AnonymBruker Skrevet 11. februar #1 Skrevet 11. februar Har en husky som har innbilt svangerskap nå. Hver gang jeg skal gå lengre tur med henne så vil hun bare snu/gå hjem igjen.. dette gjelder også dersom vi kjører vekk. Hun elsker å trekke på ski, men til og med på skitur så setter hun seg på bakbeina og vrenger seg ut av selen (!) for å komme seg hjem igjen, noe som er skikkelig problematisk. Er dette god nok grunn for å få henne kastrert pga innbilt svangerskap? Har noen tips til hva vi kan gjøre med tursituasjoner i mellomtiden? ellers stresser hun en del, har en bamse som valp og har dårlig matlyst/spiste ikke de 4 første dagene da hun ble innbilt. Anonymkode: 62fcd...d2d 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar #2 Skrevet 11. februar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Har en husky som har innbilt svangerskap nå. Hver gang jeg skal gå lengre tur med henne så vil hun bare snu/gå hjem igjen.. dette gjelder også dersom vi kjører vekk. Hun elsker å trekke på ski, men til og med på skitur så setter hun seg på bakbeina og vrenger seg ut av selen (!) for å komme seg hjem igjen, noe som er skikkelig problematisk. Er dette god nok grunn for å få henne kastrert pga innbilt svangerskap? Har noen tips til hva vi kan gjøre med tursituasjoner i mellomtiden? ellers stresser hun en del, har en bamse som valp og har dårlig matlyst/spiste ikke de 4 første dagene da hun ble innbilt. Anonymkode: 62fcd...d2d La den stakkars hunden få ta det litt rolig 😊 Har selv en slik hund. Ser tydelig perioder der hun er langt mer trøtt og dorsk og ville aldri bedt henne jobbe hardt da. Du bør uansett følge med på utviklingen av symptomene ved innbilt svangerskap. En viss påvirkning er bare normalt (er du dame selv burde du skjønne det ),men i noen tilfeller bør man kastrere fordi litt mer uttalte plager over år,øker risikoen for livmorbetennelse.(og hunden kan jo også ha såpass redusert livskvalitet at det ikke er forsvarlig å ikke gjøre noe -men prøv gjerne akupunktur/tilskudd først ) De med mye plager har ofte hormonptoduserende svulster. Men, jeg anbefaler å ikke ta for lett på det med kastrering da det er et stort inngrep,kan være smertefullt i etterkant og ha uheldige ringvirkninger, som dårligere pels, fedme og inkontinens. Siste forskning sier også at man ikke skal ta fra de kosedyrene (liksom-valpene) da det øker stresset hos tispa. Anonymkode: 09d55...32d 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar #3 Skrevet 11. februar Jeg har tisper, og spesielt den ene ønsker heller ikke gå langt fra hjem eller bil når de har innbilt svangerskap. Det er helt greit, og vil tro det er ganske naturlig å ønske og holde seg nært det trygge hjemmet i den perioden. Jeg slenger på de langline og lar de sose rundt på egne premisser i nære og kjente miljø. Kastrering er en mulighet om hunden er plaget, men det er en dyr og stor operasjon med potensielle negative bivirkninger (og positive bivirkninger), så du må gjøre litt research først og veie opp pros & cons. Anonymkode: 5e43c...00d
AnonymBruker Skrevet 11. februar #4 Skrevet 11. februar Vår tispe ble også veldig plaget av innbilt svangerskap og vi kastrerte henne da hun var 2 år. Da hadde hun hatt løpetid hver 5. mnd siden hun var 8 måneder gammel og hadde innbilt svangerskap som ble verre hver gang. Siste runde før vi bestemte for å kastrere merket vi symptomene allerede kort etter løpetiden i februar og varte til slutten av mai... Kastrering gikk greit, vi har ikke hatt noen plager annet en at vi må passe på matmengden, men til gjengjeld har vi en jevn og fin hund som ikke er innbilt svanger 4 måneder av året.. Anonymkode: 2db0c...3c3 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar #5 Skrevet 11. februar Hannhunden min gjør det pga løpetid hos naboen. Skal helst hjem når vi har gått ett stykke, mistenker at naboen går fast rute, så han ønsker kun å følge den ruta eller snu å gå hjem. Går vi lengre enn den ruta, da driver han å stopper opp og går i bena mine. Prøver å venne han av det med å gå litt lengre hver gang, til han faktisk går pent. Deretter snur vi, når han går pent. Ikke når han driver å tuller slik Anonymkode: f34e3...7b1
AnonymBruker Skrevet 11. februar #6 Skrevet 11. februar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hannhunden min gjør det pga løpetid hos naboen. Skal helst hjem når vi har gått ett stykke, mistenker at naboen går fast rute, så han ønsker kun å følge den ruta eller snu å gå hjem. Går vi lengre enn den ruta, da driver han å stopper opp og går i bena mine. Prøver å venne han av det med å gå litt lengre hver gang, til han faktisk går pent. Deretter snur vi, når han går pent. Ikke når han driver å tuller slik Anonymkode: f34e3...7b1 Han er forresten kastrert (som var poenget med posten😂) funket dårlig det også. Han er like gira på damer som før kastrasjon Anonymkode: f34e3...7b1 1
Sweet Caroline Skrevet 11. februar #7 Skrevet 11. februar (endret) ... Endret 11. februar av Sweet Caroline Feil tråd.
