AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #1 Del Skrevet 6 timer siden Hei. Datteren min blir snart åtte år og går i andre klasse. Hun hater sfo. Jeg er alene med barna, så det blir ofte sene dager. Henter alt mellom 1545-1615. To dager i uken får jeg hentet kl 15. Jeg forstår veldig godt at hun hater sfo. Det er oppbevaring og tur til de samme stedene hele tiden, og jeg fremsnakker selvsagt sfo til henne. Nå har hun fått lov å gå hjem en halvtime tidligere med egen nøkkel. Da har hun kun sittet med tv eller iPad hjemme og kost med katten. Den halvtimen har vi øvd på lenge, siden sommeren. Ikke alltid hun vil bli med til butikken😅 Jeg vurderer å øke tiden med en time, men jeg er usikker på om hun er for liten til det. Hun kan alt av regler og sånt og vi har trygge naboer som hun kan gå til om det er noe, hun har fått egen telefon osv.. men har skikkelig dårlig samvittighet for at hun må komme hjem til tomt hus også 😕 Når fikk barna deres lov å være alene hjemme ? Anonymkode: 690a7...da0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #2 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hei. Datteren min blir snart åtte år og går i andre klasse. Hun hater sfo. Jeg er alene med barna, så det blir ofte sene dager. Henter alt mellom 1545-1615. To dager i uken får jeg hentet kl 15. Jeg forstår veldig godt at hun hater sfo. Det er oppbevaring og tur til de samme stedene hele tiden, og jeg fremsnakker selvsagt sfo til henne. Nå har hun fått lov å gå hjem en halvtime tidligere med egen nøkkel. Da har hun kun sittet med tv eller iPad hjemme og kost med katten. Den halvtimen har vi øvd på lenge, siden sommeren. Ikke alltid hun vil bli med til butikken😅 Jeg vurderer å øke tiden med en time, men jeg er usikker på om hun er for liten til det. Hun kan alt av regler og sånt og vi har trygge naboer som hun kan gå til om det er noe, hun har fått egen telefon osv.. men har skikkelig dårlig samvittighet for at hun må komme hjem til tomt hus også 😕 Når fikk barna deres lov å være alene hjemme ? Anonymkode: 690a7...da0 Hadde ALDRI latt en 8åring være hjemme alene... ihvertfall ikke flere timer. Bedre med sfo. Hva skal barnet gjøre hjemme da? Skjerm? Bedre å være sosial på sfo.. Hva om noe skjer? Mye kan skje og ingen voksne der på lang tid.. Anonymkode: a2ab4...e45 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #3 Del Skrevet 5 timer siden Alle mine har begynt smått å være alene hjemme ved 8år. Gjerne en liten butikktur, eller jeg har hentet de andre i bhg etc. Sistemann er 8år og er hjemme alene når søsken kjøres på aktiviteter. Han gidder ikke alltid å bli med, vil heller være hjemme å leke. Han er hjemme max en time om gangen. Så lenge barnet vil selv, og syns det er greit, så ser jeg ikke problemet med å øke det til en time. Anonymkode: dd598...937 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym2212 Skrevet 5 timer siden #4 Del Skrevet 5 timer siden Min 7-åring kan godt være hjemme alene en times tid, mens jeg er på butikken, trener etc. Jeg tenker at en 8-åring fint klarer å være hjemme alene etter skolen, men minuset er at det gjerne blir mye skjerm. Dersom vennene er på SFO er det litt dumt at hun/han går hjem og er alene og ser på skjerm. Men at 8-åringer klarer seg hjemme alene en times tid; absolutt! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #5 Del Skrevet 5 timer siden Selv om det er oppbevaring og tur så er hun sammen med venner og gjør noe aktivt. Hjemme ville det sannsynligvis blitt skjerm. En åtteåring skal ikke være hjemme alene i flere timer og i alle fall ikke bare sittende på skjerm. Jeg forstår ikke foreldre som synes dette er bedre enn tur og lek. Anonymkode: 8472b...74a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #6 Del Skrevet 4 timer siden 1 time for en rolig 8-åring er helt innafor spør du meg. Noen annet er jo om hun faktisk skal få lov til å velge dette selv eller om dette faktisk bare er noe hun må «tåle» på samme måte som at ikke alt kan være så interessant og gøy hele tiden, man må stille opp likevel. Anonymkode: 850d0...61d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #7 Del Skrevet 4 timer siden Hvis hun går hjem selv, låser seg inn selv, henter seg mat (kan være ferdigsmurte/laget) selv og klarer å finne ut av det med ipaden selv, så ville jeg definitivt latt henne få lov til å være hjemme en times tid.. Mine barn begynte å gå alene til skolen (ca 30-40 min å gå) når de gikk i andre halvdel av første klasse, liksom. Riktignok etter en del øving og sammen med klassekamerater da. Sluttet på SFO i tredje klasse. Anonymkode: f894e...9c9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #8 Del Skrevet 4 timer siden Tenker det er greit fra slutten av 3 klasse. Alt for tidlig. Stort ansvar for et lite barn. Barnet har ikke vondt av å kjede seg på Sfo. Anonymkode: fea64...62f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #9 Del Skrevet 4 timer siden NULL problem om det funker for dere. Mange har nok drittunder som ikke ville klart det, men din virker oppegående og rolig nok. Anonymkode: d13b7...51f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #10 Del Skrevet 4 timer siden Null problem, hvis hun selv ønsker det! Jeg mener at det er fint å holde på SFO for å ikke gå glipp av den sosiale delen med klassen, men her høres det ut som det er snakk om at hun skal være på SFO til 1430 tiden? Og så få en time hjemme til å slappe av før du kommer? Det ville jeg ikke hatt noe betenkeligheter med, så lenge barnet selv ønsker det! Anonymkode: 951dc...0b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #11 Del Skrevet 4 timer siden Her var de 7 år når de var alene hjemme litt når vi dro på butikken, gikk i fjøset, drev rundt på jordene i bygda Anonymkode: 89d27...86e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #12 Del Skrevet 3 timer siden De har hvert alene fra første klasse. Null problem. Venner av barna gikk heller ikke på skolen så de var også hjemme. Var min smått alene fra 6 års alder sånn ca. Nå klarer hun seg fint alene i 5 timer hvis det trengs. Men ikke noe behov der ennå. Hun lager seg mat og koser seg hjemme med gaming. Anonymkode: 85c98...15b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #13 Del Skrevet 2 timer siden Venninnene hennes har eldre søsken, så de får gå hjem med dem tidligere, sjeldent de er der like lenge. Så hun har ikke alltid noen å leke med der. Selvsagt er det jeg som bestemmer og selvfølgelig er lek og sosialisering bedre enn skjerm, men samtidig så er ikke sfo så innmari gøy heller. Hun er sliten når hun kommer hjem og da orker hun ikke lekser. Anonymkode: 690a7...da0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #14 Del Skrevet 2 timer siden Jeg var alene fra samme alder. Ville heller ikke gå på SFO, eller barnefritidsordningen, som det het det gangen - tidlig på 90-tallet. Anonymkode: ea896...e47 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #15 Del Skrevet 2 timer siden Jeg fikk husnøkkel da jeg begynte på skolen som syvåring. Var bare knappe to kilometer å gå, og de fleste barn klarer da fint å være alene i 2-3 timer. Anonymkode: 3c673...36b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #16 Del Skrevet 2 timer siden Det går helt fint. Og det er helt vanlig . Så lenge hun ringe deg om det er noe,- null problem 🙂 Mer selvstendig blir hun også. Anonymkode: 6c4f6...b41 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #17 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): De har hvert alene fra første klasse. Null problem. Venner av barna gikk heller ikke på skolen så de var også hjemme. Var min smått alene fra 6 års alder sånn ca. Nå klarer hun seg fint alene i 5 timer hvis det trengs. Men ikke noe behov der ennå. Hun lager seg mat og koser seg hjemme med gaming. Anonymkode: 85c98...15b 5 timer,6år???? Håper dette blir meldt.. Anonymkode: a2ab4...e45 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #18 Del Skrevet 1 time siden Hun er nå 9 år. Så kanskje ikke dømme så fort 😘 At din ikke er moden nok for det betyr ikke at andre barn ikke er det. Er selv vokst opp som "nøkkelbarn" og elsket tiden alene hjemme. Anonymkode: 85c98...15b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå