AnonymBruker Skrevet 10. februar #1 Skrevet 10. februar Hei, Som tittelen sier, så møter ikke min eksmann opp til meklingsmøte og han er ikke interessert i å lage noen samværsavtale, men heller bare komme når det passer ham. Jeg har sagt nei til dette, da barnet ikke vet når pappa dukker opp og har sagt ifra at han ikke får se barnet før vi har møte på familievernkontoret, da det blir for uforutsigbart for barnet og det ønsker jeg å skåne for. Han må ha tydelige grenser. Jeg har skrevet her før og jeg tok med barnet på krisesenter på grunn av min eksmanns oppførsel (jeg orker ikke å utdype nå) og vi har bodd fra hverandre i 6 måneder nå. Selv om jeg synes det er vondt at barnet ikke får se pappaen sin, så har han hatt alle muligheter til det. Hva tenker dere her? Anonymkode: 72aae...269 3
AnonymBruker Skrevet 10. februar #2 Skrevet 10. februar Helt ok. Mekling og formelle avtaler med tredjepart tilstede før han får treffe barnet. Anonymkode: f789b...6c2 16
AnonymBruker Skrevet 10. februar #3 Skrevet 10. februar For at ikke det skal bli brukt mot deg senere, bør du sette opp en avtale selv som du tilbyr han. Da har du gitt han mulighet til å hente barnet på fastsatte dager du har avtalt, når han selv ikke vil lage avtale. Du viser at du prøver å finne løsninger, og at du legger til rette for samvær. Å nekte helt ser ikke bra ut hvis det kommer til sak Anonymkode: 9dbe9...75b 12 3
AnonymBruker Skrevet 11. februar #4 Skrevet 11. februar Tilfeldige besøk og uforutsigbar atferd er det selvfølgelig ok (og best) å sette foten ned for. Å foreslå planlagt samvær, møtes på lekeplass, og så videre, er bare bra. Både for barnet, og for videre sak. Anonymkode: 84805...370 5
AnonymBruker Skrevet 11. februar #5 Skrevet 11. februar Du trenger ikke å nekte, men du gir han faste tider som han kan komme på for samvær. Feks hver mandag og tordag (ta de dagene som passer best) fra kl 17-19. Da velger han selv om han vil følge det opp eller ikke. Det er også forutsigbart for deg om ikke annet, og du får ikke på deg i en evt rettssak at du nekter all form for samvær. Anonymkode: 9bbf1...3ea 1 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar #6 Skrevet 12. februar AnonymBruker skrev (På 10.2.2025 den 23.51): For at ikke det skal bli brukt mot deg senere, bør du sette opp en avtale selv som du tilbyr han. Da har du gitt han mulighet til å hente barnet på fastsatte dager du har avtalt, når han selv ikke vil lage avtale. Du viser at du prøver å finne løsninger, og at du legger til rette for samvær. Å nekte helt ser ikke bra ut hvis det kommer til sak Anonymkode: 9dbe9...75b Jeg har masse skriftlig på at jeg ber om faste dager og en plan. Og hvor jeg også skriver at jeg ønsker at han skal treffe barnet. Dette er ikke et "normalt" samlivsbrudd hvor begge parter er siviliserte. Det er umulig å lage en plan med han. Jeg hadde booket tid til meklingsmøte, men han møtte ikke opp. Han ønsker kun å ha samvær, om han kan ha samvær i min bolig og med oss tre sammen, og det går ikke. Han er grenseoverskridende og hjemmet til barnet vårt og meg er vårt fristed. Barnet vårt er nå 1,6 måneder. Anonymkode: 72aae...269 3 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar #7 Skrevet 12. februar Jeg kan også nevne at vi ikke hørte noe fra ham på 6 uker, han svarte ikke på sms eller tlf. Og han har gjort dette flere ganger, for så å plutselig se barnet og så forsvinne igjen. Derfor har jeg for en stund tilbake satt hardt mot hardt om at han ikke får se barnet før vi har meklingsmøte og får laget en samværsplan. Det er han ikke interessert i og nå har jeg ikke hørt noe fra ham på 3 uker. Anonymkode: 72aae...269 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar #8 Skrevet 12. