Gå til innhold

Betale ned på boliglån eller spare til pensjon?

simba80

Anbefalte innlegg

Enslig ufør person ca 45 år. Har startlån i underkant av 3 mill. 50 års nedbetalingstid. Blir pensjonist ved 67 år. Har da 1,7 mill igjen i lån.

Har ca 400 000 kr I sparepenger. 250 000 kr av disse i indeksfond. Får veldig lav pensjon, ca 300 000 kr I året brutto.

Må virkelig knipe inn på budsjettet og spare enda mer enn før.  Hva er økonomisk smartest å gjøre, fokusere på å betale ned litt mer på boliglånet eller spare mer i fond i årene fremover? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg personlig hadde investert i crowdlending.

Anonymkode: a10d8...8c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kjørt hardt på å betale ned boliglånet. Da står du friere senere.

Nedbetaling av lån er også en måte å spare på.

Ser man på de siste 30 årene så er vel boliglånet ikke spesielt dyrt i dag.

Når du har betalt ned lånet kan du fortsette sparingen til pensjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

1. Reduser utgifter

2. Øk inntekter

3. Spar i f.eks indeksfond i i alle fall ti år til

4. Vurder så om du skal flytte sparepengene over i en mer stabil spareform (med lavere forventet avkastning) eller begynne å betale ned på lånet

Ønsker du å fortsette å bo i boligen som pensjonist eller flytte i noe mindre / mindre sentralt?

Anonymkode: f0036...4f0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen har spurt om rentevilkår for lånet?? 

Personen kan jo være heldig og ha en rente på 4%. Man får 5,1% i banken på sparepenger. Det er 1300 gratispenger hvert eneste år i renteforskjell på den fiktive rentedifferansen ved å ha de 150k på sparekonto.

Endret av newman01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville nok primært spart i indeksfond, men du må ha en god buffer. 

Anonymkode: ad968...8b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

simba80 skrev (9 timer siden):

Enslig ufør person ca 45 år. Har startlån i underkant av 3 mill. 50 års nedbetalingstid. Blir pensjonist ved 67 år. Har da 1,7 mill igjen i lån.

Har ca 400 000 kr I sparepenger. 250 000 kr av disse i indeksfond. Får veldig lav pensjon, ca 300 000 kr I året brutto.

Må virkelig knipe inn på budsjettet og spare enda mer enn før.  Hva er økonomisk smartest å gjøre, fokusere på å betale ned litt mer på boliglånet eller spare mer i fond i årene fremover? 

I utgangspunktet er det, med dagens rentenivå (og signalisert rentenivå i framtiden) ikke lønnsomt å betale ned boliglån framfor sparing i fond (Gitt historisk avkastning). Sekundært er fordelen med boliglånet at inflasjon gradvis vil redusere størrelsen på lånet målt mot inntekt. 

Jeg ville nok fokusert på fondssparing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...