opp før du kommer mer vås. Anonymkode: 6c3ad...75a Jo. Tvangsfullbyrdelsesloven § 11-39 andre avsnitt, fjerde, femte og sjette setning sier at: "Krav om prisavslag eller erstatning gjøres gjeldende ved søksmål. Søksmålet reises for den tingrett som har behandlet tvangssalget eller for den domstol som saken hører under etter tvisteloven. Ved søksmål om prisavslag saksøkes de som har fått del i den del av kjøpesummen som rammes av prisavslaget." https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1992-06-26-86/KAPITTEL_2-8-2#KAPITTEL_2-8-2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar #31 Del Skrevet 11. februar CAPS LOCK skrev (21 minutter siden): Jo. Tvangsfullbyrdelsesloven § 11-39 andre avsnitt, fjerde, femte og sjette setning sier at: "Krav om prisavslag eller erstatning gjøres gjeldende ved søksmål. Søksmålet reises for den tingrett som har behandlet tvangssalget eller for den domstol som saken hører under etter tvisteloven. Ved søksmål om prisavslag saksøkes de som har fått del i den del av kjøpesummen som rammes av prisavslaget." https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1992-06-26-86/KAPITTEL_2-8-2#KAPITTEL_2-8-2 Ja, lykke til, med både å føre sak, og å drive inn midler, i tillegg lykke til med å finne en advokat som er villig til å prosessere en slik sak. Anonymkode: 6c3ad...75a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar #32 Del Skrevet 11. februar Jeg fikk selge frivillig selv om huset ble begjært tvangssolgt. Hadde jo sett en stund hvilken vei det gikk og var allerede igang med eiendomsmegler for å selge når begjæringen kom. Så fikk utsatt begjæringen og solgte frivillig. Husker ikke alle detaljene siden det var en vond periode for mange år siden, men måtte gå ned i pris for å selge frivillig og satt igjen med restgjeld. Bodde på et lite sted så var viktig for meg å slippe skammen ved tvangssalg. Anonymkode: c5331...3c8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar #33 Del Skrevet 11. februar Du kan komme til en rasert bolig . Har også skjedd at tidligere eier prøver å lage trøbbel eller kommer med trusler. Så er det vel lurt å bytte lås da tidligere eier forsatt kan ha flere igjen som ikke er levert Anonymkode: 3fb5c...afd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #34 Del Skrevet 12. februar AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ja, lykke til, med både å føre sak, og å drive inn midler, i tillegg lykke til med å finne en advokat som er villig til å prosessere en slik sak. Anonymkode: 6c3ad...75a Og lykke til i møte med DNB eller Sparebank1 sine skarpskodde advokater… det går nok helt fint… Anonymkode: 302f0...371 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #35 Del Skrevet 12. februar Stjertmeis skrev (21 timer siden): Vil bare presierer at dersom en bolig selges på tvangssalg så fremgår dette eksplisitt. At det er en advokat som forestår salget betyr ikke automatisk at boligen er tvangssalgsobjekt. Det er mange som benytter advokat i stedet for eiendomsmegler ved salg av bolig. Dette, det har vært noen sosial bolig hus rundt i kommunen min som ikke lenger skal være det og de selges via advokat byrå Anonymkode: 615dd...1e9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #36 Del Skrevet 12. februar Eier kan vrake huset innen du tar over, tar vel min 6 mnd fra bud til du tar over huset. Anonymkode: c642a...674 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #37 Del Skrevet 12. februar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Eier kan vrake huset innen du tar over, tar vel min 6 mnd fra bud til du tar over huset. Anonymkode: c642a...674 Det er snakk om en leilighet i et veletablert borettslag, det skal mye til tror jeg. Det er en profesjonell aktør som er hjemmelshaver og de har leietakere i boligen, det betyr nok at denne boligen ikke er totalt rasert. Anonymkode: 503b2...55e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #38 Del Skrevet 12. februar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Eier kan vrake huset innen du tar over, tar vel min 6 mnd fra bud til du tar over huset. Anonymkode: c642a...674 Og nei, det tar 3 mnd fra budet sendes over til stadfestelse. Eneste unntak er hvis hjemmelshaver anker til lagmannsretten, da kan man fortsatt ta over og bør gjøre det, ellers løper det en rente på 6% av kjøpesummen fra det tidspunktet man kunne overta til man overtar, men må være forberedt på å flytte ut hvis anken fører fram. Anonymkode: 503b2...55e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #39 Del Skrevet 12. februar Jeg har som andre her både kjøpt bolig på tvangs salg og mistet bolig til tvangssalg. Min egen bolig: Jeg måtte dra fra hus og hjem, og reise til en annen del av landet pga vold fra tidligere ektefelle. Jeg hadde stort hus som jeg hadde selv bygget opp fra starten av og det var drømme hjemmet mitt. Men jeg klarte ikke å betjene lånet mitt og det ble solgt på tvang. Nå var jeg så pass heldig den gangen at jeg fikk faktisk overskudd noe som ikke er så vanlig forsto jeg. Jeg hadde 2,6 millioner som var det jeg skyldte som medførte til tvangssalget, og da det lå perfekt til i forhold til beliggenhet, det var mye etterspørsel etter eneboliger i den tiden og i det området så gikk det for langt høyere, det var 16 stykk som var interesserte. av de var det 5 som la inn bud og start budet var 250 000 under takst, men det ble avslått. Taksten var 2,8 millioner. Sluttsummen var 3,9 millioner. De som kjøpte huset fikk et hus som var nyoppusset, det var ingen skade i det dette og de er svært fornøyde eller de var, for noen mnd siden ble det solgt på nytt pga skillsmisse og da gikk det for nesten 7 mill. ( hvordan vet jeg det? Vel jeg ble kjent med de som kjøpte det fra tvangssalget.) Så når jeg selv kjøpte bolig på tvangssalg: vel da kom jeg til en bolig på visning som var veldig fin, de som bodde der var voksne og en av gangene jeg var der på visning hadde de ikke rukket å reise før vi kom så vi møttes i døra, eller de var de som åpnet døra, megler var litt forsinket så de slapp oss inn. De virket veldig hyggelige og skikkelige. En av de tingene jeg forelsket meg i var kjøkkenet men når vi overtok boligen så var den slettes ikke så fin lengre, all søpla lå der, det var ødelagte dører, kjøkkenet var skikkelig herpet og ja det var ikke noe okay i det hele og det var også store skader innvendig andre steder. Veggene var nedsprøya av lakk bokser spray. det som er kjedelig er denne ventingen, for de kan jo klage, klage på at det skal selges, klage på summen, klage på avgjørelsen og anke. Anonymkode: 66a7f...b6a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #40 Del Skrevet 12. februar Veldig vanlig å gå med tap ja, du var heldig! Vi satt igjen med 400.000 i gjeld, og det er namsfogden som driver det inn, så de tar så mye de kan. Jeg er ferdig til høsten, det kommer til å bli en helt ny hverdag å ikke miste 1/3 av inntekten min hver måned, slik jeg har gjort i mange år nå (ung ufør, ca 22.000 utbetalt etter skatt, namsfogden tar rett over 7000). Anonymkode: c4eae...54e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå