Gå til innhold

Har ptsd, veien mot uføretrygd og forsikring

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Har diagnosen PTSD. Jeg var en hard person før, hjerte av stein. Brydde meg ikke om overgrep, var akkurat som om det var glemt med kun huske av et glimt den gangen, og følte meg ikke preget. Dette var fra jeg var 13-17 år. Aldri anmeldt tilfellene og uansett alt for sent nå. Ikke direkte voldtekt hver gang, men en mann var 30 når jeg var 13, blir kvalm av tanken og får masse flashbacks, en annen var 28, blir kvalm av det også. Jeg ville jo det, men jeg var bare et barn. Har blitt mor selv så nå ser jeg mer av problemet. Så to andre tilfeller.. klarer ikke skrive mer om akk det nå. 

Det som er.. 

Jeg blir uføretrygdet mest sannsynlig. Er også kronisk deprimert, ocd, sosial angst i visse settinger. 

Har uføre forsikring men den tegnet jeg ikke før jeg var 22 år. Er nå 30. I papirene står det at symptomer som er vist før det har gått 3 mnd etter at jeg tegnet forsikringen er ikke grunnlag til utbetaling.

Men i dette tilfelle så føler jeg ikke at noen symptomer har vært før jeg ble 24 år, startet utredninger ganske kort tid etter for var som om jeg traff en vegg. Men er det da sånn at jeg ikke kan få krav på uføreforsikrings utbetaling pga hovedgrunnen til at jeg har blitt uføre nå er pga hendelser fra jeg var ung? 

Beklager langt innlegg. Lang saksbehandlingstid:( 

Anonymkode: addc3...696

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mest sannsynlig vil dette gå fint så lenge du ikke har fått noen diagnose i karantenetiden til forsikringen. Psykiske diagnoser skal det mye til før de klarer å vinne fram med å krangle på for det er så diffust og utvikler seg over tid, samt kan være tegn på masse forskjellig.

Og det er ingen foreldelsesfrist på seksuelle overgrep lenger, så er ikke for sent å anmelde. Hvilket jeg tror og håper vil hjelpe deg.

Lykke til❤️

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så lenge du var 100% ærlig da du fylte ut helseerklæringen burde det gå fint. Håper du får det dekket

Anonymkode: 37adf...d6a

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
TinaChristina skrev (1 time siden):

Mest sannsynlig vil dette gå fint så lenge du ikke har fått noen diagnose i karantenetiden til forsikringen. Psykiske diagnoser skal det mye til før de klarer å vinne fram med å krangle på for det er så diffust og utvikler seg over tid, samt kan være tegn på masse forskjellig.

Og det er ingen foreldelsesfrist på seksuelle overgrep lenger, så er ikke for sent å anmelde. Hvilket jeg tror og håper vil hjelpe deg.

Lykke til❤️

Dette stemmer ikke helt ,men dessverre er det veldig mange som har misforstått den endringen som har blitt gjort loven om foreldelsesfrist og seksuelle overgrep. Og ut fra trådstarter beskrivelse vil sakene som hun selv skriver være foreldet. 

https://dinutvei.no/svar/foreldelse-og-overgrep/

«Etter en lovendring i 2014 ble foreldelsesfristen for voldtekt og for enkelte seksuallovbrudd mot barn opphevet. Om et overgrep som skjedde før 2014 er foreldet eller ikke, avhenger blant annet av strafferammen for handlingen, alderen til den fornærmede på tidspunktet overgrepet skjedde og hvilket lovverk som gjaldt da det straffbare forholdet skjedde.»

«Dersom man anmelder seksuelle overgrep er det en absolutt forutsetning for at gjerningspersonen kan idømmes straff, at overgrepet ikke er strafferettslig foreldet. Foreldelse av straffbare handlinger avhenger av hva som er den øvre strafferammen for en bestemt lovovertredelse, og foreldelsesfristen øker i takt med hvor straffbar handlingen anses å være.

Voldtekt etter straffeloven § 291 er for eksempel straffbart med inntil 10 år i fengsel, og har også en foreldelsesfrist på 10 år. En «grov» voldtekt etter straffeloven § 293, er derimot straffbart med inntil 21 år i fengsel, og har en foreldelsesfrist på 25 år.

Dette utgangspunktet må likevel ses i lys av unntaksregelen om straffeansvar som aldri foreldes. Etter straffeloven § 91 annet punktum blir voldtekt av voksne, eller seksuell omgang med barn under seksuell lavalder, aldri foreldet. Det samme gjelder for medvirkning til slike overgrep.»

Anonymkode: 8fb85...739

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hei. Har diagnosen PTSD. Jeg var en hard person før, hjerte av stein. Brydde meg ikke om overgrep, var akkurat som om det var glemt med kun huske av et glimt den gangen, og følte meg ikke preget. Dette var fra jeg var 13-17 år. Aldri anmeldt tilfellene og uansett alt for sent nå. Ikke direkte voldtekt hver gang, men en mann var 30 når jeg var 13, blir kvalm av tanken og får masse flashbacks, en annen var 28, blir kvalm av det også. Jeg ville jo det, men jeg var bare et barn. Har blitt mor selv så nå ser jeg mer av problemet. Så to andre tilfeller.. klarer ikke skrive mer om akk det nå. 

Det som er.. 

Jeg blir uføretrygdet mest sannsynlig. Er også kronisk deprimert, ocd, sosial angst i visse settinger. 

Har uføre forsikring men den tegnet jeg ikke før jeg var 22 år. Er nå 30. I papirene står det at symptomer som er vist før det har gått 3 mnd etter at jeg tegnet forsikringen er ikke grunnlag til utbetaling.

Men i dette tilfelle så føler jeg ikke at noen symptomer har vært før jeg ble 24 år, startet utredninger ganske kort tid etter for var som om jeg traff en vegg. Men er det da sånn at jeg ikke kan få krav på uføreforsikrings utbetaling pga hovedgrunnen til at jeg har blitt uføre nå er pga hendelser fra jeg var ung? 

Ingen kan saksbehandle en forsikringssak for deg på nette og med så lite info. 
Her må du være forberedt på en lang kamp, der forsikringen henter ut alt av journaler på deg som finnes, og sakene dine fra NAV og gransker alt med lupe. 
Når hendelsen skjedde mange år før du tegnet forsikringen så er jeg tvilende til at du får en krone, uansett om du påstår at reaksjonene dine kom senere i livet. Men jeg har ikke gransket journalene dine. 

Anonymkode: bad07...a1f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det som er.. 

Men om det går mot uføretrygd så betyr jo det at du har vært syk i en del år. 

Anonymkode: 8fb85...739

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Trist å høre om det du har opplevd ❤️

Dette tror jeg går bra siden du fikk diagnosen etter forsikringen var tegnet. Hvis du får avslag, sender du inn en klage som begrunnes med det du skriver her. 

Jeg har hatt en sykdom siden barndommen, men har klart å jobbe fulltid med sjeldne enkeltdager fravær pga sykdommen. Sykdommen ble forverret og kronisk for 2 år siden og er årsaken til at jeg er delvis ufør nå. Var overbevist om at jeg skulle få avslag på uføreforsikring, men fikk det innvilget. Kommer godt med og er takknemlig nå for at jeg valgte å tegne forsikring. 

Anonymkode: 5d749...aab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Håper det ordner seg med trygd og forsikring så du slipper en slik belastning mens du sliter med PTSD! Med det sagt; 30 år og med PTSD er det gode sjanser for å bli bedre! Emdr høres veldig riktig ut for sånne tilfeller som ditt. Håper du får god hjelp. Om 2-5 år kan du være om ikke helt frisk, så ihvertfall mye bedre.

Anonymkode: 6f3d3...3ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...