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har masse skriftlig på at jeg ber om faste dager og en plan. Og hvor jeg også skriver at jeg ønsker at han skal treffe barnet. Dette er ikke et "normalt" samlivsbrudd hvor begge parter er siviliserte. Det er umulig å lage en plan med han. Jeg hadde booket tid til meklingsmøte, men han møtte ikke opp. Han ønsker kun å ha samvær, om han kan ha samvær i min bolig og med oss tre sammen, og det går ikke. Han er grenseoverskridende og hjemmet til barnet vårt og meg er vårt fristed. Barnet vårt er nå 1,6 måneder. Anonymkode: 72aae...269 Jeg skjønner deg, det er meg du svarte her. Jeg har en sånn eks selv. Men jeg anbefaler deg å ikke nekte helt, men si for eksempel at mandag og onsdag kan du komme og hente ungen. Kl 17 til 19. Da har han fått tilbudet og du har gjort din plikt. Da er du fri til å nekte de andre dagene. Han vil ikke ha noe å ta deg på. Så er det opp til han om han velger å møte opp eller ikke. Gjør han ikke det har han ingenting å komme med Anonymkode: 9dbe9...75b 2 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar #9 Skrevet 12. februar Har du rett til å nekte han det? Anonymkode: 04f23...f9e
Melus Skrevet 12. februar #10 Skrevet 12. februar Vanskelig situasjon, jeg forstår deg veldig godt. Du skal ikke behøve å ha han i hjemmet ditt. Jeg ville skrevet til ham at mandag klokken 17 kan dere treffes et sted. Kommer han ikke, er det hans problem. Ville da sendt han melding og skrevet feks «nå er klokken 18, vi reiser hjem igjen, synd du ikke kom». Viktig å få alt skriftlig. 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar #11 Skrevet 12. februar Altså, far kan ikke nekte å møte til mekling. Du bestiller time og megleren ringer far og gir informasjon om at han må møte. Det er lovpålagt å møte. Unnlater han allikevel å møte får du attest på at han ikke har møtt. Å ikke møte er det samme som å frasi seg rettigheter. Anonymkode: 6eba6...6e9 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar #12 Skrevet 13. februar AnonymBruker skrev (7 timer siden): Altså, far kan ikke nekte å møte til mekling. Du bestiller time og megleren ringer far og gir informasjon om at han må møte. Det er lovpålagt å møte. Unnlater han allikevel å møte får du attest på at han ikke har møtt. Å ikke møte er det samme som å frasi seg rettigheter. Anonymkode: 6eba6...6e9 Det var det som skjedde, selv om det er lovpålagt så har det ingen andre konsekvenser, forutenom det du skriver om at han gir fra seg rettigheter. Jeg møtte opp til mekling og han kom ikke, de ringte ham ikke. Jeg fikk attest hvor det står at han ikke møtte opp. Dette var i august. Anonymkode: 72aae...269 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar #13 Skrevet 13. februar AnonymBruker skrev (På 10.2.2025 den 23.31): Hei, Som tittelen sier, så møter ikke min eksmann opp til meklingsmøte og han er ikke interessert i å lage noen samværsavtale, men heller bare komme når det passer ham. Jeg har sagt nei til dette, da barnet ikke vet når pappa dukker opp og har sagt ifra at han ikke får se barnet før vi har møte på familievernkontoret, da det blir for uforutsigbart for barnet og det ønsker jeg å skåne for. Han må ha tydelige grenser. Jeg har skrevet her før og jeg tok med barnet på krisesenter på grunn av min eksmanns oppførsel (jeg orker ikke å utdype nå) og vi har bodd fra hverandre i 6 måneder nå. Selv om jeg synes det er vondt at barnet ikke får se pappaen sin, så har han hatt alle muligheter til det. Hva tenker dere her? Anonymkode: 72aae...269 Du kan sende han et forslag til samværsavtale som han kan skrive under på og følge opp. Det trenger ikke å være mer enn et par timer av gangen, to ganger i uken. Skriv i avtalen at ny avtale med økt samvær blir satt om 6 mnd, så lenge nåværende avtale er fulgt opp. Da har du ditt på det tørre og blir ikke tatt for samværssabotasje Anonymkode: 8c1b9...eb3 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar #14 Skrevet 13. februar Samarbeide med krisesenter om å ha samvær der? Kun barn og far og du kan være på et annet rom. Slik gjorde jeg det i en periode. Anonymkode: acfe1...864 4
AnonymBruker Skrevet 13. februar #15 Skrevet 13. februar AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg har masse skriftlig på at jeg ber om faste dager og en plan. Og hvor jeg også skriver at jeg ønsker at han skal treffe barnet. Dette er ikke et "normalt" samlivsbrudd hvor begge parter er siviliserte. Det er umulig å lage en plan med han. Jeg hadde booket tid til meklingsmøte, men han møtte ikke opp. Han ønsker kun å ha samvær, om han kan ha samvær i min bolig og med oss tre sammen, og det går ikke. Han er grenseoverskridende og hjemmet til barnet vårt og meg er vårt fristed. Barnet vårt er nå 1,6 måneder. Anonymkode: 72aae...269 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg kan også nevne at vi ikke hørte noe fra ham på 6 uker, han svarte ikke på sms eller tlf. Og han har gjort dette flere ganger, for så å plutselig se barnet og så forsvinne igjen. Derfor har jeg for en stund tilbake satt hardt mot hardt om at han ikke får se barnet før vi har meklingsmøte og får laget en samværsplan. Det er han ikke interessert i og nå har jeg ikke hørt noe fra ham på 3 uker. Anonymkode: 72aae...269 Da har du ditt på det tørre. At han ikke møter hos fvk, taler mot han. Da får han bare ha det så godt. Det du gjør nå, er å sitte stille i båten. Ikke gjør noe for han. Lev livet deres som han ikke eksisterer. Krev bidrag inn via Nav med en gang om du ikke allerede gjør det. Du skal ha fått meklingsattest selv om bf ikke møtte til timen. Om han kommer tilbake og ønsker samvær igjen, henvis han til fvk og si at han får bestille time der for at dere skal få skrevet en avtale. Anonymkode: 9bbf1...3ea 1 3
AnonymBruker Skrevet 13. februar #16 Skrevet 13. februar AnonymBruker skrev (13 timer siden): Har du rett til å nekte han det? Anonymkode: 04f23...f9e Mor kan nekte far å ha samvær i hennes hjem. Hun kan også nekte han å ha samvær når som ikke er planlagt på forhånd. Anonymkode: 68173...2b1 6
Amossa Skrevet 13. februar #17 Skrevet 13. februar Det har du ikke lov til. Barneloven slår fast at barnet har rett til å treffe begge sine foreldre, og at det er den som har omsorgen som har plikt til å sørge for at barnets rettighet blir ivaretatt. Merk deg at det er barnet som har en rett - ikke foreldre.
AnonymBruker Skrevet 13. februar #18 Skrevet 13. februar Amossa skrev (9 minutter siden): Det har du ikke lov til. Barneloven slår fast at barnet har rett til å treffe begge sine foreldre, og at det er den som har omsorgen som har plikt til å sørge for at barnets rettighet blir ivaretatt. Merk deg at det er barnet som har en rett - ikke foreldre. Hun har ikke plikt til å finne seg i innfall og ikke til å stille hjemmet til disposisjon. Gjør hun som flere har foreslått og setter noen faste tidspunkt har hun gjort nok. Om far ikke kommer da er det han som bryter barnets rett. Anonymkode: cc1a2...6c7 3 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar #19 Skrevet 13. februar Helt greit å nekte hvis han ikke har fulgt planene du har satt opp. Vil han ha samvær må han være voksen og vise sin interesse ved å stille på mekling. Frem til han stiller opp er han ikke egnet til å ha ansvar for den kidden. Ferdig snakka. Anonymkode: 91bde...a52 3 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar #20 Skrevet 13. februar Amossa skrev (17 minutter siden): Det har du ikke lov til. Barneloven slår fast at barnet har rett til å treffe begge sine foreldre, og at det er den som har omsorgen som har plikt til å sørge for at barnets rettighet blir ivaretatt. Merk deg at det er barnet som har en rett - ikke foreldre. Samarbeider ikke den ene forelderen er det lov jo. Er en grunn til at domstoler aldri dømmer 50/50 fordeling, kan man ikke samarbeide er det IKKE til barnets beste. Anonymkode: 91bde...a52 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå