Gå til innhold

Betale reise for barn over 18?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Min samboer er fra USA og hans sønn skal besøke oss i sommer. Vi pleier å betale reisen for ham, men nå er han over 20 og går på universitetet og har deltidsjobb. Jeg har for tiden fått dårligere økonomi, og har nesten ikke sparepenger igjen. Jeg går i minus nesten hver måned og ser at jeg ikke har mulighet til å ta denne kostnaden i år. Selv om mannen legger ut og jeg betaler min halvpart senere. 

hva tenker dere andre? Burde jeg betale halve reisen?  Burde sønnen begynne å ta denne utgiften selv? 

Anonymkode: d2d5a...a2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Man kan bidra dersom man har mulighet. Det har du gjort før, men den muligheten har du ikke lengre. Det er urimelig av din mann å forvente det, dersom det er det han gjør. Da får han betale reisen for sønnen sin selv. 

Du får heller fortsette å bidra med å gjøre det hyggelig og fint mens han er hos dere. Det bør være evig nok 🌸

Anonymkode: 0709c...375

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville tro det blir svært lenge mellom hvert besøk hvis en student skal finansiere dette selv.

Hvilke motivasjon har studentrn for å reise til Norge, er det for å treffe pappa, eller er det flere i familien og venner?

Hva er ditt forhold til ham? Har dere et familiært forhold og du gleder deg til han kommer eller er det mer relatert til pliktfølelse?

Synes det er snilt av deg å betale, men egentlig farens ansvar?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at familie er viktig og strekker meg langt for å samle flokken…..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker det er merkelig å endre dette hvis det har vært slik i mange år, jeg går ut fra at det ikke er ofte sønnen kommer på besøk? 

Anonymkode: f0fa5...98d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde lett gjort det for mine barn.

Anonymkode: ba882...c8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvorfor skal du betale for hans sønn?

Anonymkode: 38cef...110

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette bør far betale for alene. Eventuelt kan sønnen være med å betale litt hvis han har økonomi til det. 

Anonymkode: 5c677...c8e

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg  gleder meg til han kommer og har et godt forhold til ham. Men syns det er vanskelig å skulle måtte sette meg i gjeld for å fly ham hit akkurat nå. Jeg har allerede måttet låne ca 20000kr av samboer for å dekke andre uforutsette utgifter det siste året. Om jeg nå skal låne enda mer kommer det jo til å ta evigheter før jeg får holdet over vannet igjen.  Jeg har byttet jobb og måttet gå ned i stilling, men håper at dette går seg til i løpet av året da jeg skal opp i 100% igjen snart. Skulle selvfølgelig gjerne ha bidratt, og føler meg gjerrig, men samtidig føler jeg at jeg må prioritere meg selv litt også..?

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenker at denne utgiften burde far ta alene når det økonomiske er som det er.

Anonymkode: b0ed4...848

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ville tenkt at far får ta denne utgiften selv. Han vet jo at du har dårlig råd, og studenter med deltidsjobb kan heller ikke forventes å finansiere slike turer selv. Når han får voksenjobb er det en annen sak, men studenter trenger som regel pengene til egne ting. Så jeg synes far får punge ut.

Anonymkode: 6fcd7...064

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Far betaler for sin sønn hvis far ønsker det. Det er helt unaturlig at du gjør det så lenge dere ikke har 200% fellesøkonomi og den er god. At du skal skrape sammen halvparten blir helt feil. 

Anonymkode: d1741...dfd

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal LÅNE penger av samboeren din for å betale for reisen til hans barn? Det er faktisk bare rart.  Det er hans ansvar og ikke ditt, særlig når dere ikke har felles økonomi.

alt man må låne penger til av forbruk, har man ikke egentlig råd til. Så i år har du ikke råd.

Selv synes jeg det er merkelig at man ikke hjelper hverandre økonomisk når man bor sammen, men vi har alltid hatt felles økonomi og jeg forstår meg ikke på sånn rigid ditt og mitt når man deler liv og tilværelse. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Mannen din bør betale denne reisen.

Ellers har vi hos oss alltid inkludert unge voksne i vår ferie hvis det har passet, og betalt billettene for dem. Mannen har 2 barn fra før, og vi ville begge ha de med på ferie da de var rundt 20-22 år. Da har vi lagt reisen slik at vi har hatt råd til å reise hele familien med alle 4 barna. For meg er det naturlig, da mine foreldre gjorde det samme. Det gjorde også mannens foreldre. 

Anonymkode: 09163...5e8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg  gleder meg til han kommer og har et godt forhold til ham. Men syns det er vanskelig å skulle måtte sette meg i gjeld for å fly ham hit akkurat nå. Jeg har allerede måttet låne ca 20000kr av samboer for å dekke andre uforutsette utgifter det siste året. Om jeg nå skal låne enda mer kommer det jo til å ta evigheter før jeg får holdet over vannet igjen.  Jeg har byttet jobb og måttet gå ned i stilling, men håper at dette går seg til i løpet av året da jeg skal opp i 100% igjen snart. Skulle selvfølgelig gjerne ha bidratt, og føler meg gjerrig, men samtidig føler jeg at jeg må prioritere meg selv litt også..?

Hvorfor skal DU låne for at sønnen HANS skal komme på besøk? Forstår ikke dette helt jeg.

Anonymkode: 09163...5e8

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du skal betale for at han skal få besøk av sin egen sønn? Her burde jo faktisk far betale for dette selv. Hva har du med det å gjøre, økonomisk sett? Greit at du liker sønnen hans, men det er ikke ditt økonomiske ansvar å få ham hit i feriene.

Uansett har du ikke råd nå, så det er bare å gi beskjed om - har man ikke råd, så har man ikke råd. Og ikke LÅN penger av barnets far for at far skal få SIN sønn hit. Det er jo helt bak mål. Far greier dette selv!

PS! Jeg synes ikke studenten skal betale for reisen selv. Han trenger vel som studenter fleste de få pengene han har til å overleve for i det daglige. 

Endret av Million
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg forstår heller ikke hvorfor du skal betale for at han skal ha besøk av sin sønn. Det henger jo ikke på greip.

Anonymkode: f3c78...1ef

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis sønnen er student på universitet i USA er han trolig nedsyltet i gjeld. Og det er ikke unaturlig at en far betaler en sånn reise for et barn som fortsatt er student.

Men hvorfor du som «bare» samboer og med dårlig økonomi føler du må betale skjønner jeg ikke. Det er ikke ditt barn, dere har ikke felles økonomi og du har ikke råd.

Anonymkode: 09f5c...510

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg misset det du skrev om at du må låne penger av mannen din for å betale for hans sønn… 

Nei, da betaler far. Det får da være måte på..

Anonymkode: ba882...c8d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke måtte ta opp lån for å betale reisen til din manns sønn. Enten tar mannen din hele kostnaden, eller så kan han og sønnen dele på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...