Gå til innhold

15 snart 16 åring alene hjemme

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Begynte å mase om å være alene fra jeg var rundt 10 år. Fikk endelig lov fra jeg var 12 år. Med gardering fra naboer osv.

Anonymkode: 9ba3f...815

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg tror de fleste vanlig fornuftige 15/16 åringer klarer å være hjemme alene en helg.

Vi har en på 2 året i vgs og han har aldri vært hjemme alene over natten selv om han nå er 17 år. Vi kommer kanskje til å la han og søsteren være hjemme alene en helg i august, hun er yngre.

Jeg synes jo personlig det er litt forskjell på hvorfor man lar barn være alene hjemme. Det er en ting om det gjelder arbeid, la meg si du jobber turnus eller sykdom. Noe annet om du drar for å besøke kjæresten og lar barnet være alene hjemme.

Anonymkode: 24d5d...754

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi kunne fint ha latt 15 åringen være alene en helg, om han selv syntes det var greit. 
En 16 åring er jo i utgangspunktet heller ikke noe problem, om du vet han er ansvarlig nok. 

Det som har bekymret oss mest, er dette med om andre får innblikk i at ungdommen er hjemme alene, og tvinger seg inn. 
(Det har jo skjedd i noen få enkelttilfeller opp gjennom historien.) 

For vår del har vi hatt avtale med naboer om at de holder et ekstra øye på huset, og at de kan kontaktes om det skulle være noe, om vi lar ungdommen være alene en kveld/natt.

Anonymkode: 03a65...761

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 11.2.2025 den 8.49):

Men er det ingen her som leser de advarslene politiet støtt og stadig kommer med? 

Anonymkode: 14880...495

Ekspander  

Det bor folk utenfor Asker og Bærum altså. 

Anonymkode: f7dbb...300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 11.2.2025 den 8.49):

- - - - - - - 

Men er det ingen her som leser de advarslene politiet støtt og stadig kommer med? 

Ekspander  

Alle bor ikke i byer osv som er der politiet ofte advarer om slikt.

Her har vi aldri opplevd  at folk har rent ned hus der ungdom er hjemme alene. Er og stort sett så en må kjøre folk til venner

Anonymkode: 8a15e...9aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 11.2.2025 den 7.04):

Ha! Mine barn var helger alene fra og med 11 års alder. Det er bare å preppe litt mat og ha noen kjøreregler så går det helt fint. Barnevernet spesielt gidder IKKE å løfte en finger såfremt barna klarer å ta vare på seg selv når du er borte.

Anonymkode: ba287...c49

Ekspander  

Ekstremt dårlig dømmekraft av deg som forelder...

Anonymkode: a1440...07d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  Perle skrev (På 11.2.2025 den 9.26):

Jeg har passet barn i helgene som "fjortis", var alene i sommerferier for å jobbe, og arbeidet alle helger (og gikk på fest!) i tenårne. Flyttet hjemmefra som syttenåring.

Hva politeiet sier om andres undommer på sekten er irrelvant, da jeg kjenner mitt barn best. Antar at dette er samme ungdommer, hvis ikke evner å koke et egg, ta bussen, bestille timer, eller gå til legen selv..

-Man høster hva man sår..🙌

Ekspander  

Dummeste jeg har lest. 
Det er tydelig at du ikke klarer å lese hva jeg skriver. For de fleste handler det IKKE om at de ikke tror ungdommen klarer seg selv. Man kan fint lage seg mat, gå til lege selv, ta buss, og være en fin ungdom med god oppdragelse - selv om man plutselig står der med huset fult av ubudne gjester. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 11.2.2025 den 12.03):

Dummeste jeg har lest. 
Det er tydelig at du ikke klarer å lese hva jeg skriver. For de fleste handler det IKKE om at de ikke tror ungdommen klarer seg selv. Man kan fint lage seg mat, gå til lege selv, ta buss, og være en fin ungdom med god oppdragelse - selv om man plutselig står der med huset fult av ubudne gjester. 

Ekspander  

Det er da ikke alle steder det skjer. 

Vi har nå aldri opplevd det verken hos oss eller venner til ungdommen her.

Fleste steder jeg har hørt slikt om er ofte i Bærum, vestkanten, Trondheim.  Altså store tettsteder/byer.

Ska vi se her nærmeste venner til sønnen bor 4 km unna. Nærmeste på jenta er 10 km. Bor på lite sted med avstander

Anonymkode: 8a15e...9aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...