AnonymBruker Skrevet 11. februar #8 Skrevet 11. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Han er forresten kastrert (som var poenget med posten😂) funket dårlig det også. Han er like gira på damer som før kastrasjon Anonymkode: f34e3...7b1 Litt annerledes med tisper og innbilt drektighet da😅 de blir jo innbilte pga løpetiden, så problemet forsvinner ved kastrering men man får gjerne andre problemer i stedet pga mangel på hormoner, operasjon osv Anonymkode: 62fcd...d2d
AnonymBruker Skrevet 11. februar #9 Skrevet 11. februar Det er dyreplageri. Ikke rart hun vil ut av selen og hjem. Respekter det hun vil. Tenk om det var du som ble tvunget inn i en sele og til å trekke tungt. Du behandler hunden som en slave. La hun slippe!!! Anonymkode: cd1f0...617
AnonymBruker Skrevet 11. februar #10 Skrevet 11. februar AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Det er dyreplageri. Ikke rart hun vil ut av selen og hjem. Respekter det hun vil. Tenk om det var du som ble tvunget inn i en sele og til å trekke tungt. Du behandler hunden som en slave. La hun slippe!!! Anonymkode: cd1f0...617 Og du har åpenbart ikke peiling på trekkhunder.. Problemet mitt er at hun ender opp med dødsmye energi dersom hun ikke skal få langturer og trekke på flere uker. Anonymkode: 62fcd...d2d 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar #11 Skrevet 11. februar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Og du har åpenbart ikke peiling på trekkhunder.. Problemet mitt er at hun ender opp med dødsmye energi dersom hun ikke skal få langturer og trekke på flere uker. Anonymkode: 62fcd...d2d Har du mulighet til å gjøre andre ting i nærheten av hjemmet? Hun kan vel trekke samtidig som dere ikke drar lenger unna hjemmet enn hun er komfortabel med? Om ikke på ski, så kan hun kanskje trekke dekk, kjettinger eller noe annet noen runder i nabolaget? Jeg har en høyenergisk rase selv, og har ikke opplevd at de sliter med for mye energi i denne perioden. De foretrekker å holde seg nært hjemmet, ta det litt roligere og sove litt ekstra. Vi går/løper derfor ikke like mange kilometer som vi gjør til vanlig, men vi er ute omtrent like lenge som alltid. Vi bare gjør litt andre ting i nærheten av hjemmet: graver litt, snuser litt, godbitsøk, nosework, fisker litt i bekken etc. Nå har mine begynt å komme ut av det, så de siste dagene har de ønsket å gå lengre og lengre vekk fra huset og virker mer energiske og gira på å bevege seg. Mulig det er annerledes for din hund, men det er ikke sikkert hun vil kjenne på negativ effekt av litt mindre fysisk aktivitet under denne perioden så lenge hun får brukt hodet og får henge ute nært hjemmet med deg. Anonymkode: 5e43c...00d 1
VisningsnavnPÅKREVD Skrevet 12. februar #12 Skrevet 12. februar AnonymBruker skrev (På 11.2.2025 den 7.23): Har en husky som har innbilt svangerskap nå. Hver gang jeg skal gå lengre tur med henne så vil hun bare snu/gå hjem igjen.. dette gjelder også dersom vi kjører vekk. Hun elsker å trekke på ski, men til og med på skitur så setter hun seg på bakbeina og vrenger seg ut av selen (!) for å komme seg hjem igjen, noe som er skikkelig problematisk. Er dette god nok grunn for å få henne kastrert pga innbilt svangerskap? Har noen tips til hva vi kan gjøre med tursituasjoner i mellomtiden? ellers stresser hun en del, har en bamse som valp og har dårlig matlyst/spiste ikke de 4 første dagene da hun ble innbilt. Anonymkode: 62fcd...d2d Hun prøver å fortelle deg noe. Lytt til hunden og tilpass til situasjonen. Dvs, vil hun ikke gå lang tur eller trekke en periode, så la henne slippe det. Kanskje hun vil like annen aktivisering som feks godbitsøk?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå