Gå til innhold

Gjøre kupp med kjøp av bolig på tvangssalg.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg ser en del boliger på markedet som selges via advokater, og har fått vite at dette er fordi det er tvangssalg. Disse ligger betydelig under markedspris ift tilsvarende boliger som selges privat på tross av at disse i mange tilfeller er seksjoner i nyere og veletablerte borettslag og dermed nok har begrenset med "fysiske mangler" og behov for kostbare oppgraderinger. Hva er årsaken til at noen personer i økonomiske vansker velger å selge sin leilighet på absolutt mest ulønnsomme måte, spesielt når markedet er som det er i dag? 

Jeg vet at jeg ikke kan reklamere på feil og mangler ved kjøp etter tvangfullbyrdelssloven, men er det andre bomber ved tvangssolgte objekter jeg bør være oppmerksom på?

Noen som vet?

Anonymkode: 503b2...55e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg tror grunnen er at folk ikke vil selge, og klamrer seg til ideen om at de ikke skal det, og brått er det for sent å selge selv.

Folk som lar økonomien skli ut på den måten, tenker sjelden rasjonelt og taktisk i forhold til økonomi - hadde de gjort det, hadde det nok ikke gått så langt i utgangspunktet.

Jeg vil tro det er ganske trygt å kjøpe en slik leilighet, men jeg har ingen personlige erfaringer.

Anonymkode: 8244c...b8c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes tvangssalg er usigelig trist. 

Anonymkode: 5a164...5d4

• Liker 9
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

men er det andre bomber ved tvangssolgte objekter jeg bør være oppmerksom på?

Ja, du kan feks risikere at de ikke flytter ut, at leiligheten er total rasert når du skal ta over bla, hvis du i det hele tatt vurderer det så bør du sette deg nøyere inn i hva det innebærer.

Anonymkode: fb154...878

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, du kan feks risikere at de ikke flytter ut, at leiligheten er total rasert når du skal ta over bla, hvis du i det hele tatt vurderer det så bør du sette deg nøyere inn i hva det innebærer.

Anonymkode: fb154...878

Ja, dette hadde jeg tatt høyde for om jeg skulle bydd på en slik, at jeg ikke betalte mer enn at jeg kunne ta den risikoen.

Anonymkode: 8244c...b8c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ved tvangssalg kjøper du boligen slik den er ved overtagelse. Og det har skjedd mange ganger at de som eide den er så forbannet over tvangssalget (som de gjerne mener er "urettferdig") at de ramponerer boligen før de flytter ut som hevn. Selv om ikke du har gjort dem noe, har du i deres øyne "tatt fra dem boligen deres", og derfor hevner de seg.

Det skjer selvfølgelig ikke hver gang, men det har forekommet i mange tilfeller, etter hva jeg har lest.

Anonymkode: 8c991...1a1

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg tror problemene vokser seg for store for mange, slik at de ikke klarer å forholde seg til realiteten. Kanskje håper de på et mirakel. Plutselig har de ikke noe valg, og da mister de muligheten til å selge på en annen måte.

Anonymkode: 406ae...eb6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg ser en del boliger på markedet som selges via advokater, og har fått vite at dette er fordi det er tvangssalg. Disse ligger betydelig under markedspris ift tilsvarende boliger som selges privat på tross av at disse i mange tilfeller er seksjoner i nyere og veletablerte borettslag og dermed nok har begrenset med "fysiske mangler" og behov for kostbare oppgraderinger. Hva er årsaken til at noen personer i økonomiske vansker velger å selge sin leilighet på absolutt mest ulønnsomme måte, spesielt når markedet er som det er i dag? 

Jeg vet at jeg ikke kan reklamere på feil og mangler ved kjøp etter tvangfullbyrdelssloven, men er det andre bomber ved tvangssolgte objekter jeg bør være oppmerksom på?

Noen som vet?

Det eneste momentet du ikke nevner er at budreglene fort kan tilsi at du "låser" pengene dine i lengre perioder. Det er ikke et problem hvis du får eiendommen du byr på (ref. risikoen du selv viser til), men jeg vet om noen tilfeller hvor folk har ventet på avklaringer (bud skal behandles av tingretten eksempelvis) i tvangssalg og mistet andre muligheter de ønsket å kunne følge opp.

Endret av Grandidosa83
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er ikke alle som selger via advokat som er tvang . Bare så folk er klar over det.

Vi solgte mitt barndomshjem via advokat, hadde takst og alt som en ska. 

Ser og der vi bor er det ofte advokat firma som kommer opp selv om det ikke er tvang

Anonymkode: 9abd2...94d

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Noen som vet?

Vil bare presierer at dersom en bolig selges på tvangssalg så fremgår dette eksplisitt.

At det er en advokat som forestår salget betyr ikke automatisk at boligen er tvangssalgsobjekt. Det er mange som benytter advokat i stedet for eiendomsmegler ved salg av bolig. 

