AnonymBruker Skrevet 10. februar #1 Skrevet 10. februar Holder på å klikke for meg. Jeg er så lei meg og frustrert over mannens mobilbruk. Det scrolles, snappes og sjekkes ditten og datter i ett sett. «Ja, jeg skal bare sjekke noe på tlf..» hele tiden. Snapgrupper med venner og kollegaer, logge trening, sjekke jobbmail på en egen tlf osv osv. Det går i ett. Det er litt bedre når barna er våkne, men når de er i seng så er det ikke noe annet. Har tatt det opp med han flere ganger. Jeg sier at jeg blir lei meg, og føler at jeg ikke er verdt tiden hans. Det fnyser han bort. Han er da ikke så mye på mobilen. Det er bare tull, sier han. Tok det opp senest i kveld. Da ble han skikkelig irritert og sa at jeg hakker på han hele tiden.. Noen tips til meg? Han ser tydeligvis ikke hvor avhengig han er. Anonymkode: e2a47...5db 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar #2 Skrevet 10. februar Mangler han folkeskikk på andre områder også? Skjer det bare når dere er i ro? Hva med å finne på noe fysisk? Anonymkode: 71d2e...b13
AnonymBruker Skrevet 10. februar #3 Skrevet 10. februar Eller sett deg ved siden av han, så kan dere se morsomme reels o.l sammen! Det gjorde jeg og eksen, faktisk ganske koselig (begynte med det i stedet for å surfe hver vår mobil når vi la oss) Anonymkode: 71d2e...b13 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar #4 Skrevet 10. februar Kan jeg spørre hva ditt foretrukne tidsfordriv er? Anonymkode: 3697e...577
AnonymBruker Skrevet 10. februar #5 Skrevet 10. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan jeg spørre hva ditt foretrukne tidsfordriv er? Anonymkode: 3697e...577 Du er åpenbart også en doomscroller 😆 Anonymkode: af71f...012
AnonymBruker Skrevet 10. februar #6 Skrevet 10. februar Ingen råd, men jeg føler med deg. Har selv en mann som sitter med skjerm hele tiden. Også når barna er våkne. Jeg er på nippet til å gå.. orker ikke være med en mann som er mer interessert i å leve gjennom skjermen, enn være tilstede sammen med oss. Han legger vekk om jeg foreslår en hyggelig aktivitet sammen, men bortsett fra det er skjermet hovedfokus. Anonymkode: ccdca...1ef 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar #7 Skrevet 10. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan jeg spørre hva ditt foretrukne tidsfordriv er? Anonymkode: 3697e...577 Ikke ts, men for å svare deg; gjøre ting som må gjøres hjemme (rydde, vaske, lage mat), høre på musikk, danse, tegne, spille, være sammen med barna. Etter barna er lagt, scroller jeg gjerne, ser på tv, lytter til podkast, leser bok osv. Jeg tror ikke folk skjønner hvor respektløst det er å hele tiden sitte med skjerm og melde seg ut på den måten. Er du ikke tilstede mentalt, foretrekker jeg faktisk at du ikke er fysisk tilstede heller. Anonymkode: ccdca...1ef
AnonymBruker Skrevet 10. februar #8 Skrevet 10. februar Har en kone som er likedann. Starter ved middagen "må bare sjekke noe", "kanskje noen har svart". Etter middag sitter hun med nettbrettet på fanget med en serie og telefonen i ene hånd og skroller. Helt fra middag til hun legger seg, hver jævla dag. Anonymkode: 2c64d...797
AnonymBruker Skrevet 11. februar #9 Skrevet 11. februar Samma her.. holder på å klikke! H*n tar frem mobilen selv når vi har/er på besøk og jeg har tatt h*n tusen ganger på det.. sitter og scroller i vildens sky, uten mål og mening. Det er også "skal bare sjekke noe", "ja, men jeg leter etter noe" etc Hele ettermiddagen og kvelden går med på scrolling. Jeg blir gal!! Jeg bruker den selfølgelig selv også, men unngår det når barna er våkne , ved besøk osv Anonymkode: 649bd...1f8
AnonymBruker Skrevet 11. februar #10 Skrevet 11. februar AnonymBruker skrev (7 timer siden): Du er åpenbart også en doomscroller 😆 Anonymkode: af71f...012 Hva er en doomscroller og hva får deg til å si det? Jeg vil bare ha mer kontekst før jeg vet hva jeg skal skrive. Anonymkode: 3697e...577
AnonymBruker Skrevet 11. februar #11 Skrevet 11. februar AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ikke ts, men for å svare deg; gjøre ting som må gjøres hjemme (rydde, vaske, lage mat), høre på musikk, danse, tegne, spille, være sammen med barna. Etter barna er lagt, scroller jeg gjerne, ser på tv, lytter til podkast, leser bok osv. Jeg tror ikke folk skjønner hvor respektløst det er å hele tiden sitte med skjerm og melde seg ut på den måten. Er du ikke tilstede mentalt, foretrekker jeg faktisk at du ikke er fysisk tilstede heller. Anonymkode: ccdca...1ef Helt klart enig. Alt det viktige først. Så, når kvelden kommer og man er ferdig med alt det så er det store spørsmålet hva man foretrekker og hva man har tilgjengelig. Hvis man har en partner som holder på med helt andre ting som f.eks strikking o.s.v.. kanskje ikke er så tilsnakkendes o.s.v.. så kan man gjerne ikke forvente at man skal sitte å se i veggen o.s.v.. det er derfor jeg ber om mer informasjon fra TS om hva hun driver foretrekker å gjøre. Jeg for min del bruker for eksempel minst 2 timer daglig der jeg må vente her og der + 2 timer på buss. For å få den tiden til å gå raskere har jeg noen valg. Stirre i veggen eller å underholde meg selv med mobilen. Jeg liker å ha noe å styre med, så da går jeg for mobilen. Hjemme blir det å gjøre alt det du nevner over +++. Tenåringen er ikke interressert I å henge med foreldre lenger, så når alt er gjort og kvelden røyner på så blir min jobb å få tiden til å gå igjen. Mobil. Andre scenarioer kan være at denne mannen stresser med noe og bruker mobilen for å holde tankene borte fra det. Da må man selvsagt prøve å se litt på hva som skjer og hjelpe hverandre. Anonymkode: 3697e...577
VillTrulta Skrevet 11. februar #12 Skrevet 11. februar Skjønner godt du blir frustrert og lei! Mannen min og jeg gjorde det samme, men vi har heldigvis skjønt alvoret, selv om det tidvis glipper. Men blir jo fysisk avhengig av å være på tlf, det utløser dopamin fort og effektivt derfor krever det mye å klare å gjøre noe med det. Først trenger man å forstå og innrømme at det er ett problem. Er han åpen for å lese forskning om det? Finnes massevis av studier om den type avhengighet og hva det gjør med forhold. Vi har noen regel/avtaler her i hus, blandt annet at vi skal ta mer på hverandre enn på tlf, at tlf ikke skal være med rundt matbordet eller på soverommet og at tlf lades i gangen. Dette har hjulpet oss veldig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå