Gå til innhold

Inspirasjon til mat

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg ønsker å spise mer riktig, og har gjort det en lang stund, men opplever lite virkning av tiltakene. 

Mulig jeg må innføre enda mer kalorier, men da vet jeg ikke helt hva jeg skal spise. 

Jeg tåler ikke egg, hvetemel og laktose. Og bør ikke ha for mye sukker. 

Trenger noen inspirerende råd. 

Teller ikke kalorier, men tenker over hva jeg putter i munnen! 

En vanlig dag ser typ sånn her ut

Frokost: cottage cheese med blåbær, banan og eple. 

Lunsj: to knekkebrød med Gulost og paprika 

Middag: en type kjøtt (ikke svin), masse grønnsaker og beskjeden mengde pasta/ris. 

Anonymkode: 7c5c6...488

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvilken "virkning" er du ute etter da? Vektnedgang? Mindre mageplager? Mat som smaker bedre? Helseeffekt?

Utforsk gjerne litt innen asiatisk mat som ikke baserer seg så mye på melkeprodukter og hvetemel. Jeg synes f.eks. at ting med kokosmelk og currypaste er godt og smakfullt. Ellers har man mat innen "soyasaus spekteret".

Anonymkode: 6f4cc...a4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvilken "virkning" er du ute etter da? Vektnedgang? Mindre mageplager? Mat som smaker bedre? Helseeffekt?

Utforsk gjerne litt innen asiatisk mat som ikke baserer seg så mye på melkeprodukter og hvetemel. Jeg synes f.eks. at ting med kokosmelk og currypaste er godt og smakfullt. Ellers har man mat innen "soyasaus spekteret".

Anonymkode: 6f4cc...a4a

Helseeffekt. Vil føle meg vel med meg selv. Kanskje ned noen kilo, men uten å telle kalorier. 

Det var veldig bra tips! Det skal jeg sjekke ut 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Alt her er uten egg og melkeprodukter: http://www.veganmisjonen.com/p/arkiv_9685.html

Her er alt uten egg, melkeprodukter og hvete/gluten: https://www.medicalmedium.com/medical-medium-categories/recipes

Ingen av oppskriftene har kjøtt, men det kan man legge til.

Anonymkode: 99826...498

Tuuusen takk for tips🤗 det er supert! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fisk og grønnsaker! :) I stedet for saus er det godt med hjemmelaget potetstappe som tilbehør, mango og avokadosalsa er godt til laks og ratatouille er en litt glemt tilbehørsrett som funker fint til både torsk, laks, kylling og storfe. Jeg pleier å smørdampe brokkolini, brokkoli eller aspargesbønner til. F.eks pannestekt eller ovnsbakt laks, brokkolini, cherrytomater og hjemmelaget, fløyelsmyk potetmos. Middag på svært kort tid som krever minimalt. 

Som noen er inne på over her bruker det thailandske kjøkken lite melkeprodukter, og der er det enormt mye godt du kan lage. Jeg lager f.eks ofte min egen versjon av tom kha gai, men har flere asiatiske kokebøker jeg henter inspirasjon fra. Det sør-indiske kjøkkenet bruker gjerne også kokosmelk istedet for yoghurt og ghee som er mer vanlig lenger nord i India. Verdt å sjekke ut! Jeg lager også jevnlig en curry av bl.a kikerter, hermetiske tomater, curry og kokosmelk som er veldig god. Diverse linsesupper og -gryter er en sikker vinner. 

Diverse wok med fisk eller kjøtt, grønnsaker og ris. Jeg liker laksewok der jeg har biter av lime i selve woken sammen med laks og grønnsaker og serverer med ris. 

Supper: Lapskaus, ertesuppe, betasuppe, tomatsuppe, grønnsakssuppe med kjøtt eller pølser... Jeg liker å koke en røkt svineknoke for så å tilsette poteter, pastinakk, persillerot, gulrot og purre i kraften og la det putre sammen med hele pepperkorn og laurbærblad og det renskede kjøttet. Søndagsmiddag! :) 

Tomatsuppe kan lages i utallige varianter, sterk med chili og kanskje spisskummen, mild med masse frisk basilikum, med og uten røde linser, appelsin, paprika osv... Gulrotsuppe kan fint lages uten melkeprodukter, men med f.eks chili, ingefær og ferskpresset appelsin. Det samme gjelder søtpotetsuppe eller lag en blanding av de to. Tomatisert fiskesuppe med hvit og/eller rød fisk, kanskje reker, og sorte oliven er veldig godt. 

Jeg kunne fortsatt i evigheter... 

Anonymkode: ccff1...183

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg finner mye sånn matinspirasjon på Tiktok faktisk. 

Anonymkode: d427e...651

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...