• Liker 10
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ved tvangssalg kjøper du boligen slik den er ved overtagelse. Og det har skjedd mange ganger at de som eide den er så forbannet over tvangssalget (som de gjerne mener er "urettferdig") at de ramponerer boligen før de flytter ut som hevn. Selv om ikke du har gjort dem noe, har du i deres øyne "tatt fra dem boligen deres", og derfor hevner de seg.

Det skjer selvfølgelig ikke hver gang, men det har forekommet i mange tilfeller, etter hva jeg har lest.

Anonymkode: 8c991...1a1

Dette.

Vi kjøpte på tvangssalg, og vi hadde en god tone med dem i begynnelsen.

Men så startet problemene.

De nektet å flytte ut til overtakelse, og vi måtte gå via namsmann.  De ramponerte deler av boligen, tok med seg inventar (deler av kjøkkeninnredning, lys og varmekilder), gjorde hærverk på eiendommen i flere år etter at vi hadde flyttet inn, og en del andre ting.

Anonymkode: 4d324...0d6

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette.

Vi kjøpte på tvangssalg, og vi hadde en god tone med dem i begynnelsen.

Men så startet problemene.

De nektet å flytte ut til overtakelse, og vi måtte gå via namsmann.  De ramponerte deler av boligen, tok med seg inventar (deler av kjøkkeninnredning, lys og varmekilder), gjorde hærverk på eiendommen i flere år etter at vi hadde flyttet inn, og en del andre ting.

Hvordan kan de gjøre hærverk på en bolig de er fraflyttet for flere år siden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kjøpte min tidligere bolig på tvangssalg. Måtte rydde ut dunger med skrot og ting etter tidligere eier, og selve bud prosessen tok 3-4 mnd. Men var heldig å fikk en veldig billig bolig i forholdsvis bra stand. 

En venn av meg var ikke like heldig med sitt kjøp, der hadde tidligere eier gått inn for å rasere mest mulig ( revet av lister, gulv, griset og sølt utover.

Men enig med at det er trist for vedkommende som får huset sitt tvangs solgt. 

Anonymkode: babcc...0f3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Grandidosa83 skrev (11 minutter siden):

Det eneste momentet du ikke nevner er at budreglene fort kan tilsi at du "låser" pengene dine i lengre perioder. Det er ikke et problem hvis du får eiendommen du byr på (ref. risikoen du selv viser til), men jeg vet om noen tilfeller hvor folk har ventet på avklaringer (bud skal behandles av tingretten eksempelvis) i tvangssalg og mistet andre muligheter de skulle tatt.

Dette er uproblematisk for meg, jeg har allerede en bolig og ønsker egentlig bare å investere, leie ut et år og deretter selge ettersom prisene er spådd til å kraftig opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Står eiendommenz Mye bøll man kan gjøre utenom huset, rasere hage, garasje, velte søppelbøtter, knuse ruter etc. etc.

Anonymkode: 306a8...460

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg kjøpte min tidligere bolig på tvangssalg. Måtte rydde ut dunger med skrot og ting etter tidligere eier, og selve bud prosessen tok 3-4 mnd. Men var heldig å fikk en veldig billig bolig i forholdsvis bra stand. 

En venn av meg var ikke like heldig med sitt kjøp, der hadde tidligere eier gått inn for å rasere mest mulig ( revet av lister, gulv, griset og sølt utover.

Hvis det er et vesentlig avvik har man likevel reklamasjonsmuligheter, men da må det være vesentlig. I det objektet jeg ser på er den en profesjonell aktør som driver med utleie og som er kommet i pengeproblemer, så de vil vel neppe gjøre noe sånt.

Står eiendommenz Mye bøll man kan gjøre utenom huset, rasere hage, garasje, velte søppelbøtter, knuse ruter etc. etc.

Anonymkode: 306a8...460

Meldte du det ikke til politiet da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan kan de gjøre hærverk på en bolig de er fraflyttet for flere år siden?

Ikke inne i boligen, men på utsiden.  Det var derfor jeg skrev på eiendom. 

De leide en bolig i nærheten, og lot for eksempel hunden grave i hagen "dens" (slik den alltid hadde gjort).  De tegnet på utsiden av huset med kritt og sprittusj, de ripet opp bilen vår osv.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tvangssalg er ikke et valg da. 
Det heter tavngssalg av en grunn.
De kan ikke betale for seg og banken vil ha tilbake pengene sine.
Men, man kan få rimeligere bolig bare man er klar for problemene i andre enden. De løser seg jo. Personene skal ut...
Så kan være penger å spare.

Anonymkode: 6b61b...ee1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vet om to stykker hvis' bolig ble solgt på tvang. 

Det er ikke folk man vil kødde med. Tror hevnønske er høyere i denne gruppen

Noen er kanskje bare veldig økonomisk uheldige, men jeg vil nok tippe at det ikke er de mest fornuftige eller rasjonelle folk som ender med tvangssalg. 

Anonymkode: cc24a...c8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er trist, men sympatien min forsvinner når man ramponerer etc slik du beskriver her. 

Anonymkode: 302f0...371

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...