Gå til innhold

Sosialstønad - nøkternt forbruk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg sliter med å få meg jobb etter utdannelsen og får meg bare vikariater. Har et håp om å komme meg i fast jobb veldig snart, men det kan man jo aldri vite. Dermed ser jeg for meg å havne på sosialstønad igjen etter endt vikariat. 

Mitt spørsmål er, har jeg lov å betale ned på studielånet med den summen som gjenstår etter at alle utgifter er betalt? Jeg har et veldig nøkternt forbruk og uten at dette skal gå utover andre, for alle har ulikt utgangspunkt og forbruk, mener jeg at for min del er sosialstønaden helt innafor å leve på. Selvfølgelig er det best å ha inntekt, misforstå meg rett, men jeg kan fint overleve. 

Jeg vil så gjerne få betalt ned på studielånet så mye jeg kan for det er unødvendig høyt. Kan noen si om jeg får lov å gjøre det uten at NAV kan straffe meg for det? Kan ikke skjønne at det ikke skulle være lov når dette er penger jeg hadde fått uansett, men jeg vet jo ikke. Og som sagt, da er husleie og alle utgifter betalt så klart. Er ikke slik at jeg prioriterer å betale studiegjeld. Og bilen vil jo også være avskiltet mens jeg får sosialstønad. Dette for å spare mer utgifter. 

På forhånd takker jeg for alle svar :) 

Anonymkode: 92c88...668

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hva du bruker pengene på er helt opp til deg. 

Hilsen ansatt i Nav sosial ☺️ 

Anonymkode: cd62f...6ca

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 11.2.2025 den 0.18):

Hva du bruker pengene på er helt opp til deg. 

Hilsen ansatt i Nav sosial ☺️ 

Ekspander  

Åå, dette var betryggende! Var redd for å få NAV på nakken om jeg valgte å legge inn litt penger på å betale ned på studielånet. Da regner jeg med at jeg kan puste lettet ut og fortsette jobbletingen☺️ Tusen takk for svaret! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 11.2.2025 den 0.22):

Åå, dette var betryggende! Var redd for å få NAV på nakken om jeg valgte å legge inn litt penger på å betale ned på studielånet. Da regner jeg med at jeg kan puste lettet ut og fortsette jobbletingen☺️ Tusen takk for svaret! 

Ekspander  

Hvis du legger av litt penger til å betale studielånet, så vil du ikke få hjelp av Nav, for da skal alle midler du har brukes på bo og livsopphold før du får noe fra dem.

Men betaler du på lånet mens du jobber så kan ikke Nav si noe på det. 

Anonymkode: bdc3a...425

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 11.2.2025 den 0.26):

Hvis du legger av litt penger til å betale studielånet, så vil du ikke få hjelp av Nav, for da skal alle midler du har brukes på bo og livsopphold før du får noe fra dem.

Ekspander  

Høres ikke ut som at ts mener å spare disse pengene, men betale studielånet løpende som alle andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 11.2.2025 den 0.26):

Ekspander  

Hvorfor blir det sagt motstridende ting? Kan noen si hva som stemmer og ikke? Uansett setter jeg pris på at du svarer meg og gir meg noe å tenke på før jeg eventuelt betaler noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 11.2.2025 den 0.29):

Høres ikke ut som at ts mener å spare disse pengene, men betale studielånet løpende som alle andre. 

Ekspander  

Ja, helt riktig, jeg mener å betale løpende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 11.2.2025 den 0.22):

Ekspander  

Så lenge du ikke sparer pengene men betaler studielånet som en løpende utgift som alt annet så skal det ikke ha noe å si. Vet ikke hvordan de gjør det på alle kontorer altså, men de har blant annet ikke lov til å be om kontoutskrifter «bare fordi», det må være for at man må dokumentere en utgift og ikke har annen dokumentasjon enn banktransaksjon. Det er ikke lov å bruke andre utgifter mot deg. Det har nylig vært en sak i media om at det blir bedt om kontoutskrifter som rutine mange steder. Må du levere kontoutskrift for hver mnd? I så fall hadde jeg bedt om begrunnelse for dette, og hvis de sier at det er for å «dokumentere utgifter» så krev svar på hvilke utgifter de mener bare kan dokumenteres med kontoutskrift, for om du bruker 2000 på lånekassen eller 2000 mer enn «normalt» på mat har da vitterlig ingenting å si. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 11.2.2025 den 0.35):

Så lenge du ikke sparer pengene men betaler studielånet som en løpende utgift som alt annet så skal det ikke ha noe å si. Vet ikke hvordan de gjør det på alle kontorer altså, men de har blant annet ikke lov til å be om kontoutskrifter «bare fordi», det må være for at man må dokumentere en utgift og ikke har annen dokumentasjon enn banktransaksjon. Det er ikke lov å bruke andre utgifter mot deg. Det har nylig vært en sak i media om at det blir bedt om kontoutskrifter som rutine mange steder. Må du levere kontoutskrift for hver mnd? I så fall hadde jeg bedt om begrunnelse for dette, og hvis de sier at det er for å «dokumentere utgifter» så krev svar på hvilke utgifter de mener bare kan dokumenteres med kontoutskrift, for om du bruker 2000 på lånekassen eller 2000 mer enn «normalt» på mat har da vitterlig ingenting å si. 

Ekspander  

Takk for godt svar! I min kommune etterspør de ikke kontoutskrifter, vet de gjorde det før, men ikke nå lenger. Igjen, tusen takk for at du svarte meg. Var veldig godt å få svar fra en som faktisk jobber med sosial i Nav. Ønsker deg en god natt ☺️

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har noen oppsparte midler burde du bruke disse til å betale ned mest mulig før du søker i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 11.2.2025 den 0.42):

Takk for godt svar! I min kommune etterspør de ikke kontoutskrifter, vet de gjorde det før, men ikke nå lenger. Igjen, tusen takk for at du svarte meg. Var veldig godt å få svar fra en som faktisk jobber med sosial i Nav. Ønsker deg en god natt ☺️

Ekspander  

Bare hyggelig ☺️ håper du får deg fast jobb snart 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen bør (må?) vel selges før du søker sosialstønad? Med mindre dette er en bil med svært lav verdi da…. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  Trygdefrue skrev (På 11.2.2025 den 3.54):

Bilen bør (må?) vel selges før du søker sosialstønad? Med mindre dette er en bil med svært lav verdi da…. 

Ekspander  

Nei ikke nødvendigvis. Jeg har flere brukere med bil, men vi tar ikke hensyn til den. Så det er opp til dem om de vil bruke av livsopphold for å betale for feks forsikring, reparasjoner osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 11.2.2025 den 4.41):

Nei ikke nødvendigvis. Jeg har flere brukere med bil, men vi tar ikke hensyn til den. Så det er opp til dem om de vil bruke av livsopphold for å betale for feks forsikring, reparasjoner osv. 

Ekspander  

For noen år siden fikk en bekjent beskjed om å selge leiligheten, er det noe som praktiseres fortsatt?

Anonymkode: 26ff1...384

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 11.2.2025 den 5.07):

For noen år siden fikk en bekjent beskjed om å selge leiligheten, er det noe som praktiseres fortsatt?

Ekspander  

Det blir vurdert løpende fra situasjon til situasjon. Hvis du over flere mnd ikke klarer med boligen, og har høyere utgifter til egen bolig enn å leie, og ikke har utsikter til å kunne forsørge deg selv med jobb, så kan det i ytterste konsekvens bli stilt krav om å selge bolig. Du må be om avdragsfrihet på lånet, du vil aldri få kompensasjon for rene avdrag. Sosialstønad skal ikke brukes til å bygge formue. Du kan bli bedt om å refinansiere lånet og få lengre løpetid for å kutte kostnader. Dette avgjøres ulikt fra sak til sak og fra kommune til kommune. Du vil sannsynligvis også bli bedt om å jobbe og ta enhver jobb du kan få. Kan du få jobb en dag i måneden vil dette bli lagt til grunn som inntekt og trekt fra. Du skal ta ethvert arbeid for å forsørge deg selv før du får stønad. Har du vært tilkallingsvikar i butikker, sykehjem, barnehage etc vil du bli bedt om å ta de vaktene du kan få, og det kan også bli stilt krav om å dokumentere at du ikke har fått tilbud om vakter. Sosialstønad er vårt aller siste sikjerhetsnett, og alt annet må prøves før du får stønad. Så i ytrerste fall om du ikke får avdragsfrihet så kan du bli bedt om å selge bolig, evt stønad til bolig blir litt som lån som du må betale tilbake når du har fått inntekt igjen. 

Anonymkode: f9390...728

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ekspander  

Hos oss gjør vi ikke det. Leieprisene her i byen er høyere enn å betale på et boliglån 

Anonymkode: 0c5b5...ec6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Ekspander  

Tja det avhenger av situasjonen til den enkelte. Har vært borti det et par ganger, men det fordi vedkommende hadde skyhøye avdrag blant annet og ikke fikk gjort noe med det på grunn av den økonomiske situasjonen og utsiktene for å få fast inntekt (tilnærmet lik 0, men ikke krav på uføretrygd feks). Men vi har ofte krav om å finne billigere leiebolig siden vi der tar hensyn til hele utgiften, i motsetning til eid bolig hvor vi kun tar hensyn til rentene på lån og ikke avdrag (som gjerne gir mindre utgift for Nav). 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke slik at studielånet «fryses» om man ikke får jobb etter studiet? At man bare betaler renter? 
Om det er slik, ville jeg heller spart de pengene i kontanter eller noe (eller på konto hos en god venn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...